SME
Nedeľa, 18. apríl, 2021 | Meniny má ValérKrížovkyKrížovky

Koniec TEN-T môže byť medzinárodná blamáž, myslí si Šimko

Ak projekt rýchlovlakového spojenia Paríž-Bratislava TEN-T skončí vo Viedni pre nezáujem Bratislavy a slovenskej vlády, bude to pre Slovensko ďalšia medzinárodná blamáž.

O peniaze určené na projekt TEN-T z Operačného programu Doprava sa uchádza hlavné mesto, ktoré by chcelo za ne postaviť koľajovú trať z Janíkovho dvora v Petržalke na Šafárikovo námestie.

BRATISLAVA.

Uviedol to v rozhovore pre agentúru SITA architekt Vladimír Šimko, ktorý od zastavenia projektu rýchlodráhy v Bratislave od roku 1990 pôsobí vo Viedni a spolupracoval na projektoch niekoľkých staníc viedenského metra.

O peniaze určené na projekt TEN-T z Operačného programu Doprava sa uchádza hlavné mesto, ktoré by chcelo za ne postaviť koľajovú trať z Janíkovho dvora v Petržalke na Šafárikovo námestie. Podľa Bruselu a ministerstva dopravy v programovacom období do roku 2013 nie je slovenská strana schopná zrealizovať tento projekt tak, aby vytvorila nejaké zmysluplné prepojenie v rámci mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

„Mám iné informácie, od Železníc SR samotných, že tento projekt zatiaľ zastavený nebol. Pravda je skôr iná. Ministerstvo dopravy má aj podľa medializovaných vyjadrení bratislavského magistrátu záujem o presun týchto peňazí do iných projektov ako je TEN-T. Čo je smutné aj pre Bratislavu, aj keď si to Bratislavčania nechcú pripustiť,“ uviedol Šimko.

Pre nasledujúce plánovacie obdobie do roku 2015 bolo pre projekt TEN-T vymedzených zo zdrojov Európskej únie 550 mil. eur. Ako ďalej uviedol Šimko, podľa jeho informácií sú však veľké tlaky na realokáciu investičných prostriedkov aj zo železničných projektov na dobudovanie diaľnic na Slovensku.

„Postupne sa z týchto 550 mil. eur určených na TEN-T ukrajuje. Argumentuje sa jeho nepripravenosťou, čo však nie je pravda, pretože projekty, vrátane dokumentácie pre stavebné povolenie a dokumentácie pre výber zhotoviteľa, boli hotové ku koncu minulého roka. Platné územné rozhodnutia v zmysle schváleného územného plánu umožňujú preto začatie výstavby už v tomto roku,“ uviedol Šimko. Rizikom projektu nového dopravného systému v Bratislave na báze električky do Petržalky je aj to, že ten ešte tieto dokumentácie schválené nemá a nie je v súlade s platným územným plánom mesta.

Skryť Vypnúť reklamu

Chyba podľa Šimka je, že mesto nekomunikovalo v priebehu sedemročného spracovania TEN-T projektu so železnicami.

„Osobne som sa pokúšal vysvetliť novozvolenému primátorovi, aby mesto podporilo tieto železničné projekty ako jediné systémové a finančne zabezpečené riešenie nosného systému dopravy v Bratislave,“ povedal. Medzitým prišla lukratívna ponuka z ministerstva dopravy, že je ochotné presunúť investície z TEN-T mestu na električku.

Železničný koridor TEN-T 17 vedie z Paríža cez územie Francúzska, Nemecka, Rakúska až na Slovensko do Bratislavy. Je súčasťou tridsiatich medzinárodných európskych dopravných koridorov. Cieľom je jeho prestavba na vysokorýchlostnú výkonnú trať v celej dĺžke asi 1 500 km. Investorom projektu prepojenia železničných koridorov TEN-T v Bratislave sú Železnice Slovenskej republiky. Predpokladá sa jeho výrazné spolufinancovanie zo zdrojov Európskej únie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  3. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  4. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  5. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  6. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  7. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  2. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  3. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  4. AURES Holdings sa vydáva na západ
  5. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  6. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  7. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Reverzné inžinierstvo na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 51 875
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 920
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 14 713
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 11 473
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 972
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 696
  7. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 959
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 793
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 6 094
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 5 319
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu