SME
Sobota, 20. august, 2022 | Meniny má Anabela

Ingrid Konrad: PKO nemôže byť skanzen

INGRID KONRAD. Má 51 rokov a architektúru študovala v Bratislave a vo Viedni. Od roku 1991 má vlastnú projekčnú kanceláriu. Popri ateliéri prednášala aj na Technickej univerzite vo Viedni na tému Architektúra a voľné priestranstvo.

INGRID KONRAD. Má 51 rokov a architektúru študovala v Bratislave a  vo Viedni. Od roku 1991 má vlastnú projekčnú kanceláriu.  Popri ateliéri prednášala aj na  Technickej univerzite vo Viedni na tému Architektúra a voľné priestranstvo.INGRID KONRAD. Má 51 rokov a architektúru študovala v Bratislave a vo Viedni. Od roku 1991 má vlastnú projekčnú kanceláriu. Popri ateliéri prednášala aj na Technickej univerzite vo Viedni na tému Architektúra a voľné priestranstvo.

INGRID KONRAD. Má 51 rokov a architektúru študovala v Bratislave a vo Viedni. Od roku 1991 má vlastnú projekčnú kanceláriu. Popri ateliéri prednášala aj na Technickej univerzite vo Viedni na tému Architektúra a voľné priestranstvo.

Aký máte názor na terajšie právomoci hlavného architekta mesta? Môže podľa vás ovplyvňovať výstavbu v meste? Ak áno, ako? Ako by ste prípadne právomoci upravili? (napríklad právo veta)

"Platná legislatíva zatiaľ nepraje vplyvu hlavného architekta. Nekandidujem preto s predstavou, že autoritu hlavného architekta zabezpečia zákony. Niečo môže zlepšiť zastupiteľstvo (zmenou štatútu), ale najviac zaváži kvalita práce a racionálne argumenty pri obhajobe odborných návrhov. Pri rozhodovaní o budúcnosti mesta nemôže ísť o právo veta jednej osoby, ale o súhru tímu odborníkov, poslancov a pracovníkov magistrátu. Chcem sa opierať nielen o autority z oblasti urbanizmu a architektúry, ale aj sociológov, kulturológov, pamiatkárov, dopravných inžinierov, kunsthistorikov a pod. Zlepšiť regulačné kompetencie by mohlo aj zastupiteľstvo – a to vyčlenením lokalít v územnom pláne, ktoré by vyžadovali verejnú architektonickú súťaž."

SkryťVypnúť reklamu

Akú výstavbu, projekt, ktorý vznikol nedávno v hlavnom meste by ste ako hlavný architekt neschvaľovali? V akom prípade to podľa vás bývalé vedenie mesta „nezvládlo“?

"Prakticky všetky väčšie projekty vznikali bez posúdenia kvality ich architektúry a bez potrebnej miery regulácie, v ktorej by sa odrážal verejný záujem. Ak bol developer „osvietený“, bol výsledok lepší (Eurovea). V opačnom prípade nejasnosť v cieľoch rozvoja rôznych území spôsobila, že sa v exponovaných častiach mesta postavili objekty, ktoré by tam po zvážení všetkých parametrov (dopravné napojenie, nároky na statickú dopravu, začlenenie do siluety-obrazu mesta, architektonická kvalita) stáť nemali alebo by mali byť minimálne inak orientované s inou výškou, nehovoriac o ich dopade na životné prostredie, zeleň a verejné priestranstvá (Aupark). Zvonku to proste vyzeralo, akoby vedenie mesta stálo bokom vývoja."

SkryťVypnúť reklamu

Aký máte názor na výstavbu na nábreží pri Dunaji? Aké riešenie navrhujete pre oblasť PKO?

"Dunajské nábrežie chápem ako výstavnú skriňu mesta, podobne ako je tomu napríklad v Londýne pri Temži. Budovy mestského i národného významu by mali doplniť stavby európskeho významu. Pokiaľ ide o PKO, verím, že kauza skončí kompromisom, pretože konflikt by obe strany len poškodil. Historické PKO nemožno uchovať ako skanzen, ale treba zvážiť jeho kvalitnú rekonštrukciu a integráciu do budúcej zástavby. Ako, to by mal povedať Územný plán zóny, ktorý sa konečne začal pripravovať."

Aká novostavba alebo novší bratislavský projekt vás zaujal a páči sa Vám?

"Je ich viacero – zo skorších spomeniem prvú dvojplášťovú stavbu v Bratislave, ktorá bola príkladom aj pre stavby vo Viedni – budovu centrály VÚB od tímu Bahna-Palčo-Starý-Závodný. Z posledného obdobia ma upútalo architektonické a najmä urbanistické riešenie budov Digital Parku od architektov Ciglera a Maraniho pri Novom moste. Eurovea, najmä jej vonkajšie priestory, boli právom vysoko ocenené, no nekoordinovaným rozširovaním krytých sedení priamo na pešej zóne vzniká chaotický obraz, ktorý môže ohroziť novozískanú kvalitu dunajského nábrežia."

SkryťVypnúť reklamu

Aký máte názor na navrhované zmeny územného plánu Bratislavy. S ktorými nesúhlasíte?

"Zmeny a doplnky sa pred voľbami odložili. Vtedy sa hovorilo, že sa malo radšej začať s prípravou nového územného plánu. Ale ak už sú na programe zastupiteľstva, bolo by chybou súhlasiť napr. so zahustením a zvýšením budov na nábreží Dunaja – najmä ak je nejasná budúca dopravná priechodnosť aj riešenie statickej dopravy. Správne sú napr. úvahy o hľadaní nových pozemkov pre nákladný prístav. Sporné je však navrhované náhradné územie. Premiestnenie nákladného prístavu by bolo treba posúdiť variantne."

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 836
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 13 570
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 363
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 176
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 306
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 549
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 262
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 589
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  6. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 8 580
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 6 934
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 744
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 702
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 063
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 974
  7. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 681
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 385
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
SkryťZatvoriť reklamu