Pred 10 mesiacmi som v jednom obchode s domácimi spotrebičmi kúpil chladničku. V záručnom liste bola uvedená 12-mesačná záručná lehota. Po pár týždňoch používania sa na chladničke pokazil kompresor. Chybu som ihneď reklamoval u predávajúceho a žiadal ho o výmenu pokazenej chladničky za novú, čo on odmietol a iba opravil pokazený kompresor. Aj napriek oprave sa asi po 2 mesiacoch kompresor pokazil znovu. Aj to som opätovne reklamoval u predávajúceho. Predávajúci znovu výmenu chladničky za novú odmietol a už raz opravovaný kompresor opäť opravil. Minulý týždeň sa už tretíkrát na chladničke pokazil kompresor a predávajúci ho chce znovu iba opraviť. Ja však už nemám záujem o vykonanie tejto opravy, ale chcel by som, aby mi vrátil peniaze alebo aspoň vymenil chladničku za novú. Poradíte mi, na čo mám právo? Čitateľ Karol
Aké nároky zo zodpovednosti predávajúceho za nedostatky kúpenej veci má kupujúci voči predávajúcemu, závisí od povahy chýb, ktoré sa na veci vyskytli.
V prípade odstrániteľných nedostatkov má kupujúci právo, aby tieto boli bezplatne, včas a riadne odstránené. Iba v prípade, ak by vec nebola ešte použitá, mohol by kupujúci namiesto odstránenia nedostatku požadovať výmenu veci. Ak by sa však kúpenú vec nemohol kupujúci riadne používať pre opätovné vyskytnutie odstrániteľných nedostatkov po oprave alebo pre väčší počet nedostatkov (najmenej 3), mal by právo na výmenu veci alebo odstúpenie od zmluvy.
„Opätovným výskytom odstrániteľných nedostatkov“ rozumieme, keď sa vyskytne rovnaká chyba, aká bola už aspoň dvakrát v záručnej lehote opravovaná.
Vo vašom prípade teda predávajúci prvé dva razy postupoval v súlade s právnymi predpismi. Keďže sa však tá istá chyba, ktorá vám bráni riadne chladničku používať, vyskytla opakovane, máte dve možnosti – buď žiadať od predávajúceho výmenu chladničky (začne vám plynúť nová záručná lehota), alebo máte právo od kúpnej zmluvy, na základe ktorej ste chladničku kúpili, odstúpiť.
Ak odstúpite od zmluvy, zmluva sa od začiatku ruší, pričom navzájom s predávajúcim by ste si museli vrátiť všetko, čo ste od druhého dostali, teda predávajúci by vám bol povinný vrátiť kúpnu cenu.
Upozorňujem, že nároky zo zodpovednosti za nedostatky, pre ktoré platí záručná lehota, treba uplatniť v záručnej lehote, inak zaniknú.
JUDr. MARTIN GAJARSKÝ