SME
Nedeľa, 17. október, 2021 | Meniny má HedvigaKrížovkyKrížovky

Bez diaľnice D4 vraj hrozí kolaps

Tranzitná doprava zaťažuje Bratislavu. Petície vraj nesúvisia s predvolebnou kampaňou.

Ministerstvo životného prostredia vyhodnocuje vplyvy na životné prostredie.Ministerstvo životného prostredia vyhodnocuje vplyvy na životné prostredie. (Zdroj: ARCHÍV SME)

Vajnory sa sporia o trasovanie diaľnice. Petíciou bojujú za aj proti. Vo Vajnoroch doprava denne kolabuje.

BRATISLAVA. Časti Vajnorčanov sa nepáči trasa navrhovanej diaľnice. Má ísť v blízkosti ich domov a aj prírodnej rezervácie Šúr.

Diaľnica D4 - nultý okruh Bratislavy, má viesť od križovatky Jarovce cez most ponad Dunaj, popri letisku ku križovatke s diaľnicou D1. Pokračovať má poza Vajnory, tunelom popod Karpaty až k prepojeniu s diaľnicou D2 na križovatke Stupava-juh. Vyústiť má na hranici s Rakúskom pri Marcheggu. Tu by sa mala napojiť na rakúsku diaľnicu.

Skryť Vypnúť reklamu

Niektorým Vajnorčanom sa nepozdáva severná časť navrhovanej diaľnice, inak vraj k trasovaniu nultého diaľničného obchvatu D4 nemajú výhrady.

„Žiadame, aby plánovaný úsek križovatky Ivanka pri Dunaji sever a Stupava bol vyňatý zo záväznej časti územného plánu a presunutý do smernej,“ povedala Anna Zemanová, zástupkyňa petičného výboru a zároveň členka komisie regionálneho rozvoja a životného prostredia bratislavského kraja.

Zmenou zo záväznej časti do smernej by sa podľa nej vytvoril priestor na hľadanie nového možného koridoru pre trasovanie tohto úseku.

Zemanová tvrdí, že trasa pôvodného úseku v minulosti ani nebola navrhovaná ako diaľnica a navyše tranzitného charakteru.

zemanova.jpg

Anna Zemanová

„Spracovatelia technických riešení diaľnice D4 však protiargumentujú, že táto časť je v územnom pláne samosprávneho kraja, a preto nie je čo iné riešiť,“ hovorí Zemanová. Ak by sa podľa nej presunul úsek zo záväznej časti do smernej, ktorá ešte nehovorí o presnom umiestnení stavby, vytvoril by sa priestor na to, aby sa v územnom pláne mohla naplánovať optimálna trasa.

Skryť Vypnúť reklamu

Ekologická otázka

Terajšia navrhovaná trasa je podľa Zemanovej umiestnená v tesnej blízkosti národnej prírodnej rezervácie Šúr, lokality zapísanej v európskych chránených územiach.

„Môže dôjsť k výraznej zmene vodného režimu tejto rezervácie, ide o močiar.“ Trasa tiež vedie veľmi blízko zastavaných častí Vajnor. Niektorí obyvatelia sa preto obávajú, že im to zhorší kvalitu života.

Povinnosť hľadať novú trasu spracovateľom uložilo v rozhodnutí aj ministerstvo životného prostredia.

„Severný úsek diaľnice D4 má riešiť tranzitnú dopravu, prepojenie diaľnice D1 s D2 smerom na Brno a nie mestskú dopravu. Chceme, aby sa vyhľadal a posúdil aj ďalší variant niekde inde,“ povedala Zemanová, ktorá bola v minulom volebnom období starostkou Vajnor. Či plánuje kandidovať znova, zatiaľ nepotvrdila. „Moju kandidatúru nevylučujem.“ Podporila by ju strana SaS.

Skryť Vypnúť reklamu

sur.jpg

Šúr je ojedinelý úkaz so zvláštnym spôsobom vzniku. Vznikol asi pred 10-tisíc rokmi v priehlbine pozdĺž svahov Malých Karpát. Priehlbinu napĺňala voda z hôr i Dunaja. Vzniklo tak plytké jazero, ktoré sa napĺňalo štrkom, pieskom a hlinou.

FOTO - ARCHÍV SME

Nový územný plán

Petíciu proti umiestneniu diaľnice poza Vajnory podpísalo 740 ľudí ešte v roku 2008. Podľa Zemanovej ju vtedy aj odovzdali na samosprávny kraj, ale nič sa s ňou neurobilo. „Preto sme petíciu predložili znovu,“ hovorí Zemanová, ktorá je teraz aj krajskou poslankyňou za SaS.

Kritizuje dopravné riešenie predpokladanej trasy, pretože podľa nej nezohľadňuje súčasnú situáciu v doprave a rozvoja v okolí Bratislavy.

Opakované podanie petície podľa Zemanovej súvisí s augustovým termínom prerokovania zadania nového územného plánu samosprávneho kraja. „Nemá nič spoločné s mojou prípadnou kandidatúrou v komunálnych voľbách.“

Starosta: obchvat potrebujeme

mrvaj_res.jpg

Ján Mrva - starosta Vajnôr

Ján Mrva (SDKÚ ), súčasný vajnorský starosta už potvrdil, že na post bude kandidovať opäť. Na rozdiel od Zemanovej sa k navrhovanej trase hlási. Tvrdí, že tranzitná doprava zaťažuje Vajnory a premávka tam denne kolabuje. „Potrebujeme, aby medzi Sencom a Pezinkom bola urobená membrána. Má tam bývať 70 až 120-tisíc ľudí, aby nám nechodili cez Vajnory,“ hovorí Mrva.

Mestská časť si však podľa neho dala podmienky. „Základom je, že nultý diaľničný okruh bude polozapustený a prekrytý vegetáciou.“ Tunel podľa Mrvu nepôjde cez vajnorské vinice, ale priamo do doliny medzi Vajnorami a Svätým Jurom do teraz existujúceho veľmi vysokého napätia.

Vplyvy vyhodnotia

Tri roky starú petíciu Mrva nepovažuje za aktuálnu. „Čudujem sa, že teraz ju znova vytiahli. Nechápem, čo tým chcú okrem balamutenia obyvateľov dosiahnuť.“ Vtedy sa podľa neho obyvatelia báli, že diaľnica im pôjde priamo nad hlavami. „Bolo to zavádzanie, vysvetlil som im, že od posledného domu v dedine to bude asi 350 metrov.“

Mrva povedal, že vo februári 2010 odovzdali predsedovi samosprávneho kraja Pavlovi Frešovi (Sdkú) petíciu s takmer 1500 podpismi Vajnorčanov, ktorí podporujú urýchlenú výstavbu nultého okruhu tak, ako je naplánovaný.

Podľa neho teraz na ministerstve životného prostredia prebieha posudzovanie vplyvov na životné prostredie a Národná diaľničná spoločnosť vypracúva koncepciu realizovateľnosti, ktoré majú vplyvy vyhodnotiť.

O trase budú rokovať

Frešo povedal, že nultý obchvat je dôležitou stavbou. „Z hľadiska pozície Bratislavy je rozumný ten variant, ktorý je zakreslený, rieši mestský problém dopravy.“ Trasovanie, ktoré navrhujú petičníci, podľa neho menej rieši mestský problém s dopravou a stavbu by aj predražilo.

Frešo tvrdí, že o trase diaľnice D4 budú rokovať so starostami dotknutých mestských častí aj na župe. „Budeme hľadať niečo, čo je spravodlivé aj voči ekológii, aj voči doprave aj voči peniazom.“

vajnory_res.jpg

Obyvatelia Vajnôr sa obávajú, že sa stratí vidiecky charakter mestskej časti.
FOTO – SITA

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  4. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  5. K online predplatnému získate 30€ na nákup v sieti Intersport
  6. Ľudia v núdzi potrebujú pomoc, nakúpte potraviny aj pre nich
  7. ŠFRB:Výstavbu a kúpu nájomných bytov podporujeme reálnymi krokmi
  8. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma
  9. Bratislavu bude sprevádzať luxus
  10. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  1. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  2. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  3. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  6. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  7. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  8. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  9. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  10. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 19 494
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 811
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 7 648
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 444
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 5 193
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 316
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 982
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 758
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 340
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 156
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Sládek: Bratislava - budova bývalej sociálnej poisťovne na Bezručovej - interiér
  2. Matej Vagač: Ukradnutý verejný priestor. V Horskom parku sú porušené vlastnícke práva.
  3. Anton Sládek: Bratislava - Klemensova ulica
  4. Martin Pekár: Prečo limit 130 km/h život v Bratislave nezlepší
  5. Anton Sládek: Spomienka na továreň Gumon
  6. Anton Sládek: Príjemné detaily na Radlinského ulici
  7. Matej Vagač: Park na Kollárovom námestí opäť v ohrození...
  8. Matej Vagač: Hrozí nám druhá Drotárska aj na nábreží pri bývalom PKO?
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 19 809
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 9 787
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 068
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 214
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 381
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 4 749
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 419
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 389
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  2. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  6. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  7. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  8. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
Skryť Zatvoriť reklamu