Aktivisti kritizujú magistrát, že sa zameral najmä na športové podujatia namiesto riešenia dopravnej situácie.
BRATISLAVA. Účasť Bratislavy na Európskom dni mobility bola prevažne formálna. Podstatné podmienky organizátorov splnilo mesto len čiastočne alebo ich nesplnilo vôbec.
Témou tohtoročného týždňa mobility, ktorý sa skončil minulý týždeň, bolo heslo Cestujte rozumnejšie, žite lepšie. Mestá, ktoré sa zapojili, mali presviedčať obyvateľov o tom, že keď budú využívať iné formy prepravy ako autá, skvalitnia svoj život.
Športu bolo dosťV prihlasovacom formulári sa mestá zaviazali splniť tri hlavné typy aktivít. Organizáciou športových aktivít malo mesto propagovať aktívny životný štýl. To Bratislava splnila bohatou ponukou spoločných športových podujatí.
Druhou podmienkou bolo prijatie aspoň jedného trvalého opatrenia, ktoré by premenilo dopravu na určitom mieste na ekologickejšiu. „V rámci trvalých opatrení sa mesto sústredilo na obnovu vozového parku MHD a pozdvihnutie kultúry cestovania,“ povedala za magistrát Mária Račková.
Okrem toho vraj mesto v spolupráci so Starým Mestom vytvorilo zóny 30 a zjednosmernilo niektoré ulice v oblasti pod Hradom. Hovorkyňa Starého Mesta Alena Kopřivová však povedala, že na tom sa začalo pracovať už v máji. „Zámerom bola zmena systému parkovania, ktorá uvoľní viac priestoru chodcom,“ povedala Kopřivová.
„Chýba tomu celomestský charakter, na danom mieste bola automobilová doprava aj predtým minimálna, takže sa dotkne prakticky len obyvateľov, ktorí tam žijú,“ tvrdí Patrik Martin zo združenia Bicyklová Bratislava.
Cyklisti počas Dňa bez áut.
FOTO - MNK/SME
Autá ako inokedyTretiu podmienku nesplnila Bratislava vôbec. Neuzavrela počas Dňa bez áut žiadnu rušnú ulicu pred automobilovou dopravou, a tým neukázala chodcom a cyklistom, ako by ulice mohli vyzerať, keby áut jazdilo menej.
Na otázku prečo mesto nesplnilo túto podmienku, Račková nereagovala.
Ľuďom sa počas týždňa mobility malo vysvetliť, že alternatívna doprava a fyzická aktivita je kľúčom k dobrému zdraviu. Mesto organizovalo niekoľko verejných diskusií, tu sa ľudia napríklad dozvedeli, že sa počíta s rozvojom ekologickej MHD.
„Cyklojazda na podporu výstavby cyklistickej lávky do Rakúska, organizovaná bratislavskou župou, sa dá chápať ako propagácia alternatívnej dopravy, ale ide skôr o rekreačnú cyklistiku než o formu každodennej prepravy,“ hovorí Martin.
Najpoužívanejší spôsob propagácie alternatívnej dopravy, MHD zadarmo, sa tento rok v Bratislave nekonal. Dopravný podnik na to nemal financie.
Hovorkyňa primátora Beatrice Szabóová dodala, že budúci rok sa mesto pokúsi spolupracovať so štátnymi inštitúciami, neziskovým sektorom i súkromníkmi tak, aby sa urobili akcie s celoslovenským dosahom.
Ako na to šli inde
Tchaj pej – kto počas Dňa bez áut použil MHD viac ako 10-krát, bol zaradený do lotérie.
Ekvádor – zriadenie verejného cyklistického systému s 10 stanicami so 100 bicyklami.
Londýn – prevažne organizovali iba športové podujatia.
Lisabon – nové cyklotrasy a online cyklomapy.
Rakúsko – zapojilo sa 429 miest a dedín.
Praha – na Deň bez áut vylúčili dopravu zo Smetanovho náb.