SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Vrtuľníky na NBS nepustia

Heliport na budove Národnej banky nevyužívajú. Je vhodný len pre zakázané vrtuľníky.

Jediný funkčný súkromný heliport na Slovensku je na River Parku.Jediný funkčný súkromný heliport na Slovensku je na River Parku. (Zdroj: J&T REAL ESTATE)

BRATISLAVA. Po problémoch so stavebnými povoleniami pre heliport na hoteli Juraja Širokého pri zimnom štadióne a predaji heliportu nemocnice na Kramároch pod cenu vlani v lete sa ukazuje, že problém s heliportom má aj najvyššia budova v Bratislave.

Až deväť rokov po skolaudovaní budovy Národnej banky Slovenska banka priznáva, že heliport nikdy nemohla využívať.

„Heliport nebol nikdy skolaudovaný," hovorí vedúci oddelenia letísk a stavieb Leteckého úradu Ľudovít Gábriš.

Jeden motor nestačí

„Projekt heliportu NBS uvažoval pôvodne o využití jednomotorových vrtuľníkov," povedala hovorkyňa NBS Petra Pauerová. Tie však podľa zákona nesmú lietať ponad zastavané územie.

Staviteľ na to prišiel až krátko pred kolaudáciou. Na iné typy vrtuľníkov by museli heliport prestavať. To by bolo podľa banky finančne veľmi náročné, preto prestavbu doteraz neurobili.

V súčasnosti je na celom Slovensku osem heliportov schválených Leteckým úradom. Sedem z nich je určených pre leteckú záchrannú službu.

Jediný úspešne dokončený heliport, ktorý neslúži záchranárom, je v Bratislave na budove River Parku.

Nebo patrí záchranárom

„Približne 98 percent letov, ktoré pristávajú na bratislavskom letisku, tvoria záchranné lety a lety ministerstva vnútra," povedala hovorkyňa letiska Dana Madunická. V januári tam pristála helikoptéra 23-krát.

Na pristávanie vrtuľníkov záchrannej služby slúži aj strecha nemocnice na Kramároch. Nejde však oficiálne o heliport, iba o pristávaciu plochu pre vrtuľníky.

ba-0218-002f-nbspf.rw_res.jpg

Heliport na budove NBS nesmú používať.
FOTO – ARCHÍV SME

Funkčný heliport má iba River Park

Súkromné lety vrtuľníkom sú v Bratislave zriedkavé. Vrtuľník vzlietol za dva mesiace päťkrát.

BRATISLAVA. Jediný súkromný heliport na Slovensku, ktorý získal stavebné povolenie, patrí J&T Real Estate. Plochu na budove River Parku na nábreží Dunaja využívajú majitelia celkom často, chceli by aj častejšie.

Sprístupnili ho na konci decembra 2010. Odvtedy na ňom vrtuľník pristál päťkrát. Požiadaviek na pristátie dostali podľa Kristíny Balašovovej z J&T Real Estate viac. „Boli zamietnuté z dôvodu počasia nevhodného na pristátie."

Letisko využívajú zriedka

Súkromné lety helikoptérou si na Slovensku možno objednať v dvoch firmách. Využiť sa na to dá aj bratislavské letisko. Súkromne však ľudia helikoptérou z letiska takmer nelietajú. V januári tam pristála helikoptéra 23-krát. Väčšinou išlo o záchranárov.

Na vznik súkromného heliportu to vyzerá aj na streche hotela v susedstve Zimného štadióna Ondreja Nepelu. Konštrukcia sa ponáša na heliport, stavebník však tvrdí, že ide iba o strechu.

Investor pritom začal v lete minulého roku vybavovať povolenia na stavbu heliportu, tesne po negatívnom stanovisku obvodného úradu životného prostredia, ktorý sa obával nadmernej hlučnosti, svoje žiadosti stiahol. Stavebník nepopiera, že v budúcnosti heliport dostavia.

Obyvatelia okolitých domov podpisujú petíciu. „Heliport je arogancia, ide o službu čierneho hotela. Prečo máme znášať jeho hlučnosť?" pýta sa aktivistka Katarína Šimončičová.

Pristanú kdekoľvek

Piloti vrtuľníkov pritom môžu pristávať aj inde ako na heliportoch. Martin Němeček z Leteckého úradu hovorí, že to môže byť ľubovoľná plocha, ktorá je vyhodnotená pilotom ako bezpečná na pristátie. Musí ju však buď vlastniť, alebo potrebuje súhlas majiteľa pozemku.

Počet plôch upravených na pristávanie vrtuľníkov Letecký úrad neeviduje.

Kristína Hudeková
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  6. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  7. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 374
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 23 835
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 12 111
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 749
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 505
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 204
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 619
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 497
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 13 637
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 638
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 541
  4. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 147
  5. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 3 966
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 941
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 878
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 432
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu