Železničný projekt TEN-T sa v Bratislave ponáhľa

Megazámer, ktorý prepojí železnicou celú Bratislavu, sa rozdelil na tri časti. Prvá ide na stavebný úrad.

Filiálka je dnes opustená stanica na hranici Nového a Starého Mesta. O niekoľko rokov sa má zmeniť na modernú podzemnú stanicu železničného systému, ktorý bude fungovať ako metro.(Zdroj: PRE SME - GABRIEL KUCHTA)

BRATISLAVA. Projekt, ktorý zmení dopravu v Bratislave a patrí k najväčším dopravným zámerom v histórii Slovenska, sa priblížil realite. Ako oznámil projektant Dopravoprojekt, prepojenie železničných koridorov a pripojenie letiska na existujúcu sieť železníc, označovaný ako TEN-T, je pripravený.

„Rok 2015 je stále reálny - aspoň čo sa týka ukončenia prvej etapy," povedal Gabriel Koczkáš, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ Dopravoprojektu.

Vďaka stavbe TEN-T by sa mali v Bratislave prepojiť trate Paríž - Viedeň - Bratislava a v meste bude fungovať ako integrovaný mestský dopravný systém. Zvykne sa nazývať aj náhradou metra. Jeho príprava trvá už štyri roky.

Financovanie projektovej prípravy z eurofondov sa skončilo minulý rok, realizácia sa má stihnúť, kým sa skončí programové obdobie Bruselu, ktorého financovanie sa končí v roku 2015. Projekt sa prispôsobil, Európska komisia rozhodla, že sa rozdelí na osem samostatných stavieb. Robiť sa budú v troch etapách.

Trasa TEN-T

  • Povedie od stanice Predmestie cez dnes opustenú stanicu Filiálka pri Dome odborov,
  • pokračovať bude k novému Národnému divadlu a Eurovei,
  • pôjde popod Dunaj do Petržalky,
  • trasa by mala byť dlhá 6,88 km, z toho 6,43 v tuneloch.

Na čo sa čaká

Projekt na prvú časovú etapu je odovzdaný investorovi - železniciam. Vyhradených je asi 475 miliónov eur z Bruselu. „Bolo by nesprávne, aby sa nevyčerpali pre ob­štrukcie dotknutých inštitúcií pri získavaní územných rozhodnutí a stavebných povolení," povedal Koczkáš.

Teraz prebiehajú majetkovoprávne vyrovnania a inžinierska príprava. Podľa Dopravoprojektu sa v krátkom čase začnú stavebné konania na stavebných úradoch.

Prvá etapa

Prvá etapa rieši úseky od železničnej stanice Bratislava - predmestie na rozhraní Rače a Nového Mesta, po novú stanicu Bratislava - filiálka, ktorá má byť pod zemou.

Súčasťou bude aj úsek križujúci túto trasu od hlavnej stanice a rekonštrukcia mosta nad budúcim tunelom, keďže väčšina TEN-T v meste pôjde pod zemou. Zároveň sa táto sieť má pripojiť na letisko z petržalského smeru - nová železničná stanica na letisku bude v dnes nezastavanom priestore pri Ivanskej ceste. Železnice teraz musia zabezpečiť podklady pre tender tak, aby sa mohlo hneď po vydaní stavebných povolení začať stavať. Tunel popod Dunaj sa bude stavať až v druhej časovej etape.

RN3V8254_res.jpg

FOTO SME - GABRIEL KUCHTA

dopravo.jpg

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  2. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  3. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  7. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  8. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  9. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  10. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 4 735
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 4 300
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 475
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 334
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 010
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 333
  7. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 1 948
  8. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 1 947
  9. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 801
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 561