SME
Piatok, 19. august, 2022 | Meniny má Lýdia

Cyklotrasa v Gabčíkove pripomína hlavnú cestu bez predpisov

Každodenné porušovanie zákazu vjazdu zo strany vodičov áut. Vytrhnuté a prestrieľané dopravné značky. Cyklistov a korčuliarov ohrozujú cestní piráti.

Na tejto ceste sa bežne stretávajú autá, cyklisti aj korčuliari.Na tejto ceste sa bežne stretávajú autá, cyklisti aj korčuliari. (Zdroj: (MP))

Každodenné porušovanie zákazu vjazdu zo strany vodičov áut. Vytrhnuté a prestrieľané dopravné značky. Cyklistov a korčuliarov ohrozujú cestní piráti, zamestnancov vodného diela zase agresívni cyklisti. Cyklotrasa na gabčíkovskej hrádzi začína podľa názoru viacerých strán čoraz viac pripomínať hlavnú cestu: navyše bez dodržiavania akýchkoľvek pravidiel.

HAMULIAKOVO. Na dopravné pomery cyklotrasy, umiestnenej na hrádzi vodného diela Gabčíkovo, nás upozornil cyklista, ktorý tadeto prakticky denne jazdí z Hamuliakova do práce v Bratislave. Spolu s ním do hlavného mesta denne jazdia desiatky ďalších vodičov - avšak na autách. Snažia sa tým vyhnúť dopravným zápcham na hlavnom ťahu Komárno - Bratislava. Napriek zákazom vjazdu.

SkryťVypnúť reklamu

Polícia nereaguje

Do situácií, blížiacich sa kolízii, sa tridsiatnik Dušan, ktorý si neželal uviesť priezvisko. „Bežne sa mi stáva, že sa na mňa zozadu rúti auto rýchlosťou prevyšujúcou stovku, a ja o tom do poslednej chvíle netuším. Raz ma dokonca skoro zachytilo auto, ktoré sa pretekalo s iným a chcelo ho predbehnúť. Vodič ma zbadal v poslednej chvíli, volant strhol pár centimetrov predo mnou."

Zlé skúsenosti má však aj s pracovníkmi Slovenského vodohospodárskeho podniku, š.p. Bratislava (SVP), ktorí vodné dielo spravujú. „Raz ma nebezpečne ohrozovala veľká skriňová Avia vezúca zamestnancov. Vodič na mňa nezatrúbil, a keďže naftové auto nie je príliš hlučné, mal som čo robiť, aby som sa mu vyhol."

Dušan na jednotlivé priestupky niekoľkokrát telefonicky upozorňoval dopravný inšpektorát. „Nikdy sa nič nestalo," tvrdí. „Motorizovaná hliadka nedorazila ani po pol hodine. Pritom by stačilo, aby vodičov odchytávala pri výjazdoch z hrádze." Napísal im tiež mail o celkovej dopravnej situácii na hrádzi. Reakcia podľa jeho slov ani po týždňoch neprišla.

SkryťVypnúť reklamu

Krajská bratislavská polícia sa dosiaľ nevyjadrila ani na otázky zo strany MY, ktoré sme im zaslali dva týždne dozadu. Hovorkyňa Petra Hrašková sa po urgencii vyjadrila, že opakovane žiadala o informácie okresný dopravný inšpektorát, no odpovede jej neboli zaslané.

Časté úrazy, devastácia rámp

Okrem zákazov vjazdu by mali autám cestu cez hrádzu znemožniť aj rampy vo vlastníctve SVP, ktoré však podľa skúseností viacerých cyklistov bývajú väčšinu času otvorené.

Boris Kováč z SVP túto skutočnosť nepopiera. „K takémuto režimu sme pristúpili pre množstvo úrazov cyklistov aj korčuliarov pri ich prechode - hoci boli na prejazd špeciálne upravené," uvádza v maile.

„Druhým dôvodom bolo násilné odstraňovanie a devastácia rámp, pričom ich obnovu z vlastných prostriedkov rieši správca toku."

SkryťVypnúť reklamu

Dodáva, že rovnako nákladné je sústavné obnovovanie značiek „zákaz vjazdu", z ktorých mnohé po obnove boli v roku 2009 do 24 hodín vytrhnuté a odnesené z miesta, prípadne zohnuté alebo prestrieľané. K tomu, či boli tieto udalosti nahlásené polícii, sa Kováč nevedel vyjadriť.

Situáciu na hrádzi komentuje ako „nerešpektovanie platných zákonov SR". Podľa jeho názoru sa pomery neustále zhoršujú.

Dušan argemuntuje, že o poriadok by sa mala starať tiež SBS, ktorú SVP zamestnáva. Kováč oponuje, že ich podnik nemá uzatvorenú žiadnu zmluvu s bezpečnostnou službou, ktorá by vykonávala dohľad nad jazdami po hrádzi. „Zabezpečujú len ochranu majetku."

Arogantní cyklisti

SVP však nemá zlé skúsenosti len s vodičmi áut, ale aj arogantnými cyklistami.

„Vodiči áut sa paradoxne správajú disciplinovanejšie, lebo vedia, že sú tu neprávom. Cyklisti sú tu však tiež len vďaka povoleniu SVP. V prvom rade ide o vodné dielo, až potom o cyklotrasu," zdôrazňuje Kováč. Neraz podľa neho dochádza k situáciám, že cyklisti blokujú prejazd dopravných prostriedkov s pracovníkmi SVP, ktorí sa starajú o údržbu hrádze.

„Občas dochádza z ich strany až k fyzickým útokom," konštatuje a dodáva, že pri budúcich úpravach hrádze pravdepodobne zabezpečia dočasnú výluku a uzavrú prejazdy v jednotlivých úsekoch.

Problémom podľa Kováča sú tiež cyklisti, ktorí sa neraz aj piati za sebou rútia päťdesiat-kilometrovou rýchlosťou, čím ohrozujú ostatných účastníkov. „Ide o rekreačnú zónu, nie pretekársku dráhu. Celkovo by to chcelo viac tolerancie zo všetkých strán," odkazuje.

Dopravné predpisy tu neplatia

Hoci na hrádzu platí zákaz vjazdu motorovým vozidlám - s výnimkou zamestnancov a vodičov, ktorí majú na určitú dobu špeciálne povolenie (pracovníci rybárskeho a poľovníckeho zväzu v danom území a pod.) - iné predpisy o cestnej premávke, vrátane dodržiavania maximálnej povolenej rýchlosti, tu neplatia.

„Nejde totiž o cestnú komunikáciu, ale vodnú stavbu," informuje Kováč. „Umiestnenie cyklotrasy na korune hrádze je stav vynútený spoločenským tlakom a neschopnosťou samospráv a štátu zabezpečiť adekvátne množstvo cyklotrás v súbehu s bežnými cestami, ako je to v okolitých štátoch," vysvetľuje.

Dopravní policajti nie sú oprávnení vyberať pokuty na území vodnom diele. „Môžu však zastavovať vodičov na výjazdoch z hrádze. Pokiaľ vec posunú na Obvodný úrad životného prostredia, vodiči môžu za neoprávnený vstup dostať podstatne vyššie pokuty ako v prípade porušenia zákazu vjazdu," uzatvára Kováč.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás
  6. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur
  7. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou
  8. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  1. Majstrovstvá Slovenska v hode telefónom sa uskutočnia v sobotu
  2. Veterány sú symbolom Kuby. Hemingway ich vlastnil sedem
  3. Hyundai štartuje na Slovensku unikátny Hyundai Plogging Run
  4. Shell myslí na slovenské komunity
  5. Mobilná bezpečnosť sa stále podceňuje. Všetko však máte v rukách
  6. Čakáte bábätko? Union má preň nachystané veľké množstvo výhod
  7. Agrokomplex 2022
  8. 365.bank si naďalej upevňuje svoju pozíciu plnoformátovej banky
  1. Zdravotná poisťovňa zostala prekvapená. Zaplatila už 30 mil. eur 38 880
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 18 185
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 11 427
  4. Pixel Federation nikdy nezarobil ako cez pandémiu 6 933
  5. Radi si veci vyrábate sami? Tento nový časopis je pre vás 4 803
  6. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom. 4 218
  7. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 3 293
  8. Auto bez čakania? VW T-Cross môžete mať hneď a aj so zľavou 2 720
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  3. Post Bellum SK: Kaviarne: dobrá adresa, politika aj štamgasti
  4. Robert Puk: Sú mestské časti pre Bratislavu nebezpečné?
  5. Róbert Thomas: Zaparkovať auto priamo v parku ?! Pre niektorých ,,žiaden“ problém
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Žijeme si tu ako v rozprávke
  7. Martin Greguš: Team-building za cca 5 899 eur - je to možné? Pozrime sa na počet zamestnancov, ktorý sa opäť raz vymkol z podkontroly - Metropolitný inštitút
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Utečenci spali na lehátkach a platili za nich ako v luxusnom hoteli.
  1. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 10 622
  2. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 7 814
  3. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 7 125
  4. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa 4 415
  5. Pavel Macko: Máme ľutovať podnikateľa Hambálka alebo vojnové obete jeho kumpánov? 4 181
  6. Roman Kebísek: Jánošík prepadával ľudí na cestách vyše roka. Od jesene 1711 do zimy 1712/3 3 975
  7. Ján Valchár: Ubjegáj, zájčik, ubjegáj! 3 937
  8. Marián Viskupič: Rozvrat verejných financií alebo grécka cesta Igora Matoviča 3 163
  1. Jiří Ščobák: Fungujú sankcie proti Rusku? Nečaká krach aj nás?
  2. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  4. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
SkryťZatvoriť reklamu