SME
Utorok, 22. september, 2020 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Ftáčnik priznal najdrahšiu kampaň

Predvolebná kampaň sa oficiálne začala túto stredu, no mesto je dávno plné bilbordov. Primátorský kandidát s podporou Smeru tvrdí, že úver na kampaň bude splácať aj z učiteľského platu.

Ftáčnik začal s primátorskou kampaňou ako prvý spomedzi všetkých kandidátov. Svoje bilbordy tak má na dobrých, veľmi frekventovaných komunikačných ťahoch. Vonkajšiu reklamu má teraz na asi 200 reklamných zariadeniach.Ftáčnik začal s primátorskou kampaňou ako prvý spomedzi všetkých kandidátov. Svoje bilbordy tak má na dobrých, veľmi frekventovaných komunikačných ťahoch. Vonkajšiu reklamu má teraz na asi 200 reklamných zariadeniach. (Zdroj: ILUSTRAČNÉ- SITA)

BRATISLAVA. Oficiálna kampaň pred novembrovými komunálnymi voľbami sa začala až v stredu, 17 dní pred voľbami. Mesto je však už dlho posiate bilbordmi a predvolebnými pútačmi.

Zo siedmich kandidátov na primátora začali svoje promo predčasne piati. Umožňuje im to kľučka, ktorou obchádzajú zákon. Ten síce presne definuje, čo je volebná kampaň a kedy sa môže začať, ale kandidáti svoju kampaň nazývajú informačnou, a kým priamo nevyzývajú k voľbe, zákon neporušujú.

Propagovať sa zatiaľ nezačali Stanislav Pánis, predseda Slovenskej národnej jednoty, a nezávislý Jozef Bonko.

Najdrahšia kampaň

Kampaň Milana Ftáčnika, ktorý kandiduje na primátora ako nezávislý s podporu Smeru, zatiaľ stála asi 95-tisíc eur. Za primátorskú kampaň v júli, auguste a septembri zaplatil 44-tisíc eur, náklady na októbrovú komunikáciu vyčíslil Ftáčnikov volebný štáb na 51-tisíc eur.

Ftáčnik tvrdí, že volebné aktivity financuje zo svojho osobného vkladu 25-tisíc eur a zobral si aj úver 30-tisíc eur.
„Úver som si zobral, aby som preklenul finančné požiadavky, ktoré som mal," hovorí Ftáčnik. Úver chce splácať zo svojho príjmu, či už vo voľbách uspeje, alebo nie. Vysvetlil, že to bude napríklad z učiteľského platu.

Podpora od sympatizantov

Ftáčnika finančne podporujú i jednotlivci. „Na jeho volebný účet k 8. novembru prispeli fyzické osoby sumou 35 100 eur a z volebných zbierok počas stretnutí s verejnosťou získal 8081 eur," povedal za volebný štáb Ľubomír Andrassy. Na volebný účet prispela 5000 eurami aj právnická osoba - GasTrading.

Volebný štáb vyhlásil, že od strany Smer nedostal Ftáčnik na kampaň doteraz ani cent.

Vonkajšiu reklamu mal Ftáčnik v októbri na 164 plochách, teraz ich je vonku približne 200. Plochy na vonkajšiu reklamu sa podľa Andrassyho zazmluvňovali a objednávali ešte v júli, pričom sa vyberalo z ponuky šiestich agentúr. „Každý bilbord a od každej spoločnosti sa nakúpil za iných podmienok."

Kampaň a zákon

  • Kampaň sa začína 17 dní a končí 48 hodín pred začiatkom volieb. Vedenie kampane mimo určeného času je zakázané.
  • Televízia a rozhlas môžu vyhradiť na kampaň najviac po 30 minút vysielacieho času pre politickú stranu a nezávislého kandidáta, spolu však najviac päť hodín vysielacieho času.
  • Zverejňovať výsledky prieskumov verejnej mienky možno najneskôr do siedmeho dňa pred dňom volieb.
  • Počas volieb je zakázané zverejňovať výsledky volebných prieskumov.

Vonkajšia reklama

Beata Fraňová z reklamnej spoločnosti Reblok potvrdila, že pokiaľ si klient objednal bilbordy už v lete, boli lacnejšie. „Čím skôr, tým lepší výber plôch a nižšia cena."

Podľa Fraňovej poskytujú aj množstvové zľavy.

Teraz môže podľa nej mesačný prenájom bilbordovej plochy v meste stáť 150 eur, pričom inštalácia je v cene prenájmu. Prenájom bigbordu na mesiac vyjde na 1330 eur a jeho inštalácia 332 eur. Megabord stojí rovnako 1330 eur, drahšia je však inštalácia 398 eur. Ceny sú bez DPH a bez tlače. Načasovanie aj náklady kandidátov na kampaň sa líšia podľa ich možností.

Budaj: Nechtiac skôr

Magda Vášáryová (kandidátka pravice) zatiaľ vyčíslila kampaň za október, suma je 45 150 eur. Celkovú sumu zverejní po skončení kampane.

Ako dodala, do tejto sumy sa nezapočítajú nové bilbordy, na ktorých je s Pavlom Frešom alebo Ivetou Radičovou, lebo to nehradí ona, ale tí, čo na bilbordoch s ňou sú. Aj Vášáryová si brala na kampaň úver, 30-tisíc eur. Sympatizanti jej zatiaľ prispeli na účet rovnakou sumou.

Ján Budaj (Zmena zdola, DÚ, DS) hovorí, že si nebral úver a kampaň ho zatiaľ vyšla asi na 30-tisíc eur. „Siahol som aj na svoje úspory a chystám sa ešte v priebehu kampane zverejniť všetkých darcov."

Ako hovorí, na internetovú kampaň mu nezostávajú peniaze. „Tá je drahšia ako inzercia v tlači, čo ma prekvapilo," povedal. Ako ostatní, aj on začal skôr, ako zákon povoľuje, hoci nechtiac. „Technicky sa to nedalo inak, lebo reklamné agentúry na to neprihliadajú, prenajímajú plochy od 1. novembra," hovorí Budaj.

Hlina: Z čoho to chcú platiť

Nezávislý kandidát na primátora podnikateľ Alojz Hlina do kampane doteraz, ako tvrdí, investoval 26 800 eur. Použil vraj na to vlastné a rodinné zdroje.

„Mám predschválený úver vo výške 30-tisíc eur, zatiaľ ho nečerpám a pravdepodobne ani nebudem." To, že začal s kampaňou skôr, ako to dovoľuje zákon, čiže 17 dní pred voľbami, Hlina problém nevidí. „V tomto sme sa kandidáti zhodli. Všetci začali skôr," vraví.

„Myslím, že problémom nie je čas, kedy sa má začať, ale suma peňazí, ktorú sú ochotní kandidáti použiť. Moji dvaja hlavní protikandidáti použili státisíce eur. Legitímna otázka je, prečo tak veľa a z čoho tú sumu chcú vracať?"

Blaha vraj platí sám

Marek Blaha, predseda SDĽ, ktorý na primátora kandiduje za koalíciu SDĽ a Strany zelených, vraví, že doteraz ho kampaň stála 1800 eur.

„To boli náklady na tlač programu 50 rozhodných krokov k lepšiemu životu v Bratislave," vraví Blaha. „Očakávame ešte faktúru za 90 bilbordov a reklamu v MHD. Spolu by tieto náklady nemali presiahnuť 11-tisíc eur."

Blaha tvrdí, že tieto náklady si hradí z vlastných zdrojov. Strana mu zabezpečuje kampaň na internete. Aj predseda SDĽ začal s kampaňou skôr, ako to dovoľuje zákon. „Agitáciu medzi občanmi však začnem až v zákonom stanovenom termíne."

Pánis na internete

O primátorské kreslo má záujem aj predseda Slovenskej národnej jednoty Stanislav Pánis, ktorý si predvolebnú kampaň robí formou propagácie na internete a internetových diskusiách.

„Bilbordy po meste nemá," povedal za Slovenskú národnú jednotu Miroslav Šuňal, kandidát na starostu Starého Mesta.
Náklady na kampaň sú podľa neho vecou jednotlivých kandidátov. „Všetky výdavky sú hradené jednotlivými kandidátmi zo svojich osobných zdrojov," tvrdí Šuňal.

Podľa Slavomíra Hromadu zo Slovenskej národnej jednoty všetci, ktorí bilbordy mali pred 10. novembrom, keď sa oficiálne začala kampaň, porušili zákon.

ba-1112-003f-sficom.rw-r404_res_res.jpg

Po meste sa začali objavovať bilboardy vyzývajúce nevoliť Ftáčnika. Kto stojí za jeho antikampaňou nie je jasné.

FOTO SME - LUCIA TKÁČIKOVÁ

ba-1112-003f-sandtner.rw_res.jpg

V Dúbravke majú pri sebe bilbord dvaja najväčší rivali. Terajší starosta Ján Sandtner (nez.) a jeho ostrý kritik a protikandidát Milan Trstenský (SDKÚ). Trstenský je regionálnym a mestským poslancom, angažoval sa vo viacerých dúbravských kauzách. V máji tohto roku ho fyzicky napadli, prípad polícia stále vyšetruje.

FOTO SME – LUCIA TKÁČIKOVÁ

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Nadšenci behu darovali košickej ZOO viac ako 2000 EUR
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % až do 8,25 %
  6. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií
  7. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte
  8. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu?
  9. Home (ale aj) Office
  10. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie
  1. Chcete mať ekologickú domácnosť? Začnite od zelenej elektriny
  2. Zvislé zdvíhacie zariadenia pre vozičkárov
  3. Nadácia COOP Jednota rozdá obciam a mestám 156 000 eur
  4. Využívajte nonstop služby právnika s poistením právnej ochrany
  5. Šport je dôležitý pre fyzické aj mentálne zdravie
  6. Foreigners will be centre stage in Bratislava for the whole week
  7. Poznanie
  8. Lákajú vás benefity poisťovní? Pri zmene si všímajte podmienky
  9. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  10. Osud našich riek máme vo svojich rukách, nenechajme to plávať
  1. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 36 072
  2. Čo ste nevedeli o jedle v Bratislave? Príbehy reštaurácií 35 481
  3. Blíži sa nová kríza, ktorej následky môžu byť omnoho väčšie 20 749
  4. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 15 344
  5. Premení klimatická kríza Liptov na Podunajskú nížinu? 11 658
  6. Unikátny zážitok na Muránskej planine. Uvíta vás tisícka sysľov 10 762
  7. Užite si čarovnú jeseň na horách: Tipy na výlety pre celú rodinu 10 559
  8. 5 digitálnych vychytávok, ktoré vám uľahčia štúdium 8 998
  9. Školský rozvrh s kalendárom prázdnin v denníku SME 8 809
  10. Fantastická pomôcka pre deti – zábavný a náučný pracovný zošit 8 425
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu