BRATISLAVA. Starosta Chorvátskeho Grobu Štefan Balaško (nez.) sa dodnes nevyjadril k schváleniu kontroverzného územného plánu zóny. Mohutnú obytnú výstavbu firmy Grunt na okraji Chorvátskeho Grobu odobrili obecní poslanci napriek protestom nespokojných obyvateľov. Na rokovanie zastupiteľstva 17. septembra starosta neprišiel pre práceneschopnosť.
Ľubomír Žiak, zástupca starostu na otázku SME, prečo poslanci plán schvaľovali napriek nesúhlasu viacerých dotknutých strán vrátane župy, priamo neodpovedal. K plánu prebiehala podľa neho verejná diskusia pre všetkých záujemcov 27. januára. „Mali možnosť sa k nemu vyjadriť okrem občanov aj susedné obce, Bratislavský samosprávny kraj i Občianske združenie na Čiernej Vode."
Útok na starostu
Žiak tvrdí, že Balaškova práceneschopnosť je dlhodobá a súvisí s májovým útokom. Zaútočili naňho dvaja muži v kuklách 16. mája v noci v Chorvátskom Grobe. Napadli ho pri vlastnom dome na Ulici Jána Bottu, keď zo zaplavenej garáže odčerpával vodu. Zraneného starostu po útoku ošetrili v nemocnici. Pre plánovanú výstavbu na Triblavine sa mu vraj vyhrážali už viackrát.
„Polícia začala trestné stíhanie vo veci prečinu nebezpečného vyhrážania, ublíženia na zdraví a porušovania domovej slobody," hovorí Petra Hrášková, bratislavská policajná hovorkyňa. Vyšetrovanie prípadu podľa nej naďalej pokračuje.
Hoci na zastupiteľstvo, kde sa rozhodovalo o budúcnosti obce, Balaško neprišiel, deň predtým rokoval so županom Pavlom Frešom (SDKÚ). Neskôr v ten večer bol údajne na vinobraní v Modre.
Či bude Balaško, ktorý je starostom Chorvátskeho Grobu od novembra 2002, opäť kandidovať, je otázne. Sám sa oficiálne nevyjadril. „Jeho možná kandidatúra sa odvíja od zdravotného stavu," povedal Žiak.
Nespokojní obyvatelia tvrdia, že Balaško nemá záujem o obecné problémy a stál za mnohými kontroverznými rozhodnutiami. „Nesplnil ani jediný zo sľubov, ktoré dal občanom v posledných voľbách," povedal Marián Pavel, štatutár občianskeho združenia Chorvátsky Grob.
Infraštruktúra je prvoradá
Výstavba na Čiernej Vode zásadne ovplyvní dopravu v kraji, ktorá je už teraz komplikovaná. S výstavbou bez vyriešenia dopravy nesúhlasia mnohí domáci, obyvatelia i samosprávy okolitých obcí, proti je aj župa.
Svetlana Krulj z investično-developerskej firmy Grunt povedala, že dopravné riešenie nebude orientované na existujúce preťažené komunikácie smerom na Vajnory a Ivanku pri Dunaji.
„Projekt s pracovným názvom Park City je podmienený vybudovaním dopravného napojenia na diaľnicu D1 prostredníctvom križovatky Triblavina, a to skôr, ako bude dokončený vôbec prvý rezidenčný objekt," hovorí Krulj. Podľa Žiaka súbežne s vnútornými cestnými koridormi bude prebiehať napojenie na diaľnicu D1 v mieste odpočívadla Triblavina, resp. na cestu E 61. „Obec svojím uznesením podmieňuje takýto priebeh výstavby."
Firma sa podľa Krulj navyše zaviazala, že ani počas výstavby infraštruktúry nebude používať existujúce miestne komunikácie. „Investor vyzýva zástupcov Občianskeho združenia Chorvátsky Grob na vecnú diskusiu o projekte," povedala Krulj.
Obyvateľom Čiernej Vody, ktorí proti výstavbe protestujú, ide o zachovanie pokojného vidieckeho charakteru lokality. Obec ich vraj nenechala rozhodnúť, či takýto rozvoj chcú, alebo nie. Keďže sa neposudzovali vplyvy na životné prostredie, chcú sa obrátiť na prokuratúru. Protest podá aj bratislavská mestská časť Vajnory.