SME

O farbe koňky rozhodli pamiatkari

Prvú etapu rekonštrukcie prvej konskej železnice dokončili. Termín otvorenia budovy je neznámy.

Budovu prvej konskej železnice vlastní mestská časť Nové Mesto. Samospráva ju kúpila vlani za približne 1,15 milióna eur. Verejná má byť aj zelená plocha pred budovou.Budovu prvej konskej železnice vlastní mestská časť Nové Mesto. Samospráva ju kúpila vlani za približne 1,15 milióna eur. Verejná má byť aj zelená plocha pred budovou. (Zdroj: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Rekonštrukcia konskej železnice bude drahšia. Múry boli navlhnuté.

NOVÉ MESTO. Prvá etapa rekonštrukcie pamiatkovo chránenej budovy prvej konskej železnice v Uhorsku je dokončená, povedala hovorkyňa Nového Mesta Alžbeta Klesnilová. Termín otvorenia opravenej budovy však ostáva neznámy. Pôvodne sa hovorilo o máji tohto roku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Podľa neskorších plánov tu malo budúci týždeň zasadať ustanovujúce novomestské zastupiteľstvo, nakoniec sa od toho upustilo.

Klesnilová vraví, že dôvodom bola kapacita vynovenej rokovacej miestnosti. Na zasadnutí sa totiž stretnú doterajší aj noví poslanci mestskej časti.

SkryťVypnúť reklamu

V budove vzniká nová sobášna sieň, galéria i zasadačky. Mestská časť uvažuje aj o turisticko-informačnej kancelárii a kaviarni. Sídliť tu budú aj niektoré oddelenia miestneho úradu a inšpektori verejného poriadku.

Vybrali bielu kávu

Najviditeľnejšou zmenou, ktorou prešla budova koňky na rohu Krížnej a Karadžičovej, je farba jej vonkajšej fasády. „Budova zmenila svoju farbu, rozhodli o nej pamiatkari,“ povedala Klesnilová. „Ide o dva veľmi blízke odtiene farby bielej kávy.“

Hovorkyňa povedala, že mestská časť presadzovala inú farbu. „Išlo o kombináciu sivých farieb, z ktorých jedna bola takmer biela s nádychom sivej. Budova ako celok mala byť svetlejšia a žiarivejšia.“

Mária Bartová z Pamiatkového úradu SR vysvetľuje vybranú farbu analógiou s obdobím, keď koňku postavili. Výskum totiž nedokladoval pôvodnú farbu budovy. „Preto sme vybrali takú, ktorá sa používala v tomto období,“ dodala Bartová.

SkryťVypnúť reklamu

Pozri si viac fotiek z obnovy konskej železnice

Vežu dostavali neskôr

Pôvodné náklady na prvú etapu rekonštrukcie boli vyčíslené na 119-tisíc eur. Táto suma podľa Klesnilovej nezohľadňovala všetko. Nerátalo sa napríklad s asfaltom na chodníkoch pred budovou. Neskôr sumu navýšili o 57 796 eur.

Náklady stúpli aj pre zvlhnuté múry, ktoré sa počas rekonštrukcie odhalili. Práce skomplikovalo napríklad i zatečenie budovy počas silnej letnej búrky, keď voda prenikla cez vežu objektu.

Málokto vie, že táto veža nie je pôvodná. Postavili ju až v 80. rokoch 20. storočia podľa pôvodných projektov.
Mestská časť Nové Mesto, ktorá má budovu aj vo svojom erbe, kúpila objekt v apríli roku 2009 za 1,15 milióna eur.

Koňka je akousi raritou, pretože väčšinu budov konských železníc v Uhorsku potom, čo sa prešlo na parné stroje, zbúrali.

SkryťVypnúť reklamu

Koňka a čísla

  • 1840 – postavenie budovy prvej konskej železnice v Uhorsku

  • 70. roky 20. storočia – existenciu budovy ohrozila výstavba Trnavského mýta, zachránili ju pamiatkari

  • 2005 – budovu kúpila firma Woodimex

  • 2009 – koňku kúpila mestská časť Nové Mesto

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Zvládli by ste za volantom šmyk? Inštruktor hovorí, čo chýba dnešným vodičom
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  2. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  8. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 20 278
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 102
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 5 393
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 4 063
  5. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 2 896
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 672
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 429
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 123
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 25 623
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 15 704
  3. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 11 946
  4. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 394
  5. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 9 687
  6. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 975
  7. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 7 933
  8. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 124
  1. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  2. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  3. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  4. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  5. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  6. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  7. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
  8. Marcel Rebro: Ako chutí ruský mier? Po obuškoch.
SkryťZatvoriť reklamu