SME

Prvý poschodový vlak Katarína začne jazdiť v nedeľu

Vo štvrtok absolvoval vlak s menom Katarína prezentačnú jazdu z bratislavskej Hlavnej stanice do Devínskej Novej Vsi a späť.

Nový elektrický vlak sa vydá v nedeľu 12. decembra na prvú riadnu cestu z Trenčína do Žiliny. Trojvozová nízkopodlažná súprava dosahuje maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu, má 307 miest na sedenie ako aj štyri miesta pre vozíky s imobilnými cestujúcimi.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK) zaraďuje do osobnej dopravy prvý z desiatich nových poschodových elektrických vlakov. Vo štvrtok absolvoval vlak s menom Katarína prezentačnú jazdu z bratislavskej Hlavnej stanice do Devínskej Novej Vsi a späť.

SkryťVypnúť reklamu

Na prvú riadnu cestu sa vydá z Trenčína do Žiliny v nedeľu 12. decembra, keď začne na železnici platiť nový cestovný poriadok. Vlak v hodnote 9,62 mil. eur vyrobila česká spoločnosť Škoda Vagonka, a.s. Ostrava, jeho dodanie je financované z prostriedkov Európskej únie, štátneho rozpočtu a Železničnej spoločnosti Slovensko. Trojvozová nízkopodlažná vlaková súprava dosahujúca maximálnu rýchlosť 160 kilometrov za hodinu má 307 miest na sedenie, ako aj štyri miesta pre vozíky s imobilnými cestujúcimi, ktorí môžu nastupovať cez špeciálnu plošinu.

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ pred prezentačnou jazdou vlaku informoval, že desať poschodových vlakov začne premávať po slovenských železniciach postupne v rokoch 2011 a 2012. "Budú premávať v prímestskej a regionálnej doprave pri Bratislave, Trenčíne, Žiline, Košiciach, Liptovskom Mikuláši až po Čiernu nad Tisou. Sú to naozaj pohodlné a moderné vlaky, ktoré boli vyrobené v susednej Českej republike a sú aj symbolom doby z hľadiska služieb, upravené napríklad pre postihnutých alebo nevidiacich, čo naše vlaky doteraz nemali," povedal Figeľ.

SkryťVypnúť reklamu

V najbližších rokoch bude podľa neho obnovená štvrtina vlakov osobnej dopravy v hodnote 177 mil. eur. Ako pripomenul, niektoré rýchliky začnú v nedeľu pravidelne premávať pri Bratislave rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu, čo je výsledkom modernizácie tratí aj novej situácie na Slovensku, ktorú chce rezort dopravy postupne rozvíjať.

Minister v súvislosti s odovzdaním nového vlaku vyslovil nádej, že po železnici bude cestovať čoraz viacej ľudí. Vlak pred prvou cestou požehnal vojenský ordinár monsignor František Rábek.

Poschodový vlak Katarína bude podľa generálneho riaditeľa ZSSK Pavla Kravca nasadený na trati Žilina - Košice - Čierna nad Tisou.

"Možno po 30 rokoch je to návrat k systému poschodových súprav, ktoré slúžia na prímestskú dopravu. Na bývalých tratiach ČSD jazdili nemecké súpravy takéhoto typu," pripomenul Kravec pre agentúru SITA. Nový vlak bude podľa neho zatiaľ jazdiť na spomínanej trase, bude však zachádzať aj do Trenčína, Liptovského Mikuláša a Čadce.

SkryťVypnúť reklamu

"Keď cestujúci zistia, že môžu dôjsť na stanicu, odstaviť auto a sadnúť si do pohodlného, rýchleho dopravného prostriedku a bez problémov sa dostať do hlavného mesta alebo cieľa, príde viac cestujúcich. Ale musíme pre to vytvárať podmienky," uviedol Kravec o možnosti zvýšenia záujmu o cestovanie na železnici v nových moderných vlakoch.

Meno prvého prevzatého vlaku je podľa neho symbolické, keďže patrónkou slovenských železničiarov je sv. Katarína Alexandrijská.

"Vzniklo to spontánne, ale je to aj trochu symbolické. Keď máme patrónku Katarínu, tak aj táto súprava sa volá Katarína. Môžem už dnes povedať, že ďalšia súprava sa bude volať Lucia," dodal Kravec s tým, že toto meno navrhol minister Figeľ.

V budúcom roku ZSSK prevezme päť elektrických poschodových vlakových súprav a v roku 2012 zvyšné štyri. Vlaky podobného typu push-pull, čiže ťahaný-tlačený, začnú premávať v budúcom roku na trati Nové Zámky - Leopoldov - Bratislava. Počet vlakov push-pull dosiahne takisto desať - v budúcom roku majú byť dodané tri súpravy tohto typu, v roku 2012 štyri a v roku 2013 ešte tri súpravy.

Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. začala svoju činnosť ako samostatný podnik od začiatku roka 2005 po rozdelení bývalej Železničnej spoločnosti, a.s. na dva subjekty. Spoločnosť prebrala aktivity v osobnej železničnej doprave, eviduje základné imanie vo výške 212,441 mil. eur.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  2. Čo bude toto leto in?
  3. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  6. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  7. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 966
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 8 588
  3. Kam smerujú peniaze bohatých? 4 777
  4. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú 3 598
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 282
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 005
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 2 549
  8. Crème de la Crème štartuje už čoskoro 2 101
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 17 198
  2. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 11 027
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 525
  4. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 8 282
  5. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 7 864
  6. Natália Milanová: Nové záchody na ministerstve kultúry smrdia. Poriadne smrdia. 7 692
  7. Branko Štefanatný: Hráči z KHL nie, Šatan nie! 7 020
  8. Ján Valchár: O Istanbule a vybrakovaných skladoch tankov 5 542
  1. Marian Nanias: X (Röntgenové) lúče, alebo Gama žiarenie? Aký je rozdiel...
  2. Marcel Rebro: Nebezpečný terorista s valaškou a mierumilovný rasista so samopalom
  3. Anna Brawne: Pán minister, to naše zdravotníctvo som už zachránila ja, preto je najvyšší čas, aby ste zo seba prestali robiť šaša!
  4. Roman Kebísek: Štefánikova priateľka Weissová o ňom: Je to dobyvateľ
  5. Radko Mačuha: Fico je kráľ politickej džungle.
  6. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  7. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  8. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
SkryťZatvoriť reklamu