MALINOVO. Vodičov, ktorí prichádzajú do obce Malinovo, upozorňujú na ich rýchlosť od septembra minulého roku takzvané elektronické panely na premenné prevádzkové informácie.
Obec ich nainštalovala k všetkým trom vstupom do obce, v smere od Tomášova, Zálesia a Mosta pri Bratislave. Dôvodom boli predovšetkým bezpečnostné opatrenia.
Efekt sa dostavil
Starostka obce Eva Godová potvrdzuje, že psychologický účinok panelov už v obci pocítili. „Rýchlosť vodičov sa znížila," porovnáva Godová súčasnú situáciu so stavom pred ich namontovaním.
„Potvrdzujú to aj obyvatelia, ktorí bývajú v dotknutých lokalitách." Podľa dopravného analytika Jozefa Drahovského, takéto zariadenie dokáže zapôsobiť na viac ako 90 percent vodičov, aby svoju rýchlosť upravili.
K umiestneniu panelov pristúpila obec aj na základe podnetov od obyvateľov.
„Chceli sme to už dávnejšie, no finančné možnosti nám to nedovoľovali," hovorí Godová. Zakúpenie prístrojov a ich montáž na stĺpy hradila obec zo svojho rozpočtu. Vyšlo ju to na približne osemtisíc eur.
Elektronické panely majú podľa Godovej dve funkcie. Jednou z nich je prevencia bezpečnosti. Zníženie rýchlosti, najmä zo strany vodičov nákladných áut, má tiež podľa jej slov obmedziť ničenie ciest.
Ich stav sa od zavedenia mýta vďaka tranzitnej doprave zhoršuje. Ako Godová podotýka, mnohí vodiči nákladiakov prekračujú pri prejazde obcou povolenú rýchlosť, čo prispieva k poškodzovaniu cestného telesa.
Pocit falošného bezpečia
Ako Drahovský hovorí, na kvalitných cestách nemá vysoká rýchlosť tranzitnej dopravy sama o sebe nepriaznivý vplyv.
„Iné je nedodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti a neprispôsobovanie rýchlosti aktuálnym podmienkam najmä na málo kvalitných cestách. V tomto prípade je negatívny vplyv veľmi vysoký ako na bezpečnosť, tak aj na poškodzovanie ciest."
Veľa starostov požaduje zníženie rýchlosti z 50 na 20 až 30 kilometrov za hodinu. Takéto opatrenia sú podľa Drahovského kontraproduktívne, pretože dochádza k akumulovaniu dopravy v obci a pocitu falošného bezpečia.
„Obyvateľa si zvyknú na veľmi nízku rýchlosť a klesne ostražitosť. Potom stačí jeden vodič, ktorý nebude rešpektovať nízku rýchlosť a tragédia sa prihodí veľmi ľahko."
Niekoľko možností
Najlepším riešením by bolo podľa Drahovského vybudovanie obchvatu obce bez obmedzenia rýchlosti.
„Ak obchvat obce nie je možný, je vhodné dať na začiatok zastavaného územia (nie katastrálnej oblasti) radar s informačnou tabuľou o aktuálnej rýchlosti a celú trasu cez obec prispôsobiť na rovnakú rýchlosť, spravidla 50 kilometrov za hodinu."
V prípade, že na niektorých miestach začnú vodiči opäť prekračovať rýchlosť, Drahovský radí znovu umiestniť radar s informačnou tabuľou.
Na nie veľmi preťažených komunikáciách sa podľa jeho slov osvedčili kruhové objazdy alebo ostrovčeky, ktoré fyzicky donútia vodičov znížiť rýchlosť na odporúčanú hodnotu.
Ďalším efektívnym nástrojom je tiež meranie rýchlosti políciou kúsok za elektronickým panelom.
ELEKTRONICKÉ PANELY NA PREMENNÉ PREVÁDZKOVÉ INFORMÁCIE
Osádzajú sa v obciach v spolupráci so správcom komunikácie, cestným správnym orgánom a so súhlasom dotknutého orgánu štátnej správy (Krajský dopravný inšpektorát PZ v Bratislave).
V okrese Senec požiadali o schválenie elektronických panelov obce:
-Bernolákovo
-Dunajská Lužná: 2 kusy
-Chorvátsky Grob: 2 kusy
-Senec
-Ivanka pri Dunaji
V okrese Pezinok požiadali o schválenie elektronických panelov obce:
-Dubová: 2 kusy
-Pezinok: 1 kus
-Svätý Jur: 1 kus
-Doľany: 1 kus (KRPZ BA)
(KRPZ BA)