SME
Utorok, 9. august, 2022 | Meniny má Ľubomíra

Vodiči už cez Malinovo neuháňajú. Pomohli tabule

V Malinove sa podarilo znížiť rýchlosť prichádzajúcich vodičov nainštalovaním elektronických tabúľ. Tie vodičov informujú o ich aktuálnej rýchlosti.

MALINOVO. Vodičov, ktorí prichádzajú do obce Malinovo, upozorňujú na ich rýchlosť od septembra minulého roku takzvané elektronické panely na premenné prevádzkové informácie.

Obec ich nainštalovala k všetkým trom vstupom do obce, v smere od Tomášova, Zálesia a Mosta pri Bratislave. Dôvodom boli predovšetkým bezpečnostné opatrenia.

Efekt sa dostavil

Starostka obce Eva Godová potvrdzuje, že psychologický účinok panelov už v obci pocítili. „Rýchlosť vodičov sa znížila," porovnáva Godová súčasnú situáciu so stavom pred ich namontovaním.

„Potvrdzujú to aj obyvatelia, ktorí bývajú v dotknutých lokalitách." Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského, takéto zariadenie dokáže zapôsobiť na viac ako 90 percent vodičov, aby svoju rýchlosť upravili.
K umiestneniu panelov pristúpila obec aj na základe podnetov od obyvateľov.

„Chceli sme to už dávnejšie, no finančné možnosti nám to nedovoľovali," hovorí Godová. Zakúpenie prístrojov a ich montáž na stĺpy hradila obec zo svojho rozpočtu. Vyšlo ju to na približne osemtisíc eur.

Elektronické panely majú podľa Godovej dve funkcie. Jednou z nich je prevencia bezpečnosti. Zníženie rýchlosti, najmä zo strany vodičov nákladných áut, má tiež podľa jej slov obmedziť ničenie ciest.

Ich stav sa od zavedenia mýta vďaka tranzitnej doprave zhoršuje. Ako Godová podotýka, mnohí vodiči nákladiakov prekračujú pri prejazde obcou povolenú rýchlosť, čo prispieva k poškodzovaniu cestného telesa.

Pocit falošného bezpečia

Ako Drahovský hovorí, na kvalitných cestách nemá vysoká rýchlosť tranzitnej dopravy sama o sebe nepriaznivý vplyv.

„Iné je nedodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti a neprispôsobovanie rýchlosti aktuálnym podmienkam najmä na málo kvalitných cestách. V tomto prípade je negatívny vplyv veľmi vysoký ako na bezpečnosť, tak aj na poškodzovanie ciest."

Veľa starostov požaduje zníženie rýchlosti z 50 na 20 až 30 kilometrov za hodinu. Takéto opatrenia sú podľa Drahovského kontraproduktívne, pretože dochádza k akumulovaniu dopravy v obci a pocitu falošného bezpečia.

„Obyvateľa si zvyknú na veľmi nízku rýchlosť a klesne ostražitosť. Potom stačí jeden vodič, ktorý nebude rešpektovať nízku rýchlosť a tragédia sa prihodí veľmi ľahko."

Niekoľko možností

Najlepším riešením by bolo podľa Drahovského vybudovanie obchvatu obce bez obmedzenia rýchlosti.

„Ak obchvat obce nie je možný, je vhodné dať na začiatok zastavaného územia (nie katastrálnej oblasti) radar s informačnou tabuľou o aktuálnej rýchlosti a celú trasu cez obec prispôsobiť na rovnakú rýchlosť, spravidla 50 kilometrov za hodinu."

V prípade, že na niektorých miestach začnú vodiči opäť prekračovať rýchlosť, Drahovský radí znovu umiestniť radar s informačnou tabuľou.

Na nie veľmi preťažených komunikáciách sa podľa jeho slov osvedčili kruhové objazdy alebo ostrovčeky, ktoré fyzicky donútia vodičov znížiť rýchlosť na odporúčanú hodnotu.

Ďalším efektívnym nástrojom je tiež meranie rýchlosti políciou kúsok za elektronickým panelom.

ELEKTRONICKÉ PANELY NA PREMENNÉ PREVÁDZKOVÉ INFORMÁCIE

Osádzajú sa v obciach v spolupráci so správcom komunikácie, cestným správnym orgánom a so súhlasom dotknutého orgánu štátnej správy (Krajský dopravný inšpektorát PZ v Bratislave).

V okrese Senec požiadali o schválenie elektronických panelov obce:
-Bernolákovo
-Dunajská Lužná: 2 kusy
-Chorvátsky Grob: 2 kusy
-Senec
-Ivanka pri Dunaji

V okrese Pezinok požiadali o schválenie elektronických panelov obce:
-Dubová: 2 kusy
-Pezinok: 1 kus
-Svätý Jur: 1 kus
-Doľany: 1 kus (KRPZ BA)

(KRPZ BA)
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prehľad a automatizácia
  2. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  3. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  4. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  5. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha
  8. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina
  1. Prehľad a automatizácia
  2. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  3. Šéf PLANEO: Budúcnosť obchodu je v službách
  4. Čo robiť, aby dieťa neskončilo v nemocnici s črevnou virózou?
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Goralské folklórne slávnosti po prvýkrát priamo v horách
  7. Za vysokou spotrebou sa často skrýva zlá kondícia motora
  8. Ktoré regionálne projekty podporí Nadácia COOP Jednota?
  1. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 393
  2. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 9 957
  3. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 7 683
  4. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 4 190
  5. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 252
  6. Pozrite si, kedy hrá futbalové zápasy vaše mesto či dedina 2 988
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 1 780
  8. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo 1 667
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  2. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  5. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  6. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  8. Daniel Bíro: V Bratislave malo byť metro. Aké sú história a súčasnosť tohto projektu?
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 126 745
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 27 199
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 271
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 9 678
  5. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 6 156
  6. Post Bellum SK: Hromady mŕtvych a nočné mory o Varšavskom povstaní 3 908
  7. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 3 760
  8. Vladimir Skala: Padá bankový sektor v Číne? 3 548
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu