SME
Utorok, 16. august, 2022 | Meniny má Leonard

Revízor má vždy v pätách esbéesku

Čierneho pasažiera môžu zadržať, no nesmú sa ho dotknúť. Zo sťažností na revízorov vyhodnotil dopravný podnik minulý rok ako odôvodnené len niekoľko.

Revízor sa musí správať slušne, má mať na viditeľnom mieste preukaz.Revízor sa musí správať slušne, má mať na viditeľnom mieste preukaz. (Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Cestujúci v MHD je už pri nástupe pre revízorov potenciálnym čierny pasažierom.

Aj keď v ruke drží lístok a má v úmysle si ho označiť. Stačí, ak to z akéhokoľvek dôvodu nestihne, pokute unikne len ťažko.

Viacerí čitatelia SME sa sťažovali na prirýchlo zablokované označovače aj na hrubosť revízorov

.„Na Slovensku je národným športom voziť sa zadarmo," tvrdí zasa hovorca dopravného podniku Tomáš Zajac.Problémy potvrdzuje aj Marta Šteffeková, riaditeľka právnej sekcie a prepravnej kontroly dopravného podniku.

„Sťažnosti sa najčastejšie týkajú údajného nesprávneho postupu pri kontrole cestovných lístkov, obmedzovania osobnej slobody a nezohľadnenia úmyslov cestujúcich."

Na postup revízorov dostal dopravný podnik vlani dovedna 177 sťažností. Len sedem z nich, čo je niečo viac ako štyri percentá, vyhodnotili ako oprávnené.

U ombudsmanky cestujújich sa za rok a pol sťažovalo na revízorov viac ako 70 ľudí.

O tom, čo všetko môže revízor, mnohí pasažieri MHD netušia. Prepravný poriadok zverejnený na webovej stránke dopravného podniku hovorí o ich právach iba čiastočne.

Musia sa správať slušne

Napríklad o tom, že revízor musí ukázať identifikačnú kartu, kontrolovať môže iba vo vozidle a že ak cestujúci nemá lístok, musí ukázať preukaz totožnosti.

Oveľa viac o revízoroch hovorí interná smernica, ktorá však nie je prístupná verejnosti.

Interné pravidlá hovoria napríklad aj o tom, že revízor sa musí k cestujúcim správať „slušne a objektívne".

Keď už čierny pasažier zaplatí pokutu, musí mu kontrolór ponúknuť na predaj cestovný lístok na ďalšiu cestu, aby nemusel vystupovať.

Revízor sa pri kontrole nemôže ani dotknúť pasažiera a jeho vecí. Chytiť môže iba preukaz, ktorý si od neho vypýta.

Ak cestujúci tvrdí, že nemá preukaz, môžu zavolať políciu.

Vtedy mu kontrola môže zabrániť aj vystúpiť, napríklad požiada vodiča, aby nechal zatvorené dvere.

Vtedy nastupuje aj esbéeska. Ochranka často dovtedy nenápadne sedí medzi cestujúcimi a zasahuje, až keď robí cestujúci problémy.

Fotky a preukazy

Žiadny zákon síce nedáva cestujúcim povinnosť ukázať revízorom občiansky preukaz, hovoria o tom však pravidlá prepravy.

A tie platia pre cestujúceho od chvíle, keď nastúpi do vozidla MHD.

Na Facebooku vznikla asi pred rokom skupina Galéria revízorov, ktorá „vyhlásila vojnu revízorom". Ľudia ich fotografie zverejňujú na webe. Revízori sa môžu chrániť žalobami.

Revízori prevážajú na konečnú

Pri kontrole lístkov pomáhajú aj esbéeskári. Cestujúcich držia v autobuse často aj do príchodu polície.

Do vozidla nočnej linky N33, ktorá chodí na Dlhé Diely, nastupujú revízori.

Na nasledujúcej zastávke sa k nim pridajú aj policajti.

Čiernych pasažierov je veľa. Keďže nočné linky smerujúce na Dlhé Diely bývajú plné, spisovanie pokút trvá dlho.

Čierni pasažieri sa nedobrovoľne prevezú cez celé sídlisko.

V inom prípade načierno cestujúcu matku s kočíkom odviezli revízori tiež až na konečnú.
Ďalší cestujúci denníku SME opísal, ako sa v preplnenom spoji nemohol dostať k označovaču cestovných lístkov.

Predbehol ho revízor, ktorý mu zároveň oznámil, že sa už nemusí namáhať.

„Netvrdím, že revízori sú neomylní. Nie je šťastné, ak by ľudí prevážali len tak.

Ak cestujúci okamžite spolupracuje, celý zápis pokuty trvá zhruba desať sekúnd," tvrdí hovorca dopravného podniku Tomáš Zajac.

Do problémov sa v mestskej doprave dostávajú aj pasažieri, ktorí nešli načierno.

Často netušia, kde sa môžu sťažovať. Pomôcť im majú na oddelení kontroly dopravného podniku.
Ak ani to nepomôže, je tu ešte ombudsmanka. Ľudia sa sťažujú aj na vulgárne správanie revízorov a nedobrovoľné držanie v autobuse.

Dopravný podnik ako oprávnené za minulý rok vyhodnotil iba sedem zo 177 podnetov.

(khu)
Nakoniec príde polícia

Revízori majú presný postup, pri kontrole zasahujú esbéeskár, vodič aj policajná hliadka.

  1. Kontrolu robia spravidla dvaja revízori. Jeden sa ohlási u vodiča, druhý nastúpi ako posledný. Označí si kontrolný lístok, vo vozidle je s nimi aj esbéeskár.
  2. Na požiadanie cestujúceho mu revízor ukáže preukaz, na ktorom je fotka a okrúhla pečiatka.
  3. Ak nefunguje označovač lístkov, revízor to preverí a nesmie ľudí pokutovať.
  4. Vodič môže nechať na zastávke zatvorené dvere tam, kde je kontrola.
  5. Ak cestujúci nemá platný cestovný doklad, má mu revízor po spísaní pokuty ponúknuť na predaj lístok (aj zľavnený), aby mohol pokračovať v jazde.
  6. Ak cestujúci nemá ani doklad totožnosti, môže ho revízor požiadať, aby na najbližšej zastávke vystúpil a počkal na policajnú hliadku. Kontrolovať lístky mimo vozidla revízor nesmie, vonku sa len zisťuje totožnosť.
  7. Ak sa pokúsi čierny pasažier utiecť, môže ho esbéeskár zadržať až do príchodu polície.
  8. Výnimočne a vo vážnych prípadoch (agresívny cestujúci, pod vplyvom omamných látok) a keď hrozí, že čierni pasažieri utečú, môže nechať odstaviť vozidlo na konečnej a zadržať takýchto cestujúcich až do príchodu polície.
(vju)

Ombudsmanka: Čierni pasažieri neberú vážne exekúcie

Mediátorka SOŇA ĎURČOVÁ je ombudsmankou cestujúcich. Agresívnych revízorov ako cestujúca ešte nezažila, no počúvao nich často.

Čo rieši ombudsmanka pre cestujúcich?

„Od zabudnutej paličkyv trolejbuse cez odškodnenia pri úrazoch, pokuty, exekúcie až po mestskú kartu a prihraničné spoje či žiadosti o úpravu grafikonu.“

S akým úspechom?

„Doteraz som mala okolo 1500 podnetov. Mnoho ľudí nevie, na čo majú a nemajú nárok. Právne povedomie je veľmi nízke. Často sa na mňa obracajú vo veci exekúcií. Niektorí ľudia to neberú vážne a po desiatich rokoch, keď im exekútor zablokuje účet, nevedia, kde začať. Ľudia však napríklad aj neskoro nahlásili stratu dokladov a zrazu na ich meno niekto dostal pokutu. Aj na to som tu.“

Ako postupovať pri sťažnosti na revízora či vodiča MHD?

„Prvostupňové sťažnosti rieši oddelenie vnútornej kontroly dopravného podniku. Ombudsman prichádza na rad, až keď má cestujúci pocit, že nebola vec poriadne vyriešená.“

Na čo všetko máte dosah?

„Mám právo požiadaťo prešetrenie prípadu, upozorniť na niektoré skutočnosti alebo sa obrátiť na vedenie dopravného podniku.“

Ako je to s pokutami?

„Môžem pomôcť aj s pokutami. Napríklad na oddelenie riešiace agendu pokút je ťažké sa dovolať, ale ľudia potrebujú s niekým komunikovať a veci riešiť. Môžu sa obrátiť na ombudsmana.“

Na koho sa ľudia sťažujú viac, na revízorov alebo na vodičov?

„Sťažností na vodičov je minimum. Dostávali kárne opatrenia, alebo s nimi rozviazali pracovný pomer. Narastá však počet sťažností na revízorov. Revízor má byť korektný, aj keď cestujúci nemá lístok. Nemal by byť ani vulgárny, nemá cestujúceho urážať alebo ho akýmkoľvek spôsobom napádať či zastrašovať. Sťažnosti na revízorov sú často bojom s veternými mlynmi, často je to tvrdenie proti tvrdeniu, revízori sú dvaja plus esbéeskár. Preto treba mať svedkov a trvať na konfrontácii.“

Viete o nejakom prípade, ktorý nakoniec pre cestujúceho dopadol dobre?

„Vlani sme riešili prípad dievčiny, cudzinky, ktorá tu bola na študijnom pobyte. Nemala platný lístok, nevedela dobre po slovensky. Revízori jej zobrali pas a vyhrážali sa jej. Keď prišla, bola roztrasená a plakala. Obula sa do toho aj ambasáda jej krajiny. Ťahalo sa to dva mesiace, ale nakoniec pokutu odpustili a ospravedlnili sa jej. Ja osobne som zatiaľ na neslušného revízora nenatrafila. A to ich sledujem, ako sa správajú.“

Čo ak má cestujúci negatívnu skúsenosť s revízormi?

„Treba zavolať alebo prísť osobne, spísať to a podať sťažnosť, žiadosť o odpustenie pokuty, v prípade potreby sa odvolať. Keď príde na jedného revízora 50 podnetov a na iného jeden, o niečom to svedčí a treba to riešiť.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  3. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  4. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  5. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  6. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  2. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  3. Nadácia COOP Jednota pomáha dlhodobo chorým pacientom
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 22 207
  2. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 22 035
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 16 644
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 16 357
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 865
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 3 274
  7. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 2 517
  8. Zdravo a chutne. Vyskúšajte recepty šéfkuchára Jara Žídeka 2 463
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  3. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 17 206
  2. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 6 873
  3. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 5 582
  4. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 5 254
  5. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 4 333
  6. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 4 288
  7. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 3 874
  8. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 3 871
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu