Galérie hľadajú priestor v nákupných a biznis centrách Bratislavy. Nová vznikne v River Parku.
BRATISLAVA. Eurovea, Aupark, Apollo Business Centrum, Avion... Takmer každé nákupno-administratívne centrum už má takzvanú galériu výtvarného umenia.
Hovorí sa, že keď nepríde Mohamed k hore, musí hora k Mohamedovi. Podobne je to vraj aj s umením. Hoci niektorí umelci hovoria, že tieto priestory nie sú vhodné pre kvalitné umenie, prevádzkovatelia či riaditelia nových galérií v nákupných strediskách alebo biznis centrách hodnotia svoje fungovanie pozitívne. Vravia, že umenie chcú dostať bližšie k ľuďom. Upozorňujú na slabú návštevnosť kamenných galérií v meste.
Profesor a vedúci Katedry maľby a iných médií na VŠVU Daniel Fischer zas vraví, že pri umiestňovaní umenia do nákupných centier hrozí jeho degradácia na tovar. Pochybnosti má i mladá fotografka Olja Triaška Stefanovič, upozorňuje na ponuku a výstavnú koncepciu galérií v biznis centrách.
Umenie vo výklade
Na umenie chce ľudí lákať aj druhá nová mestská štvrť na nábreží Dunaja – River Park. Galériu má síce i skôr otvorená, konkurenčná Eurovea, no na umenie nemá vymedzené osobitné priestory. Prezentuje ho len zavesené pod sklenou kupolou nákupného centra.
Výstava v Eurovei.
FOTO SME - LUCIA TKÁČIKOVÁ
River Park má na rozdiel od Eurovey ambíciu zriadiť vlastnú galériu moderného umenia s názvom Rivergallery. Jej budúci prevádzkovateľ, umelec Pavol Susa hovorí, že galéria bude fungovať v presklenom výklade komplexu.
„Bez toho, aby ste do nej vošli, uvidíte, čo prezentuje,“ vraví Susa. „Čiže naozaj to bude umenie for public, aby to bolo príťažlivé, no zároveň kvalitné pre tých, ktorí vojdú dovnútra a chcú si kúpiť obraz.“
Developer ako mecenáš?
Susa hovorí, že myšlienka galérie moderného umenia v River Parku sa rodila veľmi dlho.
„Bratislave chýba prezentácia umenia, ktorej by rozumela bežná verejnosť, keď to porovnáme napríklad s okolím – Budapešťou alebo Viedňou.“ Mnohé vystavené diela končia podľa neho v skladoch či odložené v ateliéroch. Ak umenie existuje len v úzkom kruhu, nejde, ako tvrdí Susa, o skultúrňovanie.
Pavol Susa.
FOTO SME - LUCIA TKÁČIKOVÁ
Spoluprácu s J&T Real Estate Susa nepopiera. Tvrdí, že umenie neexistuje bez mecenášov.
Je to tak už od čias faraónov cez veľkých benátskych kupcov, keď sa rodila renesancia, nasledujúc príbehom aj pápežov, ktorí podporovali to najkolosálnejšie umenie,“ vraví. „Umenie však musí byť komunikatívne a aktuálne.“
Umenie na splátky
Výstavy v novej galérii majú byť tak ako v iných biznis či nákupných centrách predajné. Rivergallery uvažuje aj o predaji umenia na splátky.
„Aby si aj bežný človek mohol kúpiť obraz, aby ho nemusel kupovať len v Ikea, ale aby to bol príbeh umenia, ktoré sa môže dediť,“ vraví Susa. „Umenie je ten najluxusnejší tovar. Potrebuje dobré PR, perfektný marketing a brandovať značku, pokiaľ sa toto nedeje, je to zabudnutý príbeh.“
Rivergallery chce vraj vystavovať špičkové slovenské i svetové umenie. „Pokiaľ by sa nám to podarilo, chceli by sme tam pritiahnuť aj prestížne mená, napríklad Ronnieho Wooda z Rolling Stones alebo možno aj impresionistov.“
Nová galéria má sídliť v takzvanom River House, v objekte komplexu, ktorý presahuje promenádu ponad Dunaj.
Náklady s jej zriadením hovorkyňa River Parku Mirka Smítalová zatiaľ nezverejnila. „Aktuálne architekti spracúvajú projektovú dokumentáciu, na základe ktorej bude stanovený rozpočet, povedala. Galéria sa má podľa nej otvoriť na jar budúceho roku.
River Gallery (vizualizácia)
Galérie v centrách umenie predávajú
Umenie vraj prináša hodnoty do chrámov konzumu. Ego Gallery sa zameriava na slovenských výtvarníkov.
BRATISLAVA. Predajom umenia sa venuje aj Ego Gallery, fungujúca v nákupnom stredisku Avion. Zameriava sa na slovenské súčasné umenie. Jej riaditeľka Kristína Jarošová hovorí, že v týchto predajných priestoroch chcú dostať umenie medzi ľudí. Za posledné tri roky tu zorganizovali päť veľkých konfrontačných výstav viac než dvadsiatich autorov.
„Konfrontácia autorov a hodnôt v širšom priereze je jedným zo základných predpokladov zostavovania akýkoľvek pomyselných rebríčkov kvality aj na našej súčasnej výtvarnej scéne,“ vraví Jarošová. „Verím, že prinášaním umeleckých hodnôt i do novodobých chrámov konzumu je významným prínosom pre rozvoj kultúry.“
Riaditeľka galérie tvrdí, že na výstavy návštevníci centra reagujú. „Podnietili sme záujem o umenie aj u ľudí, ktorí mu dovtedy nevenovali pozornosť.“
Predajný charakter má tiež väčšina výstav v priestoroch Apollo Business Centra I., ktorý je projektom investora HB Reavis. „Výstavy sa tu konajú pravidelne, v priemere raz za mesiac,“ vraví Mária Jurítková, PR manažérka HB Reavis. „Chceme ponúknuť priestor umelcom na vystavanie diel, a zároveň sprostredkovať návštevníkom biznis centra pridanú hodnotu vo forme príjemného zážitku.“
„Je fajn, že je priestor otvorený a chodí tam veľa ľudí,“ hovorí Andrea Zvadová, ktorá od pondelka vystavuje v Apolle cestovateľské fotografie. „S priestorom sa dá dobre pracovať.“
Lucia Tkáčiková
Z výstavy v Apollo Business Centre.
FOTO – APOLLO BUSINESS CENTRUM
Prečítaj si o soche Jaroslava Rónu pri River Parku
Z tvorby Andrei Zvadovej - vystavuje momentálne v Apollo Bussines Centre.