BRATISLAVA. Železničné spojenie Bratislavy s Parížom je pre nás historickou príležitosťou. Informácie o tom, že Európska komisia zastavila projekt železničného spojenia Paríž - Bratislava známeho ako TENT 17, nie sú pravdivé. To, o čo dnes musíme zabojovať je, aby železničný koridor z Paríža išiel naozaj cez Bratislavu a neobišiel ju cez inú blízku metropolu, povedal predseda Bratislavského samosprávneho kraja (BSK) Pavol Frešo.
Frešo na svojej dvojdňovej pracovnej ceste, ktorú absolvoval koncom uplynulého týždňa v Bruseli, rokoval aj o projekte medzinárodného železničného koridoru TENT 17, o ktorom sa na úrovni bratislavskej samosprávy v posledných dňoch mylne informovalo.
Podľa jeho slov má Slovensko historickú šancu napojiť svoje železnice na hlavné dopravné koridory v Európe, v rámci ktorých sa bude riešiť aj integrovaný dopravný systém a zapojenie vlakov na území Bratislavského kraja a hlavného mesta.
Rôzne nepodložené interpretácie medzinárodného projektu oslabujú podľa Freša pozíciu krajiny v projekte samotnom.
Železničný koridor TENT 17 vedie z Paríža cez územie Francúzska, Nemecka, Rakúska až na Slovensko do Bratislavy. Je súčasťou 30 medzinárodných európskych dopravných koridorov. Cieľom je jeho prestavba na vysoko rýchlostnú výkonnú trať v celej dĺžke asi 1500 km.
Dôležitú úlohu v tomto postupe zohráva činnosť pracovnej skupiny iniciatívy Magistrála pre Európu, ktorá funguje od roku 1990, teda spred doby, kedy bol oficiálne zadefinovaný koridor TEN-T 17.
Iniciatíva Magistrála pre Európu funguje ako záujmové združenie od roku 1990, kedy bola založená mestami, regiónmi, obchodnými a priemyselnými komorami. Na trase železničného koridoru TEN-T 17 dnes združuje 33 miest a regiónov.
Slovenská republika pristúpila k predmetnej iniciatíve v roku 2006 na zasadnutí v Luxemburgu. Cieľom je rozvoj železničnej dopravy na celej trase koridoru Paríž Viedeň s napojením na Budapešť, t.j. prestavba magistrály Paríž Bratislava/Budapešť na vysoko výkonnú trasu pre osobnú a nákladnú dopravu. V roku 1995 Európska komisia zaregistrovala magistrálu ako projekt TEN-T 17.