SME
Streda, 21. apríl, 2021 | Meniny má ErvínKrížovkyKrížovky

Zastavením TEN-T môže Slovensko prísť o 450 mil. eur

Slovensko môže prísť o viac ako 450 mil. eur, ak zastaví projekt TEN-T. Pre agentúru SITA to povedala Lenka Lendacká z AMI Communications Slovensko.

BRATISLAVA.

Suma už bola Európskou komisiou schválená a pridelená Slovensku na realizáciu projektu, ktorý je jednou z priorít Európskej únie.

Spoločnosť Dopravoprojekt upozorňuje, že len projekt TEN-T ako jediný na území hlavného mesta má reálne predpoklady vyčerpať plánované finančné prostriedky schválené Európskou komisiou.

Spoločnosť zároveň garantuje, že TEN-T je projekčne pripravený a s prvou etapou môžu začať začiatkom budúceho roka.

O peniaze určené na projekt TEN-T 17 sa uchádza mesto. Za ne by chcelo postaviť koľajovú trať z Janíkovho dvora v Petržalke na Šafárikovo námestie.

Skryť Vypnúť reklamu

„Príprava projektu TEN-T trvala štyri roky. Preto je malá pravdepodobnosť, aby obdobná stavba na území Bratislavy, ktorá musí prejsť porovnateľným vývojom prípravy, mohla byť pripravená rýchlejšie.," uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Dopravoprojekt, a.s. Gabriel Koczkáš.

Z tohto dôvodu je podľa neho nepravdepodobné, že iné projekty na vyriešenie mestskej hromadnej dopravy v Bratislave dokážu v stanovenom termíne vyčerpať prostriedky z Únie rezervované na vybudovanie TEN-T.

Projekt TEN-T č. 17, prepojenie železničných koridorov na území Bratislavy, má obrovský medzinárodný a regionálny význam. Podľa Koczkáša je to jediné dlhodobé riešenie regionálnej i mestskej hromadnej dopravy v Bratislave a samotná realizácia sa môže začať už koncom tohto roka.

Skryť Vypnúť reklamu

Ako uviedol Koczkáš, za posledné štyri roky vyhotovili kompletnú projektovú prípravu. Tá sa začala zmenou územného plánu, spracovaním stavebných zámerov, procesov EIA s kladnými záverečnými stanoviskami vrátane procesov štátnych expertíz. Boli vypracované dokumentácie k územnému rozhodnutiu s vydanými schvaľovacími protokolmi.

Počas roka 2010 boli ukončené dokumentácie pre získanie stavebných povolení na celý rozsah projektu. Zároveň, v tom istom období, na 1. časovú etapu výstavby projektu TEN-T vypracovali dokumentácie pre začatie stavby a pre výber zhotoviteľa.

V procese prípravy projektov prebiehal aj povoľovací proces, t.j. vydanie príslušných územných rozhodnutí. Náklady spojené s prípravu TEN-T už dosiahli podľa Koczkáša 19,6 mil.

Skryť Vypnúť reklamu

V prvej časovej etape projektu TEN-T č. 17 vybudujú železničnú trať v smere od stanice Bratislava-Predmestie až po podzemnú stanicu Bratislava-Filiálka. Táto etapa zároveň počíta so železničným prepojením letiska M. R. Štefánika a železničnou sieťou na území Bratislavy a tým aj s letiskom Schwechat vo Viedni.

Prípadným možným doplnením projektu TEN-T je aj čiastočné financovanie duálneho systému Bosáková – Janíkov dvor. Podľa Koczkáša je to jediná alternatíva na území hlavného mesta, ktorá zabezpečí základ budovania nového dopravného integrovaného systému Bratislavy a okolitého regiónu.

„Finančné prostriedky na tento účel sú schválené Európskou úniou a musia byť vyčerpané do roku 2015. Preto je prioritou Slovenska, aby projekt TEN-T č. 17 ministerstvo dopravy naďalej podporovalo a tým umožnilo štart jeho realizácie v roku 2012,“ dodal Gabriel Koczkáš.

Železničný koridor TEN – T 17 vedie z Paríža cez územie Francúzska, Nemecka, Rakúska až na Slovensko do Bratislavy. Je súčasťou 30-tich medzinárodných európskych dopravných koridorov. Investorom projektu prepojenia železničných koridorov TEN-T v Bratislave sú Železnice Slovenskej republiky.

Predpokladá sa jeho výrazné spolufinancovanie zo zdrojov Európskej únie. Celú projektovú a inžiniersku prípravu projektu zabezpečuje spoločnosť DI Koridor, ktorú na základe podmienok verejnej súťaže založili a jej akcionármi sú spoločnosti Dopravoprojekt a Infraprojekt.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  2. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  3. Investovanie sa tento rok oplatí
  4. Flexibilita, nedielna súčasť činnosti logistického providera
  5. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  6. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  7. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  8. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  9. Volkswagen Touareg: Prvá liga za slušné peniaze
  10. Veľká jarná súťaž o cestu do Ománu
  1. Snažíte sa o ekologickú domácnosť?
  2. Niké Športovkyňa mesiaca si vybrala na podporu lyžiarske talenty
  3. 5 dôvodov, prečo si kupovať slovenskú zeleninu. Poznáte všetky?
  4. Kúpele Sliač sa pripravujú na liečbu post- Covidových pacientov
  5. BILLA rodičom radí, ako deťom pripraviť výživnú desiatu
  6. Investovanie sa tento rok oplatí
  7. Prečo McDonald's podniká kroky k udržateľným riešeniam?
  8. Ako môžete z vašej domácnosti spraviť zelenú domácnosť?
  9. V COOP Jednote aj počas pandémie vybavíte všetko
  10. DPDgroup zanalyzovala správanie zákazníkov počas pandémie
  1. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 24 636
  2. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 20 759
  3. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 8 962
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 366
  5. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 8 183
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 7 643
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 642
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 7 571
  9. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 527
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 179
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu