No nových úsekoch tratí prišlo k výpadkom. Tunel vraj funguje bez problémov.
BRATISLAVA. „Vystúpte si, prosím,“ vraví šofér električky, ktorá nečakane zastala pred križovatkou Trnavské mýto. Kedy sa spoj pohne ďalej a koľko bude výpadok električiek na obnovenej trati trvať, cestujúcim neprezradil.
Ľudia vyskakovali z odstavených vozňov takmer rovno na križovatku, autá na prebiehajúcich trúbili, niekoľkí trpezlivejší cestujúci ostali viac či menej rezignovane sedieť vo vozidlách. Podobná situácia sa na frekventovanom Trnavskom mýte opakovala ráno niekoľkokrát.
FOTO SME– LUCIA TKÁČIKOVÁ
Okrem prázdninového grafikonu pripravil totiž dopravný podnik na prvý školský deň viaceré zmeny v doprave. Sprejazdnil viac než rok zatvorený tunel pod Hradom a aj cez leto uzavreté trate v smere do Ružinova a na Zlaté piesky.
Oznamy boli, chaos tiež
Na zmeny v doprave upozorňovali cestujúcich farebné letáky na zastávkach a vo vozidlách MHD. Chaosu cestujúcich však nezabránili.
Počet nespokojných a nadávajúcich na zastávkach sa stupňoval priamo úmerne s rastúcou dĺžkou odstávky električiek. „O chvíľu mi prestane platiť lístok, dúfam, že potom príde revízor,“ hovorí starší pán.
Dva ranné výpadky
Hovorca dopravného podniku Peter Kavecký vraví, že na Trnavskom mýte prišlo ráno k dvom výpadkom. Dlhší trval podľa neho dvadsať minút.
Ranné čakanie na električku bolo dlhšie ako dopravný podnik plánoval. Pre poškodený elektrický zberač prišlo k výpadkom dopravy.
FOTO SME – LUCIA TKÁČIKOVÁ
„Bolo to, žiaľ, v čase rannej špičky,“ hovorí Kavecký. Dodal, že pri spúšťaní nových úsekov trate sa výpadky objavujú.
„Naši pracovníci boli v pohotovosti a minimalizovali zdržanie,“ tvrdí Kavecký.
Dočasné užívanie električkovej trate pre skúšobnú prevádzku povolil Bratislavský samosprávny kraj. Povolenie vydal špecializovaný stavebný úrad pre stavby električkových a trolejbusových dráh kraja.
„Urýchlením byrokratických postupov sme skrátili termín pre spustenie skúšobnej prevádzky minimálne o 3 týždne,“ povedal predseda Bratislavského samosprávneho kraja Pavol Frešo. „Ak by sme električkovú trať nesprejazdnili, dopravná situácia v okolí Trnavského mýta by bola príchodom nového školského roku ešte horšia ako počas leta."
Kraj tvrdí, že počas skúšobnej prevádzky bude overovať funkcie a parametre zrekonštruovanej trate.
Bez automatov
Termín opravy, bol, ako vraví Kavecký, napätý. Dokončenie opravy komplikovalo podľa hovorcu aj nepriaznivé počasie posledného týždňa.
Hoci električky na Vajnorskej a Ružinovskej radiále už premávajú, na Trnavskom mýte sa ešte stále pracuje.
Hoci premávka na Vajnorskej a Račianskej radiále je už obnovená, povrch električkovej trate upravovali ešte aj počas rannej špičky. Premávky brzdili aj výpadky v doprave.
FOTO SME – LUCIA TKÁČIKOVÁ
Na frekventovaných zastávkach pri Trnavskom mýte chýbali ešte ráno automaty na lístky.
FOTO SME– LUCIA TKÁČIKOVÁ
Cestujúci si lístky na zastávkach nekúpia, automaty sú zahalené ochranou fóliou, podobne chýbajú aj prístrešky na zastávkach, halí ich plechový stavebný plot. Dokončený nie je ani povrch tratí na niekoľkých úsekoch. Dopravca tvrdí, že práce skončia okolo 10. septembra.
Miliónové opravy
O peniazoch na rekonštrukciu majú mestskí poslanci rokovať až po tomto termíne. Mestské zastupiteľstvo, kde budú poslanci o zmenách v kapitálových výdavkoch mesta hovoriť, je naplánované na 30. septembra.
Milan Cílek (Občiansky klub) prvý námestník primátora povedal, že oprava sa robila na risk. K problému by prišlo, ak by poslanci zmenu v rozpočte neschválili.
Pôjde o 3,5 milióna eur. Toľko podľa kraja stála obnova električkovej trate s dĺžkou 1300 metrov v úseku Krížna – Trnavské mýto – Vajnorská.
Stavebníkom, ktorý rozobral celý starý koľajový zvršok, bola Trnavská stavebná spoločnosť, a. s. Vymenili aj klasické podvaly za nový liaty betón a koľajnice uložili do špeciálnej protihlukovej a antivibračnej hmoty, čím by sa vraj mala znížiť hlučnosť prechádzajúcich električiek.
Dopravný podnik tvrdí, že s rekonštrukciou napriek nedoriešenému financovaniu čakať nemohli. Pre havarijný stav tratí bola nevyhnutná.
Voda v tuneli
Havarijný stav a zníženú rýchlosť nemala len električková trať v úseku Krížna, ale aj električkový tunel pod Hradom. Ten rovnako viac než po ročnej oprave sprístupnili včera. Ranné cesty ním však boli podľa Kaveckého bezproblémové. Hoci aj tu cestujúci pocítili meškanie spôsobené výpadkom na Trnavskom mýte.
Vnútri však aj napriek opravám vidno na koľajniciach vodu. Z tunela sa jej presakovanie odstrániť nepodarilo, takže zo stien osemstometrovej rúry stále kvapká na koľaje. Mesto tvrdí, že úplné odstránenie vody a jej presakovania by bolo nákladnejšie.
Oprava tunela, ktorá sa začala vlani v máji, stála 8,3 milióna eur.
Doprava sa vrátila do tunela a aj na zastávku Kapucínska. Prvý deň premávky v tuneli bol podľa dopravného podniku bezproblémový.
FOTO SME – LUCIA TKÁČIKOVÁ
Doprava sa nevrátila len do tunela, ale aj na doteraz zrušené zastávky Kapucínska v oboch smeroch.
Novinkou je električková zastávka pred Daňovým úradom na Radlinského ulici, čim prišlo k zrušeniu zastávky na Vazovovej ulici.
Dopravný podnik od 1. septembra zaviedol aj dopytové otváranie dverí autobusov. Cestujúci tak musí pri nastupovaní a vystupovaní používať tlačidlo.