Prvá fáza prestavby Predstaničného námestia by sa mohla začať v prvom štvrťroku 2011.
BRATISLAVA. Hlavná stanica a jej okolie sú problémovou lokalitou mesta. Turistov po vystúpení z vlaku víta ošarpaný a špinavý priestor a asociáli. S dlho plánovanou prestavbou tohto územia by sa malo začať v prvom štvrťroku 2011.
Plánovaná prestavba má zmeniť celý priestor aj vzhľad zanedbanej stanice. Investor sľubuje skvalitnenie služieb, komfort cestovania, zmiznúť by mali asociáli.
FOTO - ARCHÍV SME
„Investíciu pripravuje a financuje firma Transprojekt," hovorí konateľ Igor Ballo. Firmu vlastní skupina zahraničných investorov. Územné rozhodnutie stavba má. Získať stavebné povolenie by podľa Balla nemalo byť zložité, musia však dopracovať projekt.
V prvej fáze sa urobia prípravné práce na Pražskej a Žabotovej ulici. „Nasledovať má prestavba časti železničnej stanice," tvrdí Ballo. V prvej etape sa majú stavať aj príjazdové cesty, prekrytá autobusová stanica, nákupné centrum, administratívna budova a parkovací dom asi pre 2000 áut. Bufety z námestia pôjdu preč.
Interiér novej staničnej haly. Výstupištia MHD budú kryté, ľudia sa dostanú na vlak suchou nohou.
VIZUALIZÁCIA - ATHE STUDIO
Predstaničný priestor bude priamo napojený novou staničnou halou a chodbou k jestvujúcim nástupištiam. „Všetky ostatné zariadenia železníc - nástupištia a koľajiská - zostávajú nedotknuté," vraví Ballo.
Nástup zo strany Šancovej ulice. Umiestnenie dopravy do podzemia vytvára široký nástupný priestor do hlavnej pasáže Obchodného centra.
VIZUALIZÁCIA - STUDIO ACHT
Zmeny v doprave
Keď staromestský stavebný úrad potvrdí splnenie podmienok z územného rozhodnutia, investor môže požiadať o vydanie stavebného povolenia. Tých však bude treba viac, keďže v zložitom území má byť okolo 100 stavieb vrátane dopravných a prekládky kilometrov sietí.
Zmeny projektu
Projekt prestavby Predstaničného námestia prešiel viacerými zmenami, oproti pôvodným zámerom sa zredukoval.
Znížila sa výška administratívnej budovy, hotel sa vraj stavať nebude, zabudujú sa navyše protihlukové steny pri cestách.
Urobia sa nové prístupy, krytý výstup z autobusov i z električiek.
V okolí sa má výrazne zmeniť organizácia dopravy, prestavba sa dotkne Šancovej, Štefanovičovej, Pražskej a Žabotovej ulice. „Vybudujú sa mimoúrovňové križovatky, električková trať bude zapustená do podzemia. Nad Šancovou a Pražskou ulicou sa postavia nadchody pre peších, pre cyklistov sú navrhnuté cyklotrasy."
FOTO - ARCHÍV SME
Menej nadšení
Časti verejnosti sa projekt prestavby nepozdáva. Ľudia sa obávajú, že priľahlé ulice budú pre prekládky sietí dlhodobo rozkopané a náročná výstavba paralyzuje mesto.
„Medzi podmienky stavebného povolenia patrí zachovanie funkčnosti stanice a automobilovej dopravy okolo nej," tvrdí Ballo. Projekt organizácie dopravy sa podľa neho bude ďalej dopracúvať a v jednotlivých fázach výstavby aktualizovať a priebežne schvaľovať Dopravnou komisiou mesta.
Investor priznáva, že výstavba bude spojená s obmedzeniami. „Tým, že rozširujeme Pražskú o dva jazdné pruhy, však bude mať dostatočnú kapacitu aj počas výstavby."
Podľa Aleny Kopřivovej, hovorkyne Starého Mesta, potvrdenie platnosti územného rozhodnutia krajským stavebným úradom na staromestský stavebný úrad ešte neprišlo. Potvrdenie by však malo byť už len formalitou.
„My sa zatiaľ nemôžeme k ničomu vyjadrovať," hovorí Kopřivová. Iniciatívu súkromného investora skultivovať priestor pred Hlavnou stanicou však Staré Mesto víta.
Prestavajú aj múzeum
Proti projektu protestovali okrem ochranárov i obyvatelia okolitých domov, pripomienky k stavbe a podmienky mali aj pamiatkari. Prestavba sa totiž dotkne aj kultúrnej pamiatky Múzea dopravy.
Ballo povedal, že Múzeum dopravy je zahrnuté do celkovej rekonštrukcie, v rozpočte sú kalkulované asi 2 milióny eur na dobudovanie a následnú prípravu prevádzky.
Návrh rekonštrukcie budovy bývalých skladov a Múzea dopravy s perónom a pôvodným koľajiskom prvej železnice v Bratislave.
VIZUALIZÁCIA - IPR SLOVAKIA
Zrekonštruované múzeum by malo byť podľa neho väčšie a lepšie prístupné, jeho prestavba bude prebiehať súbežne s výstavbou hlavnej železničnej stanice. „Časť múzea známa ako Sklad č. 1 ostane zachovaná, zo Skladu č. 2 odstránime asi 30 percent, pričom stratenú plochu nahradíme dostavbou múzea."
Zlepšiť sa podľa Balla majú aj parkovacie možnosti a jeho dostupnosť verejnou dopravou. Prevádzka dopravného múzea bude počas rekonštrukcie objektov skladu dočasne pozastavená a jednotlivé exponáty uložené v depozite na východnej stanici.
Rokovania s investormi
Celý projekt má predbežne stáť okolo 200 miliónov eur. Dĺžka výstavby sa plánuje na tri roky. Na otázku, ako je zabezpečené financovanie prestavby Predstaničného námestia, Ballo povedal, že je ešte predčasné o tom hovoriť.
„Dnes sa nedá rozprávať o financovaní, kto je ten konkrétny financmajster." Firma rokuje podľa neho s viacerými investormi.
Súčasnú staničnú halu pri prestavbe odstránia a tým sa odhalí historická fasáda stanice. Historickú budovu stanice majú zrekonštruovať podľa pôvodného návrhu architekta F. Pfaffa z roku 1905.
VIZUALIZÁCIA - ATHE STUDIO
Ochranári sa boja o okolie stanice
Okolie Hlavnej stanice sa má skultúrniť. Ochranári tvrdia, že výstavbou sa zlikviduje verejný priestor.
BRATISLAVA. Projekt prestavby Predstaničného námestia má takmer po 11 rokoch územné rozhodnutie. Ochranári odmietajú výrub okolo 700 stromov, ktoré majú padnúť.
„Výruby budú prebiehať etapovite podľa získavania stavebných povolení," povedal Igor Ballo, konateľ firmy Transprojekt, ktorá investíciu pripravuje.
Náhradná výsadba zelene má byť v okolí stanice. Stromy s dobrým zdravotným stavom budú počas výstavby umiestnené v depozite a po jej ukončení opätovne vysadené.
„Predpokladáme, že konečný počet stromov na výrub v momente získania stavebného povolenia bude nižší, ako je stanovené teraz," hovorí Ballo.
Ochranári tvrdia, že obyvatelia neboli dostatočne informovaní, čo ich čaká. Obávajú sa, že výstavbou sa zlikviduje verejný priestor, premení sa na súkromný a stanica bude druhoradou. Na zlepšenie stavu námestia podľa nich stačí metla a vedro s vodou.
Michaela Kadvanová