SME

Väčšina starostov sa obáva hustejšej premávky áut

Po piatich rokoch sa zrejme zvýšia ceny diaľničných známok. Niektorí starostovia obcí, ktoré ležia pri diaľnici, strach z extrémneho nárastu áut nemajú. Iní sa predsa len obávajú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ (TASR))

KAPLNA. BOLDOG. VEĽKÝ BIEL. Ak vláda schváli navrhované ceny diaľničných známok pre rok 2011, bude to vodičov stáť o 40 percent viac peňazí ako doteraz. V tejto súvislosti sa vytvára otázka, aké to bude mať následky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Špekuluje sa, či nenastane rovnaká situácia ako pri zavedení elektronického mýta. Vtedy sa nákladná doprava presunula zo spoplatnených diaľnic, rýchlostných ciest a vybraných ciest prvej triedy na cesty druhej a tretej triedy. Podobný prípad by mohol nastať aj pokiaľ ide o osobné autá. Namiesto diaľnice by vodiči mohli uprednostniť trasu, ktorá vedie popri nej. V prípade diaľnice D1, ktorá spája Trnavu s Bratislavou, by tak mohli uprednostniť takzvanú starú seneckú cestu.

SkryťVypnúť reklamu

Viac ich trápia nákladiaky

Zisťovali sme preto u starostov dotknutých obcí, či sa obávajú zvýšeného nárastu áut, ktoré by nimi prechádzali. Starosta Kaplne Vladimír Vittek priznal, že sa nad tým ešte nezamýšľal. „Ak sa vyššie ceny za diaľničné známky stanú realitou, zvýšenej premávke sa v obci nevyhneme." Ako povedal, týka sa to asi 400-metrového úseku. „Je tam však kopec, z ktorého vodiči doslovia letia," opisuje. Preto by to podľa neho chcelo aspoň úpravu dopravného značenia, ktoré by vodičov upozorňovalo, že prechádzajú cez obec.

Stará senecká cesta je cestou prvej triedy, a preto patrí pod správu Slovenskej správy ciest (SSC). O dopravnom značení však podľa hovorkyne SSC Ivety Federovej rozhoduje Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie a dopravná polícia. Ako hovorí, hustota premávky v obciach po zvýšení ceny za diaľničné známky, je zatiaľ diskutabilná. „Starostovia či starostky sa na nás v súvislosti so zmenou dopravného značenia neobrátili." Veľa možností však podľa nej ani neexistuje. „Snáď by sa dali osadiť informatívne prípadne výstražné značky."

SkryťVypnúť reklamu

Zažívajú to už teraz

Poškodenia vozovky sa Vittek neobáva. Horšie je to podľa neho s cestou tretej triedy smerom na Báhoň a Vištuk, ktorú zaťažuje nákladná doprava. „Nákladné autá tade chodili vždy, aj keď ešte neexistoval mýtny systém. To už iné nebude." Najhoršie podľa neho je, že o tom probléme sa vie a nič sa s tým nerobí, pretože nie sú peniaze. Túto cestu spravuje Bratislavský samosprávny kraj.

Veľký Biel už skúsenosti s hustou premávkou v obci má. „Keď sa stane na diaľnici havária, odklonia dopravu na Senec. Niektorí vodiči však zistili, že do Senca vyjsť nemusia. Hlavná cesta je potom v obci preťažená. Obyvatelia sú pri výjazde z nej obmedzovaní," hovorí Anton Danter, starosta Veľkého Bielu. Danter si myslí, že k zvýšeniu premávky dôjde a na obec to bude veľký tlak. Jediným riešením je podľa neho dokončenie obchvatu, ktorý sa buduje už tretí rok.

SkryťVypnúť reklamu

Radšej si zaplatia

Starosta Boldogu Milan Šarmír sa nárastu osobných áut neobáva. „V prepočte na jedeň deň vyjde vodiča navýšenie ceny na necelé štyri centy. Vodičom sa neoplatí jazdiť dlhšiu trasu, pričom spotrebujú viac pohonných hmôt. Môžu tak „previesť" viac peňazí, ako keď si zaplatia za diaľničnú známku."
Zvýšená cena diaľničných známok sa na záujme vodičov neodrazí ani podľa Martina Krajčoviča, hovorcu Ministerstva dopravy Slovenskej republiky. Okrem toho, ceny za diaľničné nálepky sa podľa neho nezvyšovali už päť rokov, hoci do užívania boli odovzdané ďalšie diaľničné úseky.

„Aj po tomto zvýšení sa dostaneme na úroveň Českej republiky a v porovnaní s Maďarskom a Rakúskom je cena aj naďalej výrazne nižšia," povedal Krajčovič.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  2. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  3. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  4. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  2. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  3. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  4. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  7. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 854
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 5 941
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 450
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 216
  5. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 2 709
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 377
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 1 815
  8. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi 1 626
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 23 907
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 544
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 15 228
  4. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 6 172
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 762
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 353
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 152
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 053
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu