SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Architekt: Hlavným dopravným problémom mesta Bratislavy sú výpadovky

Projekt nového nosného dopravného systému v Bratislave, tak ako ho prezentuje magistrát mesta, nerieši podľa architekta Vladimíra Šimka základný dopravný problém Bratislavy, ale len prepravu Petržalčanov do centra a späť.

BRATISLAVA. Hlavným problémom dopravy v Bratislave sú výpadovky. V rozhovore pre agentúru SITA to uviedol architekt Vladimír Šimko, ktorý od roku 1990 pôsobí vo Viedni a spolupracoval na projektoch a výstavbe niekoľkých staníc viedenského metra.

„Žiaľ, napriek tomu, že Bratislava má nového hlavného dopravného inžiniera, tomuto sa nepodarilo pomenovať hlavný problém dopravy v Bratislave,“ uviedol. Systémové riešenie dopravy v Bratislave vidí v odbúraní pendlujúcich pracujúcich v Bratislave na vstupných cestných radiálach do mesta. To práve ponúka TEN-T, projekt na báze železnice.

Skryť Vypnúť reklamu

Bratislave chýba podľa Šimka v prvom rade systémový prístup k riešeniu dopravy. „Zastavali sme si len v posledných rokoch historický železničný koridor (vedúci zo železničnej stanice Filiálka, pozdĺž Karadžičovej ulice cez Starý Most do Petržalky) výškovými budovami. Teraz máme možnosť v rámci TEN-T projektu oživiť túto hlavnú dopravnú tepnu – aj keď niekoľkonásobne vyššími investičnými prostriedkami, s podporou Európskej únie,“ uviedol.

Ďalšia vec, čo Bratislave podľa neho chýba, je silná ruka mesta či hlavného architekta, absencia stavebnej polície a výšková zonácia mesta. „Dnes preto riešime problém, že v centre mesta, kadiaľ je vedený železničný tunel, investori plánujú ďalšie stometrové mrakodrapy,“ uviedol.

Projekt nového nosného dopravného systému v Bratislave, tak ako ho prezentuje magistrát mesta, nerieši podľa Šimka základný dopravný problém Bratislavy, ale len prepravu Petržalčanov do centra a späť. Systém ako taký je síce kompatibilný so železnicou, ale jeho vybudovaním z Petržalky - juh na železničnú stanicu nerieši žiadne dopravné väzby medzi Bratislavou a okolitými obcami v regióne.

Skryť Vypnúť reklamu

Dopravné problémy v Bratislave by sa podľa neho len „teoreticky“ dali vyriešiť zväčšením kapacity dopravných komunikácií. „Ale vieme, že ulice sa nám v meste rozšíriť, nafúknuť nepodarí,“ uviedol. Nosný dopravný systém by mal podľa Šimka, tak ako je navrhovaný TEN-T projektom, na báze železnice preťať severo-južným tunelom centrum mesta popod Dunaj a mal by vstúpiť do jestvujúceho železničného koridoru stanice Petržalka, samozrejme s odbočkou aj do Petržalky.

O čerpanie finančných prostriedkov z Operačného programu doprava na nosný dopravný systém v Bratislave sa uchádza magistrát. Peniaze boli pôvodne určené pre projekt TEN-T.

Železničný koridor TEN-T 17 vedie z Paríža cez územie Francúzska, Nemecka, Rakúska až na Slovensko do Bratislavy. Je súčasťou tridsiatich medzinárodných európskych dopravných koridorov. Cieľom je jeho prestavba na vysokorýchlostnú výkonnú trať v celej dĺžke asi 1 500 km.

Skryť Vypnúť reklamu

Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo si myslí, že Slovensko má historickú šancu nielen napojiť svoje železnice na hlavné dopravné koridory v Európe, ale hlavne vytvoriť integrovaný dopravný systém vlakového prepojenia územia Bratislavského kraja a hlavného mesta. Túto jedinečnú šancu by malo Slovensko a jeho hlavné mesto

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Aká je chémia vôní
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 451
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 452
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 927
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 415
  5. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 760
  6. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 8 740
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 273
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 239
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 996
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 769
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu