SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Zastavením TEN-T môže Slovensko prísť o 450 mil. eur

Slovensko môže prísť o viac ako 450 mil. eur, ak zastaví projekt TEN-T. Pre agentúru SITA to povedala Lenka Lendacká z AMI Communications Slovensko.

BRATISLAVA.

Suma už bola Európskou komisiou schválená a pridelená Slovensku na realizáciu projektu, ktorý je jednou z priorít Európskej únie.

Spoločnosť Dopravoprojekt upozorňuje, že len projekt TEN-T ako jediný na území hlavného mesta má reálne predpoklady vyčerpať plánované finančné prostriedky schválené Európskou komisiou.

Spoločnosť zároveň garantuje, že TEN-T je projekčne pripravený a s prvou etapou môžu začať začiatkom budúceho roka.

O peniaze určené na projekt TEN-T 17 sa uchádza mesto. Za ne by chcelo postaviť koľajovú trať z Janíkovho dvora v Petržalke na Šafárikovo námestie.

SkryťVypnúť reklamu

„Príprava projektu TEN-T trvala štyri roky. Preto je malá pravdepodobnosť, aby obdobná stavba na území Bratislavy, ktorá musí prejsť porovnateľným vývojom prípravy, mohla byť pripravená rýchlejšie.," uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Dopravoprojekt, a.s. Gabriel Koczkáš.

Z tohto dôvodu je podľa neho nepravdepodobné, že iné projekty na vyriešenie mestskej hromadnej dopravy v Bratislave dokážu v stanovenom termíne vyčerpať prostriedky z Únie rezervované na vybudovanie TEN-T.

Projekt TEN-T č. 17, prepojenie železničných koridorov na území Bratislavy, má obrovský medzinárodný a regionálny význam. Podľa Koczkáša je to jediné dlhodobé riešenie regionálnej i mestskej hromadnej dopravy v Bratislave a samotná realizácia sa môže začať už koncom tohto roka.

SkryťVypnúť reklamu

Ako uviedol Koczkáš, za posledné štyri roky vyhotovili kompletnú projektovú prípravu. Tá sa začala zmenou územného plánu, spracovaním stavebných zámerov, procesov EIA s kladnými záverečnými stanoviskami vrátane procesov štátnych expertíz. Boli vypracované dokumentácie k územnému rozhodnutiu s vydanými schvaľovacími protokolmi.

Počas roka 2010 boli ukončené dokumentácie pre získanie stavebných povolení na celý rozsah projektu. Zároveň, v tom istom období, na 1. časovú etapu výstavby projektu TEN-T vypracovali dokumentácie pre začatie stavby a pre výber zhotoviteľa.

V procese prípravy projektov prebiehal aj povoľovací proces, t.j. vydanie príslušných územných rozhodnutí. Náklady spojené s prípravu TEN-T už dosiahli podľa Koczkáša 19,6 mil.

SkryťVypnúť reklamu

V prvej časovej etape projektu TEN-T č. 17 vybudujú železničnú trať v smere od stanice Bratislava-Predmestie až po podzemnú stanicu Bratislava-Filiálka. Táto etapa zároveň počíta so železničným prepojením letiska M. R. Štefánika a železničnou sieťou na území Bratislavy a tým aj s letiskom Schwechat vo Viedni.

Prípadným možným doplnením projektu TEN-T je aj čiastočné financovanie duálneho systému Bosáková – Janíkov dvor. Podľa Koczkáša je to jediná alternatíva na území hlavného mesta, ktorá zabezpečí základ budovania nového dopravného integrovaného systému Bratislavy a okolitého regiónu.

„Finančné prostriedky na tento účel sú schválené Európskou úniou a musia byť vyčerpané do roku 2015. Preto je prioritou Slovenska, aby projekt TEN-T č. 17 ministerstvo dopravy naďalej podporovalo a tým umožnilo štart jeho realizácie v roku 2012,“ dodal Gabriel Koczkáš.

Železničný koridor TEN – T 17 vedie z Paríža cez územie Francúzska, Nemecka, Rakúska až na Slovensko do Bratislavy. Je súčasťou 30-tich medzinárodných európskych dopravných koridorov. Investorom projektu prepojenia železničných koridorov TEN-T v Bratislave sú Železnice Slovenskej republiky.

Predpokladá sa jeho výrazné spolufinancovanie zo zdrojov Európskej únie. Celú projektovú a inžiniersku prípravu projektu zabezpečuje spoločnosť DI Koridor, ktorú na základe podmienok verejnej súťaže založili a jej akcionármi sú spoločnosti Dopravoprojekt a Infraprojekt.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 363
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 907
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 117
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 746
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 501
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 204
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 622
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 493
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  5. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 687
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 636
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 544
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 147
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 962
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 941
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 878
  8. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 277
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu