Materské škôlky dodržiavajú pitný režim u detí, nie všade však majú prehľad o tom, koľko deti vypijú. Deti majú počas leta k dispozícii vodu, čaj a niekde aj iné nápoje.
BRATISLAVA. Počas leta má organizmus zvýšený výdaj tekutín. Dehydratáciou sú ohrozené najmä deti, u ktorých má navyše nedostatok tekutín vážnejšie zdravotné následky.
Na pitný režim a ochranu pred prehriatím musia dohliadať aj v materských škôlkach.
Odborníci odporúčajú piť vlažnú vodu a nesladené nápoje a deťom nápoje aktívne ponúkať.
Smäd u dieťaťa znamená poplach
„Prišla som vyzdvihnúť syna zo škôlky. Deti boli vonku, syn bol rozhorúčený a smädný. Vonku boli už hodinu a nemali pri sebe vodu," hovorí matka štvorročného Jakuba. „Podľa mňa to nie je v poriadku, majú mať vodu vonku, aby mali učiteľky prehľad, koľko dieťa vypije," hovorí Petržalčanka Alexandra.
Odborníci upozorňujú, že deti samy od seba nepijú dosť. „Malé deti majú nedokonale vyvinutý mechanizmus pocitu smädu, preto dieťaťu treba tekutiny aktívne a v pravidelných intervaloch ponúkať v malých dávkach a nečakať, až si ich samo vypýta," upozorňuje odborníčka na výživu Jana Jurkovičová z Ústavu hygieny Lekárskej fakulty Univerzity Komenského. „Ak dieťa ohlási, že je smädné, znamená to už značný nedostatok tekutín v organizme," dodáva. Smäd u malého dieťaťa prirovnáva k poplachovej reakcii organizmu pri ohrození.
Prevádzkovateľ zariadenia musí podľa hygienických predpisov zabezpečiť pitný režim detí počas celého pobytu v zariadení podávaním pitnej vody alebo výživovo hodnotných nápojov. Hygienici odporúčajú v horúčavách deti ovlažovať sprchou alebo hmlovkou.
Nie všade nabádajú piť
Škôlky majú v týchto teplotách špeciálny pitný režim. „Škôlky dohliadajú na to, aby deti konzumovali dostatok tekutín a okrem tradičného pitného režimu ponúkajú aj mliečny program a v triedach sú počas dňa k dispozícii nádoby s vodou či čajom," hovorí o petržalských obecných škôlkach hovorca mestskej časti Ľubomír Andrassy.
„U nás máme automaty, z ktorých si deti berú vodu podľa potreby," hovorí učiteľka z petržalskej škôlky na Pifflovej ulici. „Prváčikom a tým, o ktorých vieme, že neradi pijú, vodu ponúkame," dodáva.
V škôlke na Vazovovej sú deti podľa slov jednej z učiteliek obklopené tekutinami, kam sa pohnú. „V triedach majú džbány s vodou či čajom, vonku máme cisternový kontajner s vodou." Deti majú k dispozícii aj džúsy.
Na Karadžičovej má každé dieťa označenú fľašu. „Pri návrate z dvora musia mať fľašu prázdnu. Popoludní im fľaše plníme znova, k dispozícii majú vodu a nesladený čaj," opísala učiteľka materskej školy.
V škôlke na Legerského, ako informovala hovorkyňa mestskej časti Alžbeta Klesnilová, deťom dávajú piť len čistú vodu. „Učiteľky ponúkajú deťom vodu v určitých intervaloch, ale niektoré si ju vypýtajú aj samy. Keď sú deti vonku, vodu majú vo várniciach s kohútikmi a na pitie ju dostávajú v plastových pohároch."
Na nedodržiavanie pitného režimu detí v bratislavských škôlkach sa u hygienikov nik nesťažoval. „K dnešnému dňu sme neobdržali žiaden podnet súvisiaci s touto problematikou," informovala Eva Karpatová z regionálneho úradu verejného zdravotníctva.
Známky nedostatku tekutín u detí
pocit smädu
tmavý moč a dlhé intervaly medzi močením
zvýšená podráždenosť, nepokoj, nesústredenosť, malátnosť
znižuje sa napätie pokožky, zrýchľuje sa pulzová frekvencia, jazyk je suchý, povlečený, končatiny sú studené
Vhodný pitný režim detí
Základ pitného režimu je pitná voda.
Vhodné sú aj pramenité minerálne vody s nízkym obsahom minerálnych látok (menej ako 500 mg v 1 litri) a s nízkym obsahom sodíka a dusičnanov.
Vodu je možné striedať s nesladeným detským čajom a čerstvými ovocnými alebo zeleninovými šťavami.
Vhodné sú aj 100-percentné šťavy bez pridaného cukru a konzervantov.
Do pitného režimu sa ráta aj voda vo forme ovocia, polievok a mlieka.
Nápoje by mali mať približne izbovú teplotu.
(Zdroj: Jana Jurkovičová, LF UK)