Cyklotrasa v Gabčíkove pripomína hlavnú cestu bez predpisov

Každodenné porušovanie zákazu vjazdu zo strany vodičov áut. Vytrhnuté a prestrieľané dopravné značky. Cyklistov a korčuliarov ohrozujú cestní piráti.

Na tejto ceste sa bežne stretávajú autá, cyklisti aj korčuliari.(Zdroj: (MP))

Každodenné porušovanie zákazu vjazdu zo strany vodičov áut. Vytrhnuté a prestrieľané dopravné značky. Cyklistov a korčuliarov ohrozujú cestní piráti, zamestnancov vodného diela zase agresívni cyklisti. Cyklotrasa na gabčíkovskej hrádzi začína podľa názoru viacerých strán čoraz viac pripomínať hlavnú cestu: navyše bez dodržiavania akýchkoľvek pravidiel.

HAMULIAKOVO. Na dopravné pomery cyklotrasy, umiestnenej na hrádzi vodného diela Gabčíkovo, nás upozornil cyklista, ktorý tadeto prakticky denne jazdí z Hamuliakova do práce v Bratislave. Spolu s ním do hlavného mesta denne jazdia desiatky ďalších vodičov - avšak na autách. Snažia sa tým vyhnúť dopravným zápcham na hlavnom ťahu Komárno - Bratislava. Napriek zákazom vjazdu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Polícia nereaguje

Do situácií, blížiacich sa kolízii, sa tridsiatnik Dušan, ktorý si neželal uviesť priezvisko. „Bežne sa mi stáva, že sa na mňa zozadu rúti auto rýchlosťou prevyšujúcou stovku, a ja o tom do poslednej chvíle netuším. Raz ma dokonca skoro zachytilo auto, ktoré sa pretekalo s iným a chcelo ho predbehnúť. Vodič ma zbadal v poslednej chvíli, volant strhol pár centimetrov predo mnou."

Zlé skúsenosti má však aj s pracovníkmi Slovenského vodohospodárskeho podniku, š.p. Bratislava (SVP), ktorí vodné dielo spravujú. „Raz ma nebezpečne ohrozovala veľká skriňová Avia vezúca zamestnancov. Vodič na mňa nezatrúbil, a keďže naftové auto nie je príliš hlučné, mal som čo robiť, aby som sa mu vyhol."

Dušan na jednotlivé priestupky niekoľkokrát telefonicky upozorňoval dopravný inšpektorát. „Nikdy sa nič nestalo," tvrdí. „Motorizovaná hliadka nedorazila ani po pol hodine. Pritom by stačilo, aby vodičov odchytávala pri výjazdoch z hrádze." Napísal im tiež mail o celkovej dopravnej situácii na hrádzi. Reakcia podľa jeho slov ani po týždňoch neprišla.

Krajská bratislavská polícia sa dosiaľ nevyjadrila ani na otázky zo strany MY, ktoré sme im zaslali dva týždne dozadu. Hovorkyňa Petra Hrašková sa po urgencii vyjadrila, že opakovane žiadala o informácie okresný dopravný inšpektorát, no odpovede jej neboli zaslané.

Časté úrazy, devastácia rámp

Okrem zákazov vjazdu by mali autám cestu cez hrádzu znemožniť aj rampy vo vlastníctve SVP, ktoré však podľa skúseností viacerých cyklistov bývajú väčšinu času otvorené.

Boris Kováč z SVP túto skutočnosť nepopiera. „K takémuto režimu sme pristúpili pre množstvo úrazov cyklistov aj korčuliarov pri ich prechode - hoci boli na prejazd špeciálne upravené," uvádza v maile.

„Druhým dôvodom bolo násilné odstraňovanie a devastácia rámp, pričom ich obnovu z vlastných prostriedkov rieši správca toku."

Dodáva, že rovnako nákladné je sústavné obnovovanie značiek „zákaz vjazdu", z ktorých mnohé po obnove boli v roku 2009 do 24 hodín vytrhnuté a odnesené z miesta, prípadne zohnuté alebo prestrieľané. K tomu, či boli tieto udalosti nahlásené polícii, sa Kováč nevedel vyjadriť.

Situáciu na hrádzi komentuje ako „nerešpektovanie platných zákonov SR". Podľa jeho názoru sa pomery neustále zhoršujú.

Dušan argemuntuje, že o poriadok by sa mala starať tiež SBS, ktorú SVP zamestnáva. Kováč oponuje, že ich podnik nemá uzatvorenú žiadnu zmluvu s bezpečnostnou službou, ktorá by vykonávala dohľad nad jazdami po hrádzi. „Zabezpečujú len ochranu majetku."

Arogantní cyklisti

SVP však nemá zlé skúsenosti len s vodičmi áut, ale aj arogantnými cyklistami.

„Vodiči áut sa paradoxne správajú disciplinovanejšie, lebo vedia, že sú tu neprávom. Cyklisti sú tu však tiež len vďaka povoleniu SVP. V prvom rade ide o vodné dielo, až potom o cyklotrasu," zdôrazňuje Kováč. Neraz podľa neho dochádza k situáciám, že cyklisti blokujú prejazd dopravných prostriedkov s pracovníkmi SVP, ktorí sa starajú o údržbu hrádze.

„Občas dochádza z ich strany až k fyzickým útokom," konštatuje a dodáva, že pri budúcich úpravach hrádze pravdepodobne zabezpečia dočasnú výluku a uzavrú prejazdy v jednotlivých úsekoch.

Problémom podľa Kováča sú tiež cyklisti, ktorí sa neraz aj piati za sebou rútia päťdesiat-kilometrovou rýchlosťou, čím ohrozujú ostatných účastníkov. „Ide o rekreačnú zónu, nie pretekársku dráhu. Celkovo by to chcelo viac tolerancie zo všetkých strán," odkazuje.

Dopravné predpisy tu neplatia

Hoci na hrádzu platí zákaz vjazdu motorovým vozidlám - s výnimkou zamestnancov a vodičov, ktorí majú na určitú dobu špeciálne povolenie (pracovníci rybárskeho a poľovníckeho zväzu v danom území a pod.) - iné predpisy o cestnej premávke, vrátane dodržiavania maximálnej povolenej rýchlosti, tu neplatia.

„Nejde totiž o cestnú komunikáciu, ale vodnú stavbu," informuje Kováč. „Umiestnenie cyklotrasy na korune hrádze je stav vynútený spoločenským tlakom a neschopnosťou samospráv a štátu zabezpečiť adekvátne množstvo cyklotrás v súbehu s bežnými cestami, ako je to v okolitých štátoch," vysvetľuje.

Dopravní policajti nie sú oprávnení vyberať pokuty na území vodnom diele. „Môžu však zastavovať vodičov na výjazdoch z hrádze. Pokiaľ vec posunú na Obvodný úrad životného prostredia, vodiči môžu za neoprávnený vstup dostať podstatne vyššie pokuty ako v prípade porušenia zákazu vjazdu," uzatvára Kováč.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Týchto päť tipov vám pri podnikaní ušetrí tisíce eur
  4. Dvory aj výhľad: Posledná fáza predaja v Jarabinkách je spustená
  5. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  1. Týchto päť tipov vám pri podnikaní ušetrí tisíce eur
  2. Dvory aj výhľad: Posledná fáza predaja v Jarabinkách je spustená
  3. Zamestnanci nestrážia svoje heslá dostatočne
  4. Predstavenie projektu Ružomberok v pohybe
  5. OMV ponúkne svojim zákazníkom chute známeho šéfkuchára
  6. OMV ponúkne zákazníkom chute známeho šéfkuchára Braňa Križana
  7. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely
  8. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  9. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  10. Všetko, čo rodiny milujú
  1. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 25 034
  2. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 15 605
  3. Dovolenka s deťmi v Egypte a tipy na overené hotely 10 272
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 7 440
  5. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 6 154
  6. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 5 294
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby 4 759
  8. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 4 226
  9. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 3 889
  10. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť 3 461