SME

Ftáčnik priznal najdrahšiu kampaň

Predvolebná kampaň sa oficiálne začala túto stredu, no mesto je dávno plné bilbordov. Primátorský kandidát s podporou Smeru tvrdí, že úver na kampaň bude splácať aj z učiteľského platu.

Ftáčnik začal s primátorskou kampaňou ako prvý spomedzi všetkých kandidátov. Svoje bilbordy tak má na dobrých, veľmi frekventovaných komunikačných ťahoch. Vonkajšiu reklamu má teraz na asi 200 reklamných zariadeniach.Ftáčnik začal s primátorskou kampaňou ako prvý spomedzi všetkých kandidátov. Svoje bilbordy tak má na dobrých, veľmi frekventovaných komunikačných ťahoch. Vonkajšiu reklamu má teraz na asi 200 reklamných zariadeniach. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ- SITA)

BRATISLAVA. Oficiálna kampaň pred novembrovými komunálnymi voľbami sa začala až v stredu, 17 dní pred voľbami. Mesto je však už dlho posiate bilbordmi a predvolebnými pútačmi.

Zo siedmich kandidátov na primátora začali svoje promo predčasne piati. Umožňuje im to kľučka, ktorou obchádzajú zákon. Ten síce presne definuje, čo je volebná kampaň a kedy sa môže začať, ale kandidáti svoju kampaň nazývajú informačnou, a kým priamo nevyzývajú k voľbe, zákon neporušujú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Propagovať sa zatiaľ nezačali Stanislav Pánis, predseda Slovenskej národnej jednoty, a nezávislý Jozef Bonko.

SkryťVypnúť reklamu

Najdrahšia kampaňKampaň Milana Ftáčnika, ktorý kandiduje na primátora ako nezávislý s podporu Smeru, zatiaľ stála asi 95-tisíc eur. Za primátorskú kampaň v júli, auguste a septembri zaplatil 44-tisíc eur, náklady na októbrovú komunikáciu vyčíslil Ftáčnikov volebný štáb na 51-tisíc eur.

Ftáčnik tvrdí, že volebné aktivity financuje zo svojho osobného vkladu 25-tisíc eur a zobral si aj úver 30-tisíc eur.

„Úver som si zobral, aby som preklenul finančné požiadavky, ktoré som mal," hovorí Ftáčnik. Úver chce splácať zo svojho príjmu, či už vo voľbách uspeje, alebo nie. Vysvetlil, že to bude napríklad z učiteľského platu.

Podpora od sympatizantovFtáčnika finančne podporujú i jednotlivci. „Na jeho volebný účet k 8. novembru prispeli fyzické osoby sumou 35 100 eur a z volebných zbierok počas stretnutí s verejnosťou získal 8081 eur," povedal za volebný štáb Ľubomír Andrassy. Na volebný účet prispela 5000 eurami aj právnická osoba - GasTrading.

SkryťVypnúť reklamu

Volebný štáb vyhlásil, že od strany Smer nedostal Ftáčnik na kampaň doteraz ani cent.

Vonkajšiu reklamu mal Ftáčnik v októbri na 164 plochách, teraz ich je vonku približne 200. Plochy na vonkajšiu reklamu sa podľa Andrassyho zazmluvňovali a objednávali ešte v júli, pričom sa vyberalo z ponuky šiestich agentúr. „Každý bilbord a od každej spoločnosti sa nakúpil za iných podmienok."

Kampaň a zákon

Kampaň sa začína 17 dní a končí 48 hodín pred začiatkom volieb. Vedenie kampane mimo určeného času je zakázané.

Televízia a rozhlas môžu vyhradiť na kampaň najviac po 30 minút vysielacieho času pre politickú stranu a nezávislého kandidáta, spolu však najviac päť hodín vysielacieho času.

Zverejňovať výsledky prieskumov verejnej mienky možno najneskôr do siedmeho dňa pred dňom volieb.

SkryťVypnúť reklamu

Počas volieb je zakázané zverejňovať výsledky volebných prieskumov.

Vonkajšia reklamaBeata Fraňová z reklamnej spoločnosti Reblok potvrdila, že pokiaľ si klient objednal bilbordy už v lete, boli lacnejšie. „Čím skôr, tým lepší výber plôch a nižšia cena."

Podľa Fraňovej poskytujú aj množstvové zľavy.

Teraz môže podľa nej mesačný prenájom bilbordovej plochy v meste stáť 150 eur, pričom inštalácia je v cene prenájmu. Prenájom bigbordu na mesiac vyjde na 1330 eur a jeho inštalácia 332 eur. Megabord stojí rovnako 1330 eur, drahšia je však inštalácia 398 eur. Ceny sú bez DPH a bez tlače. Načasovanie aj náklady kandidátov na kampaň sa líšia podľa ich možností.

Budaj: Nechtiac skôr

Magda Vášáryová (kandidátka pravice) zatiaľ vyčíslila kampaň za október, suma je 45 150 eur. Celkovú sumu zverejní po skončení kampane.

Ako dodala, do tejto sumy sa nezapočítajú nové bilbordy, na ktorých je s Pavlom Frešom alebo Ivetou Radičovou, lebo to nehradí ona, ale tí, čo na bilbordoch s ňou sú. Aj Vášáryová si brala na kampaň úver, 30-tisíc eur. Sympatizanti jej zatiaľ prispeli na účet rovnakou sumou.

Ján Budaj (Zmena zdola, DÚ, DS) hovorí, že si nebral úver a kampaň ho zatiaľ vyšla asi na 30-tisíc eur. „Siahol som aj na svoje úspory a chystám sa ešte v priebehu kampane zverejniť všetkých darcov."

Ako hovorí, na internetovú kampaň mu nezostávajú peniaze. „Tá je drahšia ako inzercia v tlači, čo ma prekvapilo," povedal. Ako ostatní, aj on začal skôr, ako zákon povoľuje, hoci nechtiac. „Technicky sa to nedalo inak, lebo reklamné agentúry na to neprihliadajú, prenajímajú plochy od 1. novembra," hovorí Budaj.

Hlina: Z čoho to chcú platiťNezávislý kandidát na primátora podnikateľ Alojz Hlina do kampane doteraz, ako tvrdí, investoval 26 800 eur. Použil vraj na to vlastné a rodinné zdroje.

„Mám predschválený úver vo výške 30-tisíc eur, zatiaľ ho nečerpám a pravdepodobne ani nebudem." To, že začal s kampaňou skôr, ako to dovoľuje zákon, čiže 17 dní pred voľbami, Hlina problém nevidí. „V tomto sme sa kandidáti zhodli. Všetci začali skôr," vraví.

„Myslím, že problémom nie je čas, kedy sa má začať, ale suma peňazí, ktorú sú ochotní kandidáti použiť. Moji dvaja hlavní protikandidáti použili státisíce eur. Legitímna otázka je, prečo tak veľa a z čoho tú sumu chcú vracať?"

Všetky správy o komunálnych voľbách.

Blaha vraj platí sámMarek Blaha, predseda SDĽ, ktorý na primátora kandiduje za koalíciu SDĽ a Strany zelených, vraví, že doteraz ho kampaň stála 1800 eur.

„To boli náklady na tlač programu 50 rozhodných krokov k lepšiemu životu v Bratislave," vraví Blaha. „Očakávame ešte faktúru za 90 bilbordov a reklamu v MHD. Spolu by tieto náklady nemali presiahnuť 11-tisíc eur."

Blaha tvrdí, že tieto náklady si hradí z vlastných zdrojov. Strana mu zabezpečuje kampaň na internete. Aj predseda SDĽ začal s kampaňou skôr, ako to dovoľuje zákon. „Agitáciu medzi občanmi však začnem až v zákonom stanovenom termíne."

Pánis na interneteO primátorské kreslo má záujem aj predseda Slovenskej národnej jednoty Stanislav Pánis, ktorý si predvolebnú kampaň robí formou propagácie na internete a internetových diskusiách.

„Bilbordy po meste nemá," povedal za Slovenskú národnú jednotu Miroslav Šuňal, kandidát na starostu Starého Mesta.

Náklady na kampaň sú podľa neho vecou jednotlivých kandidátov. „Všetky výdavky sú hradené jednotlivými kandidátmi zo svojich osobných zdrojov," tvrdí Šuňal.

Podľa Slavomíra Hromadu zo Slovenskej národnej jednoty všetci, ktorí bilbordy mali pred 10. novembrom, keď sa oficiálne začala kampaň, porušili zákon.

Po meste sa začali objavovať bilboardy vyzývajúce nevoliť Ftáčnika. Kto stojí za jeho antikampaňou nie je jasné.

FOTO SME - LUCIA TKÁČIKOVÁ

V Dúbravke majú pri sebe bilbord dvaja najväčší rivali. Terajší starosta Ján Sandtner (nez.) a jeho ostrý kritik a protikandidát Milan Trstenský (SDKÚ). Trstenský je regionálnym a mestským poslancom, angažoval sa vo viacerých dúbravských kauzách. V máji tohto roku ho fyzicky napadli, prípad polícia stále vyšetruje.

FOTO SME – LUCIA TKÁČIKOVÁ

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 93 948
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 919
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 602
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 460
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 5 718
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 5 384
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 259
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 687
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Úradujúci prezident USA Donald Trump počas Super Bowlu LIX.

Americký prezident ohlásil, že znižuje clá na 10 percent na tri mesiace.


15
Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 6
Minister zdravotníctva Kamil Šaško.

Účasť odborníkov zrušili v poslednej chvíli.


2
Peter Schutz

Celosvetový chaos spôsobili voliči jedinej superveľmoci.


10
SkryťZatvoriť reklamu