BRATISLAVA. „Dali sme návrh euro na noc za auto, je to 30 eur mesačne," hovorí architekt Karol Kállay z firmy IPP Services, ktorá od februára stavia parkovací dom na mieste parku medzi Bratislavským hradom a parlamentom.
Garáž bude mať 276 miest a hotová má byť už v novembri. Odvtedy ľudia z Palisád nebudú môcť parkovať na okolitých chodníkoch. Ponuka firmy, aby mohli od šiestej večer do siedmej rána využívať novú garáž za euro, ich však skôr rozčúlila ako zaujala.
Platiť majú aj plnú cenu
„Ak skončím prácu o štvrtej, tak si platím ďalšie tri hodiny a ak odchádzam po siedmej, tak si platím štvrtú hodinu. To sú štyri hodiny k tomu jednému euru," rátala štyridsiatnička Katarína. „Cez víkend ľudia do roboty zvyčajne nechodia. A čo urobí človek, ktorý bude na péenke? Zaplatí si 24-hodinové parkovanie v garáži, ktorú nikto nechce?" dodala.
Vzácny park končí
Časť parčíka obyvatelia okolitých domov i návštevníci parlamentu využívali na parkovanie. Garáž, ktorú pred rokom narýchlo prekvalifikovali z dvojpodlažnej na štvorpodlažnú, teraz odmietajú. Stavba ide do podzemia a povrch má byť trávnatý.
Zmizne však kopček a deti sa tam už nebudú môcť sánkovať. Domáci sa tiež obávajú, že im počas stavby popukajú domy. Ich hlas doteraz nikoho nezaujímal, neboli účastníkmi stavebného konania.
Starostka Starého Mesta Tatiana Rosová (SDKÚ) pobúreným obyvateľom odkazuje, že s parkovaním zadarmo v súkromnej garáži rátať nemôžu.
„Treba nájsť pravidlá, ktoré sa nebudú zneužívať z jednej strany, ale ktoré vykompenzujú to, že istý počet parkovacích miest tu zanikne," povedala. Hrozí podľa nej, že by ľudia mohli parkovanie zadarmo zneužívať tak, ako vraj zneužívajú parkovacie kartičky pre rezidentov.
Ponuka firmy sa pozdáva aj vicestarostovi Petrovi Osuskému (OKS). „Očakávať automaticky bezplatné doživotné parkovanie je trošku silná záležitosť," povedal. Obaja sú zároveň poslancami blízkeho parlamentu, kde si môžu vyberať z dvoch garáží.
Stavenisko pri Hrade.
FOTO SME - GABRIEL KUCHTA