SME
Piatok, 25. jún, 2021 | Meniny má TadeášKrížovkyKrížovky

Väčšina starostov sa obáva hustejšej premávky áut

Po piatich rokoch sa zrejme zvýšia ceny diaľničných známok. Niektorí starostovia obcí, ktoré ležia pri diaľnici, strach z extrémneho nárastu áut nemajú. Iní sa predsa len obávajú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ (TASR))

KAPLNA. BOLDOG. VEĽKÝ BIEL. Ak vláda schváli navrhované ceny diaľničných známok pre rok 2011, bude to vodičov stáť o 40 percent viac peňazí ako doteraz. V tejto súvislosti sa vytvára otázka, aké to bude mať následky.

Špekuluje sa, či nenastane rovnaká situácia ako pri zavedení elektronického mýta. Vtedy sa nákladná doprava presunula zo spoplatnených diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných ciest prvej triedy na cesty druhej a tretej triedy. Podobný prípad by mohol nastať aj pokiaľ ide o osobné autá. Namiesto diaľnice by vodiči mohli uprednostniť trasu, ktorá vedie popri nej. V prípade diaľnice D1, ktorá spája Trnavu s Bratislavou, by tak mohli uprednostniť takzvanú starú seneckú cestu.

Skryť Vypnúť reklamu

Viac ich trápia nákladiaky

Zisťovali sme preto u starostov dotknutých obcí, či sa obávajú zvýšeného nárastu áut, ktoré by nimi prechádzali. Starosta Kaplne Vladimír Vittek priznal, že sa nad tým ešte nezamýšľal. „Ak sa vyššie ceny za diaľničné známky stanú realitou, zvýšenej premávke sa v obci nevyhneme." Ako povedal, týka sa to asi 400-metrového úseku. „Je tam však kopec, z ktorého vodiči doslovia letia," opisuje. Preto by to podľa neho chcelo aspoň úpravu dopravného značenia, ktoré by vodičov upozorňovalo, že prechádzajú cez obec.

Stará senecká cesta je cestou prvej triedy, a preto patrí pod správu Slovenskej správy ciest (SSC). O dopravnom značení však podľa hovorkyne SSC Ivety Federovej rozhoduje Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie a dopravná polícia. Ako hovorí, hustota premávky v obciach po zvýšení ceny za diaľničné známky, je zatiaľ diskutabilná. „Starostovia či starostky sa na nás v súvislosti so zmenou dopravného značenia neobrátili." Veľa možností však podľa nej ani neexistuje. „Snáď by sa dali osadiť informatívne prípadne výstražné značky."

Skryť Vypnúť reklamu

Zažívajú to už teraz

Poškodenia vozovky sa Vittek neobáva. Horšie je to podľa neho s cestou tretej triedy smerom na Báhoň a Vištuk, ktorú zaťažuje nákladná doprava. „Nákladné autá tade chodili vždy, aj keď ešte neexistoval mýtny systém. To už iné nebude." Najhoršie podľa neho je, že o tom probléme sa vie a nič sa s tým nerobí, pretože nie sú peniaze. Túto cestu spravuje Bratislavský samosprávny kraj.

Veľký Biel už skúsenosti s hustou premávkou v obci má. „Keď sa stane na diaľnici havária, odklonia dopravu na Senec. Niektorí vodiči však zistili, že do Senca vyjsť nemusia. Hlavná cesta je potom v obci preťažená. Obyvatelia sú pri výjazde z nej obmedzovaní," hovorí Anton Danter, starosta Veľkého Bielu. Danter si myslí, že k zvýšeniu premávky dôjde a na obec to bude veľký tlak. Jediným riešením je podľa neho dokončenie obchvatu, ktorý sa buduje už tretí rok.

Skryť Vypnúť reklamu

Radšej si zaplatia

Starosta Boldogu Milan Šarmír sa nárastu osobných áut neobáva. „V prepočte na jedeň deň vyjde vodiča navýšenie ceny na necelé štyri centy. Vodičom sa neoplatí jazdiť dlhšiu trasu, pričom spotrebujú viac pohonných hmôt. Môžu tak „previesť" viac peňazí, ako keď si zaplatia za diaľničnú známku."
Zvýšená cena diaľničných známok sa na záujme vodičov neodrazí ani podľa Martina Krajčoviča, hovorcu Ministerstva dopravy Slovenskej republiky. Okrem toho, ceny za diaľničné nálepky sa podľa neho nezvyšovali už päť rokov, hoci do užívania boli odovzdané ďalšie diaľničné úseky.

„Aj po tomto zvýšení sa dostaneme na úroveň Českej republiky a v porovnaní s Maďarskom a Rakúskom je cena aj naďalej výrazne nižšia," povedal Krajčovič.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  2. Česi pod Tatrami šijú tričká, na ktorých nie je vidieť pot
  3. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou
  4. Vedci z BMC SAV vo vlakoch nový koronavírus nenašli
  5. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania
  7. Výber auta na lízing môže byť slobodnejší, ako ste si mysleli
  8. Desať najkrajších pláží na Korfu
  9. Vážení poslanci, to naozaj?
  10. Viete, prečo by nás mala zaujímať ochrana biodiverzity?
  1. Desať najkrajších pláží na Korfu
  2. Úspešná budúcnosť začína štúdiom na FMMR TUKE
  3. Vážení poslanci, to naozaj?
  4. V 95-tom sme netušili, že dnes budú naše prístroje zachraňovať
  5. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  6. Pôžička s výraznou zľavou z úroku? Vieme, kde ju nájdete
  7. Vážení poslanci, to naozaj?
  8. Koniec čakania na kuriéra
  9. Čo by som urobil inak, keby som znovu staval dom?
  10. Prvé mesiace 2021 vzrástol počet susedských sporov
  1. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku 8 559
  2. Stiahnite si stovky e-kníh 6 034
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku 5 884
  4. Vážení poslanci, to naozaj? 4 600
  5. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 4 418
  6. Kde sa dá elektromobil nabiť a za koľko? Veľký prehľad nabíjania 3 647
  7. Ako ochrániť svoje peniaze pred infláciou 3 450
  8. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 3 437
  9. Nový Volkswagen Polo je najšikovnejšie malé auto 3 070
  10. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 2 943
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu