BRATISLAVA. Asi desať percent električeniek je falšovaných, tvrdí primátor Bratislavy Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru). Tieto údaje má Ftáčnik podľa svojho hovorcu Ľubomíra Andrassyho z prezentácie a podkladov k projektu Bratislavskej mestskej karty.
Používaním mestskej karty, ktorá platí aj ako električenka, by sa malo, ako vraví Ftáčnik, falšovanie obmedziť.
Dopravný podnik vyjadrenia primátora odmieta.
„Neevidujeme dnes žiadne falošné alebo neautorizované električenky,“ povedal Tomáš Zajac hovorca dopravného podniku. „Revízor takýto pokus môže odhaliť. Zatiaľ však takýto prípad zistený nebol. Ak by takáto situácia nastala, dopravný podnik by podal podnet na trestné stíhanie.“
DPB: Klony neexistujú
Dopravca priznal, že informáciu o znížení bezpečnosti kariet Mifare Classic, ktoré dopravný podnik používal, dostali ešte v roku 2009.
„Prijali sme nápravné riešenie“ vraví Zajac. Išlo podľa neho o pravidelnú kontrolu kariet. „Máme potvrdenie, že na Slovensku neexistujú žiadne klonované karty.“
Mestská karta bezpečnejšia
Dnes sa na električenky nepoužívajú karty Mifare Classic, ale čípové karty typu Mifare MF1 S70. Tie podľa bezpečnostného experta Pavla Luptáka zatiaľ sfalšované neboli, no v budúcnosti sa to môže zmeniť. Problémom podľa Luptáka je, že dopravca má stále v obehu staré čipové karty s technológiou Mifare Classic.
„Tie sa dajú ľahko sfalšovať.“
Lupták rovnako ako Ftáčnik tvrdí, že technológia Bratislavskej mestskej karty je v porovnaní s električenkami bezpečnejšia.
Dopravný podnik tvrdí, že zvýšil bezpečnostné opatrenia aj u už vydaných kariet. Konkretizovať ich však nechcel.
„Z jasných dôvodov nemôžeme zverejňovať,“ vraví Zajac. „Podobne máme ošetrený aj internetový predaj električeniek.“