STARÉ MESTO. Podnikatelia, ktorí majú svoje prevádzky na území pešej zóny v bratislavskom Starom Meste a obyvatelia žijúci v tejto lokalite môžu do 15. februára predložiť mestskej časti návrhy, ako si predstavujú systém vstupu do pešej zóny.
Vyzvala ich k tomu na dnešnej verejnej diskusii o zmene systému vjazdu do pešej zóny starostka mestskej časti Tatiana Rosová. Mestská časť návrhy vyhodnotí a navrhne nové všeobecne záväzné nariadenie, ktoré bude upravovať vjazd do pešej zóny.
O výslednej podobe nového VZN rozhodne dopravná komisia, mestská časť chce do diskusie zapojiť dopravných inžinierov aj verejnosť. Podnikatelia privítali možnosť diskutovať o tomto probléme aj preto, že v minulosti s nimi túto problematiku nikto nekonzultoval.
Mestská časť predložila na dnešnej diskusii občanom aj podnikateľom niekoľko návrhov na zmenu systému vjazdu do pešej zóny. Jedným z nich bola zmena hodín, počas ktorých bude možné autom jazdiť po pešej zóne v Starom Meste. Mestská časť navrhla skrátiť čas od 6:00 do 8:00, keďže medzi 8:00 a 9:00 sa po pešej zóne pohybuje veľa chodcov, ktorých často ohrozujú autá jazdiace po pešej zóne.
Väčšina podnikateľov však bola proti tomuto návrhu.
Podľa nich sa čas vstupu do pešej zóny neustále skracuje a už dnes majú problémy, aby stihli zásobovať svoje prevádzky. Navrhli však zjednosmernenie niektorých ulíc, aby nedochádzalo k dopravným kolíziám, či odstránenie stĺpikov. Mestská časť navrhla aj stanoviť záchytné body na okrajoch pešej zóny, kde by boli zásobovacie autá odstavené a odtiaľ by sa tovar prenášal do prevádzky.
Mestská časť rokuje aj s vedením mestskej polície o spôsobe, ako bude sledovať a pokutovať nedodržiavanie povolenej rýchlosti v pešej zóne. Momentálne je povolená rýchlosť 20 km/h, vodiči to však často nerešpektujú.
Pri požiadaní o povolenie vstupu do pešej zóny dostane každý žiadateľ odporúčanie, aby vozidlo, ktoré zabezpečuje zásobovanie pešej zóny, používalo pri cúvaní kameru, zadný parkovací senzor alebo výstražné zvukové zariadenie.
Vodič pri cúvaní nesmie ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky. Ak to vyžadujú okolnosti, najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečné otáčanie alebo cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby. Všeobecne záväzné nariadenie mestskej časti však nemôže ísť nad rámec zákona a preto cúvacie kamery alebo parkovacie senzory mestská časť iba odporúča majiteľom áut.
Hlavným dôvodom zmien podmienok vjazdu áut do pešej zóny v Starom Meste boli nedávne tragické udalosti, ktoré sa v mestskej časti stali. Poslednou bolo usmrtenie chodca 7. januára, ktorého zrazil vodič zásobovacieho auta.
Pravdepodobnou príčinou dopravnej nehody bolo, že vodič nevenoval pri cúvaní dostatočnú pozornosť vedeniu vozidla ani nezabezpečil cúvanie prostredníctvom náležite poučenej osoby.