SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Väčšina starostov sa obáva hustejšej premávky áut

Po piatich rokoch sa zrejme zvýšia ceny diaľničných známok. Niektorí starostovia obcí, ktoré ležia pri diaľnici, strach z extrémneho nárastu áut nemajú. Iní sa predsa len obávajú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ (TASR))

KAPLNA. BOLDOG. VEĽKÝ BIEL. Ak vláda schváli navrhované ceny diaľničných známok pre rok 2011, bude to vodičov stáť o 40 percent viac peňazí ako doteraz. V tejto súvislosti sa vytvára otázka, aké to bude mať následky.

Špekuluje sa, či nenastane rovnaká situácia ako pri zavedení elektronického mýta. Vtedy sa nákladná doprava presunula zo spoplatnených diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných ciest prvej triedy na cesty druhej a tretej triedy. Podobný prípad by mohol nastať aj pokiaľ ide o osobné autá. Namiesto diaľnice by vodiči mohli uprednostniť trasu, ktorá vedie popri nej. V prípade diaľnice D1, ktorá spája Trnavu s Bratislavou, by tak mohli uprednostniť takzvanú starú seneckú cestu.

SkryťVypnúť reklamu

Viac ich trápia nákladiaky

Zisťovali sme preto u starostov dotknutých obcí, či sa obávajú zvýšeného nárastu áut, ktoré by nimi prechádzali. Starosta Kaplne Vladimír Vittek priznal, že sa nad tým ešte nezamýšľal. „Ak sa vyššie ceny za diaľničné známky stanú realitou, zvýšenej premávke sa v obci nevyhneme." Ako povedal, týka sa to asi 400-metrového úseku. „Je tam však kopec, z ktorého vodiči doslovia letia," opisuje. Preto by to podľa neho chcelo aspoň úpravu dopravného značenia, ktoré by vodičov upozorňovalo, že prechádzajú cez obec.

Stará senecká cesta je cestou prvej triedy, a preto patrí pod správu Slovenskej správy ciest (SSC). O dopravnom značení však podľa hovorkyne SSC Ivety Federovej rozhoduje Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie a dopravná polícia. Ako hovorí, hustota premávky v obciach po zvýšení ceny za diaľničné známky, je zatiaľ diskutabilná. „Starostovia či starostky sa na nás v súvislosti so zmenou dopravného značenia neobrátili." Veľa možností však podľa nej ani neexistuje. „Snáď by sa dali osadiť informatívne prípadne výstražné značky."

SkryťVypnúť reklamu

Zažívajú to už teraz

Poškodenia vozovky sa Vittek neobáva. Horšie je to podľa neho s cestou tretej triedy smerom na Báhoň a Vištuk, ktorú zaťažuje nákladná doprava. „Nákladné autá tade chodili vždy, aj keď ešte neexistoval mýtny systém. To už iné nebude." Najhoršie podľa neho je, že o tom probléme sa vie a nič sa s tým nerobí, pretože nie sú peniaze. Túto cestu spravuje Bratislavský samosprávny kraj.

Veľký Biel už skúsenosti s hustou premávkou v obci má. „Keď sa stane na diaľnici havária, odklonia dopravu na Senec. Niektorí vodiči však zistili, že do Senca vyjsť nemusia. Hlavná cesta je potom v obci preťažená. Obyvatelia sú pri výjazde z nej obmedzovaní," hovorí Anton Danter, starosta Veľkého Bielu. Danter si myslí, že k zvýšeniu premávky dôjde a na obec to bude veľký tlak. Jediným riešením je podľa neho dokončenie obchvatu, ktorý sa buduje už tretí rok.

SkryťVypnúť reklamu

Radšej si zaplatia

Starosta Boldogu Milan Šarmír sa nárastu osobných áut neobáva. „V prepočte na jedeň deň vyjde vodiča navýšenie ceny na necelé štyri centy. Vodičom sa neoplatí jazdiť dlhšiu trasu, pričom spotrebujú viac pohonných hmôt. Môžu tak „previesť" viac peňazí, ako keď si zaplatia za diaľničnú známku."
Zvýšená cena diaľničných známok sa na záujme vodičov neodrazí ani podľa Martina Krajčoviča, hovorcu Ministerstva dopravy Slovenskej republiky. Okrem toho, ceny za diaľničné nálepky sa podľa neho nezvyšovali už päť rokov, hoci do užívania boli odovzdané ďalšie diaľničné úseky.

„Aj po tomto zvýšení sa dostaneme na úroveň Českej republiky a v porovnaní s Maďarskom a Rakúskom je cena aj naďalej výrazne nižšia," povedal Krajčovič.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  6. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  7. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  2. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  3. Shell myslí na slovenské komunity
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  6. Agrokomplex 2022
  7. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  8. FoodCycler definitívne skoncuje s muškami v kuchyni
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 821
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 18 692
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 494
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 913
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 765
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 217
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 338
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 696
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  2. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  3. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  4. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 587
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 786
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 082
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 407
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 178
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 974
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 921
  8. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (12. - 18.8.1922) 3 394
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu