BRATISLAVA, DUNAJSKÁ LUŽNÁ. Autá v dlhom rade v obci Dunajská Lužná sa počas rannej dopravnej špičky len nebadane posúvajú vpred. Vodiči sa v kolónach zvyčajne zdržia aj polhodinu, v špičke trvá prejsť z asi 15 kilometrov vzdialenej Dunajskej Lužnej do Bratislavy aj hodinu.
K najhorším miestam patrí úsek, kde sa na hlavný ťah I/63 napájajú v Dunajskej Lužnej smery z Kalinkova, Hamuliakova a Miloslavova. Riešiť neúnosnú dopravnú situáciu aj v okolitých obciach má výstavba rýchlostnej cesty R7.
Takto vyzerala hlavná prístupová cesta z juhu Slovenska do Bratislavy v obci Dunajská Lužná dnes ráno. Rovnako tam kolabuje doprava aj po iné dni v roku. Rýchlostná cesta R7, ktorá spojí Bratislavu s južným Slovenskom, má pomôcť komplikovanej doprave. Cesta sa má napojiť aj na diaľnicu D1.
FOTO SME - MICHAELA KADVANOVÁ
Účastníci protestného pochodu ráno medzi siedmou a ôsmou ráno zablokovali premávku na ceste, ktorá je hlavnou trasou z juhu Slovenska do Bratislavy. Kolóny a zápchy tam však vznikli už aspoň hodinu predtým, ako aktivisti vykročili na cestu. Asi 30 protestujúcich s transparentom sa prešlo dedinkou, spevádzala ich polícia.
Komplikovaná doprava trápi obyvateľov Dunajskej Lužnej aj celého regiónu. Frekventovaná cesta vedie priamo cez obec, denne tadiaľ prejdú tisíce áut. Ľudia sa cez cestu boja prechádzať, za posledné štyri roky ich na nej zomrelo už osem.
FOTO SME - MICHAELA KADVANOVÁ
„Kedysi nám trvala cesta do Bratislavy 15 minút, dnes je to hodinu," hovorí pani Irena z Miloslavova. „Je to zlé už od Šamorína. Takáto situácia je tu každý deň," tvrdí obyvateľka Hamuliakova.
FOTO SME - MICHAELA KADVANOVÁ
Protestujúci občania kritizujú trasu rýchlostnej cesty R7, ktorú zmenil minister dopravy, Ján Figeľ (KDH).
Obyvatelia sa obávajú, že toto rozhodnutie oddiali výstavbu a cez obec sa aj naďalej budú tiahnuť kolóny. Požadujú dostavbu podľa pôvodného variantu.
Staronový variant A, ktorý vybral Figeľ, má byť podľa neho lacnejší a neprechádza cez obytné zóny.
Pôvodný variant C vedie severovýchodne od Rovinky a Dunajskej Lužnej a ako tvrdí Figeľ, dopravnú situáciu na juhu Bratislavy by nevyriešil.
Navrhované trasy rýchlostnej cesty R7. Červenou je vyznačený variant A, čiernou variant C.
MAPA - NÁRODNÁ DIAĽNIČNÁ SPOLOČNOSŤ
Podľa Stella Centra samotný protest na frekventovanej ceste v Lužnej, ktorou denne prejdú desaťtisíce áut, nespôsobil v Bratislave väčšie problémy. „Pôvodne sme očakávali väčšie komplikácie, vjazdy do Bratislavy z južných smerov boli trošku hustejšie ako zvyčajne, ale úplná katastrofa to nebola," povedal pracovník centra.
Priemerne sa podľa neho čakalo okolo trištvrte hodiny a to je ako obvykle. Na niektorých miestach sa však doprava spomalila. K protestu a tradičnej pondelkovej zápche sa pridal aj presun nadrozmerného nákladu pred Bratislavou. Na Prístavnom moste sa navyše zrazili štyri autá s autobusom.
Na protestnom pochode v Dunajskej Lužnej sa objavil i poslanec parlamentu Ľubomír Petrák (Smer), podľa niektorých bol protest politickou akciou pred komunálnymi voľbami.
Petrák povedal, že prišiel, lebo dlhoročne podporuje úsilie obyvateľov Lužnej, Rovinky a priľahlých obcí. „Na variant C sú projektové práce a ďalšie povolenia v oveľa vyššom štádiu rozpracovanosti. Preto akákoľvek zmena variantu znamená oddialenie výstavby o 1,5, dva a viac rokov."
Eva Takáčová, poslankyňa obecného zastupiteľstva v Dunajskej Lužnej vysvetlila, že protestný pochod vzišiel zo stanoviska starostov piatich dotknutých obcí - Rovinky, Miloslavova, Hamuliakova, Kalinkova a Mosta pri Bratislave, ku ktorému sa pripojilo aj obecné zastupiteľstvo v Dunajskej Lužnej.
Viacerí však považujú dnešný protestný pochod za politickú akciu. To, že obchvat sa stal predmetom predvolebného boja, si myslí aj Ladislav Cingel, starosta Dunajskej Lužnej. "Aj ja mám taký pocit a som z toho smutný."
Cingel, ktorý sa pochodu nezúčastnil, povedal, že obec naďalej podporuje variant C, hoci "my si to všetci nemyslíme". Výhodnejší je podľa neho ten variant, ktorý sa začne stavať čím skôr. "Pretože inak tu budeme kolabovať každé ráno tak ako teraz."
Župa: Vybudovanie R7 a D4 musí byť podľa Freša národným záujmom
Vybudovanie rýchlostnej cesty R7 a nultého obchvatu Bratislavy - D4 musí byť podľa predsedu Bratislavského samosprávneho kraja Pavla Freša národným záujmom. Obe tieto komunikácie znamenajú riešenie neudržateľnej dopravnej situácie na prístupových cestách z juhovýchodu a severozápadu do Bratislavy.
„Riešením nie je spor o tom, či to bude variant A alebo C. Riešením je naozaj dobudovanie cesty R7 a dobudovanie nultého obchvatu D4 tak, aby sa uľahčilo cestovanie v juhovýchodnej časti Bratislavy," vyhlásil na dnešnom brífingu. Župan zároveň poukázal na zúfalú situáciu obyvateľov dochádzajúcich do hlavného mesta, ktorí trávia v kolónach aj hodiny. „Stav nie je o odborných argumentoch, ale o prítomnosti. Ľudia zúfalo potrebujú spravodlivé a hlavne rýchle riešenie," doplnil.
Napríklad cez Prístavný most prejde denne 120-tisíc áut, pričom pôvodne bol most dimenzovaný na 50-tisíc áut. O neúnosnej situácii dnes hovoril Frešo aj so starostami dotknutých obcí, v stredu sa plánuje stretnúť s ministrom dopravy Jánom Figeľom. „Chceme hovoriť o prioritách riešenia dopravy v Bratislavskom kraji, kde D4 a R7 považujeme za absolútnu prioritu. Ak sa budú realokovať eurofondy, aby boli realokované aj na D4, aby tento obchvat existoval," uviedol župan.
Variant C rýchlostnej cesty je podľa Freša zrozumiteľnejší, ale presne nerieši situáciu v Podunajských Biskupiciach. „Pokiaľ by existovalo jasné a zrozumiteľné napojenie a záväzok, že dovtedy bude urobená aj D4, ktorá by znemožnila, že variant C vyústi v Podunajských Biskupiciach ale vyústi na obchvate Bratislavy, tak je tento variant prijateľný," konštatoval Frešo. Ak však D4 nebude, je podľa neho lepší variant A.
Neúnosnú situáciu by mohli podľa Freša krátkodobo vylepšiť a spriechodniť policajné hliadky, ktoré by regulovali dopravu. Dlhodobým a hlavným riešením však podľa župana je vybudovanie R7 a D4.
„Situáciu nezavinili ani súčasní starostovia, ani súčasný minister, plánuje sa desiatky rokov. Je zbytočné hľadať rôzne byrokratické dôvody, prečo to vzniklo. Kľúč máme spoločne všetci v rukách, to je to, čo navrhujeme, aby sme spoločne rokovali a hlavne rýchlo došli k efektívnemu a spravodlivému riešeniu, pretože situáciu všetci poznáme a vnímame ju rovnako," dodal Frešo.
Bratislavský samosprávny kraj