Slováci už pijú aj kvalitnú kávu

Víťazom súťaže o kaviareň roka je Talian. Otvoriť ekopodnik na Slovensku je jednoduché, hovorí

Vittorio Ventura (1975) pochádza z Milána. Na Slovensku žije od roku 2009. Vyštudoval právo, je konateľom siete eko­kaviarní Green Tree Café. V Bratislave má sieť štyri kaviarne. V spolupráci s Medzinárodným inštitútom degustátorov kávy organizuje kurzy(Zdroj: PRE SME – GABRIEL KUCHTA)

VITTORIO VENTURA sa sám s vtipom označuje za makaróna, nerád mieša kávu a cigarety a zájde aj do krčmy.

Prečo ste prišli na Slovensko?
„Páči sa mi tu. Páči sa mi východná Európa. Dlho som pracoval v Poľsku a veľakrát som ako turista cestoval na Slovensko. Verím v potenciál rastúcej ekonomiky tejto krajiny a je veľmi jednoduché založiť si tu firmu. Oveľa jednoduchšie ako v Taliansku.“

Nemali ste teda žiadne problémy s administratívou?
„Nie, ani s byrokraciou, a ani s mafiánmi, ktorí by prišli pýtať výpalné. Po taliansky ich nazývame pizzo.“

Ako sa žije na Slovensku, keď nehovoríte po slovensky?
„Po slovensky hovorím trošku a rozumiem zhruba 80 percent. Problém je, keď mám pocit, že som pochopil všetko. Vtedy väčšinou zistím, že som nepochopil nič.“

Založenie Green Tree bol váš nápad?
„Áno, bol. Ešte pred dvoma rokmi som pôsobil v predstavenstve veľkej spoločnosti, ktorá je kótovaná na Burze v Miláne. Úplne som však zmenil názor na to, čo chcem robiť a pustil som sa do dobrodružstva s kaviarňou.“

Máte prevádzky aj v Taliansku?
„Naša značka je registrovaná aj v Taliansku, ale prevádzky tam zatiaľ nemáme. Onedlho otvoríme prvú v Miláne. V Taliansku budeme mať prevádzky na základe licencií, zatiaľ čo tu chceme naše kaviarne aj vlastniť.“

Prečo je vaša kaviareň ekologická?
„Pracoval som predtým v oblasti životného prostredia. V Taliansku som mal na starosti green holding, v Poľsku som sa staral o ekofarmu, v Anglicku som tiež manažoval zelenú firmu.“

Takže byť eko je aj váš životný štýl? Nie je to len módny trend?
„Ja tým žijem. Viem, že je to teraz v móde, ale pre nás to nie je len o marketingu. Časť nášho zisku ide pre organizáciu World Land Trust, ktorá zachraňuje dažďové pralesy a spolupracujeme aj s Greenpeace, u ktorých veľmi oceňujem ich odvahu.“

Čo na to hostia? Slováci sú mierne eko-skeptickí.
„Ekológia tu nie je tak silná ako v iných krajinách, napríklad v Rakúsku, ale mladí ľudia tu tomu už začínajú veriť a rozumieť. Tí starší však ešte veľmi nie.“

Vaša kaviareň je predovšetkým o káve. Pijú Taliani kávu inak ako Slováci?
„Sme odlišné kultúry. My Taliani pijeme veľa malých šálok kávy nazývanej espresso piccolo a pijeme ich rýchlo a postojačky. Tu ľudia preferujú pitie kávy posediačky s priateľmi a z veľkého pohára. Takže je tu rozdiel aj
v množstve. Slováci majú radšej veľký objem šálky. Slováci si mylne myslia, že piccolo je zabijak obsahujúci veľmi veľa kofeínu. Nie je to tak. Môžem však povedať, že od minulého roka sa počet ľudí pijúcich piccolo na Slovensku veľmi zvýšil.“

Chodí si aj k vám niekto vypiť kávu narýchlo a postojačky?
„To tu robím iba ja. Slovenské kaviarne majú aj inak uspôsobený interiér. V Taliansku vo vnútri nebýva veľa stoličiek, zato mávajú väčší barový pult, ktorý na Slovensku slúži iba na pokladňu.“

Nie je tak aj preto, že Slováci si varia kávu doma alebo v práci a keď sa rozhodnú ísť do kaviarne, tak je to spojené so spoločnosťou?
„Určite, Slováci sa do kaviarní chodia stretávať s priateľmi. Taliani si doma varia mokka kávu (na Slovensku známa ako malý varič kávy koťogo, poz. red.), zatiaľ čo väčšina Slovákov pije veľmi zlú instantnú kávu. Aj to sa už u vás zlepšuje, veľa ľudí si k nám chodí kupovať balenú kávu na prípravu doma.“

Ku káve pre mnohých patrí aj cigareta. Na Slovensku už vyše roka platí príkaz oddeľovať fajčiarov a nefajčiarov tam, kde podávajú jedlo. Ako je to so zákazmi fajčenia v Taliansku?
„Nie je tam dovolené fajčiť na žiadnom verejnom priestranstve. Fajčiť v podniku sa môže len vtedy, ak je miestnosť pre nefajčiarov poriadne oddelená. Na Slovensku parlament síce nedávno schválil zákon o ochrane nefajčiarov, ale ten je formulovaný nejasne a každý si teda naďalej robí, čo sa mu zachce. Naša kaviareň je nefajčiarska, pretože v zadymenom priestore sa podľa mňa nedá dobre vychutnať chuť kávy a nefajčiarom dym prekáža.“

Väčšina Slovákov namiesto kaviarní chodieva do krčiem. Máte rád krčmy?
„Sú to dva odlišné priestory. Krčma by mala slúžiť na večer a kaviareň počas dňa. Krčmy mám tiež rád, chodievam tam na pivo.“

Sú kaviarne len pre intelektuálov?
„Určite sú aj pre intelektuálov, do našej kaviarne chodia Milan Lasica, Tomáš Janovic, ale taktiež študenti a ľudia všetkých typov. Káva je potešenie a pôžitok pre všetkých.“

Je možné vás stretnúť vo vašej kaviarni? Zdravíte zákazníkov, ako to robievajú v Taliansku?
„Áno. Buď pracujem za kasou alebo chodím k stolom a rozprávam sa s klientmi.“

Ako na to reagujú?
„Vyzerajú milo prekvapení, usmievajú sa a asi si myslia, že tento makarón je milý. Po celom dni z toho bývam poriadne unavený. Ale stojí mi to za to, keď cítim od zákazníkov pozitívnu spätnú väzbu.“

Čo si podľa vás Slováci myslia o Talianoch?
„Majú radi našu temperamentnú povahu. Myslia si, že sme milí, ale úplne nám neveria.“

Ako by ste porovnali povahu Slovákov a Talianov?
„Slováci sú chladnejší ako Taliani. Myslím si, že oba národy spája snaha o jedinečnosť každého človeka. Čo sa týka práce, Slováci kedysi pracovali podľa času, nerobili viac, ako museli. Tento prístup sa začína meniť, mladí Slováci začínajú pracovať s väčším zápálom, zodpovednejšie.“

Ste na Slovensku šťastný?
„Úprimne povedané, nemám veľmi čas zamýšľať sa nad tým. Som každý deň
v práci už dva roky. Snažím sa však hovoriť po slovensky, spoznať vašu kultúru, kuchyňu, zvyky.“

Chutí vám slovenské jedlo?
„Chutí. Je síce ťažké nájsť dobré slovenské jedlo v reštaurácii, ale u slovenských kamarátov mi chutí.“

Vaša priateľka je Slovenka. Nebola aj ona dôvodom, prečo ste prišli na Slovensko?
„Nie. Založiť Greentree práve na Slovensku bol môj nápad. S priateľkou sme žili mnoho rokov v Taliansku, ale dnes pracujeme v našej kaviarni na Slovensku.“

kavovna_res.jpg

Kaviareň mesta si už piaty raz v hlasovaní vybrali návštevníci bratislavských kaviarní. Prvé miesto s rekordným počtom 2581 hlasov získala Green Tree Caffé na Obchodnej ulici.

FOTO PRE SME – GABRIEL KUCHTA

druha_res.jpg

Druhá skončila kaviareň Julius Meinl v obchodnom dome My na Kamennom námestí.

FOTO PRE SME – GABRIEL KUCHTA

diely_res.jpg

Treťou je Le Patio na Dlhých Dieloch.

FOTO PRE SME KRISTÍNA HUDEKOVÁ

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 5 384
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 5 187
  3. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 3 975
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 405
  5. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 2 046
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 2 041
  7. Ako na refinancovanie hypotéky 1 085
  8. Splnený sen 1 072
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 970
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 937