BRATISLAVA. Mesto zvažuje právne kroky na ochranu dobrého mena. Takto chce reagovať na vyjadrenie iniciatívy Za efektívnu a ekologickú dopravu.
Bratislavský primátor Andrej Ďurkovský (KDH) mal, podľa iniciatívy, v roku 2007 zámerne uviesť do omylu mestských poslancov, ktorí potom schválili nevýhodnú zámenu a predaj pozemkov. Iniciatíva chystá v tejto veci podnet na prokuratúru.
Transakcia sa týkala budúceho nosného dopravného systému.
Petržalská výmena
Firma Popper Capital získala výmenou viac než 42 hektárov lukratívnej pôdy medzi Starým a Prístavným mostom v širšom centre Bratislavy.
Za to dostalo mesto asi 90-hektárový pozemok na opačnom konci Petržalky, kde má byť depo a obratisko pre plánovanú električku. Okrem toho mala firma odkúpiť od mesta ešte ďalších 18 hektárov v blízkosti získaného pozemku za vtedajších 350 miliónov korún.
Obchod schválilo mestské zastupiteľstvo v marci 2007. Podľa vedenia mesta bolo v tom čase nevyhnutné majetkovoprávne vyrovnanie pozemkov na to, aby mohlo spolupracovať so štátom na príprave nosného koľajového systému.
Aktivisti argumentujú, že ministerstvo dopravy takúto podmienku poprelo a chystajú sa v týchto dňoch podať na Ďurkovského trestné oznámenie. Potvrdil to pre SME Martin Kugla z iniciatívy. Predaj a zámenu totiž zastupiteľstvo podľa neho schválilo na základe nepravdivých informácií od primátora.
„Mesto to považuje za poškodenie dobrého mena svojho a jeho predstaviteľov a zvažuje právne kroky," reagovala hovorkyňa mesta Mária Račková.
Nevýhodný obchod
Ďurkovský podľa zápisnice zo zastupiteľstva pred hlasovaním tvrdil, že vyrovnanie pozemkov je podmienkou ďalšej prípravy nosného systému.
„Podľa stanoviska ministerstva dopravy to nie je pravda," upozornil Kugla. Verejnosť, podnikatelia aj niektorí poslanci označovali transakciu s firmou Popper v tom čase za nevýhodnú.
„Zo 75 prítomných poslancov hlasovalo 72 za a traja sa zdržali. Zasadnutie poslancov bolo verejné a spôsob vyrovnania zákonný," tvrdí dnes Račková.
Iniciatíva kritizuje samotný projekt električky cez Petržalku. Podľa Kuglu električku spochybňujú aj všetky odborné výstupy, ktoré má iniciatíva k dispozícii. Samo mesto ju spochybňuje tým, že jej I. etapa nie je v územnom pláne, tvrdí Kugla.
Nosný systém MHD by mala spájať Petržalku s centrom mesta cez tunel pod Dunajom. Električková trať by mala viesť po Starom moste, ktorý je pre havarijný stav uzavretý.
Iniciatíva vyzvala mesto, aby sa do rozhodnutia o konečnej podobe koľajovej dopravy v Petržalke po komunálnych voľbách ničím nezaväzovalo v súvislosti s budovaním električky.