PETRŽALKA. Projekt rezidenčného parkovania pripravuje po Starom Meste aj Petržalka. Hovorca mestskej časti Ľubomír Andrassy povedal, že pilotne by sa mala vybrať jedna lokalita, kde by sa odskúšala táto forma regulovaného parkovania. Následne by sa premietla na celú Petržalku. Ešte v tomto roku by sa mohla vytypovať konkrétna lokalita a mohli by sa stanoviť pravidlá parkovania. K prvej, teda skúšobnej prevádzke by mohlo podľa Andrassyho dôjsť v roku 2011.
Na prvom mieste v projekte rezidenčného parkovania by boli podľa hovorcu majitelia nehnuteľností v tejto mestskej časti a obyvatelia s trvalým pobytom v Petržalke. Pre tých, ktorí tu majú prechodný pobyt, prípadne prídu len na návštevu, by malo slúžiť menšie parkovisko, napríklad so štyrmi alebo piatimi parkovacími miestami. "Projekt vytvára predpoklad, že každý Petržalčan bude mať kde zaparkovať, ale určite to negarantuje stav, že vodič zaparkuje priamo pred vchodom do domu," povedal Andrassy.
Rezidenčné parkovanie by však fungovalo za určitých podmienok. Pri porušení pravidiel by sa napríklad pristupovalo 24 hodín denne k odťahovaniu áut a k prísnym represiám.
Medzi základné pravidla by patrilo aj to, že každý Petržalčan má právo na jednu parkovaciu kartu v zóne rezidenčného pakovania za symbolickú cenu. Na ostatné auta by si musel dokúpiť kartu za komerčný, poslancami zastupiteľstva stanovený cenový limit. Na porovnanie, v Prahe stojí podľa Andrassyho prvá karta 700 korún českých, druhá je za 7-tisíc korún českých.
Projekt rezidenčného parkovania, ktorý spustilo Staré Mesto a pripravuje aj Petržalka, si podľa Andrassyho vyžaduje aj novelu cestného zákona. "V Českej republike má samospráva k takémuto kroku zákonnú oporu, na Slovensku je legislatíva v tejto oblasti, teda oblasti regulácie parkovania či rezidenčných foriem parkovania, veľmi slabá, ak nie prázdna," dodal Andrassy.