SME

Vodiči už cez Malinovo neuháňajú. Pomohli tabule

V Malinove sa podarilo znížiť rýchlosť prichádzajúcich vodičov nainštalovaním elektronických tabúľ. Tie vodičov informujú o ich aktuálnej rýchlosti.

MALINOVO. Vodičov, ktorí prichádzajú do obce Malinovo, upozorňujú na ich rýchlosť od septembra minulého roku takzvané elektronické panely na premenné prevádzkové informácie.

Obec ich nainštalovala k všetkým trom vstupom do obce, v smere od Tomášova, Zálesia a Mosta pri Bratislave. Dôvodom boli predovšetkým bezpečnostné opatrenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Efekt sa dostavil

Starostka obce Eva Godová potvrdzuje, že psychologický účinok panelov už v obci pocítili. „Rýchlosť vodičov sa znížila," porovnáva Godová súčasnú situáciu so stavom pred ich namontovaním.

SkryťVypnúť reklamu

„Potvrdzujú to aj obyvatelia, ktorí bývajú v dotknutých lokalitách." Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského, takéto zariadenie dokáže zapôsobiť na viac ako 90 percent vodičov, aby svoju rýchlosť upravili.
K umiestneniu panelov pristúpila obec aj na základe podnetov od obyvateľov.

„Chceli sme to už dávnejšie, no finančné možnosti nám to nedovoľovali," hovorí Godová. Zakúpenie prístrojov a ich montáž na stĺpy hradila obec zo svojho rozpočtu. Vyšlo ju to na približne osemtisíc eur.

Elektronické panely majú podľa Godovej dve funkcie. Jednou z nich je prevencia bezpečnosti. Zníženie rýchlosti, najmä zo strany vodičov nákladných áut, má tiež podľa jej slov obmedziť ničenie ciest.

Ich stav sa od zavedenia mýta vďaka tranzitnej doprave zhoršuje. Ako Godová podotýka, mnohí vodiči nákladiakov prekračujú pri prejazde obcou povolenú rýchlosť, čo prispieva k poškodzovaniu cestného telesa.

SkryťVypnúť reklamu

Pocit falošného bezpečia

Ako Drahovský hovorí, na kvalitných cestách nemá vysoká rýchlosť tranzitnej dopravy sama o sebe nepriaznivý vplyv.

„Iné je nedodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti a neprispôsobovanie rýchlosti aktuálnym podmienkam najmä na málo kvalitných cestách. V tomto prípade je negatívny vplyv veľmi vysoký ako na bezpečnosť, tak aj na poškodzovanie ciest."

Veľa starostov požaduje zníženie rýchlosti z 50 na 20 až 30 kilometrov za hodinu. Takéto opatrenia sú podľa Drahovského kontraproduktívne, pretože dochádza k akumulovaniu dopravy v obci a pocitu falošného bezpečia.

„Obyvateľa si zvyknú na veľmi nízku rýchlosť a klesne ostražitosť. Potom stačí jeden vodič, ktorý nebude rešpektovať nízku rýchlosť a tragédia sa prihodí veľmi ľahko."

SkryťVypnúť reklamu

Niekoľko možností

Najlepším riešením by bolo podľa Drahovského vybudovanie obchvatu obce bez obmedzenia rýchlosti.

„Ak obchvat obce nie je možný, je vhodné dať na začiatok zastavaného územia (nie katastrálnej oblasti) radar s informačnou tabuľou o aktuálnej rýchlosti a celú trasu cez obec prispôsobiť na rovnakú rýchlosť, spravidla 50 kilometrov za hodinu."

V prípade, že na niektorých miestach začnú vodiči opäť prekračovať rýchlosť, Drahovský radí znovu umiestniť radar s informačnou tabuľou.

Na nie veľmi preťažených komunikáciách sa podľa jeho slov osvedčili kruhové objazdy alebo ostrovčeky, ktoré fyzicky donútia vodičov znížiť rýchlosť na odporúčanú hodnotu.

Ďalším efektívnym nástrojom je tiež meranie rýchlosti políciou kúsok za elektronickým panelom.

ELEKTRONICKÉ PANELY NA PREMENNÉ PREVÁDZKOVÉ INFORMÁCIE

Osádzajú sa v obciach v spolupráci so správcom komunikácie, cestným správnym orgánom a so súhlasom dotknutého orgánu štátnej správy (Krajský dopravný inšpektorát PZ v Bratislave).

V okrese Senec požiadali o schválenie elektronických panelov obce:
-Bernolákovo
-Dunajská Lužná: 2 kusy
-Chorvátsky Grob: 2 kusy
-Senec
-Ivanka pri Dunaji

V okrese Pezinok požiadali o schválenie elektronických panelov obce:
-Dubová: 2 kusy
-Pezinok: 1 kus
-Svätý Jur: 1 kus
-Doľany: 1 kus (KRPZ BA)

(KRPZ BA)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 661
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 697
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 331
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 5 166
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 480
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 826
  7. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 2 472
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 316
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 861
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 65 627
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 47 476
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 338
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 979
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 926
  7. Rado Surovka: Raši dostal padáka 17 909
  8. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 13 458
  1. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  2. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  3. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  4. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  7. Tupou Ceruzou: Medvede
  8. Tupou Ceruzou: Mr. Business
SkryťZatvoriť reklamu