SME

Električku z Petržalky niektorí obyvatelia nechcú

Podľa Združenia domových samospráv je projekt električky z Petržalky neefektívny, nerieši problémy dopravy mestskej časti a ohrozuje biotopy na brehoch Chorvátskeho ramena.

BRATISLAVA. Združenie domových samospráv nesúhlasí so súčasnou podobou projektu električkovej trate z Petržalky.

Povedal to vo štvrtok na verejnej diskusii o nosnom dopravnom systéme v Bratislave podpredseda združenia Marcel Slávik. Ako Slávik uviedol, v otázke dopravného systému zastupuje ďalších desaťtisíc obyvateľov Petržalky, ktorí do združenia patria.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nadzemný variant nerieši dopravné problémy

Slávik nesúhlasí s nadzemným variantom električky, ktorý je podľa neho neefektívny a nerieši dopravné problémy mestskej časti ani mesta. Podľa neho električka "zabíja“ územie na povrchu. Slávik sa obáva, že by vzácne územie okolo Chorvátskeho ramena Dunaja električka negatívne ovplyvnila.

SkryťVypnúť reklamu

"Niektoré jeho časti sú dokonca chránené štvrtým stupňom ochrany a v niektorých dokumentoch je charakterizovaný ako regionálny koridor nadnárodného významu," uviedol Slávik. Naopak, nosný systém založený na podpovrchovom železničnom variante dopravy by podľa neho združenie prijalo.

Ako Slávik ďalej uviedol, združenie by privítalo zmenu územného plánu a ďalších mestských dokumentov tak, aby pri brehu Chorvátskeho ramena Dunaja vznikol centrálny mestský park. Primátor Bratislavy Milan Ftáčnik však uviedol, že električka, cesta, zelená plocha aj výstavba pri ramene, to všetko bolo súčasťou územného plánu. "Keď bol prijímaný územný plán, kde bol pán Slávik?“ spýtal sa.

Na metro mesto nemá

Územné rozhodnutie vydané mestskou časťou Petržalka je však podľa Slávika neplatné, lebo bolo účastníkmi konania napadnuté. Viaceré kroky, ktoré mesto v územnom rozhodnutí podniklo, podľa neho neboli v súlade so zákonom. Slávik podal na Krajský súd v Bratislave návrh na určenie neplatnosti územného rozhodnutia.

SkryťVypnúť reklamu

"Čo sa týka územných rozhodnutí na celú stavbu, sú v súlade s územným plánom a so zákonom,“ uviedol generálny riaditeľ spoločnosti Metro Bratislava a.s. Vladimír Kovalčík. Podľa Ftáčnika pri posudzovaní rozhodnutí vychádzali zo stanoviska mesta a zo stavebného zákona.

"Slávik chce za každú cenu dokázať, že rozhodnutie električka je nesprávne, pretože chce mať metro, na ktoré mesto nemá a európske fondy na toto použiť nemôžeme,“ tvrdí primátor.

Unikátna situácia

Na verejnej diskusii vystúpil aj starosta Petržalky Vladimír Bajan, podľa ktorého sa mesto nachádza v unikátnej situácii, aká sa ešte predtým neobjavila. Preto by sa mesto aj mestská časť mali rozhodnúť, či chcú, aby im Brusel pomohol zafinancovať časť problémov s nosným dopravným systémom.

SkryťVypnúť reklamu

"Obávam sa, že ak sa nerozhodneme, druhá taká možnosť nepríde,“ povedal Bajan.

Hlavné mesto sa uchádza o 250 miliónov eur z Operačného programu Doprava, za ktoré by chcelo postaviť koľajovú trať z Janíkovho dvora v Petržalke na Šafárikovo námestie.

Dve etapy

Realizácia projektu je rozdelená do dvoch etáp. Prvou je prepojenie Šafárikovho námestia až po Bosákovu, pričom trať by bola vedená povrchovo. Celý tento úsek vrátane rekonštrukcie Starého Mosta by mohol byť zrealizovaný do konca roku 2013. Druhú časť, úsek Bosákova - Janíkov dvor, by mali zrealizovať v rokoch 2013 až 2015.

Profil trate bude podľa Ftáčnika vedený v rozchode 1000 a 1435 mm. Bude tak po nej môcť jazdiť súčasná električka aj mestské vozidlá a koľajové vozidlá, ktoré budú môcť vychádzať na regionálne železničné trate, čím budú plniť funkciu integrovanej dopravy.

Mesto sa uchádza o peniaze, ktoré boli doteraz určené na projekt TENT-T17. Podľa Bruselu a ministerstva dopravy v období do roku 2013 nie je slovenská strana schopná zrealizovať tento projekt. Prišli preto s požiadavkou, aby mesto ponúklo projekt, ktorý je v tom čase schopné zrealizovať.

"My za takýto projekt považujeme prepojenie Janíkovho dvora so Šafárikovým námestím ako prvú etapu, s tým, že celá tá trať by mala viesť z Janíkovho dvora na Hlavnú stanicu,“ uviedol Ftáčnik.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 9 088
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 701
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 5 027
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 789
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 294
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 2 636
  7. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 2 284
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 204
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 246
  2. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 326
  3. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 954
  4. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 920
  5. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 7 498
  6. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 7 440
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 052
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 636
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu