Architekt: Hlavným dopravným problémom mesta Bratislavy sú výpadovky

Projekt nového nosného dopravného systému v Bratislave, tak ako ho prezentuje magistrát mesta, nerieši podľa architekta Vladimíra Šimka základný dopravný problém Bratislavy, ale len prepravu Petržalčanov do centra a späť.

BRATISLAVA. Hlavným problémom dopravy v Bratislave sú výpadovky. V rozhovore pre agentúru SITA to uviedol architekt Vladimír Šimko, ktorý od roku 1990 pôsobí vo Viedni a spolupracoval na projektoch a výstavbe niekoľkých staníc viedenského metra.

„Žiaľ, napriek tomu, že Bratislava má nového hlavného dopravného inžiniera, tomuto sa nepodarilo pomenovať hlavný problém dopravy v Bratislave,“ uviedol. Systémové riešenie dopravy v Bratislave vidí v odbúraní pendlujúcich pracujúcich v Bratislave na vstupných cestných radiálach do mesta. To práve ponúka TEN-T, projekt na báze železnice.

Bratislave chýba podľa Šimka v prvom rade systémový prístup k riešeniu dopravy. „Zastavali sme si len v posledných rokoch historický železničný koridor (vedúci zo železničnej stanice Filiálka, pozdĺž Karadžičovej ulice cez Starý Most do Petržalky) výškovými budovami. Teraz máme možnosť v rámci TEN-T projektu oživiť túto hlavnú dopravnú tepnu – aj keď niekoľkonásobne vyššími investičnými prostriedkami, s podporou Európskej únie,“ uviedol.

Ďalšia vec, čo Bratislave podľa neho chýba, je silná ruka mesta či hlavného architekta, absencia stavebnej polície a výšková zonácia mesta. „Dnes preto riešime problém, že v centre mesta, kadiaľ je vedený železničný tunel, investori plánujú ďalšie stometrové mrakodrapy,“ uviedol.

Projekt nového nosného dopravného systému v Bratislave, tak ako ho prezentuje magistrát mesta, nerieši podľa Šimka základný dopravný problém Bratislavy, ale len prepravu Petržalčanov do centra a späť. Systém ako taký je síce kompatibilný so železnicou, ale jeho vybudovaním z Petržalky - juh na železničnú stanicu nerieši žiadne dopravné väzby medzi Bratislavou a okolitými obcami v regióne.

Dopravné problémy v Bratislave by sa podľa neho len „teoreticky“ dali vyriešiť zväčšením kapacity dopravných komunikácií. „Ale vieme, že ulice sa nám v meste rozšíriť, nafúknuť nepodarí,“ uviedol. Nosný dopravný systém by mal podľa Šimka, tak ako je navrhovaný TEN-T projektom, na báze železnice preťať severo-južným tunelom centrum mesta popod Dunaj a mal by vstúpiť do jestvujúceho železničného koridoru stanice Petržalka, samozrejme s odbočkou aj do Petržalky.

O čerpanie finančných prostriedkov z Operačného programu doprava na nosný dopravný systém v Bratislave sa uchádza magistrát. Peniaze boli pôvodne určené pre projekt TEN-T.

Železničný koridor TEN-T 17 vedie z Paríža cez územie Francúzska, Nemecka, Rakúska až na Slovensko do Bratislavy. Je súčasťou tridsiatich medzinárodných európskych dopravných koridorov. Cieľom je jeho prestavba na vysokorýchlostnú výkonnú trať v celej dĺžke asi 1 500 km.

Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo si myslí, že Slovensko má historickú šancu nielen napojiť svoje železnice na hlavné dopravné koridory v Európe, ale hlavne vytvoriť integrovaný dopravný systém vlakového prepojenia územia Bratislavského kraja a hlavného mesta. Túto jedinečnú šancu by malo Slovensko a jeho hlavné mesto

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 039
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 564
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 049
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 614
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 958
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 054
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 610
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 567
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 083
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 658