BRATISLAVA. Zmenu plánovanej južnej trasy R7 kritizuje okrem starostov obcí v okolí Bratislavy aj bývalý minister dopravy za Smer Ľubomír Vážny.
Rýchlostná cesta má viesť z Bratislavy do Lučenca. Vážneho ministerstvo rozpracovávalo variant C úseku po Dunajskú Lužnú, ktorý viedol bližšie k obciam pri Bratislave so zlou dopravou.
Jeho nástupca Ján Figeľ (KDH) zmenil plán na staronový variant A. „Tento variant pomôže už dnes komplikovanej doprave v Bratislave," povedal Figeľov hovorca Martin Krajčovič.
Sprievodným javom výstavby satelitných mestečiek v okolí Bratislavy sú dopravné zápchy. Existujúce cesty, najmä tá smerujúca na juh Slovenska, neboli pripravené na nápor áut.
FOTO - ARCHÍV SME
Má podľa neho aj priaznivejší vplyv na obyvateľov, neprechádza totiž cez obytné zóny. Novú južnú trasu podporuje aj bratislavský magistrát.
„Národná diaľničná spoločnosť vyčíslila variant A predbežne na 72 miliónov eur, variant C mal stáť 76 miliónov eur," povedal Krajčovič.
Vážny: Cena je nereálna
Variant A je podľa Vážneho nerealizovateľný, pokiaľ nebude ukončená príprava diaľnice D4, označovanej aj ako nultý obchvat, pretože R7 sa na tejto diaľnici začína.
„Aby v roku 2014 spustili premávku na R7, treba postaviť privádzač typu štvorprúdovej cesty cez Slovnaft v dĺžke sedem kilometrov ako predĺženie Bajkalskej," tvrdí Vážny. Sedemkilometrový privádzač podľa Vážneho dvojnásobne zvyšuje cenu.
Ministerstvo však tvrdí, že variant s predĺžením trasy na diaľnicu D1 bude samostatne prevádzkyschopný aj bez existencie D4.
„Logickejšie vyrieši dopravné prepojenie na mesto, navyše zabráni vytvoreniu superlievika v Podunajských Biskupiciach," povedal Krajčovič. Náklady na nový úsek po D1 zatiaľ vyčíslené nie sú.
Staronová trasa
Variant A sa začína na plánovanej diaľnici D4 v križovatke Ketelec. Trasa pokračuje východne popri chránenom území Dunajské Luhy a prechádza južne od Dunajskej Lužnej.
K najhorším miestam dnes patrí úsek, kde sa na súčasný hlavný ťah I/63 napájajú v Dunajskej Lužnej smery z Kalinkova, Hamuliakova a Miloslavova. Nová trasa sa nepáči starostom dotknutých obcí, ktorí rátali s odľahčením.
S výstavbou R7 s privádzačom okolo Slovnaftu by sa podľa Krajčoviča malo začať v roku 2014.
Navrhované trasy rýchlostnej cesty R7. Červenou je vyznačený variant A, čiernou variant C.
MAPA - NÁRODNÁ DIAĽNIČNÁ SPOLOČNOSŤ