SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Zelená naskočí, keď sú chodci na rade

S nastavením tlačidiel na semaforoch experimentujú. Zvuky a vibrácie pomáhajú aj nevidiacim

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: GABRIEL KUCHTA)
Semafory aj vibrujú

Nové križovatky musia mať aj vodiace pásy a obrubníky bez bariér.

BRATISLAVA. Nie každé tlačidlo pred priechodom pre chodcov privolá zelenú. Napríklad modré dopytové tlačidlá pod Novým mostom budete stláčať márne. Ide totiž o pomôcku pre nevidiacich.

V meste je zhruba tristo zložitých škatuliek na semaforoch. Jedna stojí asi tisíc eur a okrem ťukavého zvuku aj vibruje. Ak je na križovatke viac semaforov a teda aj ťukavých zvukov, nevidiacemu ukáže smer šípka na spodnej časti zariadenia. Vibruje súbežne so zvukom signalizácie zelenej v jej smere.

„Pre ľudí so zrakovým postihnutím je zvuková signalizácia základom pre bezpečný prechod cez cestu a určite by privítali viac ozvučených priechodov,“ hovorí Katarína Kubišová z Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska.


Kristína Hudeková

Premávku na priechodoch riadia aj tlačidlá. V meste sú nastavené rôzne.

BRATISLAVA. Bratislavské cesty majú byť bezpečnejšie, no nemajú brzdiť chodcov na semaforoch. Aj preto dopravní experti skúšajú na priechodoch rôzne možnosti nastavenia tlačidiel, ktoré privolávajú zelenú.

Niekedy sa chodci na semaforoch nevedia dočkať, hovorí vedúci oddelenia dopravného plánovania a riadenia dopravy magistrátu Vladimír Mikuš. Vysvetľuje, že križovatky fungujú dvojakým spôsobom.

Prednosť má MHD

Komplikované križovatky v centre mesta sú väčšinou organizované na základe pevného cyklu, ktorý dáva zelenú postupne všetkým účastníkom premávky.

Dynamicky riadené križovatky registrujú dopyt po zelenej tlačidlami na semaforových stĺpoch. Na základe vopred určenej hierarchie potom určujú poradie. „Prednosť má väčšinou MHD," hovorí Mikuš. „Vo vozidle MHD je viac ľudí ako chodcov na priechode a dôležitá je aj presnosť a plynulosť hromadnej dopravy."

Chodec sa na takejto križovatke zaradí do poradia stlačením dopytového tlačidla.

„Viacnásobným stláčaním proces neurýchlite," hovorí Mikuš. Radič nechá dosvietiť minimálnu dĺžku zelenej pre zaregistrované vozidlá, ktorá závisí od dopravného zaťaženia na danom mieste, a po uplynutí bezpečnostného medzičasu môžu prejsť chodci.

Napríklad na priechodoch cez Karloveskú ulicu chodci často stlačia tlačidlo, ale prejdú na červenú. Autá potom zastavia zbytočne.

Na Švantnerovej ulici v Dúbravke zasa experti skúsili dávať chodcom zelenú častejšie. Začali sa tam však tvoriť kolóny áut, v ktorých uviazli aj autobusy.

gombik_res.jpg

Zrakovo postihnutým pomáhajú aj vodiace drážky pre bielu palicu.

FOTO PRE SME – GABRIEL KUCHTA

Nevidiacim pomôže zvuk aj drážky

Tlačidlové zariadenia na semaforoch pomáhajú aj nevidiacim, ktorí sa na priechodoch orientujú podľa zvuku. Červená a zelená znejú odlišne.

Vodiace drážky v zemi a bezbariérové obrubníky sú podľa zákona povinné pri každom novom alebo rekonštruovanom priechode.

Ich konštrukciu musí staviteľ konzultovať s Úniou nevidiacich a slabozrakých. Reliéfnu návadzaciu dlažbu musí použiť pri každom priechode a nástupišti dlhšom ako osem metrov.

Kvalita navádzacej dlažby býva rôzna. „Niektorým typom dlažby sa po určitom čase výstupky poodlamujú a stráca tak svoj význam," hovorí Katarína Kubišová z Oddelenia dopravných a architektonických bariér Únie nevidiacich a slabozrakých.

pes_res.jpgFOTO PRE SME – GABRIEL KUCHTA

Štatistika:

  • 4 milióny štvorcových metrov ciest;
  • 1200 veľkých a 800 malých priechodov pre chodcov;


Čo má pribudnúť:

  • 15 nových sklopených obrubníkov;
  • priechody pre cyklistov;
  • zvýraznené značky;
  • tri nové cyklotrasy dlhé spolu minimálne 4 kilometre.

Pozn: záväzky primátora Milana Ftáčnika aj v Európskej charte bezpečnosti cestnej premávky

Pes sám na cestu nevojde

Nevidiaci so psom potrebuje iba malú pomoc, hovorí trénerka vodiacich psov Katarína Hornišová.

Čo všetko musí vodiaci pes ovládať?
„Musí vodiť človeka v meste tak, aby sa vyhýbal prekážkam. Obchádza prekážky. Tie, ktoré sa obísť nedajú, označí tak, že pred nimi zastaví. Necvičíme ich napríklad na rozoznávanie idúcich áut ako potenciálneho nebezpečenstva, lebo pes nie je schopný v hustej premávke analyzovať rýchlosť áut. Vodiaci pes by teda nemal vstúpiť na vozovku bez povelu pána. Jeho práca je vyhľadať priechod, potom sa už nevidiaci musí orientovať podľa zvukovej signalizácie, sluchu alebo sa opýta.“

Dokáže pes vyhľadať zastávku?
„Učíme ich vyhľadávať označovač zastávky, kde sú napísané čísla spojov a nie prístrešok. To zvládajú dobre. Keď je v inom meste zastávka úplne odlišná, pri odovzdávaní psa klientovi ho naučíme na to konkrétne miesto.“

Ako vyzerá cesta v MHD s vodiacim psom?
„Pes nastupuje cez predné dvere, v bratislavskej MHD má rezervované prvé miesto za vodičom. Najprv ukáže svojmu pánovi zastávku a čaká tam s ním. Keď príde autobus, tak je ideálne, ak šofér alebo iný čakajúci nevidiacemu povie jeho číslo. Potom spoločne nastúpia, pes sa vo vnútri otočí sa a zacúva na vyhradené miesto. Toto všetko by malo prebehnúť rýchlo, aby nevidiaci už sedel, keď sa autobus znovu pohne. Je veľmi príjemné, ak sú ľudia všímaví a vyhradené miesto promptne uvoľnia. To je jediná pomoc akú väčšinou človek s vodiacim psom pri nastupovaní do mhd potrebuje.“

trenerka_res.jpg

Trénerka Katarína Hornišová

FOTO PRE SME - GABRIEL KUCHTA

Kristína Hudeková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 39 617
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 14 687
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 648
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 7 132
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 5 187
  6. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run 4 377
  7. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 252
  8. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem 3 079
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  8. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 157
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 030
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 777
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 494
  5. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 4 040
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 996
  7. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 793
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 612
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu