Rekonštrukcia konskej železnice bude drahšia. Múry boli navlhnuté.
NOVÉ MESTO. Prvá etapa rekonštrukcie pamiatkovo chránenej budovy prvej konskej železnice v Uhorsku je dokončená, povedala hovorkyňa Nového Mesta Alžbeta Klesnilová. Termín otvorenia opravenej budovy však ostáva neznámy. Pôvodne sa hovorilo o máji tohto roku.
Podľa neskorších plánov tu malo budúci týždeň zasadať ustanovujúce novomestské zastupiteľstvo, nakoniec sa od toho upustilo.
Klesnilová vraví, že dôvodom bola kapacita vynovenej rokovacej miestnosti. Na zasadnutí sa totiž stretnú doterajší aj noví poslanci mestskej časti.
V budove vzniká nová sobášna sieň, galéria i zasadačky. Mestská časť uvažuje aj o turisticko-informačnej kancelárii a kaviarni. Sídliť tu budú aj niektoré oddelenia miestneho úradu a inšpektori verejného poriadku.
Vybrali bielu kávu
Najviditeľnejšou zmenou, ktorou prešla budova koňky na rohu Krížnej a Karadžičovej, je farba jej vonkajšej fasády. „Budova zmenila svoju farbu, rozhodli o nej pamiatkari,“ povedala Klesnilová. „Ide o dva veľmi blízke odtiene farby bielej kávy.“
Hovorkyňa povedala, že mestská časť presadzovala inú farbu. „Išlo o kombináciu sivých farieb, z ktorých jedna bola takmer biela s nádychom sivej. Budova ako celok mala byť svetlejšia a žiarivejšia.“
Mária Bartová z Pamiatkového úradu SR vysvetľuje vybranú farbu analógiou s obdobím, keď koňku postavili. Výskum totiž nedokladoval pôvodnú farbu budovy. „Preto sme vybrali takú, ktorá sa používala v tomto období,“ dodala Bartová.
Pozri si viac fotiek z obnovy konskej železnice
Vežu dostavali neskôr
Pôvodné náklady na prvú etapu rekonštrukcie boli vyčíslené na 119-tisíc eur. Táto suma podľa Klesnilovej nezohľadňovala všetko. Nerátalo sa napríklad s asfaltom na chodníkoch pred budovou. Neskôr sumu navýšili o 57 796 eur.
Náklady stúpli aj pre zvlhnuté múry, ktoré sa počas rekonštrukcie odhalili. Práce skomplikovalo napríklad i zatečenie budovy počas silnej letnej búrky, keď voda prenikla cez vežu objektu.
Málokto vie, že táto veža nie je pôvodná. Postavili ju až v 80. rokoch 20. storočia podľa pôvodných projektov.
Mestská časť Nové Mesto, ktorá má budovu aj vo svojom erbe, kúpila objekt v apríli roku 2009 za 1,15 milióna eur.
Koňka je akousi raritou, pretože väčšinu budov konských železníc v Uhorsku potom, čo sa prešlo na parné stroje, zbúrali.
Koňka a čísla
1840 – postavenie budovy prvej konskej železnice v Uhorsku
70. roky 20. storočia – existenciu budovy ohrozila výstavba Trnavského mýta, zachránili ju pamiatkari
2005 – budovu kúpila firma Woodimex
2009 – koňku kúpila mestská časť Nové Mesto