SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Branislav Zahradník: Méty som splnil, predavačom nebudem

Odchádzajúci šéf bratislavského dopravného podniku hovorí o tom, prečo sa vzdal funkcie aj politiky.

(Zdroj: SME - TIBOR SOMOGYI)

Šéf bratislavského dopravného podniku, kandidát na župana aj do Národnej rady. Svojej funkcie sa vzdal nečakane a krátko pred koncom volebného obdobia, no tvrdí, že svoje méty v ňom splnil. Z politiky odchádza do súkromného biznisu, náhradné diely do autobusov však vraj predávať nebude. BRANISLAV ZAHRADNÍK.

Prečo ste odišli z dopravného podniku?
„Uviedol som osobné dôvody, odchádzam z politiky a stratil som určitú motiváciu ďalej pokračovať. No všetky reformy, čo sme chceli a mohli uskutočniť, sme urobili alebo už na ne nie je čas, či peniaze.“

Takže to bola únava?
„Určite áno, mám vybité baterky a ak chcete, možno sa aj cítim opotrebovaný (smiech). Všetko dobré alebo zlé, čo sa udialo v dopravnom podniku, sa pripisovalo mne, aj to je možno jeden z dôvodov, pre ktoré prišla moja únava.“

Ako to s tým Braňom Zahradníkom vlastne je? Čítajte stĺpček Doroty Krákovej!

Prečo ste svoj odchod načasovali práve nateraz, keď sa blíži koniec volebného obdobia? Nemyslíte si, že ste mali počkať na konečné zúčtovanie?
„Zodpovednosti sa neobávam. Nechcem pôsobiť ako politický trafikant, ktorý bude do poslednej chvíle vo funkcii.“

brano_res.jpg

FOTO SME – TIBOR SOMOGYI

Povedali ste, že všetko, čo ste chceli, ste urobili. Toto je teraz maximum pre dopravný podnik?
„Boli dôležité dva procesy, ktoré sme chceli dať do poriadku, otázka obnovy kĺbových autobusov a dokončenie električkového tunela. To boli moje dve méty, v júni sme oba projekty zavŕšili, nemal som silu ďalej pokračovať.“

V dopravnom podniku ste ako predseda predstavenstva pôsobili 3 roky, 3 mesiace a 3 dni. Čo ste dokázali?
„Ja som išiel do dopravného podniku s tímom ľudí, chceli sme urobiť jeho reformu a modernizáciu.“

Podarilo sa vám to?
„Myslím, že sa nám modernizácia podarila na 75 percent. Za najväčšie pozitíva považujem 182 autobusov, ktoré sme obstarali za tri roky, v štatistikách najviac za posledných 20 rokov. Nie som úplne spokojný, naše plány boli väčšie.“

Čo sa týka reforiem?
„Tak to sú najmä novinky – zavedenie sms lístka, elektronickej električenky, kamerového systému a možno veci, o ktorých vie verejnosť menej a to, že sme hospodárili s vyrovnanými rozpočtami. Minuloročná strata 500-tisíc eur je vzhľadom na objem financií, ktoré prechádzajú cez dopravný podnik, podstatne zanedbateľná a bola spôsobená aj tým, že nám bol pre krízu krátený rozpočet.“

Kde, naopak, priznávate, že ste ako šéf dopravného podniku spravili chybu?
„Vozový park sme zdedili ako veľmi zastaralý, najviac to bolo v autobusovom segmente, preto sme sa ich snažili prioritne obnoviť.“

Čo električky? Nekúpili ste ani jednu novú.
„Áno, to ma mrzí, že sme s obnovou nepohli, dokončili sme len modernizácie. Veril som, že budeme mať ku koncu obdobia aspoň jednu nízkopodlažnú električku. No stáli sme pred rozhodnutím, či ísť do tendra. Nevideli sme finančný priestor pre jeho vypísanie a už sme asi nemali silu a odvahu sa doň pustiť.“

Čo sa týka trolejbusov, tiež nové nepribudli.
„Áno, no tie sú v relatívne dobrom stave. My sme si museli určiť priority, keď sme nastúpili v 2007, tak najnovší kĺbový autobus bol už po svojej životnosti. Je mi ľúto, že sa tender na 240 kĺbových autobusov nepodaril.“

Priznávate chybu, že sa tento tender nepodaril?
„Samozrejme, za všetko, čo sa v dopravnom podniku stane, má predseda predstavenstva určitú zodpovednosť. Bola to manažérska chyba generálneho riaditeľa.“

bzahradnik_res.jpg

FOTO SME – TIBOR SOMOGYI

Vtedy ním bol Róbert Kadnár?

„Áno, predstavenstvo mu výslovne uložilo, aby zadal kontrolu súťažných podkladov na takýto megatender nejakej renomovanej advokátskej alebo audítorskej kancelárii, ktorá sa špecializuje na medzinárodné tendre. Robilo sa to na internom útvare obstarávania dopravného podniku a bolo to asi nad sily tohto útvaru.“

Viacerí kritizujú, že hoci autobusy prišli, z 240 plánovaných je v meste len 50. Prečo sa nákup takto okresal?
„Tento rok je dodávka 50 vozidiel, z toho 10 Mercedesov Capacity a 40 Sorov. Rámcové zmluvy sú na ďalších 15 Mercedesov a budúce vedenie by mohlo využiť opciu na ďalších 15, je to na nich. Sor je na 100 vozidiel, teraz na jeseň by bol výrobca schopný dodať ďalších 40. No musí padnúť rozhodnutie na meste, nové vozidlá dopravný podnik potrebuje.“

Takže to závisí od mesta a jeho peňazí? Dopravný podnik mal, ako ste povedali, tento rok ešte znížený rozpočet?
„Áno, o 500-tisíc eur oproti minulému rok, keď nám mesto krátilo o 3,5 percenta.“

Dnes je situácia taká, že sú uzavreté električkové trate do Ružinova, na Zlaté piesky a aj tunel. Prečo o tom dopravný podnik neinformoval vopred? Má vôbec dopravca peniaze na tieto opravy tratí?
„Nie je to stav, ktorý je optimálny pre cestujúcich, no ak opravujeme trate, je to dobré pre cestujúcich.“

Spomínali ste ale v minulosti, že v rozpočte na to nie sú peniaze.
„Neboli na ne žiadne vyčlenené prostriedky.“

Vy ste teda začali práce bez toho, aby ste na to mali peniaze? Z čoho sa to bude platiť?
„Budeme o tom rokovať s mestom, aby sa zmenila štruktúra kapitálových výdavkov, ktoré schválilo mesto pre DPB na tento rok a aby sa to ufinancovalo. Bolo treba tento zásah urobiť, išlo o havarijný stav, napríklad na Krížnej sa prevádzková rýchlosť znižovala na päť kilometrov za hodinu.“

O oprave ste rozhodli vy?
„Urobilo ju vedenie podniku, v rámci ktorého člen predstavenstva pán Kotuľa, ktorý je aj mestský poslanec, zodpovedá za stav koľajových tratí. Bolo to treba urobiť z bezpečnostných dôvodov.“

bus_res.jpg

Čo sa týka zdražovania MHD, uvažuje sa o tom?
„Pozitívom je, že sa od roku 2004 nezdražovala MHD. Viem, že kritici mi hneď povedia, že sa zrušil polhodinový lístok a stúpla cena nočnej dopravy. Ale to nie je z hľadiska drvivej väčšiny pravidelných užívateľov MHD relevantné. Pre kmeň pravidelných užívateľov sa cena električeniek za šesť rokov nepohla, dopravný podnik a mesto to kompenzovali.“

Takže zrejme čoskoro sa bude zdražovať.
„Nemôžeme zvyšovať cenu dopravy, kým nezvýšime jej kvalitu, z toho sme vychádzali. Ďalšie zastupiteľstvo môže ponechať súčasný stav, môže zvýšiť ceny, zvýšiť dotáciu do DPB alebo znížiť výkony, t. j. kilometre, čo môže znamenať zníženie dopravnej obslužnosti – menej spojov a menšie intervaly. No poviem manažérsky, nie politicky, keďže odchádzam z politiky – myslím, že pravdepodobne tam nejaká úprava cestovného bude musieť nastať.“

Momentálne ste poslancom v meste, mestskej časti aj na župe. Prečo odchádzate teraz z politiky?
„Denník SME si všíma hlavne mňa, no trojposlancov je viac. Je to populárne pre ľudí, keď sa povie, že má toľko funkcií, no nie je zlé, keď je člen miestneho zastupiteľstva aj členom mestského, prípadne aj župného. No nie je to o počte kresiel, na ktorých človek sedí, ale o prístupe ľudí k svojim povinnostiam.“

Prečo končíte ako politik?
„Ja som to už plánoval, no volebný výsledok Únie ma sklamal a to prispelo k rozhodnutiu.“

Rozhodli ste sa teda podľa volebných výsledkov?
„Bolo by neúprimné, keby som to nepripustil. Získali sme 0,7 percenta.“

Bolo to sklamanie?
„Realisti hovoria, že sme vzhľadom na krátkosť času nič iné ani čakať nemohli, no ja som čakal niečo medzi 1,5 a dvomi percentami.“

Mali ste masívnu predvolebnú kampaň, kto ju financoval?
„Kompletnú správu poslala Únia podľa zákona ministerstvu financií, predsedom Únie bol pán Cílek (prvý námestník primátora, pozn. red) takže peniaze šli cez neho. Peniaze dávali fyzické osoby, v nemalej miere prispel pán Kollár.“

Župnú kampaň ste si financovali sami?
„Časť mi dali Občianski kandidáti, hoci som kandidoval ako nezávislý, a časť som financoval sám. V župných voľbách som získal 15 percent, hoci vy radi napíšete, že neúspešný kandidát na župana, no ja som to považoval za úspech.“

rytmus_res.jpg

Pred župnými voľbami sadil Zahradnik stromy v sprievode rapera Rytmusa, vznikol aj predvolebný song – OK brácho, buď v pohode.

Foto: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK

Prečo ste podporili Vladimíra Bajana?
„Mne sa v tom čase javilo, že keď sa župa ocitla vo finančných problémoch, že by županom mal byť človek, ktorý má skúsenosť zo samosprávy, no nedocenil som to, že ľudia tú voľbu brali politicky. No fakt je ten, že vtedy som netušil o probléme, čo bol s halou.“

Dnes ste členom nejakej strany?
„Nie, nie som. Od vylúčenia z SDKÚ som do žiadnej strany nevstúpil.“

Členom koľkých strán ste boli?
„Len jednej. Ja som vstupoval do Demokratickej únie, z ktorej potom vzniklo SDKÚ.“

Župan Pavol Frešo v rozhovore tvrdil, že celý spor v SDKÚ vznikol preto, lebo odídenci z SDKÚ chceli, aby sa strana poddala Smeru. Je to pravda?
„Kto vie, či by to povedal aj dnes. Takéto obvinenia zazneli, to bola ale len jedna z téz, ktorá sa týkala spolupráce so Smerom, najmä na úrovni župy, ale tam za kľúčové dokumenty hlasovali aj poslanci KDH, SMK či OKS spolu s poslancami Smeru. Na druhej strane ja som jeden z najväčších kritikov karloveskej starostky Hanulíkovej, ktorá je za Smer. Aj v meste sme naďalej podporovali pána Ďurkovského a KDH.“

Takže názorovo sa s politikou Smeru nestotožňujete?
„Hodnotovo sa stále cítim na platforme SDKÚ, možno liberálnejšie. Dnes, keby som mal voliť, volil by som SaS. Necítim sa ako niekto, kto spolupracoval so Smerom.“

Viacerí vás chceli ako kandidáta za starostu Karlovej Vsi. Nemali ste takú ambíciu?
„V predchádzajúcom volebnom období som o tom uvažoval, teraz neuvažujem. Do komunálnej politiky ale prichádza stranícky princíp, teraz je dôležité, aby mal kandidát podporu veľkej strany alebo nejakej koalície a tú ako nezávislý kandidát nemám.“

Ako dôvod odchodu ste uviedli súkromné dôvody a podnikanie.
„Určite to nebude nič s dopravou, ako som sa dočítal na niektorých internetových fórach, že budem predávať náhradné diely. Dostal som nejaké ponuky a chcel by som sa aj venovať advokátskej práci. Myslím, že by som mohol byť dobrý advokát (smiech).“

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Inzercia - Tlačové správy

  1. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  2. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  9. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 19 711
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 057
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 716
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 17 864
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 7 943
  6. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 648
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 633
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 305
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 172
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 059
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu