KARLOVA VES. Preplnené Dlhé diely nemajú dosť miest na parkovanie a áut stále pribúda.
Miest je málo, ľudia preto parkujú aj tak, ako by sa nemalo. Policajti prednostne riešia zle odstavené autá, ktoré im nahlásia obyvatelia, a zvyšné skôr monitorujú. „Dostala som papuču na mieste, kde som bez problémov stávala už niekoľko rokov. Neviem, čo sa zmenilo," čuduje sa obyvateľka Jamnického ulice.
Dnes žije na Dlhých dieloch vyše 14 a pol tisíca dospelých obyvateľov. Podľa Juraja Tomana z miestneho úradu Karlova Ves stúpa počet áut v mestskej časti, ktorej štvrťou sú aj Dlhé diely. Presné počty áut na Dlhých dieloch úrad neeviduje. „Ľudia si neuvedomujú, že nestačí si auto len kúpiť, ale treba zvážiť aj to, či ho je kde zaparkovať," tvrdí Toman.
FOTO PRE SME - KRISTÍNA HUDEKOVÁ
Štyri papuče
Mestskí policajti riešili od začiatku tohto roka na Dlhých dieloch vyše 1400 priestupkov z oblasti dopravy. Hliadka vozí so sebou toľko „papúč", koľko sa zmestí do auta, čo sú približne štyri kusy. Fakt, že zle zaparkované auto nemá papuču, vraj neznamená, že ostalo zo strany polície nepovšimnuté. „Priestupky dokumentujeme a majiteľov vozidiel predvolávame na okrskovú stanicu v Dúbravke," hovorí hovorca mestskej polície Peter Pleva.
„Neviem, podľa čoho si vyberajú, koho potrestajú. Okolo mňa stáli ďalšie autá bližšie k priechodu ako päť metrov, čo je tiež proti vyhláške. Ich však nepotrestali," sťažuje sa šoférka, ktorá dostala pokutu za parkovanie kolesami prednej nápravy na priechode.
Na otázku, či by vôbec bolo možné pokutovať na Dlhých dieloch každé zle zaparkované auto, Pleva neodpovedal. Keby to policajti robili, počet parkovacích miest by sa výrazne znížil. Nebolo by totiž možné parkovať ani v tesnej blízkosti neprehľadných zákrut, križovatiek, priechodov, zastávok MHD a na iných miestach, ktoré sa teraz využívajú.
Na nové miesta niet miesta
Parkovacie miesta už pomaly nie je na Dlhých dieloch kde stavať. Pri viacerých použiteľných plochách je problém s majetkovým vysporiadaním pozemkov. Spustený bol projekt svojpomocného budovania parkovacích miest. Občania si mohli zaplatiť vybudovanie parkovacieho miesta a za odplatu ho dostali do vlastníctva na päť rokov s možnosťou následného predĺženia. Týmto spôsobom postavili 44 parkovacích miest a plánujú ešte 62.
V roku 2007 boli plány na tri nové garážové domy, dodnes sa však nestavajú. „Pre investorov to nebola asi dostatočne zisková investícia," povedal Toman. Zatiaľ sú na sídlisku dva garážové domy. Okrem nich existujú aj hromadné parkovacie miesta v domoch a podnikateľských priestoroch. Jedno takéto miesto v novom dome na Ulici Jána Stanislava stálo od 10- do 16-tisíc eur. S novostavbou teda pribudli aj ďalšie autá, pre ktoré si majitelia nekúpili parkovacie miesto.
Do podzemia
Možnosťou je ešte podzemné parkovanie. „V súčasnosti sme v rokovaní so spoločnosťou, ktorá nám predstavila projekt, ktorý sa úspešne realizuje vo veľkých metropolách," tvrdí starostka Karlovej Vsi Iveta Hanulíková (Smer), ktorá sa chystá opäť kandidovať.
Jej protikandidát Martin Berta (KDH) vidí tiež riešenie v podzemí. „Povrchové parkovanie by sa malo postupne nahrádzať a tam, kde to bude možné, treba vrátiť zeleň. Takýto projekt nezvládne Karlova Ves zo svojho rozpočtu sama. Predpokladám, že mesto spracuje strategický dokument, ktorý sa bude statickou dopravou zaoberať komplexne na území celej Bratislavy a navrhne spôsob riešenia," povedal Berta.