SME
Piatok, 12. august, 2022 | Meniny má Darina

Propeler sa možno dočká novej éry

Samospráva chce obnoviť loď, ktorá by ako atrakcia premávala medzi ľavým a pravým brehom, podobne ako kedysi legendárny parníček.

Klasický propeler bol parník.Klasický propeler bol parník. (Zdroj: WWW.FAJNORKA.SK)


BRATISLAVA. Mestské časti Bratislavy sa dohadujú, ako by mohla vyzerať obnova Propelera, legendárnej lode, ktorá by podobne ako jej predchodca, premávala z ľavého na pravý breh Dunaja.

Na Propeler dodnes nostalgicky spomínajú niektorí Bratislavčania, previezť sa ním na druhý breh patrilo k tradičnej nedeľnej rodinnej vychádzke na nábrežie. Neskôr bol populárny aj medzi turistami.

Bratislavský primátor Milan Ftáčnik (nezávislý s podporou Smeru-SD) je pripravený rokovať o možnostiach obnovenia premávky propelera medzi mestskými časťami Staré Mesto a Petržalka s petržalským starostom Vladimírom Bajanom (nezávislý) a staromestskou starostkou Tatianou Rosovou (SDKÚ-DS).

SkryťVypnúť reklamu

Pre turistov

"Mestská časť je za obnovenie činnosti propelera. Sad Janka Kráľa vnímame ako rozšírenie možnosti pre obyvateľov Starého Mesta a zvýšilo by to aj atraktivitu Starého Mesta pre turistov," reagoval pre TASR staromestský hovorca Tomáš Halán.

Dodal, že starostka rokovala o tejto možnosti s predsedom Bratislavského samosprávneho kraja Pavlom Frešom (SDKÚ-DS) a víta iniciatívu primátora Ftáčnika.

slovakiapropeler_res.jpg

FOTO - ARCHÍV ROMANA DELIKÁTA

Parníček

Propeler nepremáva od roku 2003, bol stratový. Pôvodný parníček Devín z 19. storočia, ktorý premával ešte v 60. ro­koch, stále existuje, no je dlhodobo odstavený.

Zatiaľ posledné obnovenie propelera bolo koncom 90. rokov, na prevádzku prispievalo aj Staré Mesto, aj petržalská samospráva. Propeler už svoju bývalú popularitu nedosiahol.

SkryťVypnúť reklamu

Loď Kamzík, ktorá slúžila na prepravu z jedného brehu na druhý, odpočíva v Zimnom prístave. „Nemá platné lodné doklady," hovorí riaditeľ osobnej dopravy Slovenskej plavby a prístavov Marek Považan.

Náklady na opravu by presiahli sto tisíc eur. Opraviť by bolo treba najmä ovládanie kormidla a musela by prejsť technickou kontrolou. Kamzík začal premávať v roku 1978, typovo je to katamarán. Pôvodný propeler, ktorý tu začal premávať ako prvý, bol parníček.

Kotví dlhodobo

Parníček, ktorý sa pôvodne volal Devín, niekoľkokrát zmenil majiteľa, dnes je v súkromných rukách, dlhodobo kotví v lodenici vo Vlčom hrdle. Prepravu z jedného brehu na druhý začal majiteľ továrne Gumon Henrich Hörnes v roku 1891.

Loď vyradili z prevádzky po 57 rokoch, keď sa skončila jej životnosť. Odvtedy horela, rekonštruovali ju a istý čas slúžila aj Telovýchovnej jednote Slávia Šamorín ako vodácky klub v Hrušovskej zátoke.

SkryťVypnúť reklamu

Posledná spomienka na obnovu propelera bol pred dvoma rokmi, magistrát počas majálesu prenajal loď, ktorá Bratislavčanov za symbolických 20 korún previezla na druhý breh Dunaja. Akcia však trvala len jeden deň.

propeler-r952.jpg

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  5. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  2. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  3. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  4. Trenčín potrebuje nový impulz!
  5. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  6. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  7. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  8. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 14 200
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 10 394
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 8 564
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 584
  5. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 7 442
  6. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 4 917
  7. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 3 492
  8. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 149
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 129 487
  2. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 14 090
  3. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 070
  4. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 9 641
  5. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 9 036
  6. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 786
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 588
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 360
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu