STARÉ MESTO. Veľkoplošné reklamy, plagáty a plátna, pokrývajúce v centre celé fasády domov či ich strechy, by mali do konca roka vymiznúť. Staré Mesto si to sľubuje od nového nariadenia, ktoré minulý týždeň prijali poslanci.
Od októbra vstúpia do platnosti prísnejšie pravidlá pre reklamu aj v najcitlivejšej zóne mesta - v historickom jadre.
Nie konkrétny produkt
Nariadenie presne definuje, v ktorej časti Starého Mesta môžu byť reklamy akých rozmerov.
Najväčšou zmenou je, že v pamiatkovej rezervácii, teda v pešej zóne, reklama nebude môcť byť vôbec. Budú tu už len plátna určitých rozmerov propagujúce kultúrnu akciu či výstavu a nie konkrétny predávaný produkt. Tie budú môcť mať najviac meter na šírku a budú môcť byť po celej výške budovy, nie však v centre fasády.
To sa môže dotknúť divadiel a galérií, ktoré propagujú svojich sponzorov. Povolené zostanú infotabule určitých rozmerov a malé vývesné štíty.
V zóne okolo rezervácie nebudú môcť megabordy zakrývať architektúru budov a na rovnej streche budú môcť byť už iba samostatné písmená menšie ako dva metre.
Reklama zmizne aj z plotov, výnimku budú mať len oplotenia okolo stavenísk. Minulosťou sa vraj stanú aj megabordy na lešení, ako je to napríklad v prípade rekonštruovanej veže dómu sv. Martina.
FOTO PRE SME - GABRIEL KUCHTA
Kým vyprší zmluva
Slovenská národná galéria ani Národné múzeum zatiaľ o nových opatreniach nevedia.
„Megabordy propagujúce produkty sme nikdy na budove nemali, no bolo by pre nás nevýhodné, ak by sme nemohli v rámci plnení dať na megabordy k výstavám napríklad logá sponzorov," povedala Markéta Plichtová zo SNM.
Karmen Koutná z PR oddelenia SNG povedala, že k nariadeniu sa vyjadria až po jeho preštudovaní.
ILUSTRAČNÉ FOTO SME - ARCHÍV
Ako povedal starosta Starého Mesta Andrej Petrek (bez polit. príslušnosti), za toto volebné obdobie v Starom Meste pribudol minimálny počet reklám. „Možno je to dohromady 10 kusov. Všetky, čo tu máme, prežívajú buď z minulosti alebo sú nelegálne."
Dodal, že preklenovacie obdobie, kým nežiadaná reklama zmizne, bude trvať aspoň do konca roka, možno však aj dlhšie, kým existujúcim reklamám vyprší zmluva. „Nie je to dokonalý produkt, ale je to zatiaľ to najlepšie, čo na Slovensku máme," myslí si o nariadení Petrek, ktorý chce v novembrových komunálnych voľbách opäť kandidovať na starostu.
Preštudujte si nariadenie Starého Mesta - TU.