BRATISLAVA. Prípadné pozastavenie projektu TEN-T by znamenalo koniec snáh o vybudovanie nosného dopravného systému v Bratislave. Uviedol to na dnešnej tlačovej konferencii generálny riaditeľ a predseda predstavenstva spoločnosti Dopravoprojekt, a.s. Gabriel Koczkáš.
Projekt je podľa Dopravoprojektu už v takom štádiu rozpracovanosti, že jeho pozastavenie by vzhľadom na financie schválené z Európskej únie bolo neefektívne. O peniaze určené na projekt TEN-T 17 sa uchádza mesto.
Za ne by chcelo postaviť koľajovú trať z Janíkovho dvora v Petržalke na Šafárikovo námestie. Do súčasného projektu TEN-T 17 sa už podľa Koczkáša investovalo 19,6 milióna eur a o jeho pozastavení nedostal žiadne oficiálne informácie. „Sám som bol prekvapený vyjadreniami v médiách, že projekt bude mať iné projektovanie,“ uviedol Koczkáš.
O osude projektu TEN-T 17 musia podľa Koczkáša rozhodnúť kompetentní. „Predpokladám, že prehodnotia svoje stanoviská,“ povedal a dodal, že projekt určite nezastane, jeho vízie a perspektívy zostávajú aj naďalej. Prvá etapa projektu je už pripravená do realizácie, poznamenal. Druhá etapa projektu počíta aj s dobudovaním podzemnej časti stavby od filiálky až po železničnú trať v Petržalke.
Podľa Koczkáša je tak súčasťou projektu okrajovo aj riešenie nosného systému na území Petržalky. Mesto v minulosti oficiálne deklarovalo podporu projektu a jeho zakomponovanie do električkového systému na území Petržalky a urobilo aj kroky k zmene územného plánu. Ako uviedol Koczkáš, projekt nie je v protipóle projektu primátora, bude možné využiť niektoré časti projektu TEN-T pre nový režim.
Projekt pod názvom Prepojenie železničných koridorov TEN-T 17 rieši na území Bratislavy dobudovanie železničnej siete na území mesta. Má dopady aj na vnútromestskú dopravu, pretože poskytuje dopravné kapacity vo veľkom meradle čo sa týka mesta aj mestských častí. Podľa Koczkáša je to jeden z najväčších projektov pripravovaných na území Bratislavy. Robila sa naň dopravno-urbanistická štúdia a projekt je zapracovaný aj v územnom pláne. Projekt je rozdelený na tri časové etapy, pričom prvá by mala byť ukončená do roku 2015.
O 250 miliónov eur z Operačného programu Doprava sa uchádza hlavné mesto, ktoré by chcelo za ne postaviť koľajovú trať z Janíkovho dvora v Petržalke na Šafárikovo námestie. Podľa Bruselu a ministerstva dopravy v tomto programovacom období do roku 2013 nie je slovenská strana schopná zrealizovať tento projekt tak, aby vytvorila nejaké zmysluplné prepojenie v rámci mesta. Prišli preto s požiadavkou, aby mesto ponúklo projekt, ktorý je schopné zrealizovať v tom čase, ktorý zostáva do konca programového obdobia. „My za takýto projekt považujeme prepojenie Janíkovho dvora so Šafárikovým námestím ako prvú etapu, s tým, že celá tá trať by mala viesť z Janíkovho dvora na Hlavnú stanicu,“ uviedol petržalsky starosta Milan Ftáčnik.