SME

Do Vianoc Starý most neotvoria

Na Starý Most sa mali chodci vrátiť ešte pred Vianocami, zrejme sa to však nestihne. Príčinou je vraj zlé počasie a nedostatok financií.

Koncom novembra sa niekto pokúsil zvesiť bránu, ktorá zamedzovala vstupu na lávku, niekoľko hodín bola voľne prístupná. Firma Metro varuje pred pokusmi prejsť cez most.Koncom novembra sa niekto pokúsil zvesiť bránu, ktorá zamedzovala vstupu na lávku, niekoľko hodín bola voľne prístupná. Firma Metro varuje pred pokusmi prejsť cez most. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Na zábradlie Starého mosta sa od pondelka montuje bezpečnostná sieť, ktorá sa privaruje na oceľovú konštrukciu. Most je úplne uzatvorený od polovice mája, ale opäť by mal slúžiť peším aj cyklistom. Koncom novembra sa hovorilo, že chodci sa naň vrátia do Vianoc. Teraz to vyzerá, že sa to nestihne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Chodci budú môcť cez drevenú lávku prechádzať až po namontovaní zábradlia na lávke. Oneskorenie vysvetľuje firma Metro Bratislava, ktorá robí rekonštrukciu mosta, zlým počasím.

„Ide o vyše 350 metrov kovovej siete, čo netrvá krátky čas, a navyše vlhké počasie komplikuje privarenie," povedala Jana Murínová, hovorkyňa Metro Bratislava. Istý čas podľa nej zabral výber zhotoviteľa prác, rokovania k zmluve a k cene prác. „Pôvodne podľa zmluvy mala byť sieť hotová do 22. decembra, ale termín sa posunie."

SkryťVypnúť reklamu

Problematická údržba

Zvyšok mosta okrem lávky ostáva staveniskom. „Musíme zabezpečiť, aby sa ľudia nepohybovali a nepokúšali liezť po oceľovej konštrukcii," hovorí Murínová. Preto okrem siete budú aj informačné tabule, že ide o stavenisko, kde je pohyb zakázaný.

Ako problematická sa podľa nej javí údržba lávky. „Nedarí sa dohodnúť s magistrátom," vraví Murínová. Otvoriť lávku bez údržby sa pritom podľa nej nedá. „Metro Bratislava je v nepriaznivej finančnej situácii, nemáme na udržiavanie chodníka," povedala Murínová.

Hovorkyňa odchádzajúceho vedenia magistrátu Mária Račková povedala, že o údržbe lávky s metrom ešte nerokovali.

Hoci drevené latky na lávke nie sú v najlepšom stave, teraz sa vraj meniť nebudú. Rekonštrukcia lávky bude podľa Murínovej až súčasťou prípadnej rekonštrukcie mosta. Drevená lávka sa pri doterajších prácach na moste nerozoberala, funkčné je aj zábradlie zo strany od Dunaja.

SkryťVypnúť reklamu

Testovať nebudú

Lávku vraj pred otvorením testovať netreba. „Rozhodujúce je, či bude zabezpečená údržba." Murínová dodala, že oceľová konštrukcia sa od snehu očisťovať nemusí, neočisťovala sa ani v minulosti.

Koncom novembra sa niekto pokúsil zvesiť bránu, ktorá zamedzovala vstupu na lávku, niekoľko hodín bola voľne prístupná. Mohlo vraj ísť o pokus o krádež brány alebo o nedovolený vstup na most. Firma vtedy ľudí upozorňovala, že bez zábradlia na oboch stranách lávky rozhodne nie je bezpečné cez most prechádzať.

Piaty stupeň

Zlý stav mosta, označovaný ako havarijný, je známy už dlhšie. Pred takmer dvoma rokmi z neho vylúčili autá, pre mestskú hromadnú dopravu ho uzavreli 15. mája tohto roku a odvtedy nefungovala ani lávka pre chodcov. Pre katastrofálny stav začali most v auguste rozoberať, hrozilo totiž jeho spadnutie.

SkryťVypnúť reklamu

Most bol najskôr odľahčený o váhadlo, po odstránení asfaltu a betónovej mostovky zostala oceľová konštrukcia. Most sa tým odľahčil o vyše 2100 ton. Metro tvrdí, že po sanačných prácach sa stav mosta zlepšil a z najhoršieho siedmeho stupňa poškodenia sa dostal na piaty.

„Piaty stupeň poškodenia znamená, že sa most stále nachádza v havarijnom stave, ale riešenie tohto stavu sa už nemusí diať bezodkladne, nakoľko bezprostredne nehrozí jeho zrútenie," vysvetľuje Murínová. Naposledy sa most v piatom stupni nachádzal začiatkom roka 2008, kedy bol uzavretý pre individuálnu dopravu.

Dianie okolo mosta

  • Koniec roka 2008 - začali sa objavovať správy o zlom stave mosta. Bolo to po debate o podobe mosta, keď v rámci rekonštrukcie chcelo mesto stavať most nový.

  • Január 2009 - z mosta vylúčili autá, ostali len autobusy.

  • Jar 2009 - podľa výsledkov meraní bol stav poškodenia mosta v 7. stupni zo siedmich.

  • Máj 2010 - MHD vylúčili z mosta, o dva dni nato ho uzavreli aj pre chodcov

  • August 2010 - začalo sa s odstraňovaním mostovky.

  • Jeseň 2010 - začali sa objavovať informácie, že na opravu mosta nie sú peniaze.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 960
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 583
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 763
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 590
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 282
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 025
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 615
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 096
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 193
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 11 673
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 545
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 278
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 862
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 675
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 017
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 533
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu