BRATISLAVA. Okolo 15. augusta. Taký je podľa Pavla Derkaya nastupujúceho predsedu predstavenstva dopravného podniku predpokladaný termín ukončenia kolaudácie električkového tunela.
Termín sa posúval, pretože pri kolaudačnom konaní prišli v tuneli na nedostatky, ktoré musí dopravný podnik odstrániť. Derkay hovorí, že termín závisí od staromestského stavebného úradu, ktorý tunel kolauduje. „Musí sa to robiť verejnou vyhláškou.“
Hovorkyňa Starého Mesta Alena Kopřivová však povedala, že z ich strany sa kolaudácia skončila. „Úrad ale požiadal investora o predloženie dokumentácie,“ dodala Kopřivová.
Tunel kontrolujúTunel okrem staromestského stavebného úradu kolauduje aj Bratislavský samosprávny kraj ako špecializovaný stavebný úrad.
FOTO - TASR
„Kraj vydáva kolaudačné rozhodnutie pre časti týkajúce sa dopravy,“ vraví Iveta Tyšlerová hovorkyňa župy. „Teraz prebieha kolaudačné konanie aj skúšobná prevádzka.“
V tuneli kontrolujú funkčnosť, koľaje, trojelové vedenie a overujú brzdné vzdialenosti aj ovládanie výhybiek.
Kraj: Musia odstrániť chybySkúšobná prevádzka, ktorá v tuneli začala už 5. júna, mala podľa Tyšlerovej skončiť 15. júla, no termín predĺžili do 15. augusta.
„Vzniesli sme totiž pripomienky, ktoré musí investor odstrániť,“ vysvetlila Tyšlerová. „Potom sa opäť stretne kolaudačná komisia a posúdi, či boli odstránené a následne sa môže vydať kolaudačné rozhodnutie.“
Hovorca dopravného podniku Peter Kavecký povedal, že tunel by mali otvoriť v auguste. Otázne je, či sa to však stihne.
„Po vydaní kolaudačného rozhodnutia plynú zákonné lehoty,“ vraví Tyšlerová. „Prevádzka môže byť spustená po právoplatnosti rozhodnutia.“
Deň tunelaOprava osemstometrového tunela stála približne 8,3 milióna eur. Jeho obnova bola podľa dopravného podniku už nevyhnutná.
Podobne ako pri prebiehajúcej oprave tratí v úseku Krížna, konštatoval dopravca aj v tuneli havarijný stav. A rovnako ako na Krížnej aj v tuneli museli električky pre bezpečnosť a ťažko jazditeľnosť premávať pred rekonštrukciu nižšou rýchlosťou.
Dopravný podnik tvrdí, že pred otvorením tunela zorganizuje aj sľubovanú prehliadku stavby pre verejnosť.
„Čakáme na ukončenie kolaudácie,“ povedal o termíne prehliadky Kavecký.
Z histórie stavby
1943 – 1949 – budovanie tunela ako cestnej stavby.
Počas vojny sa predpokladá jeho využitie ako protilietadlového krytu, čomu nasvedčujú podzemné kryty
Vybudovaná bola aj úniková chodba vedúca na Palisády
1982 – 1983 – posledná väčšia rekonštrukcia tunela.
Oprava osemstometrového tunela stála približne 8,3 milióna eur.
FOTO - TASR