Revízorov lámu na úplatky aj násilím

Pri pokuse o podplatenie kontrolóra lístkov v MHD neprekážala mladej dievčine ani naša kamera.

Pre bratislavský dopravný podnik pracuje 26 revízorov, medzi nimi je aj jedna žena. Niektorí kontrolujú cestovné lístky už dvadsať rokov.(Zdroj: ARCHÍV SME – PETER ŽÁKOVIČ)

Za vyše hodiny, ktorú sme strávili s revízormi, chytili len dve čierne pasažierky a dvoch ľudí, ktorí si električenku zabudli.

BRATISLAVA. Každá kontrola cestovných lístkov sa začína navlas rovnako. „Dobrý deň, kontrola cestovných lístkov.“

Tých pár slov mnohých cestujúcich znervózni, hoci aj majú správne označený lístok. Okrem hádok ale revízori spúšťajú aj úsmevy cestujúcich.

Uprostred týždňa nastupujeme okolo 16.15 spolu s dvojicou revízorov a jedným esbéeskárom do autobusu číslo 88 pred Slovenským národným divadlom. Smerujeme k jednému z dopravných uzlov, na Autobusovú stanicu Mlynské nivy.

Revízori o nás vedia. Kontrolujú asi dvadsať ľudí, chytia jednu čiernu pasažierku. Lístok síce mala označený, ale v čase kontroly už päť minút neplatný. Neskúša sa vyhovárať ani hádať.

„Môžem zaplatiť kartou?“ pýta sa. „Ja vám to napíšem,“ hovorí revízor Marián a vypýta si občiansky preukaz.

Dala by dvadsať

Spred Mlynských Nív potom pokračujeme päťdesiatkou, v ktorej môže byť vyše päťdesiat ľudí. Revízori nastupujú poslední, jeden prednými a druhý zadnými dverami.

„Nemám lístok ani peniaze,“ hovorí ľahostajne mladé dievča. „Nie som povinná ukázať revízorovi občiansky,“ hovorí podráždene. Revízor mierne zvýši hlas. „Privoláme hliadku polície.“

Dievča to nevzdáva a skúša vyjednávať. „Nedalo by sa nejako dohodnúť?“ Ponúka 20 eur bez bloku. Od pokusu o podplácanie revízora ju neodradí ani prítomnosť našej kamery, ktorú videli aj iní cestujúci.

Revízor dievča upozorňuje, že pokiaľ ponúka úplatok, dopúšťa sa podplácania. Hádka sa skončí rezignáciou. „Dobre, tak dám občiansky.“

Hoci kontrola nepreverila všetkých, na Miletičovej vystupujeme. Druhý z revízorov chytil pána, ktorý si zabudol električenku, v pokladni dopravného podniku namiesto pokuty 40 eur zaplatí len manipulačný poplatok päť eur.

Špekulanti a násilníci

Počas čakania na ďalší spoj vyzvedáme od revízorov, či už na prvý pohľad rozoznajú čierneho pasažiera. „Špekulanti zvyčajne sedávajú hneď za vodičom alebo sú blízko označovačov, celý čas sa mrvia a obzerajú. Ľudí prezradí aj mimika,“ vraví Marián.

Podozriví sú podľa druhého z dvojice, revízora Braňa, aj tí, ktorí majú lístok v ruke a žmolia ho. „Často je ten lístok označený aj viackrát.“

Revízorov často klamú. „Skúšajú to rôzne – okradli ma, mnohí hrajú, že sú cudzinci, mnohí z nich sa do desiatich minút zmenili na Slovákov,“ hovorí Marián.

Spomína aj na dievča, ktoré malo malého psíka a tvrdila, že lístok jej akurát zjedol v tom momente, ako ju prišli kontrolovať.

Laco, mlčanlivý esbéeskár, počas našej prítomnosti nemusel zasahovať ani raz. Občas sú však cestujúci násilnícki.

„Agresívny chlapík raz vytiahol na kolegov grilovaciu vidlicu, jeden 120-kilový chlap zasa za jazdy odvzdušnil dvere na autobuse a tlačil nás von. Iný dobre stavaný chlap chcel vytrhnúť dvere na trolejbuse, a ďalší vykopol celé okno na električke.“

Na zastávku pri trhovisku Miletičova prichádza o 16.45 autobus číslo 66. Cestuje v ňom asi desať ľudí, nikoho nechytili bez lístka. Na zastávke Záhradnícka znovu prestúpime. Dobiehame na električku číslo 14, opäť v nej nie je žiadny čierny pasažier.

odznak_res.jpg

sm-0311-003f-bus.rw-r947_res.jpgFOTO ARCHÍV SME - PAVOL FUNTÁL

Revízor: Niekedy prižmúrim obidve oči

MARIÁN pracuje ako revízor dvanásť rokov. Svoju totožnosť si chráni.

Koľko ľudí denne skontrolujete?

„Máme osemhodinové služby, z toho sedem hodín sme v teréne. Skontrolovaných môže byť priemerne okolo 400 až 500 ľudí denne. Za hodinu prejdeme zhruba päť či šesť spojov.“

Koľko čiernych pasažierov chytíte?

„Niekedy aj štyri hodiny nechytíme nikoho bez lístka. Iné je to veľmi skoro ráno, s kontrolou ľudia nepočítajú. Už sa nám podarilo chytiť aj dvadsiatich v jednom autobuse. V priemere je to okolo desať až pätnásť ľudí denne na jedného kontrolóra.“

V ktorých lokalitách sa čierni pasažieri vyskytujú častejšie?

„Sú to najmä okrajové štvrte, buď v skorých ranných hodinách, alebo neskoro večer, či v nočných spojoch.“

Ako reagujú ľudia, keď ich chytíte bez lístka?

„Niektorí sú s pokutou zmierení, iní sa hanbia. Skutočná povaha sa ukáže, keď všetky výhovorky zlyhajú.“

Môžete cestujúcemu z nejakého dôvodu tolerovať, že nemá označený lístok?

„Ak človek práve nastúpil a vôbec netušil, že sme tam a vidíme, že si chcel lístok označiť, ale už to nestihol, lebo označovač sa tesne predtým zablokuje, sme mu to ochotní uznať. Vtedy prižmúrim obidve oči.“

Máte svoje určené miesta alebo cestujete po celej Bratislave?

„Trasy máme rozdelené tak, aby bola pokrytá celá Bratislava. Robíme ako dvojica celý týždeň v jednom okrese, ďalší týždeň v inom, podľa rozpisu. Každý vie, kde sa bude nachádzať v ktorý týždeň a v akom čase, striedajú sa ranné s poobedňajšími plus nočné a víkendy.

Michaela Kadvanová
O zdražení MHD zatiaľ nerozhodli

BRATISLAVA. Zdražovanie lístkov na mestskú dopravu je v hre už niekoľko týždňov, bratislavský primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru) však stále nerozhodol.

Mesto pôvodne zvyšovanie ceny o dvadsať percent avizovalo ešte pred koncom marca, k zdražovaniu však môže prísť aj neskôr. Proti sa postavila mestská dopravná komisia a primátor sa vraj chce riadiť jej odporúčaniami.

„Musí sa najskôr zvýšiť komfort cestovania,“ povedal Jozef Uhler, predseda komisie dopravy a informačných systémov mesta.

Komisia chce rovnako ako Ftáčnik počuť, ako a kde plánuje dopravný podnik šetriť, aby sa mohol vyhnúť zdražovaniu. Hovorca primátora Ľubomír Andrassy povedal, že vedenie dopravného podniku má predložiť komplexný šetriaci plán.

Lucia Tkáčiková

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  2. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  3. Cestou - necestou
  4. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  5. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci
  6. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností
  7. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie
  8. Zábavný aj sebavedomý
  9. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3
  10. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo
  1. Nulový úrok pre klientov, ktorí si do mBank prenesú kreditku
  2. Nové bývanie bez murovania
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň
  4. Dvojnásobný šampión v rozhovore o ceste, ktorá mu priniesla zisk
  5. Cestou - necestou
  6. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt
  7. Premier Club Nitra: Výborne čapovanú Plzeň hľadajte v centre
  8. Konferencia o využívaní ITP v trestnom konaní splnila svoj cieľ
  9. Nadácia Poštovej banky podporí grantom folklór a tradície
  10. Najlepšie obnovený bytový dom 2016 je v Prešove
  1. Kĺby starnú s nami. S týmito radami ich udržíte fit čo najdlhšie 23 981
  2. Päť tipov na dovolenku počas Veľkej noci 9 263
  3. Prežil som autonehodu. Teraz som vďačný za každý deň 8 108
  4. Slováci čoskoro lídrami vo využívaní inteligentných domácností 4 376
  5. Zábavný aj sebavedomý 4 059
  6. Obľúbené letné pneumatiky Matador Hectorra v novej generácii 3 3 874
  7. Ikonický Harley-Davidson za bezkonkurenčnú cenu 2 879
  8. Za štadiónom Lokomotívy rastie zaujímavý projekt 2 660
  9. Zákaznícky servis Martinusu sa dostal medzi svetovú špičku 2 431
  10. Kursalon Trenčianske Teplice: Výborné jedlo a chutné pivo 2 391

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop