Koniec TEN-T môže byť medzinárodná blamáž, myslí si Šimko

Ak projekt rýchlovlakového spojenia Paríž-Bratislava TEN-T skončí vo Viedni pre nezáujem Bratislavy a slovenskej vlády, bude to pre Slovensko ďalšia medzinárodná blamáž.

O peniaze určené na projekt TEN-T z Operačného programu Doprava sa uchádza hlavné mesto, ktoré by chcelo za ne postaviť koľajovú trať z Janíkovho dvora v Petržalke na Šafárikovo námestie.

BRATISLAVA.

Uviedol to v rozhovore pre agentúru SITA architekt Vladimír Šimko, ktorý od zastavenia projektu rýchlodráhy v Bratislave od roku 1990 pôsobí vo Viedni a spolupracoval na projektoch niekoľkých staníc viedenského metra.

O peniaze určené na projekt TEN-T z Operačného programu Doprava sa uchádza hlavné mesto, ktoré by chcelo za ne postaviť koľajovú trať z Janíkovho dvora v Petržalke na Šafárikovo námestie. Podľa Bruselu a ministerstva dopravy v programovacom období do roku 2013 nie je slovenská strana schopná zrealizovať tento projekt tak, aby vytvorila nejaké zmysluplné prepojenie v rámci mesta.

„Mám iné informácie, od Železníc SR samotných, že tento projekt zatiaľ zastavený nebol. Pravda je skôr iná. Ministerstvo dopravy má aj podľa medializovaných vyjadrení bratislavského magistrátu záujem o presun týchto peňazí do iných projektov ako je TEN-T. Čo je smutné aj pre Bratislavu, aj keď si to Bratislavčania nechcú pripustiť,“ uviedol Šimko.

Pre nasledujúce plánovacie obdobie do roku 2015 bolo pre projekt TEN-T vymedzených zo zdrojov Európskej únie 550 mil. eur. Ako ďalej uviedol Šimko, podľa jeho informácií sú však veľké tlaky na realokáciu investičných prostriedkov aj zo železničných projektov na dobudovanie diaľnic na Slovensku.

„Postupne sa z týchto 550 mil. eur určených na TEN-T ukrajuje. Argumentuje sa jeho nepripravenosťou, čo však nie je pravda, pretože projekty, vrátane dokumentácie pre stavebné povolenie a dokumentácie pre výber zhotoviteľa, boli hotové ku koncu minulého roka. Platné územné rozhodnutia v zmysle schváleného územného plánu umožňujú preto začatie výstavby už v tomto roku,“ uviedol Šimko. Rizikom projektu nového dopravného systému v Bratislave na báze električky do Petržalky je aj to, že ten ešte tieto dokumentácie schválené nemá a nie je v súlade s platným územným plánom mesta.

Chyba podľa Šimka je, že mesto nekomunikovalo v priebehu sedemročného spracovania TEN-T projektu so železnicami.

„Osobne som sa pokúšal vysvetliť novozvolenému primátorovi, aby mesto podporilo tieto železničné projekty ako jediné systémové a finančne zabezpečené riešenie nosného systému dopravy v Bratislave,“ povedal. Medzitým prišla lukratívna ponuka z ministerstva dopravy, že je ochotné presunúť investície z TEN-T mestu na električku.

Železničný koridor TEN-T 17 vedie z Paríža cez územie Francúzska, Nemecka, Rakúska až na Slovensko do Bratislavy. Je súčasťou tridsiatich medzinárodných európskych dopravných koridorov. Cieľom je jeho prestavba na vysokorýchlostnú výkonnú trať v celej dĺžke asi 1 500 km. Investorom projektu prepojenia železničných koridorov TEN-T v Bratislave sú Železnice Slovenskej republiky. Predpokladá sa jeho výrazné spolufinancovanie zo zdrojov Európskej únie.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  2. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Legendárna Transsibírska magistrála
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  8. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  1. BonoPay - platobné služby a vernostný program v jednom
  2. Naše Finančné Družstvo - projekt s vlastným riešením dôchodkov
  3. Meškanie výstavby diaľnic brzdí ekonomiku aj stavebný sektor
  4. Používate make-up? Potom spozornite
  5. Legendárna Transsibírska magistrála
  6. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  7. Vianočný bázar chalaňov
  8. Vianočné mecheche 2017
  9. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  10. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 37 222
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 254
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 010
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 160
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 212
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 210
  7. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 156
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 117
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 975
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 891