Zelená naskočí, keď sú chodci na rade

S nastavením tlačidiel na semaforoch experimentujú. Zvuky a vibrácie pomáhajú aj nevidiacim

Bielu paličku nevidiacich zapojí mesto do dopravnej akcie. Ak auto nezastaví pred priechodom po naznačení, že nevidiaci ide, polícia vodičovi dohovorí.(Zdroj: PRE SME – GABRIEL KUCHTA)
Semafory aj vibrujú

Nové križovatky musia mať aj vodiace pásy a obrubníky bez bariér.

BRATISLAVA. Nie každé tlačidlo pred priechodom pre chodcov privolá zelenú. Napríklad modré dopytové tlačidlá pod Novým mostom budete stláčať márne. Ide totiž o pomôcku pre nevidiacich.

V meste je zhruba tristo zložitých škatuliek na semaforoch. Jedna stojí asi tisíc eur a okrem ťukavého zvuku aj vibruje. Ak je na križovatke viac semaforov a teda aj ťukavých zvukov, nevidiacemu ukáže smer šípka na spodnej časti zariadenia. Vibruje súbežne so zvukom signalizácie zelenej v jej smere.

„Pre ľudí so zrakovým postihnutím je zvuková signalizácia základom pre bezpečný prechod cez cestu a určite by privítali viac ozvučených priechodov,“ hovorí Katarína Kubišová z Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska.


Kristína Hudeková

Premávku na priechodoch riadia aj tlačidlá. V meste sú nastavené rôzne.

BRATISLAVA. Bratislavské cesty majú byť bezpečnejšie, no nemajú brzdiť chodcov na semaforoch. Aj preto dopravní experti skúšajú na priechodoch rôzne možnosti nastavenia tlačidiel, ktoré privolávajú zelenú.

Niekedy sa chodci na semaforoch nevedia dočkať, hovorí vedúci oddelenia dopravného plánovania a riadenia dopravy magistrátu Vladimír Mikuš. Vysvetľuje, že križovatky fungujú dvojakým spôsobom.

Prednosť má MHD

Komplikované križovatky v centre mesta sú väčšinou organizované na základe pevného cyklu, ktorý dáva zelenú postupne všetkým účastníkom premávky.

Dynamicky riadené križovatky registrujú dopyt po zelenej tlačidlami na semaforových stĺpoch. Na základe vopred určenej hierarchie potom určujú poradie. „Prednosť má väčšinou MHD," hovorí Mikuš. „Vo vozidle MHD je viac ľudí ako chodcov na priechode a dôležitá je aj presnosť a plynulosť hromadnej dopravy."

Chodec sa na takejto križovatke zaradí do poradia stlačením dopytového tlačidla.

„Viacnásobným stláčaním proces neurýchlite," hovorí Mikuš. Radič nechá dosvietiť minimálnu dĺžku zelenej pre zaregistrované vozidlá, ktorá závisí od dopravného zaťaženia na danom mieste, a po uplynutí bezpečnostného medzičasu môžu prejsť chodci.

Napríklad na priechodoch cez Karloveskú ulicu chodci často stlačia tlačidlo, ale prejdú na červenú. Autá potom zastavia zbytočne.

Na Švantnerovej ulici v Dúbravke zasa experti skúsili dávať chodcom zelenú častejšie. Začali sa tam však tvoriť kolóny áut, v ktorých uviazli aj autobusy.

gombik_res.jpg

Zrakovo postihnutým pomáhajú aj vodiace drážky pre bielu palicu.

FOTO PRE SME – GABRIEL KUCHTA

Nevidiacim pomôže zvuk aj drážky

Tlačidlové zariadenia na semaforoch pomáhajú aj nevidiacim, ktorí sa na priechodoch orientujú podľa zvuku. Červená a zelená znejú odlišne.

Vodiace drážky v zemi a bezbariérové obrubníky sú podľa zákona povinné pri každom novom alebo rekonštruovanom priechode.

Ich konštrukciu musí staviteľ konzultovať s Úniou nevidiacich a slabozrakých. Reliéfnu návadzaciu dlažbu musí použiť pri každom priechode a nástupišti dlhšom ako osem metrov.

Kvalita navádzacej dlažby býva rôzna. „Niektorým typom dlažby sa po určitom čase výstupky poodlamujú a stráca tak svoj význam," hovorí Katarína Kubišová z Oddelenia dopravných a architektonických bariér Únie nevidiacich a slabozrakých.

pes_res.jpgFOTO PRE SME – GABRIEL KUCHTA

Štatistika:

  • 4 milióny štvorcových metrov ciest;
  • 1200 veľkých a 800 malých priechodov pre chodcov;


Čo má pribudnúť:

  • 15 nových sklopených obrubníkov;
  • priechody pre cyklistov;
  • zvýraznené značky;
  • tri nové cyklotrasy dlhé spolu minimálne 4 kilometre.

Pozn: záväzky primátora Milana Ftáčnika aj v Európskej charte bezpečnosti cestnej premávky

Pes sám na cestu nevojde

Nevidiaci so psom potrebuje iba malú pomoc, hovorí trénerka vodiacich psov Katarína Hornišová.

Čo všetko musí vodiaci pes ovládať?
„Musí vodiť človeka v meste tak, aby sa vyhýbal prekážkam. Obchádza prekážky. Tie, ktoré sa obísť nedajú, označí tak, že pred nimi zastaví. Necvičíme ich napríklad na rozoznávanie idúcich áut ako potenciálneho nebezpečenstva, lebo pes nie je schopný v hustej premávke analyzovať rýchlosť áut. Vodiaci pes by teda nemal vstúpiť na vozovku bez povelu pána. Jeho práca je vyhľadať priechod, potom sa už nevidiaci musí orientovať podľa zvukovej signalizácie, sluchu alebo sa opýta.“

Dokáže pes vyhľadať zastávku?
„Učíme ich vyhľadávať označovač zastávky, kde sú napísané čísla spojov a nie prístrešok. To zvládajú dobre. Keď je v inom meste zastávka úplne odlišná, pri odovzdávaní psa klientovi ho naučíme na to konkrétne miesto.“

Ako vyzerá cesta v MHD s vodiacim psom?
„Pes nastupuje cez predné dvere, v bratislavskej MHD má rezervované prvé miesto za vodičom. Najprv ukáže svojmu pánovi zastávku a čaká tam s ním. Keď príde autobus, tak je ideálne, ak šofér alebo iný čakajúci nevidiacemu povie jeho číslo. Potom spoločne nastúpia, pes sa vo vnútri otočí sa a zacúva na vyhradené miesto. Toto všetko by malo prebehnúť rýchlo, aby nevidiaci už sedel, keď sa autobus znovu pohne. Je veľmi príjemné, ak sú ľudia všímaví a vyhradené miesto promptne uvoľnia. To je jediná pomoc akú väčšinou človek s vodiacim psom pri nastupovaní do mhd potrebuje.“

trenerka_res.jpg

Trénerka Katarína Hornišová

FOTO PRE SME - GABRIEL KUCHTA

Kristína Hudeková

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  2. Modern luxury next to the Blue Church
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  5. Moskva alebo Petrohrad?
  6. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  7. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  8. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 021
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 945
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 059
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 660
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 541
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 394
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 071
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 005
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 819
  10. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 720