BRATISLAVA. Združenie domových samospráv vyzýva mestských poslancov, aby nepodľahli mediálnemu tlaku „ľahko zarobených europeňazí“ na nosný dopravný systém mestskej hromadnej dopravy.
Pre agentúru SITA to uviedol podpredseda Združenia domových samospráv Marcel Slávik.
Podľa Slávika sa mesto s vidinou ľahko získaných peňazí zaviaže k finančným záväzkom spoluúčasti a vynútených investícií a k nákladom, ktoré nie sú rozpočtovo kryté a môžu spôsobiť až nútenú správu mesta.
Mesto tiež podľa neho ohrozí budúcnosť medzinárodného projektu železničného prepojenia Paríž – Bratislava v rámci projektu TEN-T17 s tunelom pod Dunaj. Slávik argumentuje tým, že mesto okrem idey uchádzať sa o peniaze nemá spracovanú koncepciu, dokumentáciu a potrebné rozhodnutia.
"Z dopravného hľadiska projekt električky nerieši problémy ani tejto mestskej časti ani mesta, naopak mnohé ďalšie problémy spôsobí," uvádza Slávik.
Slávik sa tiež obáva, že projekt električky ohrozí životné prostredie a charakter mestskej časti, keďže predpokladá silné stavebné zahustenie pri Chorvátskom ramene s nárastom obyvateľov až o 80 000 bez riešenia príslušných vzťahov a zabezpečenia potrieb obyvateľov.
O možnosti uchádzať sa o čerpanie finančných prostriedkov z Operačného programu doprava na nosný dopravný systém v Bratislave rozhodnú poslanci mestského zastupiteľstva už vo štvrtok 31. marca.
Po dvoch verejných diskusiách a sérii odborných stretnutí predloží primátor Bratislavy Milan Ftáčnik poslancom zastupiteľstva návrh realizácie Nosného systému mestskej hromadnej dopravy v Bratislave a jej okolí.
V prvej etapa sa ma vybudovať prepojenie Janíkov dvor – Šafárikovo námestie a druhá etapa, ktorej výstavba je plánovaná v období rokov 2014 – 2020, spojí železničnú stanicu Filiálka s Petržalkou.
Vďaka tomu sa podľa hovorcu primátora Ľubomíra Andrassyho podarí zapojiť bratislavskú integrovanú dopravu do železničného koridoru európskeho významu, do projektu TEN-T 17.
Ftáčnik bude na základe rozhodnutia mestského zastupiteľstva rokovať s Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR o zaradení Bratislavy do zoznamu konečných príjemcov na čerpanie európskej finančnej pomoci.
Mesto v spolupráci s rezortom dopravy, samosprávnym krajom a odbornou verejnosťou spustí práce na štúdii realizovateľnosti projektu a zároveň začne obstarávať nevyhnutné zmeny bratislavského územného