Cyklotrasa v Gabčíkove pripomína hlavnú cestu bez predpisov

Každodenné porušovanie zákazu vjazdu zo strany vodičov áut. Vytrhnuté a prestrieľané dopravné značky. Cyklistov a korčuliarov ohrozujú cestní piráti.

Na tejto ceste sa bežne stretávajú autá, cyklisti aj korčuliari.(Zdroj: (MP))

Každodenné porušovanie zákazu vjazdu zo strany vodičov áut. Vytrhnuté a prestrieľané dopravné značky. Cyklistov a korčuliarov ohrozujú cestní piráti, zamestnancov vodného diela zase agresívni cyklisti. Cyklotrasa na gabčíkovskej hrádzi začína podľa názoru viacerých strán čoraz viac pripomínať hlavnú cestu: navyše bez dodržiavania akýchkoľvek pravidiel.

HAMULIAKOVO. Na dopravné pomery cyklotrasy, umiestnenej na hrádzi vodného diela Gabčíkovo, nás upozornil cyklista, ktorý tadeto prakticky denne jazdí z Hamuliakova do práce v Bratislave. Spolu s ním do hlavného mesta denne jazdia desiatky ďalších vodičov - avšak na autách. Snažia sa tým vyhnúť dopravným zápcham na hlavnom ťahu Komárno - Bratislava. Napriek zákazom vjazdu.

Polícia nereaguje

Do situácií, blížiacich sa kolízii, sa tridsiatnik Dušan, ktorý si neželal uviesť priezvisko. „Bežne sa mi stáva, že sa na mňa zozadu rúti auto rýchlosťou prevyšujúcou stovku, a ja o tom do poslednej chvíle netuším. Raz ma dokonca skoro zachytilo auto, ktoré sa pretekalo s iným a chcelo ho predbehnúť. Vodič ma zbadal v poslednej chvíli, volant strhol pár centimetrov predo mnou."

Zlé skúsenosti má však aj s pracovníkmi Slovenského vodohospodárskeho podniku, š.p. Bratislava (SVP), ktorí vodné dielo spravujú. „Raz ma nebezpečne ohrozovala veľká skriňová Avia vezúca zamestnancov. Vodič na mňa nezatrúbil, a keďže naftové auto nie je príliš hlučné, mal som čo robiť, aby som sa mu vyhol."

Dušan na jednotlivé priestupky niekoľkokrát telefonicky upozorňoval dopravný inšpektorát. „Nikdy sa nič nestalo," tvrdí. „Motorizovaná hliadka nedorazila ani po pol hodine. Pritom by stačilo, aby vodičov odchytávala pri výjazdoch z hrádze." Napísal im tiež mail o celkovej dopravnej situácii na hrádzi. Reakcia podľa jeho slov ani po týždňoch neprišla.

Krajská bratislavská polícia sa dosiaľ nevyjadrila ani na otázky zo strany MY, ktoré sme im zaslali dva týždne dozadu. Hovorkyňa Petra Hrašková sa po urgencii vyjadrila, že opakovane žiadala o informácie okresný dopravný inšpektorát, no odpovede jej neboli zaslané.

Časté úrazy, devastácia rámp

Okrem zákazov vjazdu by mali autám cestu cez hrádzu znemožniť aj rampy vo vlastníctve SVP, ktoré však podľa skúseností viacerých cyklistov bývajú väčšinu času otvorené.

Boris Kováč z SVP túto skutočnosť nepopiera. „K takémuto režimu sme pristúpili pre množstvo úrazov cyklistov aj korčuliarov pri ich prechode - hoci boli na prejazd špeciálne upravené," uvádza v maile.

„Druhým dôvodom bolo násilné odstraňovanie a devastácia rámp, pričom ich obnovu z vlastných prostriedkov rieši správca toku."

Dodáva, že rovnako nákladné je sústavné obnovovanie značiek „zákaz vjazdu", z ktorých mnohé po obnove boli v roku 2009 do 24 hodín vytrhnuté a odnesené z miesta, prípadne zohnuté alebo prestrieľané. K tomu, či boli tieto udalosti nahlásené polícii, sa Kováč nevedel vyjadriť.

Situáciu na hrádzi komentuje ako „nerešpektovanie platných zákonov SR". Podľa jeho názoru sa pomery neustále zhoršujú.

Dušan argemuntuje, že o poriadok by sa mala starať tiež SBS, ktorú SVP zamestnáva. Kováč oponuje, že ich podnik nemá uzatvorenú žiadnu zmluvu s bezpečnostnou službou, ktorá by vykonávala dohľad nad jazdami po hrádzi. „Zabezpečujú len ochranu majetku."

Arogantní cyklisti

SVP však nemá zlé skúsenosti len s vodičmi áut, ale aj arogantnými cyklistami.

„Vodiči áut sa paradoxne správajú disciplinovanejšie, lebo vedia, že sú tu neprávom. Cyklisti sú tu však tiež len vďaka povoleniu SVP. V prvom rade ide o vodné dielo, až potom o cyklotrasu," zdôrazňuje Kováč. Neraz podľa neho dochádza k situáciám, že cyklisti blokujú prejazd dopravných prostriedkov s pracovníkmi SVP, ktorí sa starajú o údržbu hrádze.

„Občas dochádza z ich strany až k fyzickým útokom," konštatuje a dodáva, že pri budúcich úpravach hrádze pravdepodobne zabezpečia dočasnú výluku a uzavrú prejazdy v jednotlivých úsekoch.

Problémom podľa Kováča sú tiež cyklisti, ktorí sa neraz aj piati za sebou rútia päťdesiat-kilometrovou rýchlosťou, čím ohrozujú ostatných účastníkov. „Ide o rekreačnú zónu, nie pretekársku dráhu. Celkovo by to chcelo viac tolerancie zo všetkých strán," odkazuje.

Dopravné predpisy tu neplatia

Hoci na hrádzu platí zákaz vjazdu motorovým vozidlám - s výnimkou zamestnancov a vodičov, ktorí majú na určitú dobu špeciálne povolenie (pracovníci rybárskeho a poľovníckeho zväzu v danom území a pod.) - iné predpisy o cestnej premávke, vrátane dodržiavania maximálnej povolenej rýchlosti, tu neplatia.

„Nejde totiž o cestnú komunikáciu, ale vodnú stavbu," informuje Kováč. „Umiestnenie cyklotrasy na korune hrádze je stav vynútený spoločenským tlakom a neschopnosťou samospráv a štátu zabezpečiť adekvátne množstvo cyklotrás v súbehu s bežnými cestami, ako je to v okolitých štátoch," vysvetľuje.

Dopravní policajti nie sú oprávnení vyberať pokuty na území vodnom diele. „Môžu však zastavovať vodičov na výjazdoch z hrádze. Pokiaľ vec posunú na Obvodný úrad životného prostredia, vodiči môžu za neoprávnený vstup dostať podstatne vyššie pokuty ako v prípade porušenia zákazu vjazdu," uzatvára Kováč.

Najčítanejšie na SME Bratislava


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 16 721
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 636
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 616
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 509
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 198
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 060
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 660
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 561
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 496
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 015