Úrad vraj neurobil kroky na zníženie výdavkov samosprávy. Starosta Ftáčnik reaguje, že systém je dohodnutý s odborármi.
PETRŽALKA. Na petržalskom miestnom úrade sa vraj hospodári s verejnými financiami nezodpovedne. Tvrdí to Michal Belohorec, poslanec miestneho zastupiteľstva (SDKÚ) a predseda finančnej komisie. Kritiku zverejnil aj na blogu SME.
Starosta Milan Ftáčnik, ktorý v komunálnych voľbách kandiduje za primátora ako nezávislý s podporou Smeru, neprišiel podľa Belohorca s návrhom na úspory v úradníckom aparáte. Ten podľa Belohorca spotrebuje 28 percent výdavkov Petržalky a úradníkom sa vypláca takmer desať percent celkových výdavkov mestskej časti.
„Pri mestskej časti veľkosti Petržalky, aby desať percent rozpočtu zhltol miestny úrad, to mi pripadá trošku veľa," povedal Belohorec, ktorý za SDKÚ opäť kandiduje na poslanca.
Vysoké platy
Miestny úrad Petržalka zamestnáva podľa Belohorca okolo 150 úradníkov s priemerným platom referenta asi 1200 eur a vedúceho pracovníka 2300 eur. Úradníci okrem svojich bežných zmluvných platov poberajú podľa Belohorca ešte 13. a 14. plat a rôzne benefity.
Belohorec povedal, že na vysoké platy úradníkov upozorňoval viackrát na zastupiteľstve. „Snažil som sa túto záležitosť najprv riešiť v rámci zastupiteľstva, komunikácie so starostom a s úradom, pre platy som dával interpeláciu."
Podľa neho samospráva šetrila na nesprávnych miestach. „Museli sme šetriť na údržbe Petržalky, na zeleni, chodníkoch, výdavkoch na parkoviská, kosení, službách občanom, ale na úrade sa nešetrilo," tvrdí Belohorec.
Ľubomír Andrassy, hovorca Petržalky, povedal, že na miestnom úrade je dnes zamestnaných 155 pracovníkov, v januári 2007, po nástupe Ftáčnika do funkcie ich bolo 154.
„Ftáčnik prevzal systém zmluvne dohodnutého platu zamestnanca úradu. Počas funkčného obdobia chcel zmeniť spôsob odmeňovania, návrh však nezískal podporu poslancov a ani odborovej organizácie."
Petržalka vraj na úradníkoch nešetrila. Krátenie výdavkov sa týkalo napríklad parkovísk, kosenia, údržby poriadku či opráv pochôdznych terás.
FOTO SME - MICHAELA KADVANOVÁ
Procesný audit
Priemerný tarifný mesačný plat referenta je podľa Andrassyho 922 eur a vedúceho pracovníka 1577 eur v hrubom.
Vlani vraj prebehol na úrade audit, ktorý nezistil prezamestnanosť. „Na niektorých oddeleniach konštatoval vyššie zaťaženie pracovníkov spisovou agendou," povedal Andrassy.
„Kolektívna zmluva obsahuje klauzulu o 13. a 14. plate, odmenách pre zamestnancov, pričom v tomto roku bol určený na maximálne 75 percent zo základného mesačného platu," hovorí Andrassy.
Mestská časť má podľa hovorcu dlhodobo problém so získavaním pracovníkov pre odborné profesie - stavebný úrad, dopravný inžinier, životné prostredie, verejné obstarávanie, pretože mzdové ohodnotenie je pre väčšinu uchádzačov neprijateľne nízke.
Ftáčnik podľa neho v ostatných dvoch rokoch pri príprave rozpočtu navrhol nulové odmeny pre volených predstaviteľov samosprávy, zníženie výdavkov na odmeny, 13. a 14. plat zamestnancov úradu (30 percent) a valorizáciu platov znížil na úroveň jedného percenta.