SME

V Dunajskej Lužnej blokovali dopravu

Rýchlostnú cestu, ktorá má viesť z Bratislavy na juh Slovenska, začnú stavať zrejme až v roku 2014.

Za štyri roky na frekventovanej ceste, kde dnes protestovali obyvatelia, zomreli ôsmi ľudia.Za štyri roky na frekventovanej ceste, kde dnes protestovali obyvatelia, zomreli ôsmi ľudia. (Zdroj: SME - MICHAELA KADVANOVÁ)

BRATISLAVA, DUNAJSKÁ LUŽNÁ. Autá v dlhom rade v obci Dunajská Lužná sa počas rannej dopravnej špičky len nebadane posúvajú vpred. Vodiči sa v kolónach zvyčajne zdržia aj polhodinu, v špičke trvá prejsť z asi 15 kilometrov vzdialenej Dunajskej Lužnej do Bratislavy aj hodinu.

K najhorším miestam patrí úsek, kde sa na hlavný ťah I/63 napájajú v Dunajskej Lužnej smery z Kalinkova, Hamuliakova a Miloslavova. Riešiť neúnosnú dopravnú situáciu aj v okolitých obciach má výstavba rýchlostnej cesty R7.

sm-0928-019c-Zapcha.rw_res.jpg

Takto vyzerala hlavná prístupová cesta z juhu Slovenska do Bratislavy v obci Dunajská Lužná dnes ráno. Rovnako tam kolabuje doprava aj po iné dni v roku. Rýchlostná cesta R7, ktorá spojí Bratislavu s južným Slovenskom, má pomôcť komplikovanej doprave. Cesta sa má napojiť aj na diaľnicu D1.

FOTO SME - MICHAELA KADVANOVÁ

Účastníci protestného pochodu ráno medzi siedmou a ôsmou ráno zablokovali premávku na ceste, ktorá je hlavnou trasou z juhu Slovenska do Bratislavy. Kolóny a zápchy tam však vznikli už aspoň hodinu predtým, ako aktivisti vykročili na cestu. Asi 30 protestujúcich s transparentom sa prešlo dedinkou, spevádzala ich polícia.

sm-0928-019c-Luzna.rw_res.jpg

sm-0928-019c-DunajskaLuzna.rw_res.jpg

Komplikovaná doprava trápi obyvateľov Dunajskej Lužnej aj celého regiónu. Frekventovaná cesta vedie priamo cez obec, denne tadiaľ prejdú tisíce áut. Ľudia sa cez cestu boja prechádzať, za posledné štyri roky ich na nej zomrelo už osem.

FOTO SME - MICHAELA KADVANOVÁ

„Kedysi nám trvala cesta do Bratislavy 15 minút, dnes je to hodinu," hovorí pani Irena z Miloslavova. „Je to zlé už od Šamorína. Takáto situácia je tu každý deň," tvrdí obyvateľka Hamuliakova.

ProtestnyPochod_res.jpg

FOTO SME - MICHAELA KADVANOVÁ

Protestujúci občania kritizujú trasu rýchlostnej cesty R7, ktorú zmenil minister dopravy, Ján Figeľ (KDH).

Obyvatelia sa obávajú, že toto rozhodnutie oddiali výstavbu a cez obec sa aj naďalej budú tiahnuť kolóny. Požadujú dostavbu podľa pôvodného variantu.

Staronový variant A, ktorý vybral Figeľ, má byť podľa neho lacnejší a neprechádza cez obytné zóny.

Pôvodný variant C vedie severovýchodne od Rovinky a Dunajskej Lužnej a ako tvrdí Figeľ, dopravnú situáciu na juhu Bratislavy by nevyriešil.

R7_res.jpg

Navrhované trasy rýchlostnej cesty R7. Červenou je vyznačený variant A, čiernou variant C.

MAPA - NÁRODNÁ DIAĽNIČNÁ SPOLOČNOSŤ

Podľa Stella Centra samotný protest na frekventovanej ceste v Lužnej, ktorou denne prejdú desaťtisíce áut, nespôsobil v Bratislave väčšie problémy. „Pôvodne sme očakávali väčšie komplikácie, vjazdy do Bratislavy z južných smerov boli trošku hustejšie ako zvyčajne, ale úplná katastrofa to nebola," povedal pracovník centra.

Priemerne sa podľa neho čakalo okolo trištvrte hodiny a to je ako obvykle. Na niektorých miestach sa však doprava spomalila. K protestu a tradičnej pondelkovej zápche sa pridal aj presun nadrozmerného nákladu pred Bratislavou. Na Prístavnom moste sa navyše zrazili štyri autá s autobusom.

Na protestnom pochode v Dunajskej Lužnej sa objavil i poslanec parlamentu Ľubomír Petrák (Smer), podľa niektorých bol protest politickou akciou pred komunálnymi voľbami.

Petrák povedal, že prišiel, lebo dlhoročne podporuje úsilie obyvateľov Lužnej, Rovinky a priľahlých obcí. „Na variant C sú projektové práce a ďalšie povolenia v oveľa vyššom štádiu rozpracovanosti. Preto akákoľvek zmena variantu znamená oddialenie výstavby o 1,5, dva a viac rokov."

Eva Takáčová, poslankyňa obecného zastupiteľstva v Dunajskej Lužnej vysvetlila, že protestný pochod vzišiel zo stanoviska starostov piatich dotknutých obcí - Rovinky, Miloslavova, Hamuliakova, Kalinkova a Mosta pri Bratislave, ku ktorému sa pripojilo aj obecné zastupiteľstvo v Dunajskej Lužnej.

Viacerí však považujú dnešný protestný pochod za politickú akciu. To, že obchvat sa stal predmetom predvolebného boja, si myslí aj Ladislav Cingel, starosta Dunajskej Lužnej. "Aj ja mám taký pocit a som z toho smutný."

Cingel, ktorý sa pochodu nezúčastnil, povedal, že obec naďalej podporuje variant C, hoci "my si to všetci nemyslíme". Výhodnejší je podľa neho ten variant, ktorý sa začne stavať čím skôr. "Pretože inak tu budeme kolabovať každé ráno tak ako teraz."

Župa: Vybudovanie R7 a D4 musí byť podľa Freša národným záujmom

Vybudovanie rýchlostnej cesty R7 a nultého obchvatu Bratislavy - D4 musí byť podľa predsedu Bratislavského samosprávneho kraja Pavla Freša národným záujmom. Obe tieto komunikácie znamenajú riešenie neudržateľnej dopravnej situácie na prístupových cestách z juhovýchodu a severozápadu do Bratislavy.

„Riešením nie je spor o tom, či to bude variant A alebo C. Riešením je naozaj dobudovanie cesty R7 a dobudovanie nultého obchvatu D4 tak, aby sa uľahčilo cestovanie v juhovýchodnej časti Bratislavy," vyhlásil na dnešnom brífingu. Župan zároveň poukázal na zúfalú situáciu obyvateľov dochádzajúcich do hlavného mesta, ktorí trávia v kolónach aj hodiny. „Stav nie je o odborných argumentoch, ale o prítomnosti. Ľudia zúfalo potrebujú spravodlivé a hlavne rýchle riešenie," doplnil.

Napríklad cez Prístavný most prejde denne 120-tisíc áut, pričom pôvodne bol most dimenzovaný na 50-tisíc áut. O neúnosnej situácii dnes hovoril Frešo aj so starostami dotknutých obcí, v stredu sa plánuje stretnúť s ministrom dopravy Jánom Figeľom. „Chceme hovoriť o prioritách riešenia dopravy v Bratislavskom kraji, kde D4 a R7 považujeme za absolútnu prioritu. Ak sa budú realokovať eurofondy, aby boli realokované aj na D4, aby tento obchvat existoval," uviedol župan.

Variant C rýchlostnej cesty je podľa Freša zrozumiteľnejší, ale presne nerieši situáciu v Podunajských Biskupiciach. „Pokiaľ by existovalo jasné a zrozumiteľné napojenie a záväzok, že dovtedy bude urobená aj D4, ktorá by znemožnila, že variant C vyústi v Podunajských Biskupiciach ale vyústi na obchvate Bratislavy, tak je tento variant prijateľný," konštatoval Frešo. Ak však D4 nebude, je podľa neho lepší variant A.

Neúnosnú situáciu by mohli podľa Freša krátkodobo vylepšiť a spriechodniť policajné hliadky, ktoré by regulovali dopravu. Dlhodobým a hlavným riešením však podľa župana je vybudovanie R7 a D4.

„Situáciu nezavinili ani súčasní starostovia, ani súčasný minister, plánuje sa desiatky rokov. Je zbytočné hľadať rôzne byrokratické dôvody, prečo to vzniklo. Kľúč máme spoločne všetci v rukách, to je to, čo navrhujeme, aby sme spoločne rokovali a hlavne rýchlo došli k efektívnemu a spravodlivému riešeniu, pretože situáciu všetci poznáme a vnímame ju rovnako," dodal Frešo.

Bratislavský samosprávny kraj
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 707
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 765
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 834
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 034
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 016
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 682
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 144
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  2. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  3. Irena Šimuneková: Čriepky z Bratislavy - Keď utícha ruch veľkomesta...
  4. Radko Mačuha: Ako fénix z popola.
  5. Radko Mačuha: Praskliny na Bratislavskom hrade.
  6. Radko Mačuha: Budova, ktorá dala celému námestiu skutočný význam. (cyklus Bratislavská krutosť)
  7. Ľuboš Vodička: Prešporskí báječní muži na lietajúcich strojoch: Ján Bahýľ
  8. Radko Mačuha: Prešporská kasáreň maľovaná (cyklus Bratislavská krutosť)
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 810
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 557
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 389
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 837
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 386
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 352
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 164
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 430
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu