SME

Branislav Zahradník: Méty som splnil, predavačom nebudem

Odchádzajúci šéf bratislavského dopravného podniku hovorí o tom, prečo sa vzdal funkcie aj politiky.

(Zdroj: SME - TIBOR SOMOGYI)

Šéf bratislavského dopravného podniku, kandidát na župana aj do Národnej rady. Svojej funkcie sa vzdal nečakane a krátko pred koncom volebného obdobia, no tvrdí, že svoje méty v ňom splnil. Z politiky odchádza do súkromného biznisu, náhradné diely do autobusov však vraj predávať nebude. BRANISLAV ZAHRADNÍK.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo ste odišli z dopravného podniku?

„Uviedol som osobné dôvody, odchádzam z politiky a stratil som určitú motiváciu ďalej pokračovať. No všetky reformy, čo sme chceli a mohli uskutočniť, sme urobili alebo už na ne nie je čas, či peniaze.“

SkryťVypnúť reklamu

Takže to bola únava?

„Určite áno, mám vybité baterky a ak chcete, možno sa aj cítim opotrebovaný (smiech). Všetko dobré alebo zlé, čo sa udialo v dopravnom podniku, sa pripisovalo mne, aj to je možno jeden z dôvodov, pre ktoré prišla moja únava.“

Ako to s tým Braňom Zahradníkom vlastne je? Čítajte stĺpček Doroty Krákovej!

Prečo ste svoj odchod načasovali práve nateraz, keď sa blíži koniec volebného obdobia? Nemyslíte si, že ste mali počkať na konečné zúčtovanie?

„Zodpovednosti sa neobávam. Nechcem pôsobiť ako politický trafikant, ktorý bude do poslednej chvíle vo funkcii.“

FOTO SME – TIBOR SOMOGYI

Povedali ste, že všetko, čo ste chceli, ste urobili. Toto je teraz maximum pre dopravný podnik?

„Boli dôležité dva procesy, ktoré sme chceli dať do poriadku, otázka obnovy kĺbových autobusov a dokončenie električkového tunela. To boli moje dve méty, v júni sme oba projekty zavŕšili, nemal som silu ďalej pokračovať.“

SkryťVypnúť reklamu

V dopravnom podniku ste ako predseda predstavenstva pôsobili 3 roky, 3 mesiace a 3 dni. Čo ste dokázali?

„Ja som išiel do dopravného podniku s tímom ľudí, chceli sme urobiť jeho reformu a modernizáciu.“

Podarilo sa vám to?

„Myslím, že sa nám modernizácia podarila na 75 percent. Za najväčšie pozitíva považujem 182 autobusov, ktoré sme obstarali za tri roky, v štatistikách najviac za posledných 20 rokov. Nie som úplne spokojný, naše plány boli väčšie.“

Čo sa týka reforiem?

„Tak to sú najmä novinky – zavedenie sms lístka, elektronickej električenky, kamerového systému a možno veci, o ktorých vie verejnosť menej a to, že sme hospodárili s vyrovnanými rozpočtami. Minuloročná strata 500-tisíc eur je vzhľadom na objem financií, ktoré prechádzajú cez dopravný podnik, podstatne zanedbateľná a bola spôsobená aj tým, že nám bol pre krízu krátený rozpočet.“

SkryťVypnúť reklamu

Kde, naopak, priznávate, že ste ako šéf dopravného podniku spravili chybu?

„Vozový park sme zdedili ako veľmi zastaralý, najviac to bolo v autobusovom segmente, preto sme sa ich snažili prioritne obnoviť.“

Čo električky? Nekúpili ste ani jednu novú.

„Áno, to ma mrzí, že sme s obnovou nepohli, dokončili sme len modernizácie. Veril som, že budeme mať ku koncu obdobia aspoň jednu nízkopodlažnú električku. No stáli sme pred rozhodnutím, či ísť do tendra. Nevideli sme finančný priestor pre jeho vypísanie a už sme asi nemali silu a odvahu sa doň pustiť.“

Čo sa týka trolejbusov, tiež nové nepribudli.

„Áno, no tie sú v relatívne dobrom stave. My sme si museli určiť priority, keď sme nastúpili v 2007, tak najnovší kĺbový autobus bol už po svojej životnosti. Je mi ľúto, že sa tender na 240 kĺbových autobusov nepodaril.“

Priznávate chybu, že sa tento tender nepodaril?

„Samozrejme, za všetko, čo sa v dopravnom podniku stane, má predseda predstavenstva určitú zodpovednosť. Bola to manažérska chyba generálneho riaditeľa.“

FOTO SME – TIBOR SOMOGYI

Vtedy ním bol Róbert Kadnár?

„Áno, predstavenstvo mu výslovne uložilo, aby zadal kontrolu súťažných podkladov na takýto megatender nejakej renomovanej advokátskej alebo audítorskej kancelárii, ktorá sa špecializuje na medzinárodné tendre. Robilo sa to na internom útvare obstarávania dopravného podniku a bolo to asi nad sily tohto útvaru.“

Viacerí kritizujú, že hoci autobusy prišli, z 240 plánovaných je v meste len 50. Prečo sa nákup takto okresal?

„Tento rok je dodávka 50 vozidiel, z toho 10 Mercedesov Capacity a 40 Sorov. Rámcové zmluvy sú na ďalších 15 Mercedesov a budúce vedenie by mohlo využiť opciu na ďalších 15, je to na nich. Sor je na 100 vozidiel, teraz na jeseň by bol výrobca schopný dodať ďalších 40. No musí padnúť rozhodnutie na meste, nové vozidlá dopravný podnik potrebuje.“

Takže to závisí od mesta a jeho peňazí? Dopravný podnik mal, ako ste povedali, tento rok ešte znížený rozpočet?

„Áno, o 500-tisíc eur oproti minulému rok, keď nám mesto krátilo o 3,5 percenta.“

Dnes je situácia taká, že sú uzavreté električkové trate do Ružinova, na Zlaté piesky a aj tunel. Prečo o tom dopravný podnik neinformoval vopred? Má vôbec dopravca peniaze na tieto opravy tratí?

„Nie je to stav, ktorý je optimálny pre cestujúcich, no ak opravujeme trate, je to dobré pre cestujúcich.“

Spomínali ste ale v minulosti, že v rozpočte na to nie sú peniaze.

„Neboli na ne žiadne vyčlenené prostriedky.“

Vy ste teda začali práce bez toho, aby ste na to mali peniaze? Z čoho sa to bude platiť?

„Budeme o tom rokovať s mestom, aby sa zmenila štruktúra kapitálových výdavkov, ktoré schválilo mesto pre DPB na tento rok a aby sa to ufinancovalo. Bolo treba tento zásah urobiť, išlo o havarijný stav, napríklad na Krížnej sa prevádzková rýchlosť znižovala na päť kilometrov za hodinu.“

O oprave ste rozhodli vy?

„Urobilo ju vedenie podniku, v rámci ktorého člen predstavenstva pán Kotuľa, ktorý je aj mestský poslanec, zodpovedá za stav koľajových tratí. Bolo to treba urobiť z bezpečnostných dôvodov.“

Čo sa týka zdražovania MHD, uvažuje sa o tom?

„Pozitívom je, že sa od roku 2004 nezdražovala MHD. Viem, že kritici mi hneď povedia, že sa zrušil polhodinový lístok a stúpla cena nočnej dopravy. Ale to nie je z hľadiska drvivej väčšiny pravidelných užívateľov MHD relevantné. Pre kmeň pravidelných užívateľov sa cena električeniek za šesť rokov nepohla, dopravný podnik a mesto to kompenzovali.“

Takže zrejme čoskoro sa bude zdražovať.

„Nemôžeme zvyšovať cenu dopravy, kým nezvýšime jej kvalitu, z toho sme vychádzali. Ďalšie zastupiteľstvo môže ponechať súčasný stav, môže zvýšiť ceny, zvýšiť dotáciu do DPB alebo znížiť výkony, t. j. kilometre, čo môže znamenať zníženie dopravnej obslužnosti – menej spojov a menšie intervaly. No poviem manažérsky, nie politicky, keďže odchádzam z politiky – myslím, že pravdepodobne tam nejaká úprava cestovného bude musieť nastať.“

Momentálne ste poslancom v meste, mestskej časti aj na župe. Prečo odchádzate teraz z politiky?

„Denník SME si všíma hlavne mňa, no trojposlancov je viac. Je to populárne pre ľudí, keď sa povie, že má toľko funkcií, no nie je zlé, keď je člen miestneho zastupiteľstva aj členom mestského, prípadne aj župného. No nie je to o počte kresiel, na ktorých človek sedí, ale o prístupe ľudí k svojim povinnostiam.“

Prečo končíte ako politik?

„Ja som to už plánoval, no volebný výsledok Únie ma sklamal a to prispelo k rozhodnutiu.“

Rozhodli ste sa teda podľa volebných výsledkov?

„Bolo by neúprimné, keby som to nepripustil. Získali sme 0,7 percenta.“

Bolo to sklamanie?

„Realisti hovoria, že sme vzhľadom na krátkosť času nič iné ani čakať nemohli, no ja som čakal niečo medzi 1,5 a dvomi percentami.“

Mali ste masívnu predvolebnú kampaň, kto ju financoval?

„Kompletnú správu poslala Únia podľa zákona ministerstvu financií, predsedom Únie bol pán Cílek (prvý námestník primátora, pozn. red) takže peniaze šli cez neho. Peniaze dávali fyzické osoby, v nemalej miere prispel pán Kollár.“

Župnú kampaň ste si financovali sami?

„Časť mi dali Občianski kandidáti, hoci som kandidoval ako nezávislý, a časť som financoval sám. V župných voľbách som získal 15 percent, hoci vy radi napíšete, že neúspešný kandidát na župana, no ja som to považoval za úspech.“

Pred župnými voľbami sadil Zahradnik stromy v sprievode rapera Rytmusa, vznikol aj predvolebný song – OK brácho, buď v pohode.

Foto: SME - VLADIMÍR ŠIMÍČEK

Prečo ste podporili Vladimíra Bajana?

„Mne sa v tom čase javilo, že keď sa župa ocitla vo finančných problémoch, že by županom mal byť človek, ktorý má skúsenosť zo samosprávy, no nedocenil som to, že ľudia tú voľbu brali politicky. No fakt je ten, že vtedy som netušil o probléme, čo bol s halou.“

Dnes ste členom nejakej strany?

„Nie, nie som. Od vylúčenia z SDKÚ som do žiadnej strany nevstúpil.“

Členom koľkých strán ste boli?

„Len jednej. Ja som vstupoval do Demokratickej únie, z ktorej potom vzniklo SDKÚ.“

Župan Pavol Frešo v rozhovore tvrdil, že celý spor v SDKÚ vznikol preto, lebo odídenci z SDKÚ chceli, aby sa strana poddala Smeru. Je to pravda?

„Kto vie, či by to povedal aj dnes. Takéto obvinenia zazneli, to bola ale len jedna z téz, ktorá sa týkala spolupráce so Smerom, najmä na úrovni župy, ale tam za kľúčové dokumenty hlasovali aj poslanci KDH, SMK či OKS spolu s poslancami Smeru. Na druhej strane ja som jeden z najväčších kritikov karloveskej starostky Hanulíkovej, ktorá je za Smer. Aj v meste sme naďalej podporovali pána Ďurkovského a KDH.“

Takže názorovo sa s politikou Smeru nestotožňujete?

„Hodnotovo sa stále cítim na platforme SDKÚ, možno liberálnejšie. Dnes, keby som mal voliť, volil by som SaS. Necítim sa ako niekto, kto spolupracoval so Smerom.“

Viacerí vás chceli ako kandidáta za starostu Karlovej Vsi. Nemali ste takú ambíciu?

„V predchádzajúcom volebnom období som o tom uvažoval, teraz neuvažujem. Do komunálnej politiky ale prichádza stranícky princíp, teraz je dôležité, aby mal kandidát podporu veľkej strany alebo nejakej koalície a tú ako nezávislý kandidát nemám.“

Ako dôvod odchodu ste uviedli súkromné dôvody a podnikanie.

„Určite to nebude nič s dopravou, ako som sa dočítal na niektorých internetových fórach, že budem predávať náhradné diely. Dostal som nejaké ponuky a chcel by som sa aj venovať advokátskej práci. Myslím, že by som mohol byť dobrý advokát (smiech).“

Zahradník skončil, hovorca dopravného podniku zvažuje

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Bratislava

Komerčné články

  1. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  5. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  6. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  7. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár
  8. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  1. Koľko stojí dovolenka na lodi a koľko apartmán pri mori?
  2. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  3. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  4. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  5. Tajomstvo najšťastnejších krajín sveta
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Kaufland pozýva na letnú oslavu plnú farieb: príde Tina aj Kali
  1. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože 6 861
  2. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 6 022
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko 4 454
  4. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých 3 229
  5. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 270
  6. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 2 127
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 103
  8. Letný literárny výber vložený v denníkoch SME a Korzár 1 486
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tipy na skvelú dovolenku v novembri.

HappyTravel.sk spustila kampaň na zimnú sezónu pár dní pred krachom.


11
Predseda vlády Robert Fico a vpravo minister zahraničných vecí Juraj Blanár.

Vo Fínsku majú kryty pre väčšinu ľudí. Na Slovensku sú pre päť percent.


19
Peter Tkačenko.

Ak si to Fico nevšimol, ideologické sú aj európske fondy.


7
Obyvatelia Gaza City si berú humanitárnu pomoc.

Situáciu zhoršuje aj sporná humanitárna organizácia.


2
  1. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  2. Ľuboš Vodička: Bratislavský Robinson Karl Jetting
  3. Juraj Mravec: Projekt Nového Lida nereflektuje záujmy Petržalky
  4. Pavol Pálfy: Úradná tabuľa - zákonná povinnosť alebo služba pre občana?
  5. Danica Chames: Zbláznili sa, šli na dovolenku do Bratislavy
  6. Radko Mačuha: Sídlisko, kvôli ktorému bolo zbúrané podhradie. ( cyklus bratislavská krutosť)
  7. Ján Roháč: Čo nám ukázali cyklopruhy na Vajanského?
  8. Michal Drotován: Môže byť Bratislava 15-minútové mesto?
  1. Ivan Čáni: Všetci držme huby a nechajme Roberta Fica pracovať! Lebo len on JEDINÝ vie, čo je najlepšie. 24 275
  2. Janka Bittó Cigániková: Cirkev na gynekológii? Žiaľ, Cigániková nepreháňala 16 771
  3. Michael Achberger: Prestaňte držať diéty! Týchto 7 návykov vám predĺžia život aj zlepšia postavu 15 864
  4. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú. 5 826
  5. Radko Mačuha: Viete na čom jazdí Šimečka? 5 776
  6. Vladimír Bojničan: Z Devína sa stáva festival kléro-fašistických príšer 4 422
  7. Otilia Horrocks: Tzv. lokálpatrioti ukázali občanom prostredník. 4 321
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti! 4 062
  1. Roman Kebísek: Kuzmány, Radlinský, Štúr, Pauliny-Tóth chceli ruštinu ako spoločný jazyk Slovanov
  2. Post Bellum SK: Nicholas Winton zomrel pred desiatimi rokmi. Jeho príbeh zostáva inšpiráciou dodnes
  3. Roman Kebísek: Britka objavila hrob Adele Harms, modelky maliara Schieleho
  4. Věra Tepličková: Čím väčšia škola, tým lepšie výsledky...
  5. Radko Mačuha: Auto pre ministerku Šimkovičovú.
  6. Věra Tepličková: Šok v Martine alebo Alimachalala a 40 lúpežníkov(voľné pokračovanie Šoku v Levoči a Šoku v Bratislave)
  7. Radko Mačuha: Prezident bol v SNG podporiť kolabujúci rezort Šimkovičovej
  8. Věra Tepličková: Tri čisté okresy? Volám po vyvodení zodpovednosti!
SkryťZatvoriť reklamu