Zákon obmedzil pohyb cyklistov v lese v roku 2007. Kompetentní však ani jeden takýto prípad neriešili. Problémy s porušovaním obmedzenia lesnej cyklistiky hlásili len v Horskom parku.
BRATISLAVA. Obmedzenie voľného bicyklovania po lesoch, takzvaného freeridu, by sa mohlo zrušiť. Vyplýva to z programového vyhlásenia vlády Ivety Radičovej. Les má vraj zabezpečovať aktívnu rekreáciu, a preto chce vláda obmedzenie zrušiť. Dotklo by sa to aj mnohých lokalít na území Bratislavy, ktoré si cyklisti obľúbili.
Od roku 2007 platí novela zákona o lesoch, ktorá zakazuje cyklistom jazdiť mimo oficiálnych lesných ciest a vyznačených cyklotrás.
Trás je málo
Označených trás je však v lesoch málo a presne definovať oficiálne lesné cesty je takmer nemožné. Podľa technickej normy sú nimi komunikácie určené na prepravu dreva, osôb, materiálu a prejazd špecializovaných vozidiel. Ich šírka je od 4 do 1,5 metra a ku každému ich typu je aj predpísaná maximálna povolená rýchlosť.
Jazdiť na bicykli sa teda nesmie po lesných chodníčkoch pre turistov či lesníkov a mimo cesty. Za porušenie tohto nariadenia hrozí cyklistom pokuta 165 eur. Zákon má podľa jeho tvorcov chrániť prírodu a peších turistov.
Bratislavský lesný park poskytuje milovníkom adrenalínovej horskej cyklistiky jednu označenú trasu s názvom Rohatka, ktorá vedie od stanice lanovky na Kamzíku k pohostinstvu na Železnej studničke. Jej celková dĺžka je 1920 metrov.
Zvyšné cyklistické trasy prechádzajú prevažne po účelových komunikáciách, kde je zákaz vjazdu motorovým vozidlám.
Stráž nezasahovala
Lesná stráž v Bratislavskom kraji neriešila ani jedno porušenie tohto zákazu. Cyklisti tu majú podľa nich dostatok vlastných trás, ktoré využívajú.
Ani mestskí policajti z okrsku v Dúbravke, pod ktorý patrí aj veľký les, s cyklistami problémy nemajú. Sami však kontrolovať dodržiavanie zákazu po lesoch nechodia.
S voľným bicyklovaním priznávajú problém len v Horskom parku. V tomto chránenom areáli IV. stupňa sa nesmie bicyklovať, lebo v ňom nie je vyznačená bicyklová trasa. Vďaka svojmu náročnému terénu je však obľúbeným miestom horských cyklistov. Svojou jazdou po parku spôsobujú dva hlavné problémy - ohrozujú chodcov a zväčšujú riziko pôdnej erózie.
„Snažíme sa im zabrániť v jazde plagátmi s upozornením, že bicyklovanie je tu zakázané a inštalujeme zábradlia, ktoré by ich mali zastaviť," opisuje boj proti neželaným cyklistom riaditeľ Nadácie Horský park, Kamil Procházka. Areál kontrolujú aj pochôdzkari, je však malá pravdepodobnosť, že prichytia cyklistu. „Bicyklisti sú tu nebezpeční, lebo Horský park je na malej ploche, tak sa neroztrúsia ako vo veľkom lese," dodáva Procházka.
Prvý pokus o zrušenie zákazu voľného bicyklovania urobili v roku 2008 poslanci z vtedy opozičnej strany SDKÚ, ich návrh však neprešiel.