BRATISLAVA. Divadlo Ludus sa počas svojej 40-ročnej existencie sťahovalo už niekoľkokrát. V novembri mení adresu opäť. Z Heineken Tower Stage ide do centra mesta, na Miletičovu ulicu do domu T&D divadlo Elledance.
Po rokoch výlučnej tvorby pre mládež a blízke vekové skupiny, k čomu ho zaväzuje štatút, pustilo na svoju scénu muzikál Trick Trejsy, ktorého zameranie nie je vyslovene pre mladých.
Premiéru má v týchto dňoch.
Muzikál na scénu
„Žáner muzikálu a šou sme si vyskúšali po prvýkrát, aj keď máme ako divadlo iné poslanie. Dôvod bol, že tu bola skupina mladých profesionálnych tvorcov, ktorí už niekoľko rokov bez úspechu klopali na dvere rôznych divadiel. Boli umelecky pripravení, získali sponzorov a potrebovali priestor na realizáciu projektu. A v Luduse bol vždy priestor na aktívne plnenie si svojich snov," hovorí umelecký riaditeľ divadla Ludus Peter Kuba.
V novom predstavení na motívy kultovej komiksovej postavy zo začiatku 30. rokov Dicka Traceyho, ktorého vo filme z roku 1990 stvárnil Warren Beatty, hrá hlavnú úlohu nepočujúci herec.
„Táto pridaná hodnota prestavenia posúva zabehnuté predstavy o tom, kto čo môže a nemôže robiť v divadle," hovorí na margo muzikálovej krimišou Kuba.
Pôsobenie v Luduse majú za sebou desiatky známych mien, z oblasti umenia a kultúry, medzi nimi Deana Horváthová - Jakubisková, Jana Nagyová (Arabela), Oľga Feldeková či Darina Abrahámová, Elena Podzámska, Petra Vančíková - Kolevská, Oľga Belešová, Zuzka Vačková,Monika Haasová, Katka Kubová, Miro Noga, Roman Luknár, Ady Hajdu, Peter Sklár, Dano Dangl, Igor Adamec,Martin Nikodým, Roman Pomajbo, Mišo Rovňák, Andy Kraus, Laco Kerata, Karol Vosátko či Dano Heriban a ďalší a ďalší.
Divadlo nemá stály herecký súbor.
„Spolupracuje s približne tridsiatkou až štyridsiatkou divadelníkov," hovorí Kuba. „Sú medzi nimi profesionálni herci, študenti VŠMU, konzervatórií, žiaci školy Ludus a mladí milovníci divadla, ktorí majú chuť a schopnosti tvoriť divadlo pre deti a mladých," dodáva.
Divadlo hrá pre mladých a mladších
Záber divadla je širší, nerobí len predstavenia, ale i divadelné workshopy Thespisova kára, letný divadelný tábor Harlekýn či medzinárodné bienále divadla tínedžerov Puberťák a rôzne divadelno-výchovné projekty pre deti.
Samotné divadelné predstavenia sú zamerané na deti, väčšie deti, mládež a dospelých. Primárna cieľová divácka skupina podľa počtu titulov je dospievajúca mládež.
„V povahe tohto veku je odmietanie ponúkaných hodnôt. Témy a forma sú teda mimoriadne dôležité. Snažíme sa vytvárať také divadelné predstavenia, ktoré v rovnováhe spĺňajú kritérium zábavy, oddychu, poznania a krásy. Nielen niektorú z nich," hovorí umelecký riaditeľ divadla.
Také sú aj predstavenia, v ktorých siahli po klasike a jej strih upravili na mieru dnešného mladého človeka. Či už sú to Gogoľove Bláznove zápisky pod názvom Acta psychopata, ponúkajúce pohľad do každodenného života mladého úradníka, ktorého prenasledujú túžby po kariére, úspechu a milenke, alebo Gargantua a Pantagruel, „tučná fraška o žraní, pití a o (o)sude," k čomu prirovnali tvorcovia predstavenia predlohu, slávny renesančný román Francoisa Rabelaisa, v ktorom mladý obor objavuje svet, spoznáva sám seba a dospieva. A robí to s radosťou v duši.
V projekte na Dva dni v Chujave zas s chuťou mapujú typické vlastnosti Slovákov, ktoré vynikajúco zapísal baťko Jonáš Záborský a sú stále aktuálne. Na záver jeden zo zakladajúcich členov Ludusu Peter Kuba upozorňuje, že hranie spôsobuje závislosť a vážne ohrozuje priemernosť. Presdvečiť sa o tom možno najbližšie 30. novembra o 19.00 na premiére hry Maratón slávneho francúzkého autora Claude Confortésa.