Nie sú doriešené ani otázky životného prostredia, keďže lokalita susedí so štátnou prírodnou rezerváciou Šúr.
VAJNORY. Je predpoklad, že obecní poslanci prijmú všeobecne záväzné nariadenie, ktorým zmenu schvália napriek tomu, že so zástavbou, ktorá nerieši dopravnú infraštruktúru, nesúhlasia mnohí obyvatelia Čiernej vody, okolitých obcí, vrátane dotknutých samospráv.
Nesúhlas vyjadril aj starosta bratislavskej mestskej časti Vajnory Ján Mrva. Vajnôr sa zmena územného plánu bezprostredne týka, lebo už pri súčasnej zástavbe na Čiernej vode tu kolabuje doprava na úzkej Roľníckej ulici prechádzajúcej stredom obce, ktorú využívajú nielen Grobčania, ale aj vodiči tranzitujúci medzi Bratislavou a Pezinkom.
Mrva písomne požiadal vedenie Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), aby regionálna samospráva použila aj mimoriadne prostriedky na zabránenie prijatia zmeny územného plánu, ktorou by sa zlegitímnila ďalšia výstavba na Čiernej vode.
BSK už pred časom vyjadril postoj, že pri výstavbe na Čiernej vode okrem iného sa nerešpektovali stanoviská BSK, že sú v dokumentácii nejasnosti, že rozsah zástavby je neprípustný a že nesúhlasí s uvedeným nárastom počtu obyvateľov.
Nie sú doriešené ani otázky životného prostredia, keďže lokalita susedí so štátnou prírodnou rezerváciou Šúr. BSK požadoval aj rekonštrukciu súčasných prístupových komunikácií, ako aj doriešenie celej dopravnej infraštruktúry v predstihu pred samotnou výstavbou. Mrva vyslovil znepokojenie nad postupom krajského stavebného úradu, ktorý výstavbu schválil bez ohľadu na pripomienky BSK. "Nie je možné, aby spracovateľ zmeny územného plánu Chorvátsky Grob - Čierna voda Triblavina na základe súhlasného stanoviska Krajského stavebného úradu v Bratislave pripomienky BSK neriešil a nechal na obecnom zastupiteľstve schválenie takého významného dokumentu, ktorý na dlhé desaťročia ovplyvní veľkú časť regiónu BSK a to ešte pred spracovaním a teda aj schválením generelu dopravy BSK a územného plánu BSK.
Nezohľadniť stanovisko regionálnej samosprávy je podľa mňa neprípustné a vidím v tom aj nedostatky súčasnej územnoplánovacej legislatívy. Domnievam sa, že samospráva Chorvátskeho Grobu koná v tejto veci neprimerane rýchlo a neberie ohľad na okolie BSK, do ktorého bytostne patrí a ktoré mimoriadne negatívne z hľadiska dopravy ovplyvňuje," povedal pre TASR Mrva.
Zmena územného plánu ráta s novou výstavbou domov na ploche 190 hektárov, v ktorých by malo bývať až 43.500 obyvateľov.
Na Čiernej Vode sa už stavia, pričom zástavba už teraz výrazne komplikuje dopravu v tejto oblasti. Lokalita je v smere medzi Bratislavou a Pezinkom dosiaľ sprístupnená prakticky jedinou úzkou cestou, ktorú denne už teraz využíva okolo 20.000 vodičov.
Tranzitne prechádza historickým jadrom Vajnôr. Počet potenciálnych obyvateľov v tesnej blízkosti Bratislavy len v lokalite okolo Čiernej Vody, Chorvátskeho a Slovenského Grobu, Svätého Jura a Bernolákova by presiahol 120.000. "To je množstvo na úrovni krajského mesta. Pritom bez riešenia dopravy. Je nevyhnutné najskôr vybudovať nadradenú dopravnú infraštruktúru. Nielen ju namaľovať na papier, ale ju aj v jednotlivých stupňoch projektovej dokumentácie schváliť a vložiť do územného plánu BSK či do siete štátnych ciest," doplnil Mrva.
Vajnory proti ďalšej investičnej výstavbe v rozvojových oblastiach Chorvátskeho Grobu bez riešenia dopravnej infraštruktúry protestujú. "Obec s 5000 obyvateľmi bude taká veľká ako napríklad mestská časť Ružinov a takmer raz tak veľká, ako je okresné mesto Pezinok. Bez vyriešenej infraštruktúry. Miestne zastupiteľstvo požiadalo samosprávu v Chorvátskom i susediacom Slovenskom Grobe, ako aj orgány BSK, aby riešili katastrofálnu dopravnú situáciu, ktorú investičná výstavba už teraz vo Vajnoroch spôsobila. Toto stanovisko miestneho úradu podporuje aj petícia občanov," dodal Mrva.
Vajnory navrhujú, aby sa prednostne postavil výjazd a zjazd na diaľnicu D1 v lokalite Triblavina. Podporným riešením by bol aj dopravný obchvat z Pezinka popri Slovenskom a Chorvátskom Grobe s výjazdom na D1 pri Triblavine. Na akútne riešenie odklonenia a priklonenia súčasnej dopravy do tohto regiónu je už spracovaný projekt východného obchvatu Vajnôr okolo družstva, ktorý má právoplatné územné rozhodnutie.