SME
Pondelok, 6. apríl, 2020 | Meniny má Irena

Zastavením TEN-T môže Slovensko prísť o 450 mil. eur

Slovensko môže prísť o viac ako 450 mil. eur, ak zastaví projekt TEN-T. Pre agentúru SITA to povedala Lenka Lendacká z AMI Communications Slovensko.

BRATISLAVA.

Suma už bola Európskou komisiou schválená a pridelená Slovensku na realizáciu projektu, ktorý je jednou z priorít Európskej únie.

Spoločnosť Dopravoprojekt upozorňuje, že len projekt TEN-T ako jediný na území hlavného mesta má reálne predpoklady vyčerpať plánované finančné prostriedky schválené Európskou komisiou.

Spoločnosť zároveň garantuje, že TEN-T je projekčne pripravený a s prvou etapou môžu začať začiatkom budúceho roka.

O peniaze určené na projekt TEN-T 17 sa uchádza mesto. Za ne by chcelo postaviť koľajovú trať z Janíkovho dvora v Petržalke na Šafárikovo námestie.

Článok pokračuje pod video reklamou

„Príprava projektu TEN-T trvala štyri roky. Preto je malá pravdepodobnosť, aby obdobná stavba na území Bratislavy, ktorá musí prejsť porovnateľným vývojom prípravy, mohla byť pripravená rýchlejšie.," uviedol predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Dopravoprojekt, a.s. Gabriel Koczkáš.

Z tohto dôvodu je podľa neho nepravdepodobné, že iné projekty na vyriešenie mestskej hromadnej dopravy v Bratislave dokážu v stanovenom termíne vyčerpať prostriedky z Únie rezervované na vybudovanie TEN-T.

Projekt TEN-T č. 17, prepojenie železničných koridorov na území Bratislavy, má obrovský medzinárodný a regionálny význam. Podľa Koczkáša je to jediné dlhodobé riešenie regionálnej i mestskej hromadnej dopravy v Bratislave a samotná realizácia sa môže začať už koncom tohto roka.

Ako uviedol Koczkáš, za posledné štyri roky vyhotovili kompletnú projektovú prípravu. Tá sa začala zmenou územného plánu, spracovaním stavebných zámerov, procesov EIA s kladnými záverečnými stanoviskami vrátane procesov štátnych expertíz. Boli vypracované dokumentácie k územnému rozhodnutiu s vydanými schvaľovacími protokolmi.

Počas roka 2010 boli ukončené dokumentácie pre získanie stavebných povolení na celý rozsah projektu. Zároveň, v tom istom období, na 1. časovú etapu výstavby projektu TEN-T vypracovali dokumentácie pre začatie stavby a pre výber zhotoviteľa.

V procese prípravy projektov prebiehal aj povoľovací proces, t.j. vydanie príslušných územných rozhodnutí. Náklady spojené s prípravu TEN-T už dosiahli podľa Koczkáša 19,6 mil.

V prvej časovej etape projektu TEN-T č. 17 vybudujú železničnú trať v smere od stanice Bratislava-Predmestie až po podzemnú stanicu Bratislava-Filiálka. Táto etapa zároveň počíta so železničným prepojením letiska M. R. Štefánika a železničnou sieťou na území Bratislavy a tým aj s letiskom Schwechat vo Viedni.

Prípadným možným doplnením projektu TEN-T je aj čiastočné financovanie duálneho systému Bosáková – Janíkov dvor. Podľa Koczkáša je to jediná alternatíva na území hlavného mesta, ktorá zabezpečí základ budovania nového dopravného integrovaného systému Bratislavy a okolitého regiónu.

„Finančné prostriedky na tento účel sú schválené Európskou úniou a musia byť vyčerpané do roku 2015. Preto je prioritou Slovenska, aby projekt TEN-T č. 17 ministerstvo dopravy naďalej podporovalo a tým umožnilo štart jeho realizácie v roku 2012,“ dodal Gabriel Koczkáš.

Železničný koridor TEN – T 17 vedie z Paríža cez územie Francúzska, Nemecka, Rakúska až na Slovensko do Bratislavy. Je súčasťou 30-tich medzinárodných európskych dopravných koridorov. Investorom projektu prepojenia železničných koridorov TEN-T v Bratislave sú Železnice Slovenskej republiky.

Predpokladá sa jeho výrazné spolufinancovanie zo zdrojov Európskej únie. Celú projektovú a inžiniersku prípravu projektu zabezpečuje spoločnosť DI Koridor, ktorú na základe podmienok verejnej súťaže založili a jej akcionármi sú spoločnosti Dopravoprojekt a Infraprojekt.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  2. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  3. Nestarnú, ale dozrievajú
  4. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  5. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  6. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  7. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  8. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  9. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  10. Bude dobre!
  1. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  2. Pri kúpe klimatizácie sa oplatí poznať aj druhý názor
  3. V centre Košíc vyrastá eco-friendly biznis centrum
  4. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  5. Aby nám Veľká noc nezostala ležať v žalúdku...
  6. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  7. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná?
  8. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  9. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  10. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT!
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 54 258
  2. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 35 562
  3. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 24 777
  4. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 17 849
  5. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 17 623
  6. Aké železo máte užívať, aby vaša imunita zostala silná? 16 926
  7. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 15 503
  8. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 14 489
  9. Bude dobre! 13 315
  10. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 129