STARÉ MESTO. Prázdnych parkovacích miest, ktoré sa však nedajú využiť, v Starom Meste pribúda. To je laický pohľad na nový systém parkovania v Starom Meste. Redakcii sa ozývajú Nestaromešťania, alebo tí, ktorí v centre bývajú iba v podnájmoch, že nový režim na nich nemyslí.
Situácia sa tak otáča, kým doteraz sa sťažovali najmä Staromešťania, že miesta pred ich domami zaberajú „prišelci", teraz sú miesta vyhradené im a návštevníci centra nemajú kde stáť.
"Doteraz som vždy parkoval v okolí Legionárskej, tam už sa ale nedá. Tak som nechal auto, kde sa dalo, na zastávke," hovorí Martin zo Stupavy, ktorý do Bratislavy každý deň dochádza.
Ivan zase nechával auto na Sasinkovej, býva v Ružinove. "Parkujem teraz rôzne, na chodníku, krúžim, ale kde nechávam auto, nepoviem, to by som prezradil svoje tajné miesto. Na psychiku šoféra, ktorý sa ponáhľa do práce, ale veľmi zle pôsobí, keď vidí okolo seba toľko voľných miest a nemôže na nich zastať," povedal.
2400 kariet
Staré Mesto spustilo systém od pondelka, kedy oznámilo, že autá, blokujúce vyhradené miesta, sa budú odťahovať. Samospráva argumentuje, že situácia už bola kritická a museli zasiahnuť.
Dnes má kartu rezidenta v centre asi 2400 ľudí, časť vyhradených miest teda zostáva aj cez deň voľných, hoci by tu mohli stáť obyvatelia iných mestských častí alebo miest.
Treba dvojnásobok miest
Bloger Jozef Drahovský, ktorý sa venuje doprave, hovorí, že systém má medzery. „Keď vyhradíte miesta pre rezidentov a tí chodia do práce autom, potrebujete zrazu pre nich dvojnásobok miest. Aby mali kde stáť v noci a cez deň. Toto sa tu teraz deje. Boxy pre rezidentov sú cez deň poloprázdne a večer plné," hovorí. Problémom podľa neho je, že všeobecne je pohyb áut Staromešťanov malý, ako keby autá skôr „garážovali" na ulici.
Jemu sa pozdáva systém BPS Parku: cez deň miesta využívajú návštevníci a počas večera rezidenti. Navyše by sme sa mohli inšpirovať Prahou, kde sa podľa neho dá na miestach pre rezidentov stáť aspoň tri minúty bezplatne.
Nerezidenti si v Prahe priplatia
PRAHA, BRATISLAVA. Aj v pražskom Starom Meste sa rozlišuje, či ste obyvateľ, alebo návštevník.
Fungujú tu tri parkovacie zóny, oranžová pre krátkodobé státie návštevníkov (najviac dve hodiny), zelená pre návštevníkov na najviac šesť hodín a modrá zóna pre rezidentov, teda na dlhodobé státie.
Prvé dve majú rôzne sadzby, v modrej zóne však môžu, na rozdiel od Bratislavy, stáť aj vlastníci nehnuteľností a firmy.
Ako píše dopravný bloger Jozef Drahovský na sme.sk, ďalší rozdiel je v tom, že v Starom Meste v Prahe sa dá parkovať aj na miestach pre rezidentov, ale je to drahé parkovanie (400 korún na 10 hodín). „Cudzie" vozidlá tu môžu stáť najviac tri minúty, alebo bezplatne do 6.00 ráno do 8.00 ráno, čiže na zásobovanie. (dot)
Viedeň dáva lístky a nálepky
VIEDEŇ, BRATISLAVA. V centre môže stáť návštevník Viedne bezplatne najviac 10 minút, a aj to len ak má fialový parkovací lístok (je zdarma). Inak sa cez pracovné dni od 9.00 do 22.00 platí 1,20 eura na hodinu, stáť sa môže najviac dve hodiny. V sobotu doobeda sa platí aj na nákupných uliciach.
Pre obyvateľov Viedne s trvalým pobytom (bez možnosti garážovania a ak majú firemné auto) vydáva magistrát výnimku - nálepky. Ročná nálepka stojí v centre 135 eur, vydáva sa len jedna na osobu. Firmy potrebujú špeciálnu kartu. V prvom obvode pripadá na 100 odstavných plôch v uliciach 46 nálepiek, v 2. až 9. obvode je to 83 nálepiek. V platených zónach (obvody 1. - 9. a 20.) pripadá na 100 obyvateľov 19 nálepiek pre obyvateľov. (dot)
Ako to funguje?
STARÉ MESTO. Samospráva Starého Mesta od začiatku týždňa spustila ostrú prevádzku nového systému parkovania.
Hovorí sa o ňom už dlhšie, ale až teraz sa dokončilo značenie na spolu asi 30 uliciach. Časom by nové parkovacie boxy mali obsiahnuť celé Staré Mesto. To podľa miestneho úradu pomôže Staromešťanom ľahšie zaparkovať v blízkosti svojich bydlísk.
Dnes totiž boli odkázaní hlavne na to, kde aké voľné miesto pre nich zostane, keďže záujem nechať auto v centre na chodníku je veľký.
Hovorkyňa Starého Mesta Alena Kopřivová tvrdí, že nechcú, aby na nový systém doplatilo čo najviac ľudí. „Museli sme začať situáciu riešiť," povedala.
Pri parkovaní v centre je teraz nutné viac sledovať značenie, pretože systém sa komplikuje. Okolo pešej zóny stále funguje platená parkovacia zóna, ktorú spravuje firma BPS Park. V nej sa nič nemení, parkovanie tu naďalej stojí 70 centov na hodinu. Zvyšok ciest centra si delí pod správu magistrát a miestny úrad Staré Mesto.
Tie, ktoré patria pod mestskú časť, sú už takmer všetky vyznačené novými parkovacími zónami, ktoré sú však bezplatné. Na to, aby sa mohli stať platenými, by sa musel zmeniť zákon, v čom sa aj starosta Andrej Petrek (bez prísl., nevylúčil opätovnú kandidatúru) chystá angažovať. Všetky cesty pod správou Starého Mesta by mali byť vyznačené do jesene. Na týchto vyznačených miestach sa rozlišuje, či je parkujúci obyvateľ Starého Mesta, alebo nie.
Staromešťania by mali mať vybavenú rezidentskú kartu, s ktorou budú môcť stáť aj na prečiarknutých boxoch, na ne upozorňuje značka „S platnou parkovacou kartou MÚ BA Staré Mesto". Zvyšné miesta nie sú prečiarknuté a na nich budú môcť stáť všetci ostatní, ale aj Staromešťania, ak budú voľné.
Samospráva oznámila, že je možná zmena, najprv však chcú „vybaviť Staromešťanov" a potom sa uvidí, koľko miest zostane nevyužitých. Tak by možnosť stáť na prečiarknutých boxoch v čase, keď ich Staromešťania nevyužívajú, mohli dostať aj ostatní, napríklad aj podnájomníci, ktorí v Starom Meste nemajú trvalý pobyt.
Dorota Kráková