Architekt: Hlavným dopravným problémom mesta Bratislavy sú výpadovky

Projekt nového nosného dopravného systému v Bratislave, tak ako ho prezentuje magistrát mesta, nerieši podľa architekta Vladimíra Šimka základný dopravný problém Bratislavy, ale len prepravu Petržalčanov do centra a späť.

BRATISLAVA. Hlavným problémom dopravy v Bratislave sú výpadovky. V rozhovore pre agentúru SITA to uviedol architekt Vladimír Šimko, ktorý od roku 1990 pôsobí vo Viedni a spolupracoval na projektoch a výstavbe niekoľkých staníc viedenského metra.

„Žiaľ, napriek tomu, že Bratislava má nového hlavného dopravného inžiniera, tomuto sa nepodarilo pomenovať hlavný problém dopravy v Bratislave,“ uviedol. Systémové riešenie dopravy v Bratislave vidí v odbúraní pendlujúcich pracujúcich v Bratislave na vstupných cestných radiálach do mesta. To práve ponúka TEN-T, projekt na báze železnice.

Bratislave chýba podľa Šimka v prvom rade systémový prístup k riešeniu dopravy. „Zastavali sme si len v posledných rokoch historický železničný koridor (vedúci zo železničnej stanice Filiálka, pozdĺž Karadžičovej ulice cez Starý Most do Petržalky) výškovými budovami. Teraz máme možnosť v rámci TEN-T projektu oživiť túto hlavnú dopravnú tepnu – aj keď niekoľkonásobne vyššími investičnými prostriedkami, s podporou Európskej únie,“ uviedol.

Ďalšia vec, čo Bratislave podľa neho chýba, je silná ruka mesta či hlavného architekta, absencia stavebnej polície a výšková zonácia mesta. „Dnes preto riešime problém, že v centre mesta, kadiaľ je vedený železničný tunel, investori plánujú ďalšie stometrové mrakodrapy,“ uviedol.

Projekt nového nosného dopravného systému v Bratislave, tak ako ho prezentuje magistrát mesta, nerieši podľa Šimka základný dopravný problém Bratislavy, ale len prepravu Petržalčanov do centra a späť. Systém ako taký je síce kompatibilný so železnicou, ale jeho vybudovaním z Petržalky - juh na železničnú stanicu nerieši žiadne dopravné väzby medzi Bratislavou a okolitými obcami v regióne.

Dopravné problémy v Bratislave by sa podľa neho len „teoreticky“ dali vyriešiť zväčšením kapacity dopravných komunikácií. „Ale vieme, že ulice sa nám v meste rozšíriť, nafúknuť nepodarí,“ uviedol. Nosný dopravný systém by mal podľa Šimka, tak ako je navrhovaný TEN-T projektom, na báze železnice preťať severo-južným tunelom centrum mesta popod Dunaj a mal by vstúpiť do jestvujúceho železničného koridoru stanice Petržalka, samozrejme s odbočkou aj do Petržalky.

O čerpanie finančných prostriedkov z Operačného programu doprava na nosný dopravný systém v Bratislave sa uchádza magistrát. Peniaze boli pôvodne určené pre projekt TEN-T.

Železničný koridor TEN-T 17 vedie z Paríža cez územie Francúzska, Nemecka, Rakúska až na Slovensko do Bratislavy. Je súčasťou tridsiatich medzinárodných európskych dopravných koridorov. Cieľom je jeho prestavba na vysokorýchlostnú výkonnú trať v celej dĺžke asi 1 500 km.

Predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo si myslí, že Slovensko má historickú šancu nielen napojiť svoje železnice na hlavné dopravné koridory v Európe, ale hlavne vytvoriť integrovaný dopravný systém vlakového prepojenia územia Bratislavského kraja a hlavného mesta. Túto jedinečnú šancu by malo Slovensko a jeho hlavné mesto

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 496
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 944
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 101
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 813
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 650
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 444
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 101
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 020
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 853
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 474