
Včera na Hviezdoslavovom námestí lákali pozornosť cirkusové slonice Dany a Kity. Nápad doviezť ich na námestie mal Ladislav Snopko a príležitosťou boli oslavy včerajšieho Dňa daňovej slobody. Podľa Snopka sú ideálnymi občanmi, ktorí znesú veľa, rovnako ako Slováci daňové zaťaženie. Nakoniec slonice rozdupali papierové škatule ako symbol zbavenia sa vysokých daní. FOTO SME – PAVOL MAJER
Kolízie medzi korčuliarmi a cyklistami na dunajskej hrádzi čiastočne vyriešili. Ako pre SME povedal riaditeľ Správy telovýchovných a rekreačných zariadení Ľubomír Kadnár, počas desiatich dní by mali ako cyklocestu označiť cestu pod hrádzou.
Cesta patrí vodohospodárom, s ktorými sa STARZ-u podarilo dohodnúť. Po ceste nebudú jazdiť autá, bude patriť len cyklistom. Hrádza zostane zase len pre korčuliarov.
Cyklistickou dopravou sa zaoberali aj mestskí poslanci. Na štvrtkovom zastupiteľstve schválili zmenu rozpočtu a vyčlenili na údržbu a výstavbu cyklochodníkov štyri milióny. Na druhej strane však odmietli roky plánované zneprejazdnenie Viedenskej cesty a jej zmenu na cyklocestu. Viedenská cesta prerušuje Medzinárodnú dunajskú cyklocestu využívanú aj zahraničnými cyklistami smerujúcimi z rakúskeho Passau do Maďarska. Je nebezpečným úsekom, jazdia po nej autá a pre cyklistov zostáva len veľmi úzka krajnica. Ako na zastupiteľstve povedal námestník primátora Pavol Minárik, zneprejazdnenie je v záujme všetkých, ktorí chodia na Tyršovo nábrežie. Navyše je rozumné, pretože o „štyristo metrov južnejšie je ďalšia paralelná cesta“.
Zneprejazdnenie Viedenskej cesty bolo súčasťou urbanistickej štúdie pre pravobežné centrum Bratislavy, teda pre územie od Starého mosta po Inchebu. V jednej z variant sa uvažovalo o tom, že by sa po Viedenskej ceste dalo zísť od Nového mosta len k reštaurácii Lebernfinger. Štyridsaťtri z 53 prítomných poslancov však hlasovalo proti zneprejazdneniu. Ľubomír Kadnár po hlasovaní reagoval pre SME: „Pripravuje sa nový projekt, podľa ktorého by cyklocesta išla po novej trase.“ Tento nový chodník by mali vybudovať priamo pod Viedenskou cestou. „Radi by sme to zabezpečili ešte do konca roka.“ Nový cyklochodník by mal podľa neho stáť asi tri milióny, platiť ho bude mesto. Na otázku, či by nebolo predsa lacnejšie zablokovať Viedenskú cestu, odpovedal: „Vidíte, nie je vôľa, chcú to zachovať pre dopravu.“
Štúdiu pre pravobrežné cetrum Bratislavy, nakoniec, poslanci schválili, neprešiel však návrh postaviť hotel na parkovisku pod Starým mostom. Podľa starostu Petržalky Vladimíra Bajana sa toto parkovisko veľmi využíva pre nástup na cyklotrasu.
Na pravom brehu Dunaja by mali podľa štúdie pribudnúť najmä športoviská a budovy pre občiansku vybavenosť. Zlepšiť by sa mal aj prístup k Auparku pre peších aj pre motoristov, vďaka zjazdu z estakády na Nový most, alebo cez tunel pod mostom. (haj)