SME

Zastavením TEN-T môže Slovensko prísť o 450 mil. eur

Slovensko môže prísť o viac ako 450 mil. eur, ak zastaví projekt TEN-T. Pre agentúru SITA to povedala Lenka Lendacká z AMI Communications Slovensko.

BRATISLAVA.

Suma už bola Európskou komisiou schválená a pridelená Slovensku na realizáciu projektu, ktorý je jednou z priorít Európskej únie.

Spoločnosť Dopravoprojekt upozorňuje, že len projekt TEN-T ako jediný na území hlavného mesta má reálne predpoklady vyčerpať plánované finančné prostriedky schválené Európskou komisiou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spoločnosť zároveň garantuje, že TEN-T je projekčne pripravený a s prvou etapou môžu začať začiatkom budúceho roka.

O peniaze určené na projekt TEN-T 17 sa uchádza mesto. Za ne by chcelo postaviť koľajovú trať z Janíkovho dvora v Petržalke na Šafárikovo námestie.

SkryťVypnúť reklamu

„Príprava projektu TEN-T trvala štyri roky. Preto je malá pravdepodobnosť, aby obdobná stavba na území Bratislavy, ktorá musí prejsť porovnateľným vývojom prípravy, mohla byť pripravená rýchlejšie.," uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Dopravoprojekt, a.s. Gabriel Koczkáš.

Z tohto dôvodu je podľa neho nepravdepodobné, že iné projekty na vyriešenie mestskej hromadnej dopravy v Bratislave dokážu v stanovenom termíne vyčerpať prostriedky z Únie rezervované na vybudovanie TEN-T.

Projekt TEN-T č. 17, prepojenie železničných koridorov na území Bratislavy, má obrovský medzinárodný a regionálny význam. Podľa Koczkáša je to jediné dlhodobé riešenie regionálnej i mestskej hromadnej dopravy v Bratislave a samotná realizácia sa môže začať už koncom tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu

Ako uviedol Koczkáš, za posledné štyri roky vyhotovili kompletnú projektovú prípravu. Tá sa začala zmenou územného plánu, spracovaním stavebných zámerov, procesov EIA s kladnými záverečnými stanoviskami vrátane procesov štátnych expertíz. Boli vypracované dokumentácie k územnému rozhodnutiu s vydanými schvaľovacími protokolmi.

Počas roka 2010 boli ukončené dokumentácie pre získanie stavebných povolení na celý rozsah projektu. Zároveň, v tom istom období, na 1. časovú etapu výstavby projektu TEN-T vypracovali dokumentácie pre začatie stavby a pre výber zhotoviteľa.

V procese prípravy projektov prebiehal aj povoľovací proces, t.j. vydanie príslušných územných rozhodnutí. Náklady spojené s prípravu TEN-T už dosiahli podľa Koczkáša 19,6 mil.

SkryťVypnúť reklamu

V prvej časovej etape projektu TEN-T č. 17 vybudujú železničnú trať v smere od stanice Bratislava-Predmestie až po podzemnú stanicu Bratislava-Filiálka. Táto etapa zároveň počíta so železničným prepojením letiska M. R. Štefánika a železničnou sieťou na území Bratislavy a tým aj s letiskom Schwechat vo Viedni.

Prípadným možným doplnením projektu TEN-T je aj čiastočné financovanie duálneho systému Bosáková – Janíkov dvor. Podľa Koczkáša je to jediná alternatíva na území hlavného mesta, ktorá zabezpečí základ budovania nového dopravného integrovaného systému Bratislavy a okolitého regiónu.

„Finančné prostriedky na tento účel sú schválené Európskou úniou a musia byť vyčerpané do roku 2015. Preto je prioritou Slovenska, aby projekt TEN-T č. 17 ministerstvo dopravy naďalej podporovalo a tým umožnilo štart jeho realizácie v roku 2012,“ dodal Gabriel Koczkáš.

Železničný koridor TEN – T 17 vedie z Paríža cez územie Francúzska, Nemecka, Rakúska až na Slovensko do Bratislavy. Je súčasťou 30-tich medzinárodných európskych dopravných koridorov. Investorom projektu prepojenia železničných koridorov TEN-T v Bratislave sú Železnice Slovenskej republiky.

Predpokladá sa jeho výrazné spolufinancovanie zo zdrojov Európskej únie. Celú projektovú a inžiniersku prípravu projektu zabezpečuje spoločnosť DI Koridor, ktorú na základe podmienok verejnej súťaže založili a jej akcionármi sú spoločnosti Dopravoprojekt a Infraprojekt.

Eurofondy
Odoberať tému

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 420
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 120
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 444
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 104
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 3 321
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 537
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 310
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 267
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 785
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 916
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 434
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 10 377
  5. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 10 060
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 993
  7. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 176
  8. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 6 727
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťZatvoriť reklamu