BRATISLAVA. Aj problematika nedostatku cyklotrás v Bratislave je v programe prvého nadnárodného festivalu v Európe. Transeuropa Festival ju má dokonca v dvoch termínoch.
Najskôr v nedeľu 8. mája o 18. h sa zídu cyklisti v Sade Janka Kráľa, odkiaľ absolvujú nenáročnú cyklotúru. Jej zámerom je prakticky poukázať na zlé podmienky pre túto dopravu v hlavnom meste. Po cyklojazde podujatie pokračuje premietaním tematického filmu v kultúrnom centre Dunaj.
V stredu 11. mája sa uskutoční verejná diskusia so zástupcami bratislavskej samosprávy Michalom Feikom a Jánom Budajom. Od 17. h v priestore A4 (bývalé Véčko) sú vítaní všetci, ktorým nie je cyklodoprava ľahostajná. Diskusiu o výstavbe, cyklotrasách a cestovnom ruchu v hlavnom meste bude moderovať Michal Havran z Jetotak.sk.
Bratislavskí cyklisti sa zhodujú na tom, že za niekoľko rokov v meste viac cyklociest ubudlo ako pribudlo. "Napriek tomu, že developerské projekty na začiatku sľubujú vytvorenie cyklotrás v ich okolí, vo fáze realizácie sa na ne väčšinou zabudlo," hodnotí skutočnosť Tomáš Peciar zo združenia Cyklokoalícia.
Cyklochodníky miznú v dôsledku výstavby. Napríklad v Ružinove už nie je cyklotrasa od Dulovho námestia k autobusovej stanici, na Ivánskej ceste zmizla trasa pre cyklistov počas výstavby Avionu. "Nepribúdajú dokonca ani cyklocesty, ktoré sú v územnom pláne," hovorí Peciar. Takto bola naplánovaná cyklocesta na Karadžičovej ulici, ale počas jej vlaňajšej rekonštrukcie sa na pás pre cyklistov zabudlo.
Za vrchol arogancie úradníkov považujú cyklisti novovytvorenú cyklocestu na Trenčianskej ulici. Pás pre cyklistov je vedený v strede vozovky a na každej križovatke sa končí zábradlím tak, že cyklisti musia zosadnúť z bicykla a prejsť trikrát cez prechod pre chodcov, ak chcú pokračovať v ceste. Podľa štatistík používa v Bratislave bicykel ako dopravný prostriedok len dve % obyvateľov, zatiaľ čo vo Viedni je to až 30 %.
"Bratislava má veľa rekreačných cyklotrás, ktoré vás zavedú pohodlne až do Viedne, avšak cez pracovný týždeň je väčšina z nás nútená bicykel nechávať doma a hľadať iné spôsoby dopravy do práce a školy," dodáva Peciar.