Cyklotrasa v Gabčíkove pripomína hlavnú cestu bez predpisov

Každodenné porušovanie zákazu vjazdu zo strany vodičov áut. Vytrhnuté a prestrieľané dopravné značky. Cyklistov a korčuliarov ohrozujú cestní piráti.

Na tejto ceste sa bežne stretávajú autá, cyklisti aj korčuliari.(Zdroj: (MP))

Každodenné porušovanie zákazu vjazdu zo strany vodičov áut. Vytrhnuté a prestrieľané dopravné značky. Cyklistov a korčuliarov ohrozujú cestní piráti, zamestnancov vodného diela zase agresívni cyklisti. Cyklotrasa na gabčíkovskej hrádzi začína podľa názoru viacerých strán čoraz viac pripomínať hlavnú cestu: navyše bez dodržiavania akýchkoľvek pravidiel.

HAMULIAKOVO. Na dopravné pomery cyklotrasy, umiestnenej na hrádzi vodného diela Gabčíkovo, nás upozornil cyklista, ktorý tadeto prakticky denne jazdí z Hamuliakova do práce v Bratislave. Spolu s ním do hlavného mesta denne jazdia desiatky ďalších vodičov - avšak na autách. Snažia sa tým vyhnúť dopravným zápcham na hlavnom ťahu Komárno - Bratislava. Napriek zákazom vjazdu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Polícia nereaguje

Do situácií, blížiacich sa kolízii, sa tridsiatnik Dušan, ktorý si neželal uviesť priezvisko. „Bežne sa mi stáva, že sa na mňa zozadu rúti auto rýchlosťou prevyšujúcou stovku, a ja o tom do poslednej chvíle netuším. Raz ma dokonca skoro zachytilo auto, ktoré sa pretekalo s iným a chcelo ho predbehnúť. Vodič ma zbadal v poslednej chvíli, volant strhol pár centimetrov predo mnou."

Zlé skúsenosti má však aj s pracovníkmi Slovenského vodohospodárskeho podniku, š.p. Bratislava (SVP), ktorí vodné dielo spravujú. „Raz ma nebezpečne ohrozovala veľká skriňová Avia vezúca zamestnancov. Vodič na mňa nezatrúbil, a keďže naftové auto nie je príliš hlučné, mal som čo robiť, aby som sa mu vyhol."

Dušan na jednotlivé priestupky niekoľkokrát telefonicky upozorňoval dopravný inšpektorát. „Nikdy sa nič nestalo," tvrdí. „Motorizovaná hliadka nedorazila ani po pol hodine. Pritom by stačilo, aby vodičov odchytávala pri výjazdoch z hrádze." Napísal im tiež mail o celkovej dopravnej situácii na hrádzi. Reakcia podľa jeho slov ani po týždňoch neprišla.

Krajská bratislavská polícia sa dosiaľ nevyjadrila ani na otázky zo strany MY, ktoré sme im zaslali dva týždne dozadu. Hovorkyňa Petra Hrašková sa po urgencii vyjadrila, že opakovane žiadala o informácie okresný dopravný inšpektorát, no odpovede jej neboli zaslané.

Časté úrazy, devastácia rámp

Okrem zákazov vjazdu by mali autám cestu cez hrádzu znemožniť aj rampy vo vlastníctve SVP, ktoré však podľa skúseností viacerých cyklistov bývajú väčšinu času otvorené.

Boris Kováč z SVP túto skutočnosť nepopiera. „K takémuto režimu sme pristúpili pre množstvo úrazov cyklistov aj korčuliarov pri ich prechode - hoci boli na prejazd špeciálne upravené," uvádza v maile.

„Druhým dôvodom bolo násilné odstraňovanie a devastácia rámp, pričom ich obnovu z vlastných prostriedkov rieši správca toku."

Dodáva, že rovnako nákladné je sústavné obnovovanie značiek „zákaz vjazdu", z ktorých mnohé po obnove boli v roku 2009 do 24 hodín vytrhnuté a odnesené z miesta, prípadne zohnuté alebo prestrieľané. K tomu, či boli tieto udalosti nahlásené polícii, sa Kováč nevedel vyjadriť.

Situáciu na hrádzi komentuje ako „nerešpektovanie platných zákonov SR". Podľa jeho názoru sa pomery neustále zhoršujú.

Dušan argemuntuje, že o poriadok by sa mala starať tiež SBS, ktorú SVP zamestnáva. Kováč oponuje, že ich podnik nemá uzatvorenú žiadnu zmluvu s bezpečnostnou službou, ktorá by vykonávala dohľad nad jazdami po hrádzi. „Zabezpečujú len ochranu majetku."

Arogantní cyklisti

SVP však nemá zlé skúsenosti len s vodičmi áut, ale aj arogantnými cyklistami.

„Vodiči áut sa paradoxne správajú disciplinovanejšie, lebo vedia, že sú tu neprávom. Cyklisti sú tu však tiež len vďaka povoleniu SVP. V prvom rade ide o vodné dielo, až potom o cyklotrasu," zdôrazňuje Kováč. Neraz podľa neho dochádza k situáciám, že cyklisti blokujú prejazd dopravných prostriedkov s pracovníkmi SVP, ktorí sa starajú o údržbu hrádze.

„Občas dochádza z ich strany až k fyzickým útokom," konštatuje a dodáva, že pri budúcich úpravach hrádze pravdepodobne zabezpečia dočasnú výluku a uzavrú prejazdy v jednotlivých úsekoch.

Problémom podľa Kováča sú tiež cyklisti, ktorí sa neraz aj piati za sebou rútia päťdesiat-kilometrovou rýchlosťou, čím ohrozujú ostatných účastníkov. „Ide o rekreačnú zónu, nie pretekársku dráhu. Celkovo by to chcelo viac tolerancie zo všetkých strán," odkazuje.

Dopravné predpisy tu neplatia

Hoci na hrádzu platí zákaz vjazdu motorovým vozidlám - s výnimkou zamestnancov a vodičov, ktorí majú na určitú dobu špeciálne povolenie (pracovníci rybárskeho a poľovníckeho zväzu v danom území a pod.) - iné predpisy o cestnej premávke, vrátane dodržiavania maximálnej povolenej rýchlosti, tu neplatia.

„Nejde totiž o cestnú komunikáciu, ale vodnú stavbu," informuje Kováč. „Umiestnenie cyklotrasy na korune hrádze je stav vynútený spoločenským tlakom a neschopnosťou samospráv a štátu zabezpečiť adekvátne množstvo cyklotrás v súbehu s bežnými cestami, ako je to v okolitých štátoch," vysvetľuje.

Dopravní policajti nie sú oprávnení vyberať pokuty na území vodnom diele. „Môžu však zastavovať vodičov na výjazdoch z hrádze. Pokiaľ vec posunú na Obvodný úrad životného prostredia, vodiči môžu za neoprávnený vstup dostať podstatne vyššie pokuty ako v prípade porušenia zákazu vjazdu," uzatvára Kováč.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. Keď Slováci krotia morský vietor
  3. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  4. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  5. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  6. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  7. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  8. Vizuálny smog je problém
  9. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  10. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou
  1. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  2. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Ochrana pred tropickou horúčavou
  5. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  6. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  7. Savills Investment Management kupuje Gdanski Business Center II
  8. Škôlka od srdca
  9. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000€
  10. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 16 046
  2. Vizuálny smog je problém 9 878
  3. Reportáž: Hranolky z McDonald’s sú zložené z 5 ingrediencií 7 337
  4. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 6 271
  5. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 4 376
  6. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 3 903
  7. Prešovská Spinea tromfla Japoncov a spresnila roboty 3 587
  8. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 404
  9. Historickým vláčikom sa prichádza previezť stále viac turistov 3 128
  10. Dovolenka pri Mŕtvom mori a tipy na overené hotely 2 909