SME

Na Starý most sa majú vrátiť chodci

Peší a cyklisti budú môcť cez lávku prechádzať po namontovaní zábradlia zo strany od konštrukcie mosta.

Niekto sa pokúsil zvesiť bránu, ktorá zamedzovala vstupu na lávku pre peších. Firma Metro ľudí upozorňuje, že bez zábradlia na oboch stranách lávky rozhodne nie je bezpečné cez most prechádzať.Niekto sa pokúsil zvesiť bránu, ktorá zamedzovala vstupu na lávku pre peších. Firma Metro ľudí upozorňuje, že bez zábradlia na oboch stranách lávky rozhodne nie je bezpečné cez most prechádzať. (Zdroj: SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Na Starý most sa majú po namontovaní zábradlia vrátiť peší a cyklisti. Bránu, ktorá zamedzuje vstupu na lávku, niekto sčasti zvesil.

BRATISLAVA. Starý most, ktorý je úplne uzatvorený od polovice mája, by mal opäť slúžiť peším.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

„Určite do Vianoc budú môcť chodci cez Starý most prechádzať," povedala Jana Murínová, hovorkyňa firmy Metro Bratislava, ktorá robí rekonštrukciu mosta. Chodci a aj cyklisti sa však podľa Murínovej budú môcť na most vrátiť až po urobení bezpečnostných opatrení.

„Musíme namontovať zábradlie na lávke pre peších aj z vnútornej strany od konštrukcie mosta. Prakticky hneď potom chodci budú môcť cez most prechádzať," tvrdí Vladimír Kovalčík, generálny riaditeľ Metro Bratislava.

SkryťVypnúť reklamu

Až keď bude zábradlieLávka na Starom moste bola však včera prístupná. Bránu, ktorá zamedzovala vstupu na ňu, sa pokúsil niekto zvesiť.

„Zistili sme, že niekto vyvesil bránu z pántov, keďže však na druhej strane bola pripevnená reťazami, nepodarilo sa mu bránu úplne zvesiť," potvrdila Murínová. Podľa nej mohlo ísť o nedovolený vstup na most, keďže lávka ešte otvorená nebola.

„Teraz skúmame, či nešlo o pokus o krádež brány, prípadne dreva z lávky. Brána je už opäť na svojom mieste," vraví Murínová. Bez zábradlia na oboch stranách lávky podľa nej rozhodne nie je bezpečné cez most prechádzať.

„Keď bude lávka pripravená na bezpečný prechod, ihneď ju otvoríme. Dovtedy rozhodne neodporúčame ľuďom pokúšať sa cez most prejsť."

SkryťVypnúť reklamu

Niekto sa pokúsil zvesiť bránu, ktorá zamedzovala vstupu na lávku pre peších.

FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Most sa nadvihol

Zlý stav mosta, označovaný ako havarijný, je známy už dlhšie. Pred takmer dvoma rokmi z neho vylúčili autá, pre mestskú hromadnú dopravu ho uzavreli 15. mája tohto roku a odvtedy nefungovala ani lávka pre chodcov. Pre katastrofálny stav začali most v auguste rozoberať, hrozilo totiž jeho spadnutie.

Most bol najskôr odľahčený o váhadlo, po odstránení asfaltu a betónovej mostovky zostala oceľová konštrukcia. Most sa tým odľahčil o vyše 2100 ton. Metro tvrdí, že po sanačných prácach sa stav mosta zlepšil a z najhoršieho siedmeho stupňa poškodenia sa dostal na piaty.

Drevená lávka poškodená nebola a pri sanáciách sa nerozoberala, funkčné je aj zábradlie zo strany od Dunaja. Rekonštrukcia lávky pre peších bude podľa Murínovej súčasťou rekonštrukcie mosta.

SkryťVypnúť reklamu

Hoci drevené latky nie sú v najlepšom stave, teraz sa vraj meniť nebudú. „Ak nasneží, nebude treba odstraňovať sneh z oceľovej konštrukcie, lávka pre peších bude samozrejme očisťovaná," povedala Murínová.

Čo sa dialo s mostom

Správy o zlom stave Starého mosta sa začali objavovať koncom roka 2008. Bolo to po debate o podobe mosta, v rámci jeho rekonštrukcie chcelo mesto stavať most nový,

autá vylúčili zo Starého mosta od januára 2009,

začal sa výskum stavu mosta, výsledky prišli na jar tohto roka. Podľa odborníkov bol stav mosta v 7. stupni zo siedmich,

MHD vylúčili z mosta 15. mája 2010, o dva dni nato ho uzavreli aj pre chodcov,

s odstraňovaním mostovky sa začalo v auguste,

informácie o tom, že na opravu mosta nie sú peniaze, sa začali objavovať až túto jeseň.

Osobné autá jazdili po Starom moste naposledy pred dvoma rokmi. Pre havarijný stav museli z mosta vylúčiť od 15. mája tohto roku aj mestskú hromadnú dopravu, hrozilo totiž jeho zrútenie.

FOTO - ARCHÍV SME

Od polovice mája na most nepúšťali už ani chodcov.

FOTO SME - TOMÁŠ BENEDIKOVIČ

Ďalší postupPodľa nej novembrové merania preukázali, že most sa v kritickom mieste nad štvrtým pilierom nadvihol o päť milimetrov, čo znamená 30 percent z poklesu, ktoré most dostalo do najhoršieho, havarijného stupňa.

„Most sa stále nachádza v havarijnom stave. Piaty stupeň poškodenia však už nepredstavuje priame riziko jeho zosunu," hovorí Murínová.

Firma je podľa nej povinná pokračovať v prácach na riešení tohto stavu, no nemusia sa už vykonávať bezodkladne. „Momentálne prehodnocujeme postup ďalších prác," hovorí Murínová.

Mnoho faktorovMurínová vraví, že postup ďalších prác bude závisieť od mnohých faktorov. Napríklad od množstva financií, ktoré mesto vyčlení na výstavbu nosného systému MHD v najbližšom období a od rozhodnutí nového mestského zastupiteľstva. Postup prác bude závisieť aj od počasia, stavu hladiny Dunaja a podobne.

„Momentálne máme vydané územné rozhodnutie a čakáme, kým nadobudne právoplatnosť," povedala Murínová. Potom môže firma pripravovať dokumentáciu na stavebné povolenie a keď bude jasné financovanie, dokumentáciu pre výber zhotoviteľa.

O ďalšom postupe rozhodne nové vedenie mesta, ktoré vzíde zo sobotňajších komunálnych volieb. Súčasné vedenie neustále menilo plány, čo s mostom, bola aj snaha urobiť nový most. To však nevyšlo aj pre rozhodnutie zaradiť časti mosta medzi pamiatky.

Autor: dot

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  4. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  5. Andrej Viceník, VÚB: Samosprávy potrebujú partnera, nielen banku
  6. Keď sa z brigády stane kariéra
  7. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky
  8. Jesenný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov
  2. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať
  3. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú.
  4. Po oslavách storočnice sa košický maratón pozerá do budúcnosti
  5. TIPOS pokračuje v spolupráci s Bratislavou
  6. IMPERIAL Gold… viac ako zlato...
  7. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia
  8. Úspech firemnej elektromobility: eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van
  1. Odchod detí je veľký zlom, sloboda je často len ilúzia 10 454
  2. Projekt, ktorý mení životy tisícke slovenských pacientov 7 788
  3. Keď sa z brigády stane kariéra 5 646
  4. Pacienti s akútnou myeloidnou leukémiou čakajú na moderné lieky 2 580
  5. Firma z Nitry robí miliónové projekty pre Teslu či TikTok 2 195
  6. Na trhu kúpite datle aj ťavu. Maroko má vlastný púštny Hollywood 2 166
  7. Od Araratu po Karibik. Tieto zájazdy prebudia chuť objavovať 1 886
  8. Cédečka sa predávali ako teplé rožky. Prežili, lebo predvídajú. 1 508
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Kušnír: Prečo D2 každé ráno kolabuje
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  4. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  5. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  6. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  7. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  8. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  1. Peter Franek: Zlá správa pre Uhríka s Mazurekom. 18 283
  2. Ivan Čáni: Súdruh Fico, ďakujem! Vďaka vám nezomriem sprostý ani naivný. 14 776
  3. Rado Surovka: Kto zožral Ficovu návnadu ? 14 344
  4. Radko Mačuha: Muž, ktorý nehajloval. 13 693
  5. Jan Dermek: 26.9. - Sviatok svätého Farizeja 12 619
  6. Monika Albertiová: Konsolidácia? Ľudia nemajú čo žrať, a Kuffa? Ide sa na gardistov hrať! 9 687
  7. Ján Valchár: Fantastické správy z Ukrajiny (a Ruska, hahaha!) 9 498
  8. Ján Valchár: Niečo k situácii v Slavjansku a ruským ponorkám 4 831
  1. Věra Tepličková: Keď vo filme hasiči, skĺznu dole po tyči,
  2. Marian Nanias: "Tí zlí Bruselskí úradníci....."
  3. Dušan Koniar: Za čem númera? vsjo jásno
  4. Roman Kebísek: Povstalec Šulek pred popravou r. 1848 poslal pozdrav sestre – starej mame Štefánika
  5. Dušan Koniar: Kam by chcel, tam ho nepozvú. Kam áno, tam nejde
  6. Věra Tepličková: Tam, kde ide o korytá, budúcnosť je neurčitá
  7. Dušan Koniar: Predčasniatka, kávičkári ako ja (Kávička na malíčka 2025)
  8. Marian Nanias: Dopláca Slovensko na členstvo v EÚ, alebo získava?
SkryťZatvoriť reklamu