Zastavením TEN-T môže Slovensko prísť o 450 mil. eur

Slovensko môže prísť o viac ako 450 mil. eur, ak zastaví projekt TEN-T. Pre agentúru SITA to povedala Lenka Lendacká z AMI Communications Slovensko.

BRATISLAVA.

Suma už bola Európskou komisiou schválená a pridelená Slovensku na realizáciu projektu, ktorý je jednou z priorít Európskej únie.

Spoločnosť Dopravoprojekt upozorňuje, že len projekt TEN-T ako jediný na území hlavného mesta má reálne predpoklady vyčerpať plánované finančné prostriedky schválené Európskou komisiou.

Spoločnosť zároveň garantuje, že TEN-T je projekčne pripravený a s prvou etapou môžu začať začiatkom budúceho roka.

O peniaze určené na projekt TEN-T 17 sa uchádza mesto. Za ne by chcelo postaviť koľajovú trať z Janíkovho dvora v Petržalke na Šafárikovo námestie.

„Príprava projektu TEN-T trvala štyri roky. Preto je malá pravdepodobnosť, aby obdobná stavba na území Bratislavy, ktorá musí prejsť porovnateľným vývojom prípravy, mohla byť pripravená rýchlejšie.," uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Dopravoprojekt, a.s. Gabriel Koczkáš.

Z tohto dôvodu je podľa neho nepravdepodobné, že iné projekty na vyriešenie mestskej hromadnej dopravy v Bratislave dokážu v stanovenom termíne vyčerpať prostriedky z Únie rezervované na vybudovanie TEN-T.

Projekt TEN-T č. 17, prepojenie železničných koridorov na území Bratislavy, má obrovský medzinárodný a regionálny význam. Podľa Koczkáša je to jediné dlhodobé riešenie regionálnej i mestskej hromadnej dopravy v Bratislave a samotná realizácia sa môže začať už koncom tohto roka.

Ako uviedol Koczkáš, za posledné štyri roky vyhotovili kompletnú projektovú prípravu. Tá sa začala zmenou územného plánu, spracovaním stavebných zámerov, procesov EIA s kladnými záverečnými stanoviskami vrátane procesov štátnych expertíz. Boli vypracované dokumentácie k územnému rozhodnutiu s vydanými schvaľovacími protokolmi.

Počas roka 2010 boli ukončené dokumentácie pre získanie stavebných povolení na celý rozsah projektu. Zároveň, v tom istom období, na 1. časovú etapu výstavby projektu TEN-T vypracovali dokumentácie pre začatie stavby a pre výber zhotoviteľa.

V procese prípravy projektov prebiehal aj povoľovací proces, t.j. vydanie príslušných územných rozhodnutí. Náklady spojené s prípravu TEN-T už dosiahli podľa Koczkáša 19,6 mil.

V prvej časovej etape projektu TEN-T č. 17 vybudujú železničnú trať v smere od stanice Bratislava-Predmestie až po podzemnú stanicu Bratislava-Filiálka. Táto etapa zároveň počíta so železničným prepojením letiska M. R. Štefánika a železničnou sieťou na území Bratislavy a tým aj s letiskom Schwechat vo Viedni.

Prípadným možným doplnením projektu TEN-T je aj čiastočné financovanie duálneho systému Bosáková – Janíkov dvor. Podľa Koczkáša je to jediná alternatíva na území hlavného mesta, ktorá zabezpečí základ budovania nového dopravného integrovaného systému Bratislavy a okolitého regiónu.

„Finančné prostriedky na tento účel sú schválené Európskou úniou a musia byť vyčerpané do roku 2015. Preto je prioritou Slovenska, aby projekt TEN-T č. 17 ministerstvo dopravy naďalej podporovalo a tým umožnilo štart jeho realizácie v roku 2012,“ dodal Gabriel Koczkáš.

Železničný koridor TEN – T 17 vedie z Paríža cez územie Francúzska, Nemecka, Rakúska až na Slovensko do Bratislavy. Je súčasťou 30-tich medzinárodných európskych dopravných koridorov. Investorom projektu prepojenia železničných koridorov TEN-T v Bratislave sú Železnice Slovenskej republiky.

Predpokladá sa jeho výrazné spolufinancovanie zo zdrojov Európskej únie. Celú projektovú a inžiniersku prípravu projektu zabezpečuje spoločnosť DI Koridor, ktorú na základe podmienok verejnej súťaže založili a jej akcionármi sú spoločnosti Dopravoprojekt a Infraprojekt.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  2. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  4. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  8. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  9. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 11 722
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 6 566
  3. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 271
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 044
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 5 734
  6. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 5 558
  7. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 339
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 868
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 619
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 994

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop