Koniec TEN-T môže byť medzinárodná blamáž, myslí si Šimko

Ak projekt rýchlovlakového spojenia Paríž-Bratislava TEN-T skončí vo Viedni pre nezáujem Bratislavy a slovenskej vlády, bude to pre Slovensko ďalšia medzinárodná blamáž.

O peniaze určené na projekt TEN-T z Operačného programu Doprava sa uchádza hlavné mesto, ktoré by chcelo za ne postaviť koľajovú trať z Janíkovho dvora v Petržalke na Šafárikovo námestie.

BRATISLAVA.

Uviedol to v rozhovore pre agentúru SITA architekt Vladimír Šimko, ktorý od zastavenia projektu rýchlodráhy v Bratislave od roku 1990 pôsobí vo Viedni a spolupracoval na projektoch niekoľkých staníc viedenského metra.

O peniaze určené na projekt TEN-T z Operačného programu Doprava sa uchádza hlavné mesto, ktoré by chcelo za ne postaviť koľajovú trať z Janíkovho dvora v Petržalke na Šafárikovo námestie. Podľa Bruselu a ministerstva dopravy v programovacom období do roku 2013 nie je slovenská strana schopná zrealizovať tento projekt tak, aby vytvorila nejaké zmysluplné prepojenie v rámci mesta.

„Mám iné informácie, od Železníc SR samotných, že tento projekt zatiaľ zastavený nebol. Pravda je skôr iná. Ministerstvo dopravy má aj podľa medializovaných vyjadrení bratislavského magistrátu záujem o presun týchto peňazí do iných projektov ako je TEN-T. Čo je smutné aj pre Bratislavu, aj keď si to Bratislavčania nechcú pripustiť,“ uviedol Šimko.

Pre nasledujúce plánovacie obdobie do roku 2015 bolo pre projekt TEN-T vymedzených zo zdrojov Európskej únie 550 mil. eur. Ako ďalej uviedol Šimko, podľa jeho informácií sú však veľké tlaky na realokáciu investičných prostriedkov aj zo železničných projektov na dobudovanie diaľnic na Slovensku.

„Postupne sa z týchto 550 mil. eur určených na TEN-T ukrajuje. Argumentuje sa jeho nepripravenosťou, čo však nie je pravda, pretože projekty, vrátane dokumentácie pre stavebné povolenie a dokumentácie pre výber zhotoviteľa, boli hotové ku koncu minulého roka. Platné územné rozhodnutia v zmysle schváleného územného plánu umožňujú preto začatie výstavby už v tomto roku,“ uviedol Šimko. Rizikom projektu nového dopravného systému v Bratislave na báze električky do Petržalky je aj to, že ten ešte tieto dokumentácie schválené nemá a nie je v súlade s platným územným plánom mesta.

Chyba podľa Šimka je, že mesto nekomunikovalo v priebehu sedemročného spracovania TEN-T projektu so železnicami.

„Osobne som sa pokúšal vysvetliť novozvolenému primátorovi, aby mesto podporilo tieto železničné projekty ako jediné systémové a finančne zabezpečené riešenie nosného systému dopravy v Bratislave,“ povedal. Medzitým prišla lukratívna ponuka z ministerstva dopravy, že je ochotné presunúť investície z TEN-T mestu na električku.

Železničný koridor TEN-T 17 vedie z Paríža cez územie Francúzska, Nemecka, Rakúska až na Slovensko do Bratislavy. Je súčasťou tridsiatich medzinárodných európskych dopravných koridorov. Cieľom je jeho prestavba na vysokorýchlostnú výkonnú trať v celej dĺžke asi 1 500 km. Investorom projektu prepojenia železničných koridorov TEN-T v Bratislave sú Železnice Slovenskej republiky. Predpokladá sa jeho výrazné spolufinancovanie zo zdrojov Európskej únie.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  4. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  8. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  10. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  1. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  2. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  3. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  7. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 6 295
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 324
  3. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 4 248
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 917
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 2 702
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 056
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 722
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 559
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 101
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 650