
FOTO SME – PAVOL MAJER
Od vlaňajšieho septembra má stanica mestskej polície v Starom Meste nového veliteľa JOZEFA HITKU. S jeho príchodom je spokojný nielen starosta, ale aj obyvatelia. Svoj prístup policajti predviedli v dňoch pred sledovaním finálového zápasu majstrovstiev sveta v hokeji a vítaním hokejistov. Majitelia áut si vopred našli upozornenie, čo sa v centre očakáva a odporúčanie preparkovať autá. Jozef Hitka prišiel do Starého Mesta zo stanice v Petržalke, kde robil zástupcu. K mestským policajtom sa vraj dostal náhodou. Ešte ako zamestnanec vnútra šiel odviezť priateľa na stanicu mestskej polície a tam ho zlanárili. Má dvoch synov, ktorí asi policajtmi nebudú, jeden pracuje v bratislavskej pobočke rádia BBC, druhý to skúša v reštauračných službách.
Hodnotiaca správa o činnosti mestskej polície za minulý rok vašu prácu chváli. Zaviedli ste tvrdšie pravidlá? Koľko policajtov ste vyhodili?
„Ťažko môžem hodnotiť, či som sa viac pričinil o poriadok. Vsadil som na ľudí, s ktorými sa dá pracovať. Nie je v mojej kompetencii riešiť personálne veci, pravdou je, že ako som veliteľom, zo stanice odišli traja alebo štyria. Neskúmal som dôvody.“
Ako vyzerajú dni policajtov?
„Hliadky zadeľujeme podľa požiadaviek mestskej časti, magistrátu a občanov. Ráno sa začína s problémami v parkovacích boxoch v zónach s obmedzeným parkovaním, od deviatej riešime problémy v pešej zóne. Vtedy sa totiž zatvára pre zásobovanie. Neskôr policajti hliadkujú v podchodoch a na Poštovej ulici, aby si poradili so žobraním a nepovoleným predajom. Večer sú znovu problémy v pešej zóne, najnovšie pribudli bezdomovci na Hviezdoslavovom námestí.“
Ako vychádzate s „ostrejšími“ podnikateľmi, ktorí sa usadili v centre?
„Osobne s nimi nemám problémy. Najčastejšie treba riešiť parkovanie v pešej zóne. Sú to všeobecne známe autá. Po upozornení však vždy odišli. Žiadnu aroganciu alebo vyhrážanie som nepocítil.“
Reagujú rovnako, keď k nim príde mestský policajt?
„Nemám signály, že by vyvolávali konflikty. Riešenie problému je vecou policajta, ktorý je na mieste. Trvám na tom, aby sa policajti správali slušne, korektne, ale rázne.“
Napriek tomu mali vaši zamestnanci asi pred dvoma mesiacmi konflikt na Laurinskej ulici.
„O incidente viem toľko, že hliadka založila na auto imobilizér, pretože dotyčný parkoval v pešej zóne na Laurinskej. Nespokojný vodič mal výhrady a nakoniec na policajtov zaútočil. Práve vtedy tam boli najpokojnejší chlapci z celej stanice. Prípad sa rieši, policajný zbor podal trestné oznámenie.“
Už mesiac sa vstup do pešej zóny z Hviezdoslavovho námestia ovláda diaľkovo. Osvedčil sa?
„Na stĺpiky vidia dve kamery, z rohu Strakovej a na Hviezdoslovom námestí, čoskoro pribudne aj svetelná signalizácia. Tí, ktorí tam nechodia pravidelne, majú dojem, že nevedia, čo majú robiť, hoci pokyny sú na tabuli. Chlapci, ktorí monitorujú vstup, už poznajú asi 90 percent áut. Stalo sa, že vodič nemal povolenie na vstup a nechcel opustiť priestor: Vtedy prišla hliadka a vysvetlila mu, prečo do jadra ísť nemôže. Vo väčšine prípadov motorista bez povolenia počká desať minúť a potom odíde. Nemá sa s kým pohádať ani koho presviedčať. Máme aj milé príhody. Raz prišla pani pešo a mávala do kamery povolenkou, keď sa nič nedialo, zavolala cez mobil. Vysvetlila, že auto nechala na parkovisku pri Danube. Chcela nám ukázať, že povolenie má.“
Malchárkova novela vám sťažila prácu najmä pri odťahovaní áut. Čo bude ďalej?
„Narazili sme na problém pri predplatených boxoch. Keď tam zaparkujú cudzie vozidlá, odtiahnuť ich nemôžeme. Netvoria prekážku v cestnej premávke. Rovnako je to aj s parkovaním v pešej zóne alebo v okolí kontajnerov. Síce zakladáme imobilizér, ale auto tam zostane stáť, kým nepríde jeho majiteľ. Človek, ktorý si zaplatil box, nemôže parkovať, OLO nevysype plný kontajner. Ľudia sa na nás sťažujú, že im nechceme pomôcť. Preto sme na krajskej úrovni požiadali ministerstvo vnútra o vysvetlenie zákona.“
Predtým sa kritizovalo, že policajti nerobia nič, len odťahujú.
„Predtým sa odtiahlo v centre asi 400 áut mesačne, teraz za máj to bolo 61. Ale 400 vozidiel vzhľadom na problematické parkovanie nebolo veľkým číslom. Nebolo to bezbrehé odťahovanie. Ak sa zistilo, že pracovník dal auto odtiahnuť neoprávnene, dostal odťah k náhrade. Z 90 percent sme nariaďovali odťah na telefonickú žiadosť občanov.“
INGRID DROZDÍKOVÁ