Revízor má vždy v pätách esbéesku

Čierneho pasažiera môžu zadržať, no nesmú sa ho dotknúť. Zo sťažností na revízorov vyhodnotil dopravný podnik minulý rok ako odôvodnené len niekoľko.

Revízor sa musí správať slušne, má mať na viditeľnom mieste preukaz.(Zdroj: ARCHÍV SME)

BRATISLAVA. Cestujúci v MHD je už pri nástupe pre revízorov potenciálnym čierny pasažierom.

Aj keď v ruke drží lístok a má v úmysle si ho označiť. Stačí, ak to z akéhokoľvek dôvodu nestihne, pokute unikne len ťažko.

Viacerí čitatelia SME sa sťažovali na prirýchlo zablokované označovače aj na hrubosť revízorov

.„Na Slovensku je národným športom voziť sa zadarmo," tvrdí zasa hovorca dopravného podniku Tomáš Zajac.Problémy potvrdzuje aj Marta Šteffeková, riaditeľka právnej sekcie a prepravnej kontroly dopravného podniku.

„Sťažnosti sa najčastejšie týkajú údajného nesprávneho postupu pri kontrole cestovných lístkov, obmedzovania osobnej slobody a nezohľadnenia úmyslov cestujúcich."

Na postup revízorov dostal dopravný podnik vlani dovedna 177 sťažností. Len sedem z nich, čo je niečo viac ako štyri percentá, vyhodnotili ako oprávnené.

U ombudsmanky cestujújich sa za rok a pol sťažovalo na revízorov viac ako 70 ľudí.

O tom, čo všetko môže revízor, mnohí pasažieri MHD netušia. Prepravný poriadok zverejnený na webovej stránke dopravného podniku hovorí o ich právach iba čiastočne.

Musia sa správať slušne

Napríklad o tom, že revízor musí ukázať identifikačnú kartu, kontrolovať môže iba vo vozidle a že ak cestujúci nemá lístok, musí ukázať preukaz totožnosti.

Oveľa viac o revízoroch hovorí interná smernica, ktorá však nie je prístupná verejnosti.

Interné pravidlá hovoria napríklad aj o tom, že revízor sa musí k cestujúcim správať „slušne a objektívne".

Keď už čierny pasažier zaplatí pokutu, musí mu kontrolór ponúknuť na predaj cestovný lístok na ďalšiu cestu, aby nemusel vystupovať.

Revízor sa pri kontrole nemôže ani dotknúť pasažiera a jeho vecí. Chytiť môže iba preukaz, ktorý si od neho vypýta.

Ak cestujúci tvrdí, že nemá preukaz, môžu zavolať políciu.

Vtedy mu kontrola môže zabrániť aj vystúpiť, napríklad požiada vodiča, aby nechal zatvorené dvere.

Vtedy nastupuje aj esbéeska. Ochranka často dovtedy nenápadne sedí medzi cestujúcimi a zasahuje, až keď robí cestujúci problémy.

Fotky a preukazy

Žiadny zákon síce nedáva cestujúcim povinnosť ukázať revízorom občiansky preukaz, hovoria o tom však pravidlá prepravy.

A tie platia pre cestujúceho od chvíle, keď nastúpi do vozidla MHD.

Na Facebooku vznikla asi pred rokom skupina Galéria revízorov, ktorá „vyhlásila vojnu revízorom". Ľudia ich fotografie zverejňujú na webe. Revízori sa môžu chrániť žalobami.

Revízori prevážajú na konečnú

Pri kontrole lístkov pomáhajú aj esbéeskári. Cestujúcich držia v autobuse často aj do príchodu polície.

Do vozidla nočnej linky N33, ktorá chodí na Dlhé Diely, nastupujú revízori.

Na nasledujúcej zastávke sa k nim pridajú aj policajti.

Čiernych pasažierov je veľa. Keďže nočné linky smerujúce na Dlhé Diely bývajú plné, spisovanie pokút trvá dlho.

Čierni pasažieri sa nedobrovoľne prevezú cez celé sídlisko.

V inom prípade načierno cestujúcu matku s kočíkom odviezli revízori tiež až na konečnú.
Ďalší cestujúci denníku SME opísal, ako sa v preplnenom spoji nemohol dostať k označovaču cestovných lístkov.

Predbehol ho revízor, ktorý mu zároveň oznámil, že sa už nemusí namáhať.

„Netvrdím, že revízori sú neomylní. Nie je šťastné, ak by ľudí prevážali len tak.

Ak cestujúci okamžite spolupracuje, celý zápis pokuty trvá zhruba desať sekúnd," tvrdí hovorca dopravného podniku Tomáš Zajac.

Do problémov sa v mestskej doprave dostávajú aj pasažieri, ktorí nešli načierno.

Často netušia, kde sa môžu sťažovať. Pomôcť im majú na oddelení kontroly dopravného podniku.
Ak ani to nepomôže, je tu ešte ombudsmanka. Ľudia sa sťažujú aj na vulgárne správanie revízorov a nedobrovoľné držanie v autobuse.

Dopravný podnik ako oprávnené za minulý rok vyhodnotil iba sedem zo 177 podnetov.

(khu)
Nakoniec príde polícia

Revízori majú presný postup, pri kontrole zasahujú esbéeskár, vodič aj policajná hliadka.

  1. Kontrolu robia spravidla dvaja revízori. Jeden sa ohlási u vodiča, druhý nastúpi ako posledný. Označí si kontrolný lístok, vo vozidle je s nimi aj esbéeskár.
  2. Na požiadanie cestujúceho mu revízor ukáže preukaz, na ktorom je fotka a okrúhla pečiatka.
  3. Ak nefunguje označovač lístkov, revízor to preverí a nesmie ľudí pokutovať.
  4. Vodič môže nechať na zastávke zatvorené dvere tam, kde je kontrola.
  5. Ak cestujúci nemá platný cestovný doklad, má mu revízor po spísaní pokuty ponúknuť na predaj lístok (aj zľavnený), aby mohol pokračovať v jazde.
  6. Ak cestujúci nemá ani doklad totožnosti, môže ho revízor požiadať, aby na najbližšej zastávke vystúpil a počkal na policajnú hliadku. Kontrolovať lístky mimo vozidla revízor nesmie, vonku sa len zisťuje totožnosť.
  7. Ak sa pokúsi čierny pasažier utiecť, môže ho esbéeskár zadržať až do príchodu polície.
  8. Výnimočne a vo vážnych prípadoch (agresívny cestujúci, pod vplyvom omamných látok) a keď hrozí, že čierni pasažieri utečú, môže nechať odstaviť vozidlo na konečnej a zadržať takýchto cestujúcich až do príchodu polície.
(vju)

Ombudsmanka: Čierni pasažieri neberú vážne exekúcie

Mediátorka SOŇA ĎURČOVÁ je ombudsmankou cestujúcich. Agresívnych revízorov ako cestujúca ešte nezažila, no počúvao nich často.

Čo rieši ombudsmanka pre cestujúcich?

„Od zabudnutej paličkyv trolejbuse cez odškodnenia pri úrazoch, pokuty, exekúcie až po mestskú kartu a prihraničné spoje či žiadosti o úpravu grafikonu.“

S akým úspechom?

„Doteraz som mala okolo 1500 podnetov. Mnoho ľudí nevie, na čo majú a nemajú nárok. Právne povedomie je veľmi nízke. Často sa na mňa obracajú vo veci exekúcií. Niektorí ľudia to neberú vážne a po desiatich rokoch, keď im exekútor zablokuje účet, nevedia, kde začať. Ľudia však napríklad aj neskoro nahlásili stratu dokladov a zrazu na ich meno niekto dostal pokutu. Aj na to som tu.“

Ako postupovať pri sťažnosti na revízora či vodiča MHD?

„Prvostupňové sťažnosti rieši oddelenie vnútornej kontroly dopravného podniku. Ombudsman prichádza na rad, až keď má cestujúci pocit, že nebola vec poriadne vyriešená.“

Na čo všetko máte dosah?

„Mám právo požiadaťo prešetrenie prípadu, upozorniť na niektoré skutočnosti alebo sa obrátiť na vedenie dopravného podniku.“

Ako je to s pokutami?

„Môžem pomôcť aj s pokutami. Napríklad na oddelenie riešiace agendu pokút je ťažké sa dovolať, ale ľudia potrebujú s niekým komunikovať a veci riešiť. Môžu sa obrátiť na ombudsmana.“

Na koho sa ľudia sťažujú viac, na revízorov alebo na vodičov?

„Sťažností na vodičov je minimum. Dostávali kárne opatrenia, alebo s nimi rozviazali pracovný pomer. Narastá však počet sťažností na revízorov. Revízor má byť korektný, aj keď cestujúci nemá lístok. Nemal by byť ani vulgárny, nemá cestujúceho urážať alebo ho akýmkoľvek spôsobom napádať či zastrašovať. Sťažnosti na revízorov sú často bojom s veternými mlynmi, často je to tvrdenie proti tvrdeniu, revízori sú dvaja plus esbéeskár. Preto treba mať svedkov a trvať na konfrontácii.“

Viete o nejakom prípade, ktorý nakoniec pre cestujúceho dopadol dobre?

„Vlani sme riešili prípad dievčiny, cudzinky, ktorá tu bola na študijnom pobyte. Nemala platný lístok, nevedela dobre po slovensky. Revízori jej zobrali pas a vyhrážali sa jej. Keď prišla, bola roztrasená a plakala. Obula sa do toho aj ambasáda jej krajiny. Ťahalo sa to dva mesiace, ale nakoniec pokutu odpustili a ospravedlnili sa jej. Ja osobne som zatiaľ na neslušného revízora nenatrafila. A to ich sledujem, ako sa správajú.“

Čo ak má cestujúci negatívnu skúsenosť s revízormi?

„Treba zavolať alebo prísť osobne, spísať to a podať sťažnosť, žiadosť o odpustenie pokuty, v prípade potreby sa odvolať. Keď príde na jedného revízora 50 podnetov a na iného jeden, o niečom to svedčí a treba to riešiť.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  3. Trendy udržateľnej architektúry
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  5. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  9. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  10. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 11 353
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 480
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 471
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 058
  5. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 855
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 616
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 153
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 037
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 607
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 565