SME

Parkovanie v centre Bratislavy si získava nových odporcov

Zmena systému parkovania zatiaľ postihuje hlavne tých, čo v Starom Meste nebývajú, alebo tu len nemajú trvalý pobyt.

Nový systém parkovania v Starom Meste spustili naostro od pondelka. Na mnohých miestach sú boxy cez deň prázdne a autá sa tlačia na chodníkoch.Nový systém parkovania v Starom Meste spustili naostro od pondelka. Na mnohých miestach sú boxy cez deň prázdne a autá sa tlačia na chodníkoch. (Zdroj: SME - DOROTA KRÁKOVÁ)

STARÉ MESTO. Prázdnych parkovacích miest, ktoré sa však nedajú využiť, v Starom Meste pribúda. To je laický pohľad na nový systém parkovania v Starom Meste. Redakcii sa ozývajú Nestaromešťania, alebo tí, ktorí v centre bývajú iba v podnájmoch, že nový režim na nich nemyslí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Situácia sa tak otáča, kým doteraz sa sťažovali najmä Staromešťania, že miesta pred ich domami zaberajú „prišelci", teraz sú miesta vyhradené im a návštevníci centra nemajú kde stáť.

"Doteraz som vždy parkoval v okolí Legionárskej, tam už sa ale nedá. Tak som nechal auto, kde sa dalo, na zastávke," hovorí Martin zo Stupavy, ktorý do Bratislavy každý deň dochádza.

SkryťVypnúť reklamu

Ivan zase nechával auto na Sasinkovej, býva v Ružinove. "Parkujem teraz rôzne, na chodníku, krúžim, ale kde nechávam auto, nepoviem, to by som prezradil svoje tajné miesto. Na psychiku šoféra, ktorý sa ponáhľa do práce, ale veľmi zle pôsobí, keď vidí okolo seba toľko voľných miest a nemôže na nich zastať," povedal.

ba-0910-003f-parking.rw_res.jpg2400 kariet

Staré Mesto spustilo systém od pondelka, kedy oznámilo, že autá, blokujúce vyhradené miesta, sa budú odťahovať. Samospráva argumentuje, že situácia už bola kritická a museli zasiahnuť.

Dnes má kartu rezidenta v centre asi 2400 ľudí, časť vyhradených miest teda zostáva aj cez deň voľných, hoci by tu mohli stáť obyvatelia iných mestských častí alebo miest.

Treba dvojnásobok miest

Bloger Jozef Drahovský, ktorý sa venuje doprave, hovorí, že systém má medzery. „Keď vyhradíte miesta pre rezidentov a tí chodia do práce autom, potrebujete zrazu pre nich dvojnásobok miest. Aby mali kde stáť v noci a cez deň. Toto sa tu teraz deje. Boxy pre rezidentov sú cez deň poloprázdne a večer plné," hovorí. Problémom podľa neho je, že všeobecne je pohyb áut Staromešťanov malý, ako keby autá skôr „garážovali" na ulici.

SkryťVypnúť reklamu

Jemu sa pozdáva systém BPS Parku: cez deň miesta využívajú návštevníci a počas večera rezidenti. Navyše by sme sa mohli inšpirovať Prahou, kde sa podľa neho dá na miestach pre rezidentov stáť aspoň tri minúty bezplatne.

Nerezidenti si v Prahe priplatia

PRAHA, BRATISLAVA. Aj v pražskom Starom Meste sa rozlišuje, či ste obyvateľ, alebo návštevník.

ba-0910-003f-praha1x.rw-120x90.jpgFungujú tu tri parkovacie zóny, oranžová pre krátkodobé státie návštevníkov (najviac dve hodiny), zelená pre návštevníkov na najviac šesť hodín a modrá zóna pre rezidentov, teda na dlhodobé státie.

Prvé dve majú rôzne sadzby, v modrej zóne však môžu, na rozdiel od Bratislavy, stáť aj vlastníci nehnuteľností a firmy.

Ako píše dopravný bloger Jozef Drahovský na sme.sk, ďalší rozdiel je v tom, že v Starom Meste v Prahe sa dá parkovať aj na miestach pre rezidentov, ale je to drahé parkovanie (400 korún na 10 hodín). „Cudzie" vozidlá tu môžu stáť najviac tri minúty, alebo bezplatne do 6.00 ráno do 8.00 ráno, čiže na zásobovanie. (dot)

SkryťVypnúť reklamu


Viedeň dáva lístky a nálepky

VIEDEŇ, BRATISLAVA. V centre môže stáť návštevník Viedne bezplatne najviac 10 minút, a aj to len ak má fialový parkovací lístok (je zdarma). Inak sa cez pracovné dni od 9.00 do 22.00 platí 1,20 eura na hodinu, stáť sa môže najviac dve hodiny. V sobotu doobeda sa platí aj na nákupných uliciach.

ba-0910-003f-vieden1x.rw-120x90.jpgPre obyvateľov Viedne s trvalým pobytom (bez možnosti garážovania a ak majú firemné auto) vydáva magistrát výnimku - nálepky. Ročná nálepka stojí v centre 135 eur, vydáva sa len jedna na osobu. Firmy potrebujú špeciálnu kartu. V prvom obvode pripadá na 100 odstavných plôch v uliciach 46 nálepiek, v 2. až 9. obvode je to 83 nálepiek. V platených zónach (obvody 1. - 9. a 20.) pripadá na 100 obyvateľov 19 nálepiek pre obyvateľov. (dot)

Ako to funguje?

STARÉ MESTO. Samospráva Starého Mesta od začiatku týždňa spustila ostrú prevádzku nového systému parkovania.

Hovorí sa o ňom už dlhšie, ale až teraz sa dokončilo značenie na spolu asi 30 uliciach. Časom by nové parkovacie boxy mali obsiahnuť celé Staré Mesto. To podľa miestneho úradu pomôže Staromešťanom ľahšie zaparkovať v blízkosti svojich bydlísk.

Dnes totiž boli odkázaní hlavne na to, kde aké voľné miesto pre nich zostane, keďže záujem nechať auto v centre na chodníku je veľký.

Hovorkyňa Starého Mesta Alena Kopřivová tvrdí, že nechcú, aby na nový systém doplatilo čo najviac ľudí. „Museli sme začať situáciu riešiť," povedala.

Pri parkovaní v centre je teraz nutné viac sledovať značenie, pretože systém sa komplikuje. Okolo pešej zóny stále funguje platená parkovacia zóna, ktorú spravuje firma BPS Park. V nej sa nič nemení, parkovanie tu naďalej stojí 70 centov na hodinu. Zvyšok ciest centra si delí pod správu magistrát a miestny úrad Staré Mesto.

Tie, ktoré patria pod mestskú časť, sú už takmer všetky vyznačené novými parkovacími zónami, ktoré sú však bezplatné. Na to, aby sa mohli stať platenými, by sa musel zmeniť zákon, v čom sa aj starosta Andrej Petrek (bez prísl., nevylúčil opätovnú kandidatúru) chystá angažovať. Všetky cesty pod správou Starého Mesta by mali byť vyznačené do jesene. Na týchto vyznačených miestach sa rozlišuje, či je parkujúci obyvateľ Starého Mesta, alebo nie.

Staromešťania by mali mať vybavenú rezidentskú kartu, s ktorou budú môcť stáť aj na prečiarknutých boxoch, na ne upozorňuje značka „S platnou parkovacou kartou MÚ BA Staré Mesto". Zvyšné miesta nie sú prečiarknuté a na nich budú môcť stáť všetci ostatní, ale aj Staromešťania, ak budú voľné.

Samospráva oznámila, že je možná zmena, najprv však chcú „vybaviť Staromešťanov" a potom sa uvidí, koľko miest zostane nevyužitých. Tak by možnosť stáť na prečiarknutých boxoch v čase, keď ich Staromešťania nevyužívajú, mohli dostať aj ostatní, napríklad aj podnájomníci, ktorí v Starom Meste nemajú trvalý pobyt.

Dorota Kráková

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  2. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  3. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  4. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  5. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  6. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci
  7. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  8. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  1. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  2. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  3. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  4. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  6. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  7. Hrady, zámky a zoologické záhrady. 100 tipov na výlety v Česku
  8. Máte po štyridsiatke? Tieto vyšetrenia netreba odkladať
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 25 054
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 12 422
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 7 771
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 7 163
  5. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 125
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 5 136
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 4 362
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 4 146
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 187 219
  2. Ivan Mlynár: Ako smerácke ku..y ( myslím kurzy ), odhalili korupciu rodiny Šimečkovcov a poslanca KDH Františka Majerského. 12 644
  3. Vlado Jakubkovič: Muž je muž, žena je žena ... a Slovensko je v ... 7 298
  4. Peter Slamenik: Žid sa už poučil 6 817
  5. Eva Gallova: Adela Vinczeová doma zažívala muky, ale nevolali záchranku, aby nezaťažovali systém 5 293
  6. Ján Valchár: Geniálne načasovanie útoku na Irán 5 019
  7. Milan Polician: Quiet quitting v ekonomike: keď firmy odchádzajú potichu 4 831
  8. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské. 4 700
  1. Marcel Rebro: Dnipro v slzách: Keď sa deti stávajú terčom
  2. Radko Mačuha: Je to také Smerácke.
  3. Marcel Rebro: Jeden deň bez vojny: Deti z Nikopolu zažili výlet, na aký sa nezabúda
  4. Radko Mačuha: Také peniaze Cyril a Metod nikdy nevideli.
  5. Roman Kebísek: Čierny štvorec: Abstraktné umenie prešlo do absolútna a filozofickej roviny
  6. Tupou Ceruzou: Čo vie žena urobiť
  7. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka?
  8. Marcel Rebro: Začalo ďalších 7 dní bez vojny
SkryťZatvoriť reklamu