SME

O farbe koňky rozhodli pamiatkari

Prvú etapu rekonštrukcie prvej konskej železnice dokončili. Termín otvorenia budovy je neznámy.

Budovu prvej konskej železnice vlastní mestská časť Nové Mesto. Samospráva ju kúpila vlani za približne 1,15 milióna eur. Verejná má byť aj zelená plocha pred budovou.Budovu prvej konskej železnice vlastní mestská časť Nové Mesto. Samospráva ju kúpila vlani za približne 1,15 milióna eur. Verejná má byť aj zelená plocha pred budovou. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Rekonštrukcia konskej železnice bude drahšia. Múry boli navlhnuté.

NOVÉ MESTO. Prvá etapa rekonštrukcie pamiatkovo chránenej budovy prvej konskej železnice v Uhorsku je dokončená, povedala hovorkyňa Nového Mesta Alžbeta Klesnilová. Termín otvorenia opravenej budovy však ostáva neznámy. Pôvodne sa hovorilo o máji tohto roku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa neskorších plánov tu malo budúci týždeň zasadať ustanovujúce novomestské zastupiteľstvo, nakoniec sa od toho upustilo.

Klesnilová vraví, že dôvodom bola kapacita vynovenej rokovacej miestnosti. Na zasadnutí sa totiž stretnú doterajší aj noví poslanci mestskej časti.

SkryťVypnúť reklamu

V budove vzniká nová sobášna sieň, galéria i zasadačky. Mestská časť uvažuje aj o turisticko-informačnej kancelárii a kaviarni. Sídliť tu budú aj niektoré oddelenia miestneho úradu a inšpektori verejného poriadku.

Vybrali bielu kávu

Najviditeľnejšou zmenou, ktorou prešla budova koňky na rohu Krížnej a Karadžičovej, je farba jej vonkajšej fasády. „Budova zmenila svoju farbu, rozhodli o nej pamiatkari,“ povedala Klesnilová. „Ide o dva veľmi blízke odtiene farby bielej kávy.“

Hovorkyňa povedala, že mestská časť presadzovala inú farbu. „Išlo o kombináciu sivých farieb, z ktorých jedna bola takmer biela s nádychom sivej. Budova ako celok mala byť svetlejšia a žiarivejšia.“

Mária Bartová z Pamiatkového úradu SR vysvetľuje vybranú farbu analógiou s obdobím, keď koňku postavili. Výskum totiž nedokladoval pôvodnú farbu budovy. „Preto sme vybrali takú, ktorá sa používala v tomto období,“ dodala Bartová.

SkryťVypnúť reklamu

Pozri si viac fotiek z obnovy konskej železnice

Vežu dostavali neskôr

Pôvodné náklady na prvú etapu rekonštrukcie boli vyčíslené na 119-tisíc eur. Táto suma podľa Klesnilovej nezohľadňovala všetko. Nerátalo sa napríklad s asfaltom na chodníkoch pred budovou. Neskôr sumu navýšili o 57 796 eur.

Náklady stúpli aj pre zvlhnuté múry, ktoré sa počas rekonštrukcie odhalili. Práce skomplikovalo napríklad i zatečenie budovy počas silnej letnej búrky, keď voda prenikla cez vežu objektu.

Málokto vie, že táto veža nie je pôvodná. Postavili ju až v 80. rokoch 20. storočia podľa pôvodných projektov.
Mestská časť Nové Mesto, ktorá má budovu aj vo svojom erbe, kúpila objekt v apríli roku 2009 za 1,15 milióna eur.

Koňka je akousi raritou, pretože väčšinu budov konských železníc v Uhorsku potom, čo sa prešlo na parné stroje, zbúrali.

SkryťVypnúť reklamu

Koňka a čísla

  • 1840 – postavenie budovy prvej konskej železnice v Uhorsku

  • 70. roky 20. storočia – existenciu budovy ohrozila výstavba Trnavského mýta, zachránili ju pamiatkari

  • 2005 – budovu kúpila firma Woodimex

  • 2009 – koňku kúpila mestská časť Nové Mesto

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  2. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  3. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  4. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  5. Na Marka oharka do jarka
  6. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  1. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 18 989
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 942
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 9 134
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 368
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 3 814
  6. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 098
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 2 688
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 490
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 752
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 320
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 74 073
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 671
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 17 218
  6. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 11 929
  7. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 734
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 550
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu